گفتار درمانی سکته مغزی در غرب تهران در تهرانسر

گفتاردرمانی در سکته مغزی در تهرانسر از جمله حیطه های مهم مداخلات گفتاردرمانی در بزرگسالان می باشد. سکته مغزی (CVA)، به حالتی گفته می شود که جریان خون، به قسمتی از مغز به دلیل انسداد یا پارگی رگ خونی متوقف می شود. علائم مهمی از سکته مغزی وجود دارد که باید از آنها آگاه بوده و مراقب آنها باشید. بسیاری از بیماران سکته مغزی برای ایجاد ارتباط از طریق گفتار، با مشکلاتی مواجه می شوند.گفتاردرمانی سکته مغزی در تهرانسر در جهت کاهش عوارض جانبی گفتاری بیماران را توان بخشی می کند. سکته مغزی می تواند آنقدر شدید باشد که باعث فلج موقت یا دائمی شود و حافظه و عملکرد شناختی را مختل کند. بخشی از این عوارض جانبی که می تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد، توانایی های گفتاری و ارتباطی بیماران سکته مغزی است. اگرچه ممکن است مواجهه با فعالیت های روزمره بدون توانایی بیان افکار و احساسات ترسناک باش.، اما راهی برای بازیابی گفتار بیماران پس از سکته مغزی از طریق گفتاردرمانی سکته مغزی  در تهرانسر وجود دارد. در ادامه بیشتر در مورد گفتار درمانی در سکته مغزی در تهرانسر خواهیم خواند.

 

زمان برگشت تکلم در سکته مغزی

بازگشت تکلم در بیماران سکته مغزی بستگی به عوامل مختلفی مانند شدت سکته مغزی ، منطقه ای از مغز که دچار سکته شده است، سن بیمار و…. دارد. زمان بهبودی از سکته مغزی می تواند از چند هفته تا چند سال متغیر باشد و بسته به شدت سکته، سن و سلامت کلی فرد متفاوت است. برخی از افراد ممکن است در عرض چند هفته به توانایی کامل تکلم خود بازگردند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ماه ها یا حتی سال ها برای بهبودی کامل نیاز داشته باشند.

مهم است که پس از سکته مغزی، درمان گفتار درمانی را شروع کنید. گفتار درمانی می تواند به شما در یادگیری نحوه تولید مجدد صداهای صحیح، یادگیری نحوه استفاده از عضلات صورت و دهان خود برای صحبت کردن و یادگیری نحوه استفاده از زبان برای برقراری ارتباط کمک کند.

در اینجا چند نکته برای کمک به بهبودی از سکته مغزی آورده شده است:

  • هر چه زودتر درمان گفتار درمانی را شروع کنید.
  • به طور منظم با گفتار درمانگر خود تمرین کنید.
  • صبور باشید و به خودتان زمان دهید تا بهبود پیدا کنید.
  • از خانواده و دوستان خود برای حمایت حمایت کنید.

با درمان مناسب، اکثر افراد پس از سکته مغزی می توانند به توانایی کامل تکلم خود بازگردند.

سکته مغزی چیست؟ علائم، علت، تشخیص و درمان آن - دکتر محمد عیسایی

سکته مغزی چیست؟

آمار افرادی که دچار سکته مغزی می شوند در  کل جهان درحال افزایش  است و تقریبا در هر ۲ دقیقه یک نفر دچار سکته مغزی می شود. سکته مغزی غالبا در نیمکره چپ مغز اتفاق می افتد. سکته مغزی می تواند باعث ایجاد اختلالاتی مانند: ضعف عضلانی، فلج عضلات و اندام، اختلال در بلع و تغذیه، مشکلات شناختی، کاهش کنترل عاطفی و حتی مرگ شود. آسیب شایع دیگری که بیماران سکته مغزی تجربه می کنند ، اختلال گفتاری است. بعضی از بیماران مبتلا به سکته مغزی دچار اختلال در گفتار می شود که آفازی نامیده می شود. درمان این اختلالات نیازمند مداخلات گفتاردرمانی در سکته مغزی در تهرانسر می باشد.

البته اختلالات و علائمی که در بیماران دچار سکته مغزی ایجاد می شود، بستگی به شدت و بخشی از مغز که درگیر شده است دارد. اگر سکته شدیدتر باشد و در بخشی اتفاق افتاده باشد که حساس باشد، اختلالات و علائم به وجود آمده شدیدتر و زیادتر است و اگر سکته خفیف تر و در بخش های که کمتر حساس تر هستند، اتفاق بیفتد، اختلالات و علائم خفیف تر و کم تر است. مثلا برخی از بیماران دچار سکته مغزی خفیف با گفتاردرمانی در سکته مغزی می توانند گفتار و بلع طبیعی خود را پس از سکته را  به دست آورند. مداخلات توانبخشی برای کمک به بازگشت استقلال این افراد بسیار می تواند کمک کننده باشد. در اکثر افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، علاوه بر گفتار و زبان این افراد ، بلع و غذا خوردنشان نیز درگیر می شود.گفتاردرمانی بزرگسالان در سکته مغزی جهت بهبود اختلالات گفتار و بلع بسیار موثر است.

 

تکلم بعد از سکته مغزی

سکته مغزی اثر واضحی بر توانایی بازماندگان در برقراری ارتباط واضح دارد. به ویژه اگر سکته مغزی نیمکره چپ مغز را که مرکز زبان در آن قرار دارد، تحت تأثیر قرار دهد. مشکلات ارتباطی دقیق بیماران بستگی به این دارد که سکته مغزی روی کدام قسمت از مغز تأثیر گذاشته و چقدر از ناحیه آسیب دیده است. سه روشی که سکته مغزی می تواند بر گفتار تأثیر بگذارد شامل آفازی، دیس آرتریا و دیس پراکسی است.

  • آفازی شایع ترین اختلال زبانی است که سکته مغزی ایجاد می کند. به طور کلی، آفازی می تواند بر نحوه صحبت کردن، توانایی مراجع در درک آنچه گفته می شود و همچنین مهارت خواندن یا نوشتن او تأثیر بگذارد. گفتاردرمانی سکته مغزی خلیج فارس در تهرانسر می تواند با ارزیابی نوع اختلال را بررسی کند. آفازی خفیف تنها بر یک نوع ارتباط مانند صحبت کردن تأثیر می گذارد. در حالی که آفازی شدیدتر می تواند چندین حالت ارتباط را مختل کند.
  • پس از سکته مغزی، فرد ممکن است از دیس آرتری رنج ببرد. که می تواند با ایجاد ضعف در عضلات مورد استفاده در صحبت کردن، ارتباط را مهار کند. دیس آرتری می تواند ماهیچه های مورد استفاده برای حرکت دهان، لب، زبان یا ماهیچه هایی را که به تنظیم تنفس هنگام صحبت کردن کمک می کند تحت تاثیر قرار دهد. گفتاردرمانی سکته مغزی در تهرانسر مراجعان را به شکل همه جانبه ارزیابی می کند.

مشابه دیس آرتریا، دیس پراکسی بر حرکت و هماهنگی ماهیچه ها تأثیر می گذارد. حال ماهیچه هایی که برای تولید صدا استفاده می شوند در بیمار مبتلا به دیس پراکسی عملکردی کامل دارند. اما ممکن است نتوانند آن عضلات را با ترتیب صحیح حرکت دهند تا صدای لازم برای تکلم پیوسته را ایجاد کنند. بنابراین دیس پراکسی تلفظ صحیح را دشوار می کند

گفتاردرمانی در سکته مغزی در تهرانسر

 تشخیص و علائم سکته مغزی

بدون مراقبت و درمان مناسب ، سکته مغزی می تواند کشنده باشد یا باعث آسیب دائمی به عملکرد منظم بدن شود.بسته به مدت زمانی که جریان خون به مغز مختل شده و کدام قسمت از مغز بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته است ، عوارض طولانی مدت سکته مغزی ممکن است شامل ناتوانی های موقتی یا دائمی باشد. در اینجا برخی از رایج ترین عوارض پس از سکته مغزی آورده شده است:

  • فلجی: سکته مغزی شدید ممکن است منجر به فلج یک طرف بدن یا از دست دادن حرکت عضلات شود. درمان مشکلات حرکتی به کمک مداخلات کاردرمانی نجام می گیرد.
  • درد: سکته مغزی ممکن است باعث درد ، بی حسی یا سایر احساسات غیر معمول مانند سوزن سوزن شدن در قسمت های خاصی از بدن شود.
  • از دست دادن حافظه: بیماران ممکن است مقداری از دست دادن حافظه یا مشکل در تفکر، درک مفاهیم ، استدلال و تصمیم گیری را تجربه کنند. گفتاردرمانی سکته مغزی در غرب تهران در تهرانسر به آسیب هایی که به مراکز گفتاری وارد شده است کمک می کند
  • تغییرات احساسی: پس از سکته مغزی ، کنترل احساسات دشوارتر می شود. ابتلا به افسردگی در بازماندگان سکته غیرعادی نیست.
  • مشکل در صحبت کردن: سکته مغزی می تواند ماهیچه های دهان و گلو را تحت تاثیر قرار دهد و صحبت کردن واضح ، بلع یا غذا خوردن را با مشکل مواجه می کند. این عوارض جانبی می تواند صحبت کردن ، درک گفتار ، خواندن یا نوشتن را دشوارتر کند.

گفتاردرمانی در بیماران سکته مغزی

  1. تاثیر منفی سکته مغزی بر توانایی فرد در برقراری ارتباط می تواند خسته کننده و ناراحت کننده باشد. اگرچه آفازی، آپراکسی و دیزآرتری بر هوش تأثیر نمی گذارند ، اما نحوه ظاهر شدن آنها گاهی اوقات باعث می شود که مردم فکر کنند که اینطور است. خوشبختانه گفتاردرمانی سکته مغزی در غرب تهران در تهرانسر می تواند علائم ناشی از سکته مغزی را به حداقل برساند تا فعالیت های روزمره مانند شرکت در مکالمات ، خواندن و نوشتن را آسان تر کند.
  2. در گفتاردرمانی ، آسیب شناسان گفتار زبان ، اختلالات مربوط به گفتار ، صدا ، زبان ، ارتباطات شناختی ، توانایی بلع و سایر مسائل مرتبط را ارزیابی و درمان می کنند. از طریق کار با بیمار و تیم مراقبتی او ، یک آسیب شناس گفتار و زبان برنامه درمانی اختصاصی متناسب با نیازهای بیمار ارائه می دهد. این برنامه به منظور کمک به بیمار برای دستیابی به بالاترین سطح ارتباطات و عملکرد زبان ممکن است.
  3. بخشی از برنامه مراقبت شخصی گفتاردرمانی سکته مغزی در غرب تهران در تهرانسر ایجاد می کند ممکن است شامل تکنیک هایی برای تقویت عضلات مرتبط با صوت و بلع، تمرینات شناختی زبان برای بازیابی یا سازگاری درک زبان و مهارتهای ارتباطی همراه با برخی فعالیتها برای تنظیم توانایی ارتباط باشد.
  4. بیشتر کارهای آسیب شناس گفتار حول محور نوروپلاستیسیتی یا توانایی طبیعی مغز در بازسازی مجدد خود می چرخد. با فعال کردن قابلیت انعطاف پذیری عصبی ، نواحی سالم مغز تحریک می شوند تا عملکرد زبان را به عهده بگیرند. از آنجا که پلاستیسیته عصبی با تحریک مکرر ایجاد می شود ، کار با تمرینات مختلف گفتاردرمانی با آسیب شناس گفتار ، مناطق جدیدی از مغز را تشویق می کند تا عملکردهای گفتار و ارتباط را بر عهده بگیرند.

روش گفتاردرمانی در سکته مغزی 

کار در کنار یک آسیب شناس حرفه ای گفتار زبان بهترین راه برای بازیابی مهارت های ارتباطی است. برخی تمرینات گفتاردرمانی وجود دارد که درمانگر ممکن است به راحتی در خانه آموزش دهد. وقتی تمرینات گفتاردرمانی را به تنهایی انجام می دهید، همیشه باید آن ها را جلوی آینه انجام دهید. در صورت لزوم گفتاردرمانگر خدمات آسیب شناسی گفتار را برای ارزیابی ظرفیت ماهیچه های مورد استفاده برای بلع و تارهای صوتی ارائه می دهد. با افزایش آگاهی خود از هرگونه نقص عملکردی در بیمار، آسیب شناس زبان و گفتار می تواند به طور پیشگیرانه به این مسائل بپردازد و معنی دارترین مراقبت ممکن را ارائه دهد.

نقش گفتاردرمانی در سکته مغزی

گفتاردرمانی همه ی جنبه های درمان سکته مغزی را شامل می شود و به افراد در مدیریت ارتباط و گفتار و مشکلات بلع که ممکن است بعد از سکته مغزی با آنها روبرو شوند کمک می کند.

ارتباط و گفتار

یک سوم افراد مبتلا به سکته مغزی به مشکلات ارتباطی  و گفتار و زبان دچار می شوند. لازم است یادآور شویم که مشکلات ارتباطی بر هوش شخص اثری نمی گذارند، بلکه ممکن است در درک صحبت های دیگران و بیان افکارشان با مشکل مواجه شوند.

گفتاردرمانی در سکته مغزی در تهرانسر همه ی جنبه های ارتباط را که ممکن است تحت تاثیر سکته مغزی قرار گرفته باشند را تشخیص می دهد. این جنبه های ارتباطی شامل موارد زیر است:

  • مشکل در درک صحبت های دیگران ( آفازی دریافتی)
  • مشکل در استفاده از کلمات و جملات برای بیان آنچه می خواهند بگویند (آفازی بیانی)
  • مشکل در فکر کردن به کلماتی که می خواهند استفاده کنند (مشکلات واژه یابی)
  • مشکلات خواندن (دیس لکسیا) و مشکلات نوشتن (دیس گرافیا)
  • ضعف عضلانی که گفتار را نامفهوم و غیرقابل درک برای دیگران می کند (دیزآرتری)
  • مشکل در حرکت دادن ماهیچه ها در توالی درست برای بیان واضح ( دیس آپراکسیا)

درمان سکته مغزی

درمان سکته مغزی به عنوان یکی از شایع‌ترین عارضه‌های نورولوژیکی، بستگی به نوع و شدت سکته دارد. در صورت شکستگی یا خونریزی در مغز، درمان فوری و اورژانسی لازم است. در سایر موارد، درمان شامل استراحت، داروها، فیزیوتراپی و حمایت از بیمار است.

درمان سکته مغزی عموماً شامل مراقبت‌های پایه و اصلاحی، بهبود عملکرد بیمار و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی دومی می‌باشد. به عنوان مثال، برای مراقبت‌های پایه می‌توان به نگهداری از تنفس، حفظ تعادل سیمای بیمار و کنترل فشار خون اشاره کرد.

استفاده از داروها نیز به عنوان یک قسمت مهم از درمان سکته مغزی مطرح است. این داروها می‌توانند شامل آنتی‌کواگولانت‌ها، ضدتشنج‌ها، داروهای کاهش فشار خون و داروهای ضدافسردگی باشند. در صورت لزوم، داروهایی مانند ترومبولیتیک‌ها (برای خونریزی در مغز) و ترومبوسیت‌های تزریقی ممکن است تجویز شود.

 

 

 

کاردرمانی سکته‌ مغزی غرب تهران در تهرانسر

مداخلات گفتاردرمانی در سکته مغزی جهت بهبود خوردن، آشامیدن و بلع

قریب به ۷۸% افراد مبتلا به سکته مغزی درجات مختلفی از اختلال در بلع (دیس فاژیا) را تجربه  می کنند. این اختلال می تواند به افزایش خطر سوء تغذیه، کم آبی، گیر کردن غذا در گلو و آسپیریشن منجر شود. درمانگران گفتار و زبان می توانند تا حد امکان، لذت از خوردن و آشامیدن امن را برای فرد دچار سکته مغزی فراهم کنند و از خطرات احتمالی پیش روی بیمار پیشگیری کنند.

۱۰ تمرین گفتار درمانی برای بیماران سکته مغزی و راه های درمان بیماران سکته مغزی :

بالا بردن درک و فهمیدن جملات با استفاده از تصاویر

بهبود بیان بیماران با تولید صداهایی مانند آ او

بیرون آوردن زبان و زدن نوک زبان به سمت چپ و راست

غنچه کردن لب ها

کشیدن لب ها به حالت خنده

حل کردن معما ، چیستان و جدول

تکرار کلمات

تکرار جملات

آدامس جویدن

خوردن مایعات با نی

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *