گفتار درمانی کودک سه ساله

گفتاردرمانی در درمان درد هنگام صحبت‌ کردن با ارزیابی همه عوامل مرتبط به کاهش و رفع درد در این افراد کمک می‌کند. گفتاردرمانگر با ارائه خدمات توانبخشی گفتار درمانی به فرد، به بهبود و برگشت فرد به زندگی عادی کمک فراوانی می کند‌. مراجعه زودهنگام و به موقع به گفتار درمانی بهترین کمکی است که فرد می تواند به خود و زندگی اش کند؛ زیرا هرچه زمان بیشتر از دست برود میزان بهبودی مورد انتظار ممکن است کاهش یابد. فرد با کمک گفتار درمانی می‌تواند عملکرد خود را در زندگی ارتقا دهد و مشارکت فرد در محیط های اجتماعی افزایش یابد.

 احساس درد هنگام صحبت کردن، برنامه گفتاردرمانی در درمان درد هنگام صحبت‌ کردن و علل آن:

درد هنگام صحبت کردن مشکلی است که به علت احساس درد و ناراحتی در حنجره فرد ایجاد می شود. این احساس درد خود به خود ایجاد نمی شود؛ بلکه عوامل و علل دیگر موجب این احساس درد هنگام صحبت کردن می شوند که برخی از این عوامل عبارتند از:

  • وجود گره در تارهای صوتی
  • فشار تارهای صوتی
  • کشش تارهای صوتی
  • وجود سرطان حنجره
  • وجود آسیب های تروماتیک در گردن
  • استرس و بیماری نیز می‌تواند اثرگذار باشد

با کار کردن روی این موارد در گفتار درمانی به مرور فرد استراتژی هایش را ارتقا می‌دهد و به احساس درد هنگام صحبت کردن در گفتاردرمانی در درمان درد هنگام صحبت‌ کردن غلبه می کند. عوامل روانی و اهداف شخصی نیز می توانند از عوامل موثر در چیدن برنامه درمانی در گفتار در درمانی باشد.

گفتاردرمانی در درمان درد هنگام صحبت‌ کردن

 شروع مداخلات گفتاردرمانی در درمان درد هنگام صحبت‌ کردن:

متخصص گفتاردرمانی اختلالات صوت ابتدا علت ارجاع و سابقه پزشکی فرد را به طور کامل بررسی می‌کند. گفتار درمانگر خود نیز ارزیابی های فیزیکی را انجام میدهد تا علت و ریشه درد، شدت درد، تاثیر شدت درد روی صحبت کردن فرد و سایر عوامل مرتبط را دریابند.

گفتاردرمانگر میداند که برای داشتن بهترین و اثربخش ترین برنامه تنها این عوامل به تنهایی در گگفتاردرمانی در درد هنگام صحبت‌ کردن موثر نیستند؛ بلکه عواملی چون محیط های مرتبط با فرد، عملکرد فرد به عنوان یک فرد در حال تحصیل یا کار، علایق و سرگرمی های فرد نیز بسیار روی فرد و برنامه درمانی اثرگذار هستند. مثلاً برنامه درمانی یک معلم قطعا با برنامه درمانی فردی که معمار می باشد فرق می کند.

البته همه این عوامل در کنار هم روی برنامه درمانی تاثیر می گذارند. پس با توجه به اینکه این عوامل در هیچ دو فرد مراجعی مشابه و یکسان نیست برنامه درمانی هر مراجع نیز با مراجع دیگر فرق می کند. گفتار درمانگر در گفتاردرمانی در درمان درد هنگام صحبت‌ کردن در طول جلسات نیز کودک یا بزرگسال را باز هم بررسی می کند تا خانواده یا خود فرد را در جریان میزان پیشرفت‌های حاصله قرار دهد.

انسان برای برقراری ارتباط، بیان افکار، بیان نیازها و… به گفتار نیازمند است. کسی که به علت درد در هنگام صحبت کردن نتواند خواسته ها افکار و نیازهایش را به خوبی بیان کند قطعاً در زندگی روزمره و محیط اجتماعی به مشکل برمی خورد. پس اهمیت و ضرورت مراجعه به گفتار درمانی در اینجا روشن و واضح می شود.

 مداخلات گفتار درمانی چگونه به این افراد کمک می‌کند؟

گفتاردرمانی در درد هنگام صحبت‌ کردن با تمرکز بر ریشه و علت مشکل به حل و رفع یا حداقل کاهش این درد در این افراد کمک می‌کند. گفتاردرمانگر با ارائه تمرینات، استراتژی ها و تکنیک های مختلف به فرد کمک می‌کند. این تمرینات در جهت رفع درد و بهبود عملکرد فرد می باشد. مثلاً ممکن است که فرد دیگر به علت درد هنگام صحبت کردن از گفتن بسیاری از خواسته‌ها و نظراتش امتناع ورزد تا درد کمتری احساس نماید. به مرور زمان ممکن است گفتار و تکلم فرد نیز کاهش یابد. پس گفتاردرمانگر هم به کاهش درد و هم به ارتقاء گفتار در فرد کمک می‌کند.

گفتاردرمانی در افراد دارای درد در‌هنگام صحبت‌کردن به فرد در خانه نیز تمریناتی را یاد می دهد تا فرد با تمرین و تلاش بیشتر زودتر بهبود یابد و کمتر درد بکشد. در صورتی که فرد مورد نظر کودک باشد، ممکن است لازم باشد که حتی گفتاردرمانگر با تیم آموزشی و معلمان ارتباط برقرار کند تا آنها را از این موضوع آگاه سازد. بدین ترتیب گفتاردرمانگر به بهبود هرچه بیشتر کودک باگا سازی تیم آموزشی کمک می‌کند. در این صورت کودک بهتر توسط خانواده، دوستان و معلمان درک میشود و اعتماد به نفس و عزت نفس کودک وی بر می‌گردد. گفتاردرمانی در درمان درد هنگام صحبت‌ کردن باعث میشود که عملکرد فرد به سطح ایده‌آل برسد و کیفیت زندگی و استقلال فرد در زندگی روزمره، محیط های اجتماعی و سایر محیط های مرتبط با فرد افزایش یابد.

منابع:

  1. www.slt.co.uk

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گفتاردرمانی در آسیب تارهای صوتی لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی در آسیب تارهای صوتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *