توانایی های جسمی و ذهن کودکان در هم تنیده هستند.توانایی های جسمی از اساسی ترین مهارت های مورد نیاز در زندگی انسان ها می باشد. کودک انسان با رشد توانایی های جسمی، تحریک های جدیدی را دریافت کرده و تجربیات متفاوتی را کسب می کند. این تجربه ها و تحریکات، باعث رشد مغز، ذهن، مهارت های شناختی و مشارکت اجتماعی کودک می شوند.به عنوان مثال کودکانی که دارای توانایی جسمی بالایی هستند و در محیط اطراف خود بیشتر حرکت می کنند موارد بیشتری را تجربه می کنند و حس کنجکاویشان بیشتر میشود و بیشتر سوال می پرسند که به رشد گفتار و زبانشان بیشتر کمک می کنند اما کودکان دارای اختلالات حرکتی به دلیل تحرک کم و برخورد کمتر با محیط از لحاظ رشد گفتار و زبان معمولا دچار تاخیر می شوند. کار درمانی به کودکان دارای اختلال در توانایی های جسمی می تواند کمک کند تا مشکلات خود را برطرف کنند و باعث بهبود مهارت های ذهنی آنها شود.

 ارتباط توانایی های جسمی و ذهن کودکان

فعالیت بدنی برای رشد اولیه کودک الزامی است و بسیاری از جنبه های سلامت کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. بنا به گفته سازمان های بهداشتی؛ سطح بالای توانایی های جسمانی، فواید بلند مدت و کوتاه مدت فراوانی دارد. از جمله آن می توان تاثیر بر حوزه های جسمی، عاطفی، اجتماعی و شناختی اشاره کرد. به همین دلیل ادغام فعالیت های بدنی در زندگی کودکان برای ایجاد بنیادی در تسهیل و حفظ یک سبک زندگی سالم و فعال در طول بزرگسالی امری حیاتی است. چند نکته مهم:

  • فعالیت های جسمی بدن را قوی و سالم نگه می دارد. همچنین از طریق کاهش علائم افسردگی، اضطراب، درد و تنهایی باعث بهبود سلامت روان می شود. توانایی های جسمی و ذهن کودکان بسیار به هم مرتبط می باشند.
  • فعالیت های جسمی معمولا باعث بهبود تمرکز، عملکرد تحصیلی، خواب و سطح انرژی می شود.
  • کودکانی که توانایی های جسمانی خوبی دارند، تصویر بدنی بهتری دارند و از بهبود روابطشان لذت می برند.

فعالیت های بدنی منظم ، اثرات متعددی بر جنبه های مختلف زندگی کودک دارد. این تاثیرات علاوه برتوانایی های جسمانی کودک، روی عملکرد مغز و سلامت عاطفی وی اثر می گذارند. همچنین به شدت بر توانایی حضور کودک در مدرسه و تمرکز بر یادگیری موثر است.همچنین این توانایی ها باعث شکل دادن به ظرفیت های شناختی می شوند.

بنیان سلامت توانایی های جسمی از دوران جنینی آغاز می شود. این در صورتی است که مادر از مراقبت های بهداشتی مناسب و تغذیه خوب بهره مند باشد. همچنین اگر مادر، از مواد مخدر و استرس های مخرب  خود را دور نگه دارد.

کاردرمانی تهرانسر ، توانایی های جسمی و ذهن کودکان

 

تاثیر مهارت های جسمی بر سلامت ذهن کودک

توانایی های جسمی و ذهن کودکان بسیار به هم مرتبط می باشند. محیط پیرامون کودک بر رشد توانایی های او تاثیر دارد. هرچه محیطی که کودک در آن رشد می کند از نظر تحریکات غنی تر باشد، کودک رشد پر بار تری را تجربه خواهد کرد. توانایی های جسمانی از لحاظ شیمیایی بر مغز تاثیر می گذارند بنابراین کودک حس خوبی خواهد داشت. همچنین توجه و تمرکز آنها بیشتر خواهد شد و خواب راحت تری دارند. کیفیت خوب خواب باعث افزایش انرژی و افزایش درگیری کودک در فعالیت های هدفمند خواهد شد. از جمله تاثیرات مهمی که توانایی های جسمانی بهینه بر کودک خواهند گذاشت، می توان موارد زیر را اشاره کرد:

  • کاهش اضطراب

کودکان دارای اضطراب با تمرکز روی موارد اضطراب آور دچار یک چرخه معیوب می شوند. این کار به طور فزاینده ای اضطراب آنها را افزایش می دهد. اما با فعالیت های بدنی، تمرکز کودک روی افزایش توانایی های جسمی خود بوده و این چرخه را می شکند.

  • بهبود روابط

فعالیت های بدنی و تلاش برای افزایش توانایی های جسمی زمینه ای را ایجاد می کند که کودک با وجود اضطراب اجتماعی در فعالیت های گروهی شرکت کند. شرکت در فعالیت های گروهی زمینه ای برای رشد مهارت های ذهنی کودک ایجاد می کند.

  • بهبود تصویر بدنی (اعتماد به نفس، ارزشمندی و عزت نفس)

توانایی های جسمی و ذهن کودکان بسیار به هم مرتبط می باشند. کودک با در گیری در فعالبت های بدنی، رقصیدن، پریدن، راه رفتن، بازی و… را سرگرم کننده می بیند. به همین دلیل احتمالا تمایل دارد در طول زندگی از این تحرکات لذت ببرد. آنها به جای توجه به شکل ظاهری بدن خود، آنچه بدنشان انجام می دهد را دیده و درک می کنند. این امر باعث ایجاد یک تصویر بدنی مناسب و افزایش عزت نفس مثبت می شود. مهم است که این اگاهی را در اسرع وقت در کودک ایجاد کنیم تا در ارتقا تصویر بدنی خود نقش داشته باشد. کاردرمانی کودکان در بالا بردن مهارت ها نقش به سزایی دارد.

توانایی های جسمی و ذهن کودکان

توانایی های جسمی و ذهنی کودکان شامل مجموعه ای از مهارت های مختلف است که برای رشد و توسعه مناسب کودکان بسیار مهم است. برخی از این مهارت ها به شرح زیر می باشند:

توانایی های جسمی کودکان:

حرکت و تمرین: تمرینات و حرکات جسمی برای کودکان بسیار مهم هستند. این تمرینات می‌توانند شامل پرش، دویدن، پرشینگ جک، شنا، ورزش‌های تیمی و غیره باشند. تمرینات جسمی به کودکان کمک می‌کنند تا قدرت و استقامت بدنی خود را بهبود بخشند و در کاهش استرس و اضطراب نیز مؤثر هستند.

تغذیه سالم: تغذیه سالم برای رشد و توسعه جسمی کودکان بسیار مهم است. تغذیه سالم شامل تنوع غذایی، مصرف مواد غذایی سالم و کمیاب، مصرف میوه، سبزیجات و آب می‌باشد.

توانایی های ذهنی کودکان:

تمرکز و توجه: تمرکز و توجه به طور مداوم بر یک فعالیت، مهمترین مهارت برای توسعه توانایی های ذهنی کودکان است.

حافظه: توانایی به خاطر سپردن و بازخوانی اطلاعات ضروری است. مهارت های حافظه می‌توانند با بازی‌های حافظه، تمرین و تکرار تقویت شوند.

منابع

primroseschools

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *