مهارت های یادگیری و ذهن کودکان یکی از جنبه های بسیار مهم زندگی کودکان است. بیشتر رفتار های ما حاصل یادگیری هستند. در واقع کودکی که تازه به دنیا می آید از تمام محرک های پیرامون خویش یاد می گیرد. به همین دلیل نقش ذهن و مهارت های شناختی در این یادگیری ها بسیار مهم است. مهارت های یادگیری از پایه ترین مهارت هایی هستند که کودکان برای رشد به آنها نیاز دارند. در کودکانی که مهارت های یادگیری و ذهن کودکان دچار مشکل است کار درمانی و گفتاردرمانی  می تواند بسیار کمک کننده باشد.

۶ مهارت که کودک برای یادگیری و تقویت مهارت های یادگیری نیاز دارد

  • کار گروهی

کار گروهی یک مهارت اساسی برای یادگیری در تمام کودکان است. این شامل بسیاری از موقعیت های زندگی روزمره، مانند بازی کردن با دوستان و کمک به والدین در کار های خانه می شود.

  • سازگاری و تطبیق پذیری

سازگاری ممکن است مهارتی به نظر برسد که برای کودک نوپا بسیار پیشرفته باشد. اما درواقع پرورش آن در اوایل زندگی بسیار مهم است.

  • تفکر انتقادی

تفکر انتقادی به معنای توانایی دریافت اطلاعات جدید و تعیین نحوه استفاده بهینه از آنها می باشد. این نوع تفکر نقش زیادی در مهارت های یادگیری کودک دارد. بازی کردن، روش مناسبی برای تمرکز بر روی این مهارت ها است.

  • حل مسئله

مهارت های یادگیری و ذهن کودکان مشخص کرده که همه والدین به دنبال آن هستند که کودکانشان مهارت حل مسئله قوی  داشته باشند. باید توجه کرد که تقویت این مهارت در سالهای اولیه زندگی تاثیر بسزایی در آینده آنها بازی می کند.

  • خود کنترلی

همه کودکان در مهارت های کنترل خود مشکل دارند. این می تواند یک مشاجره ساده بین یک خواهر و برادر باشد یا یک حمله عصبی قبل از خواب. حتی ممکن است با گریه کردن برای چیزی که می خواهند نیز تعریف شود.

  • حافظه کاری

حافظه کاری در کودکان صرفا به یاد آوری اطلاعات گذشته و آموخته شده نیست. بلکه این مهارت به آنها کمک می کند که از اطلاعاتی که دارد استفاده کند. مانند پیروی از قوانین و دستورالعمل ها و انجام فعالیت های چند مرحله ای.

کاردرمانی و گفتاردرمانی می تواند به مهارتهای یادگیری و ذهن کودکان با استفاده از تقویت ۶ مهارت بالا کم کند.

مهارت های یادگیری و ذهن کودکان ؛ یادگیری از چه راه هایی اتفاق می افتد؟

  • یادگیری از طریق حس

اولین مرحله یادگیری این است که نوزاد برای ایجاد ارتباط از حواس خود استفاده می کند. چیز هارا مزه کردن، تکان داد و پرتاب کردن اشیا، غلتیدن و دستکاری وسایل از جمله این فعالیت ها هستند. انجام این فعالیت ها سبب تشکیل مسیر های عصبی در مغز و رشد مهارت های یادگیری می شود.

  • یادگیری از طریق زبان

کودکان در سنین ۲ تا ۷ سال، مهارت های زبان را یاد می گیرند.کودکان کلمات بیشتری یاد می گیرند، از جملات پیچیده تری استفاده می کنند و حتی اندکی می خوانند. در این سنین، وجود یک محیط غنی از نظر زبانی باعث تشکیل مسیر های عصبی فراوانی در مغز می شود.

  • یادگیری از طریق منطق

در سنین ۷ سالگی تا حدود راهنمایی، کودکان منطقی تر فکر می کنند. دراین مرحله، آنها بیشتر قادر به ایجاد ارتباط بین چیزها هستند. آنها “کارآگاه” می شوند که میتوانند سرنخ هایی را ببینند و آنها را کنار هم قراردهند. از نظر اجتماعی، کودکان معمولاً توانایی رعایت نوبت، فهم دیدگاه دیگران و عواقب کارها را درک می کنند.

  • یادگیری از طریق استدلال

نوجوانان انتزاعی تر و با پیچیدگی بیشتری فکر می کنند. آنها برای بررسی نتایج، احتمالات را در نظر می گیرند. مهارت استدلال کردن به رشد مهارت های پیچیده ریاضی وتقویت هرچه بهتر مهارت های یادگیری کمک می کند.

با استفاده از کاردرمانی کودکان و گفتاردرمانی می توان یادگیری را بالا برد.

 

مهارت های یادگیری و ذهن کودکان ؛ اختلال یادگیری چیست؟

برخی محققین اظهار میدارند که بیش از ۱ نفر در هر ۱۰ نفر، دارای اختلال یادگیری می باشند. اختلال یادگیری ممکن است طیفی از مشکلات را شامل شود. مشکلاتی از قبیل؛ اختلال در صحبت کردن، گوش دادن، خواندن، نوشتن و مهارت های ریاضی. به طورکلی، میتواند به عنوان نقص درعملکرد فرد وآنچه از او انتظار می رود مشخص شود. کاردرمانی در اختلال یادگیری در بهبود ویا به حداقل رساندن این علائم کمک می کند.این نکته حائز اهمیت است که این اختلال در افرادی با هوش طبیعی رخ می دهد.

مهارت های یادگیری و ذهن کودکان

مهارت های یادگیری و ذهن کودکان شامل مجموعه ای از مهارت های مختلف است که کودکان برای یادگیری بهتر و خودبخودی در فرآیند یادگیری باید آنها را درک و توسعه دهند. برخی از مهارت های یادگیری و ذهن کودکان عبارتند از:

  1. تمرکز: توانایی تمرکز به طور مداوم بر یک فعالیت، مهمترین مهارت برای یادگیری است.
  2. حل مسئله: توانایی حل مسئله، استدلال و تفکر انتقادی برای یادگیری و توسعه مهارت های ریاضی و علمی ضروری است.
  3. خلاقیت: خلاقیت به کودکان کمک می‌کند که راه حل های نوین برای مسائل پیدا کنند و به شکل های جدید فکر کنند.
  4. حافظه: توانایی به خاطر سپردن و بازخوانی اطلاعات ضروری است. مهارت های حافظه می‌توانند با بازی‌های حافظه، تمرین و تکرار تقویت شوند.

 

منابع

  1. primroseschools
  2. understood.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *