در کاردرمانی فلج ارب که متخصصان کار درمانی آموزش دیده اند تا محدودیت هایی که نوزاد طی مبتلا به بیماری فلج ارب با آن روبرو شده است را شناساسایی و درمان کنند.

فلج ارب چیست؟

به طور کلی، به وضعیتی که در اثر آسیب عصبی در طول فرآیند زایمان رخ می دهد را فلج شبکه بازویی (brachial plexus palsy) یا فلج ارب دوشن (Erb-Duchenne palsy) می گویند.به شبکه ای که وظیفه ارسال کردن پیام هایی به ناحیه ستون فقرات، شانه ها، بازوها و دست ها را بر عهده دارد، شبکه بازویی اعصاب براکیال (بازویی) می گویند. این ناحیه علاوه بر موارد ذکر شده، وظیفه تامین اعصاب حس و حرکت نواحی شانه، بازو، کف دست و انگشتان را نیز بز عهده دارد و در صورتی که این ناحیه در حین زایمان دچار آسیب دیدگی و یا کشیدگی شود، فلج موقت یا دائمی بازو برای نوزاد رخ می دهد. در این مواقع کاردرمانی فلج ارب لازم است.

 

انواع فلج ارب

انواع این بیماری باتوجه به میزان وارد شده آسیب به عصب شبکه بازویی به چهار دسته تقسیم می شود که این چهار دسته عبارتند از؛

نوروپراکسی (Neuropraxia)

نوروما (Neuroma)

پارگی (Rupture)

آوالسیون (Avulsion)

کاردرمانی فلج اربعلت فلج ارب چیست؟

بیماری فلج ارب به دلیل موارد زیادی از قبیل؛ کشیدن یا کشش بیش از حد سر و شانه های نوزاد در طول زایمان های سخت و یا طولانی رخ می دهد.

همچنین لازم است بدانید، در صورتی که در حین زایمان، سر و گردن نوزاد، همزمان با عبور شانه ها از کانال تولد به سمت پهلو کشیده شود، ممکن است بیماری فلج ارب برای نوزاد بروز پیدا کند.

همچنین از دیگر دلایل رخ دادن بیماری فلج ارب، میتوان به سریع به دنیا آوردن نوزاد در زایمان های دشوار اشاره کرد. در زایمان های دشوار، پزشک جهت سریع به دنیا اوردن نوزاد، ممکن است نیروی زیادی را اعمال کند که این نیرو میتواند سبب کشیده شدن گردن نوزاد و در نهایت منجر به فلج شبکه بازویی شود.

بیماری فلج ارب یا فلج بازویی میتواند ناشی از قرار گرفتن نوزاد در وضعیت نامناسب در رحم مادر باشد.

هنگامی که در رحم مادر، شانه نوزاد در پشت استخوان شرمگاهی مادر قرار گرفته باشد، این وضعیت ممکن است سبب کشیدگی اعصاب شبکه بازویی نوزاد و در نتیجه بروز بیماری فلج ارب شود.

لازم به ذکر است، خطر ابتلا به بیماری فلج ارب در آن دسته از نوزادنی که مبتلا به بیماری دیستونی شانه هستند، نسبت به سایر نوزادان حدود سه برابر بیشتر است.

هنگامی که سر نوزاد در هنگام تولد، به راحتی  از رحم مادر و کانال زایمان خارج شود، اما متاسفانه شانه های نوزاد در رحم مادر گیر کند، بیماری دیستونی برای نوزاد رخ می دهد.

عوامل خطرزا در بروز بیماری فلج ارب

متاسفانه چندیدن موارد وجود دارد که میتواند خطر ابتلا بیماری فلج ارب را در نوزاد چندین برابر کند که این موارد عبارتند از؛

  • زایمان سزارین
  • وزن بیش از حد مادر
  • کشیده شدن بیش از حد دست و شانه نوزاد در حین زایمان
  • وزن زیاد نوزاد و یا جثه بزرگ او
  • بیماری دیابت مادر
  • طولانی شدن بیش از حد زایمان
  • شکل غیر طبیعی یا کوچک لگن مادر
  • استفاده از ابزارهای کمکی همانند فورسپس یا خلاء گیر در حین زایمان

 

نشانه های بیماری فلج ارب

این بیماری همانند سایر بیماری ها علائم و نشانه هایی را در خود جای داده است که از شایع ترین این موارد در بیماری فلج ارب میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

این علائم و نشانه های شایع عبارتند از؛

  • احساس فقدان و ضعف حرکت در بازوی آسیب دیده
  • چسبیدن بازوی آسیب دیده به بدن و چرخیدن آن به داخل کاهش بیش از اندازه قدرت گرفتن انگشتان دست
  • احساس بی حسی در ناحیه بازوها
  • فلج کامل یا جزئی در ناحیه بازوها

کاردرمانی فلج ارب

روش های درمان فلج ارب

برخی از نوزادان دچار بیماری فلج ارب خفیف می شوند که این دسته از بیماران، با گذشت زمان بهبود میابند اما در موارد شدید تر، درمان جدی تری از جمله عمل جراحی نیاز است.

به طور کلی روش های درمان های بیماری فلج ارب عبارتند از؛

  • فیزیوتراپی
  • کاردرمانی فلج ارب
  • جراحی

 

کاردرمانی فلج ارب

در مواردی که بیماری فلج ارب که پس از ۲ تا ۴ ماه به خودی خود بهبود نیابد، روش درمانی کاردرمانی فلج ارب استفاده می شود. با استفاده از این روش درمانی، سفتی و بی حرکتی ناحیه بازوها و دست ها بسیار بهبود پیدا می کند.

در کاردرمانی ، با استفاده از تکنیک هایی از قبیل؛تکنیک های ماساژ، تمرینات حرکتی و تجهیزات ورزشی جهت بهبود حرکت و قدرت در بازوی آسیب دیده نوزاد کمک به سزایی می کنند.

این روش درمانی، به نوزاد بیمار کمک می کند تا بتواند راحت تر و با قدرت بیشتری جهت برداشتن و یا بازی کردن با اسباب بازی های خود بپردازد زیرا که در کاردرمانی، کاردرمانگر جهت بهبود عملکرد مفاصل و تون عضلات، از طیف وسیعی از تمرینات حرکتی استفاده می کند.

والدین توجه داشته باشید، از انجایی که شیوه درمانی کاردرمانی جسمی فلج ارب برروی نوزادان انجام می شود، وجود و نقش والدین در جلسات کاردرمانی بسیار ضروری و حیاتی است.

 

منابع:

web.archive.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *