درمان‌ مشکل در غذا خوردن و گیرکردن غذا در گلوی کودکان یا درمان بدغذایی در کودکان تاثیر بسزایی روی سلامتی و زندگی فرد می گذارد. قطعاً مشکل در غذا خوردن روی زندگی فرد تاثیرات بسیار منفی و مخربی می‌گذارد. فرد باید در اسرع وقت به دنبال راه‌حل و چاره برای این مشکل باشد تا سلامتی فرد آسیب نبیند. گفتار درمانی به طور ویژه روی این موارد کار میکند. مسائل مربوط به بلع و قورت دادن غذا در حیطه گفتار درمانی می باشد. گفتار درمانگر با کمک به بهبود بلع و غذا خوردن فرد، هم به خود فرد کمک فراوانی می‌کند هم بار زیادی از دوش مراقب آن فرد برداشته می شود.

اختلالات بلع طیف وسیعی از علائم را شامل می شود: که بر سلامت و کیفیت زندگی فرد مبتلا تاثیر منفی می گذارد. با توجه به علل گوناگون  اختلال بلع نظیر بیماری های عصبی، تومورها، ضربه مغزی و اختلالات روانپزشکی و همچنین حرکت جمعیت به سمت کهنسالی در اکثر جوامع، ضرورت مدیریت درمان در این اختلالات روز به روز نمود بیشتری پیدا می کند. درمان اختلالات بلع اغلب به صورت تیمی است که این تیم متشکل از پزشک، پرستار، فیزیوتراپ و کاردرمان است که گفتاردرمان هماهنگی تیم درمان است. گفتاردرمان براساس نتایج معاینات و تست های تشخیصی، اقدام به تدوین درمان اختلالات بلع کرده و در اجرای مراحل درمان به بیمار کمک می کند.

 مشکل در غذا خوردن چیست؟

درمان‌ مشکل در غذا خوردن و گیرکردن غذا بیان می کند که هر نوع مشکلی که کودک در حیطه غذا خوردن و نوشیدن داشته باشد در این حیطه می گنجد. برخی از مشکلات غذا خوردن می‌تواند فرد را به بیماری های مختلف مبتلا کند. برای مثال عفونتهای قفسه سینه یکی از این موارد می باشد. همچنین بیماری و اختلال کودک می تواند فشار، استرس و بار روانی زیاد به والدین و خانواده وارد کند.

درمان‌ مشکل در غذا خوردن و گیرکردن غذا ، درمان بدغذایی در کودکان

علائم و نشانه های اختلال در غذا خوردن و گیر کردن غذا:

این اختلال، علائم و نشانه های مختلفی دارد. در اینجا به برخی از این علائم و نشانه ها در درمان‌ مشکل در غذا خوردن و گیرکردن غذا می پردازیم که عبارتند از:

  • مشکل در انتقال مواد سفت
  • مشکل در جویدن غذا
  • سرفه های مکرر پس از خوردن و نوشیدن
  • عفونتهای قفسه سینه
  • تهوع بعد از تعدادی از غذاها
  • برگشت غذا
  • خوردن دامنه محدودی از غذاها
  • داشتن اضطراب هنگام خوردن وعده‌های غذایی

معمولاً ابتدا والدین فکر می‌کنند که کودکشان بد غذا می باشد. اما بعد از مدتی نگرانی در مورد تغذیه کودک افزایش می یابد. پس با افزایش آگاهی والدین در مورد این اختلال، می توانند آن را به موقع تشخیص دهند و در اسرع وقت به دنبال درمان و مراجعه به گفتار درمانی باشند.

 تاثیرات گفتار درمانی در درمان‌ مشکل در غذا خوردن و گیرکردن غذا :

عضلاتی که در صحبت کردن نقش دارند، در بلع و قورت دادن غذا نیز نقش دارند. متخصص گفتاردرمانی بلع بزرگسالان در مورد عملکرد همه این عضلات، ضعف آن ها و مشکلات آنها آگاهی کافی دارد. پس در صورتی که مشکل بلع و قورت دادن مربوط به عضلات باشد، گفتار درمانگر با تقویت و بررسی این عضلات به حل مشکل فرد می پردازد.

در صورتی که مشکلات بلع و قورت دادن مربوط به بیماری‌هایی مانند سکته یا سایر موارد باشد، گفتار درمانگر در این موارد نیز درمان های خاصی را ارائه می دهد. گفتار درمانگر در درمان‌ مشکل در غذا خوردن و گیرکردن غذا به فرد راهکارها و استراتژی هایی را ارائه می‌دهد تا در مواقع ضروری از آنها بهره بگیرد و عملکرد بهتری داشته باشد.

در صورتی که مشکل غذا خوردن فرد درمان نشود، فرد مکررٱ دچار کاهش وزن میشود. به مرور زمان فرض ضعیف و ضعیف تر می شود و ممکن است دچار سوء تغذیه شود. حتی امکان خفگی فرد نیز وجود دارد. پس  پیگیری درمان در مشکلات غذا خوردن بسیار ضروری و حیاتی می‌باشد.

گفتار درمانی بلع

 نحوه انجام مداخلات گفتار درمانی در اختلالات غذا خوردن و گیر کردن غذا در گلوی کودکان یا درمان بدغذایی در کودکان:

  • متخصص گفتار درمانی بلع کودکان به فرد یا مراقبان کودک یاد می دهد تا برای درمان‌ مشکل در غذا خوردن و گیرکردن غذا به مرور رژیم غذایی در گلوی کودکان یا درمان بدغذایی در کودکان را تغییر دهند در نتیجه به مرور کودک غذاهای متنوع تری را میخورد.
  • گفتار درمانگر به فرد یا والدین کودک استراتژی هایی را یاد میدهد تا کودک را در طول وعده غذایی در جای خود به درستی بنشاند.
  • گفتار درمانگر به فرد یا والدین کودک روش های غذا خوردن و نوشیدن فنجان و غذا خوردن با قاشق را یاد میدهد.
  • گفتار درمانگر در طول جلسات درمانی حساسیت کودک به غذا و برگشت غذا ها را کاهش می‌دهد.
  • گفتار درمانگر مشخصه های غذایی و نوشیدنی های کودک را به مرور تغییر میدهد تا سلامت کودک و تغذیه وی در درمان‌ مشکل در غذا خوردن و گیرکردن غذا ارتقا یابد.

درمان‌ مشکل در غذا خوردن و گیرکردن غذا ؛مراحل بلع

در اینجا سه مرحله ای که در آن بلع رخ می دهد. و مشکلاتی که ممکن است در هر سه مرحله بلع ایجاد شود را مورد بحث قرار می دهیم.

  • مرحله دهانی. مکیدن، جویدن و انتقال غذا یا مایعات به داخل گلو.
  • مرحله حلقی. شروع به بلع و فشردن غذا در گلو. در این مرحله راه هوایی بسته می شود تا غذا یا مایعات خارج نشوند. ورود غذا به مجاری تنفسی می تواند باعث سرفه و خفگی شود. در گفتاردرمانی اختلالات بلع خلیج فارس در تهرانسر این موارد را نیز مورد ارزیابی قرار می دهند.
  • مرحله مری. باز و بسته شدن مری، یا لوله ای که از دهان به معده می رود. مری غذا را تا معده فشرده می کند. غذا می تواند در مری گیر کند. یا اگر مشکلی در مری شما وجود داشته باشد، ممکن است مقدار زیادی را بالا بیاورید.

منابع:

  1. www.speech-therapy.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *