گفتاردرمانی در ام اس در تهرانسر از جمله مداخلات گفتار درمانی در بزرگسالان می باشد. ام اس، یک بیماری مزمن نورولوژیکی است که سبب ناتوانی می شود. این بیماری به دلیل آسیب درسیستم عصبی مرکزی (مغز و طناب نخاعی) به وجودمی آید. اختلالات گفتاری در بیماران ام اس بسته به اینکه کدام قسمت از مغز دچار آسیب شده است، متفاوت است. بیماران ام اس ممکن است انواع مختلفی از مشکلات گفتاری را تجربه کنند. روش های زیادی وجود دارد که گفتاردرمانی در تهرانسر می تواند به افراد مبتلا به ام اس کمک کند. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه ها مطالعه خواهیم کرد.

مالتیپل اسکلروزیس (MS) چیست؟

مالتیپل اسکلروزیس (MS) نوعی اختلال پیشرونده عصبی است که با ضایعاتی در مغز، نخاع و اعصاب محیطی مشخص می شود. مالتیپل اسکلروزیس (MS)باعث ایجاد اختلال در ارتباط بین قسمتهای مختلف مغز،  مغز و  بقیه اعضای بدن می شود. در این اختلال به دلیل اینکه اعصابی که بایستی پیام های عصبی را به اندام های مختلف بدن بفرستند دچار آسیب می شوند، پیام ها به درستی به اندام بدن نمی رسند. تقریباً ۴۰-۵۰ درصد بیماران ام.اس دچار مشکلات گفتاری می شوند که عمدتا در اثر آسیب به قسمت هایی از مغز که عضلات زبان ، لب ها ، کام نرم ، گونه ها یا دیافراگم را کنترل می کنند ، ایجاد می شود. خستگی ، لرزش و اسپاسم(سفتی عضلات) از عوارض MS است گفتاردرمانی در ام اس برای بهبود مشکلات گفتاری و اختلالات بلع یا کند شدن پیشرفت بیماری با توجه به اینکه این بیماری پیشرونده است می تواند بسیار کمک کننده باشد.

گفتاردرمانی در ام اس

گفتاردرمانی می‌تواند به بیماران ام اس کمک کند تا با مشکلات گفتاری و زبانی که در نتیجه بیماری آنها به وجود می‌آید، مقابله کنند. در ادامه به برخی از مهمترین روش‌های گفتاردرمانی برای بیماران ام اس اشاره می‌کنیم:

  1. تمرینات تلفظی: تمرینات تلفظی مانند تمرینات تقویتی عضلات گفتاری، تمرینات آواشناسی و تمرینات تلفظی می‌تواند به کمک بهبود تلفظ و قابلیت ارتباط و ارتباط بین فرد و افراد دیگر، در درمان ام اس مؤثر باشد.
  2. تمرینات ناخنی: تمرینات ناخنی مانند تمرینات تقویتی عضلات ناخنی و تمرینات تنفسی، می‌تواند به کمک بهبود نفس گیری و تنفس، در درمان ام اس مؤثر باشد.
  3. تمرینات شناختی: تمرینات شناختی مانند تمرینات توجه و تمرینات حافظه، می‌تواند به کمک بهبود توانایی بیماران ام اس در حل مسائل، تمرکز و حافظه، در درمان ام اس مؤثر باشد.

علایم بالینی ام اس چیست؟

ضعف صورت، سرگیجه، حساسیت به گرما (نوعی اختلال نورولوژیکی)، خستگی، ضعف، افسردگی اشاره کرد.  اختلال شناختی در مراجع کنندگان ام اس به گفتار درمانی  شامل افت حافظه، اختلال توجه، اختلال درعملکرد اجرایی و حل مسئله و کاهش سرعت پردازش اطلاعات باشد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نقش نوروفیدبک در ام اس، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

نوروفیدبک در درمان ام اس در غرب تهران در تهرانسر

گفتاردرمانی در ام اس و انواع مشکلات گفتاری

اختلالات گفتاری در بیماران ام اس بسته به اینکه کدام قسمت از مغز دچار آسیب شده است، متفاوت است. بیماران ام اس ممکن است انواع مختلفی از مشکلات گفتاری را تجربه کنند. که در زیر به طور مختصر در مورد هر یک توضیح میدهیم:

  • دیزآرتریا (Dysarthria):

یک مشکل گفتاری است که وقتی اجزای عضله های حرکتی گفتار تحت تأثیر قرار می گیرند ، رخ می دهد. این وضعیت باعث ایجاد اختلالاتی در گفتار  می شود مانند: اختلال در  ریتم و آهنگ گفتار ، مکث طولانی بین کلمات یا هجاها و اختلال در  تلفظ صداهای گفتاری. اختلال در تلفظ صداها  در حدود ۵۰% بیماران ام.اس اختلال در تولید دارند، اگر چه معمولاً سیستم مخچه‌ای در ام.اس درگیر می‌شود ولی فقط در ۹درصد بیماران اختلالات تولیدی نامنظم که خصوصیت دیزآرتری آتاکسیک است دیده می‌شود. بیان نادرست صداهای گفتاری ناشی از اشکال در : جایگاه،زمان ‌بندی، جهت، فشار، سرعت یا یکپارچگی حرکت لب‌ها، زبان یا حلق به طوری که منجر به جلب توجه شنونده، کاهش قابلیت فهم گفتار گوینده شود.

  • دیسفونی (Dysphonia):

شامل تغییراتی در کیفیت صدا مانند خشن شدن صدا ، اختلال در کنترل بلندی صدا ، خیشومی شدگی ، سطح نامنظم زیر وبمی ، نفس آلود شدن صدا و گرفتگی صدا می شود. مشکل در کنترل بلندی صدا است. صدای خشن معمولا در این بیماران دیده می شود که به علت اختلال در کنترل زیر و بمی و سطح زیر و بمی در این بیماران است.

  • دیس فازی(Dysphasia):

نوعی اختلال زبانی است که در آن بیماران در درک آنچه گفته می شود (دیسفازی درکی) ، به یادآوری واژگان و بیان کلمات (دیسفازی بیانی) مشکل دارند. این می تواند به دلیل مسائل شناختی ایجاد شود که باعث تغییر حافظه و تفکر می شود.

گرچه لکنت از دیگر مشکلات گفتاری کمتر در بیماران ام اس شایع است، اما برخی از افراد مبتلا به ام اس لکنت زبان پیدا می‌کنند. گفتاردرمانی در ام اس در تهرانسر در بهبود علائم ذکر شده بسیار متفاوت است.

اختلال  بلع در مبتلایان به ام اس

در حیطه گفتاردرمانی اختلالات بلع در بیش ازیک سوم از بیماران مبتلا به ام‌ اس مشاهده می شود. در مبتلایان ام اس ممکن است ۴ نوع اختلال در بلع شامل آسپیراسیون، اختلالات فازدهانی، تأخیرحلقی و اخـتلالات فـاز حلقـی پدیدار شود. .دیسفاژی ای دهانی با میزان ناتوانی بیمار و همین طور طول دوره ی بیماری در ارتباط است .همچنین احتمال ابتلای بیماران ام اس به تأخیر بلع حلقـی نیـز بـا افـزایش طول دوره ی بیماری به طور معنی داری افزایش می یابد. دو متغیر سن بیمار و سن شروع بیماری، با هیچ یک از انواع اختلالات بلع در ارتباط نیست. ارزیابی و مدیریت عملکرد بلع در بیمارانی با ناتوانی شدیدتر و دوره ی طولانی تر بیماری، بسیارضروری است به طورکلی، بیماران ام ‌اس به بدعملکردی مسـیرها از قشر مغز تا مراکز کنترل کننده ی بلـع  ( ســاقه ی مغــز و سیســتم اعصــاب محیطــی ) ممکن است مختل باشد. گفتاردرمانی در ام اس در بهبود اختلال بلع بسیار اثربخش است.

گفتاردرمانی در تهرانسر ، گفتاردرمانی در ام اس در تهرانسر

گفتار درمانی در بیماران ام اس

روش های زیادی وجود دارد که گفتاردرمانی می تواند به افراد مبتلا به ام اس کمک کند. این روش ها شامل:

  • تمریناتی برای کمک به تقویت قدرت و هماهنگی عضلات حلق، زبان ، گونه ها ، دهان ، دیافراگم ، نرم کام و لب ها
  • تمریناتی شامل آموزش به بیماران در مورد کاهش سرعت گفتار، بیان دقیق تر هنگام صحبت کردن ، گاهی اوقات با اغراق در بیان ، و تنفس کنترل شده و اصلاح شده
  • تمریناتی که باعث تقویت یا شل شدن عضلاتی می شوند که در کنترل تارهای صوتی برای مشکلات گفتاری مانند بلندی و زیر و بمی صدا و یا ایجاد صدای نفی الود و گرفته میشوند
  • تمریناتی که به بهبود تنفس ، تأکید بر کلمات خاص در یک جمله و گرفتن نفس های سریع بین افکار کمک می کند
  • تمریناتی که به حرکت فک ، زبان و لب کمک می کند تا به بیان و تلفظ واضح کمک کند
  • تمریناتی جهت بهبود بلع و غذا خوردن

همچنین طیف وسیعی از وسایل ارتباطی ویژه با تکنولوژی پیشرفته وجود دارد که می تواند به افراد مبتلا به ام اس که مشکل گفتاری دارند کمک کند تا ارتباط بهتری برقرار کنند. اینها شامل کارتهای الفبا، ماشین هایی است که خروجی گفتار را با تایپ کردن پیام یا دسترسی به نماد های بصری روی صفحه از طریق لمس یا اسکن، تقویت کننده های صوتی و رایانه هایی که به چشمک زدن پاسخ می دهند، ارائه می دهند. این تجهیزات توسط گفتاردرمانی در ام اس در تهرانسر به بیمارانی که به آن نیاز دارند معرفی می شود.

منابع گفتاردرمانی در ام اس در تهرانسر

  1. zistfan.ir

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در ام اس، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در ام اس در تهرانسر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *