گفتار درمانی

گفتار درمانی به بهبود آسیب های مرتبط با اختلالات گفتار و زبان میپردازد. گفتاردرمانگر در گفتاردرمانی برای بهبود اختلالات گفتار و زبان از تکنیک های نوین و منحصر به فردی استفاده می کند. لازم است بدانید که روش گفتار درمانی تنها برای کودکان نیست، بلکه این روش درمانی موثر، امروزه برای افراد بزرگسالی که مبتلا به اختلالات گفتار و زبان هستند استفاده می شود. همچنین گفتار درمانی برای آن دسته از افرادی که دچار اختلالاتی همچون؛ اختلال در بلع، اختلال در بیان گفتار و اختلالات ادراک هستند، بسیار مفید و تاثیر گذار واقع شده است. در برخی موارد شاهد هستیم که این دسته از اختلالاتی که در مطالب فوق ذکر نمودیم، به طور مادرزادی رخ می دهند اما در مواردی دیگر، این اختلالات ممکن است به علت عارضه های ناگهانی بروز پیدا کند.

گفتار درمانی چیست ؟

گفتار درمانی در حقیقت، درمانی موثر برای اختلالات گفتاری و ارتباطی است. همچنین، درمانی مفید برای کودکان مبتلا به اختلالات گفتاری و یا زبانی می باشد. در حوزۀ گفتاردرمانی، به کسی گفتار درمانگر اطلاق می شود، که آسیب های گفتار و زبان را تشخیص می دهد، همچنین به درمان این اختلال ها کمک می کند.

حوزۀ تخصصی این درمانگران، عموماً، به بررسی ارتباطات انسانی، توسعه آن و اختلالات موجود در آن مربوط می شود. گفتار درمانگر می تواند تمامی مهارت های مربوط به گفتار و زبان را ارزیابی کند. سپس، روابط شناختی-ارتباطاتی و همچنین مهارت های کلامی را بسنجد. و در آخر، متناسب با سن بیمار، انواع مختلفی از گزینه های درمانی را ارائه دهد. این روش درمانی، امروزه یکی از شاخه های توانبخشی به شمار می رود.

در این روش درمانی، گفتاردرمان، به ارزیابی و شناسایی آسیب های ناشی از گفتار و زبان میپردازد. همچنین در این روش درمانی، جهت نتیجه گیری سریع، گفتار درمان از تکنیک های جدید و اقدامات مثبتی بهره میگیرد. اما لازم است ذکر نماییم،عده ای بر این باور هستند که گفتاردرمانی تتها برای درمان کودکان است، اما باید بگوییم که این باور یک باور کاملا غلطی است زیرا روش گفتار درمانی برای تمامی افراد در تمامی سنین بسیار مناسب است.

در واقع، افراد در هر سنی میتوانند از این شیوه درمانی نتیجه مطلوب و دلخواه خود را دریافت نمایند.گفتاردرمانی تهران میتواند برای ان دسته از افرادی که دچار مشکلاتی همچون؛ اختلالات بلع، دشواری گفتار و اختلالات ادراک هستند بسیار مفید واقع شود.

در واقع، این افراد با مراجعه به یک کلینیک گفتار درمانی تهران معتبر، می توانند به بهبود کیفیت زندگی خود کمک به سزایی کنند. لازم به ذکر است که این دسته از مشکلات ممکن است بر اثر رخ دادن مواردی همچون؛ عارضه های ناگهانی همانند تصادف یا به طور مادرزادی بروز پیدا کند. با مراجعه به کلینیک گفتاردرمانی تهران ، کلیه امور تشخیص و درمان شما به طور کامل و به راحتی انجام می شود.

گفتار درمانی مناسب چه کسانی است؟

گفتار درمانی برای افرادی که به هر طریقی مشکل برقراری ارتباط با دیگران به خصوص از راه گفتار و زبان را دارند بسیار مناسب است. در واقع نیاز به گفتار درمانی ممکن است برای هر فردی و در هر سنی حس شود و این شیوه درمانی محدود به هیچ سن دوره خاصی از زندگی نمی باشد. اما لازم است بدانید که درشیوه گفتاردرمانی کودکان زیر ۶ سال، در ابتدا توانایی برقرارری ارتباط آنها ارزیابی و مورد بررسی قرار گرفته می شود و سپس در صورت لزوم، از شیوه گفتار درمانی استفاده می شود. اما به طور کلی افرادی که ممکن است به شیوه گفتاردرمانی نیاز داشته باشند را می توان به دسته های زیر تقسیم بندی کرد که این موارد عبارتند از؛

  • کودکانی که دیر صحبت می کنند و  دارای اختلال در تکلم هستند
  • افراد که دارای لکنت زبان هستند
  • افرادی که هنگام صحبت کردن مشکل تلفظ دارند.
  • افرادی که دارای اختلال اوتیستیم هستند.
  • افرادی که دارای توانایی ذهنی پایینی هستند.
  • افرادی که دچار ضعف در خواندن و نوشتن و ریاضیات هستند.
  • افرادی که دچار اختلالات شنوایی هستند.
  • افرادی که دچار اختلالات  شکاف کام و لب هستند.
  • افرادی که مبتلا به آپراکسی هستند.
  • افراد مبتلا به صدای خش دار و صدای گرفته.
  • افراد مبتلا به سرطان حنجره، سرطان گردن و سرطان زبان.
  • کودکانی که دیر شروع به صحبت کردن می کنند.
  • بیمارانی که بعد از بروز سکته مغزی دچار اختلالاتی همانند اختلالات بلع، زبان شده اند.
  • بیماران مبتلا به ام اس.
  • بیماران مبتلا به ALS.
  • بیماران مبتلا به پارکینسون.
  • افراد مبتلا به اختلالات گفتاری ناشی از تنفس.
  • نوزادان نارس‌.
  • کودکان بیش فعال.
  • کودکان سندرم داون، سندروم ویلیامز و…

 جلسات گفتار درمانی

جلسات گفتار درمانی وابسته به عوامل متعدد روند های متفاوتی دارد. این جلسات با هدف بررسی اختلالات مربوط به حوزه های متفاوت گفتار، زبان، بلع، صوت و… برگزار میشود. این جلسات میتوانند به صورت خصوصی و یا به صورت گروهی برگزار شوند. برنامه و روند این جلسات وابسته به درمانگر و نوع اختلالات میتواند ثابت و یا متغیر باشد. اما به طور کلی در این جلسات معاینه، ارزیابی و یا درمان اتفاق می افتد. در ادامه به بررسی جداگانه هر کدام از این مسائل و همچنین بررسی روند جلسات انفرادی و گروهی می پردازیم.

معاینه در جلسات گفتار درمانی

معاینه اولیه در جلسات گفتار درمانی به هدف غربالگری بیماران اتفاق می افتد. در طی این جلسه درمانگر با انجام ازمون ها و بررسی تست های اولیه تشخیص میدهد که ایا بیمار نیاز به مداخلات گفتار درمانی و یا ارزیابی های کامل تر دارد یا نه. در مواردی جلسه ارزیابی همراه با جلسه معاینه برگزار میشود. اما در موارد دیگر این اتفاق به صورت جداگانه رخ میدهد. عموما جلسات گفتار درمانی که به هدف معاینه انجام میشوند؛ حدود بیست الی سی دقیقه طول میکشند.

معاینه گفتاردرمانیارزیابی

بعد از معاینه اولیه درمانگر به ارزیابی بیمار میپردازد. در این جلسه درمانگر به وسیله ازمون ها و تست های رسمی و یا غیر رسمی به صورت دقیق بیمار را مورد بررسی قرار میدهد. در این جلسات عموما بعد از این جلسه بیمار تشخیص دقیق خود را از درمانگر دریافت میکند؛ و در مورد ادامه روند درمان با بیمار صحبت میشود. نکته قابل توجه در جلسات گفتار درمانی این است که روند ارزیابی هیچ وقت پایان نمی یابد. به این معنا که مدامی که مراجع به کلینیک مراجعه میکند، درمانگر او ار ارزیابی میکند. در مواردی مشاهدات مربوط به ارزیابی از قبل ورود بیمار به اتاق درمان و حتی بعد از خروج او با مشاهده رفتار های دیگر او در کلینیک رخ میدهد. مدت زمانی که جلسه ارزیابی اولیه طول میکشد به شدت وابسته به نوع و شدت اختلال و سطح همکاری بیمار است. در مواردی این جلسات حدود بیست دقیقه و برای بیماران سخت تر نیازمند ۲ یا ۳ جلسه یک ساعته و یا بیشتر است. اما به طور میانگین ارزیابی کامل بیمار چهل و پنج دقیقه به طول می انجامد.

درمان در جلسات گفتار درمانی

بعد از انجام معاینه و ارزیابی نوبت به جلسات درمانی میرسد. همان طوری که گفته شد مادام جلسات درمانی ارزیابی های سطحی و غیر رسمی هم صورت میگیرد. اما جلسات درمانی عموما به بررسی تمرین های تجویز شده برای بیمار، تجویز و ارائه و تمرین جدید و مشاوره میگذرد. امکان دارد درمانگر به دلایل متفاوت جلسه درمان را به شیوه ای متفاوت بررسی کند. همچنین ممکن است ارائه مشاوره به بیمار انجام نشود و نیاز باشد تا بیمار با همراه به جلسات گفتار درمانی مراجعه کند. به طور کلی زمان جلسه را همکاری و توان بیمار در کنار نظر درمانگر و نظر بیمار و یا همراهانش تعیین میکند. جلسات درمانی بیش غالبا بیش از یک ساعت طول نمیکشد. در اکثر کلینیک های گفتار درمانی جلسات مربوطه برای سی الی چهل و پنج دقیقه تنظیم میشود.

جلسه گروهی

در برخی از مواقع برای درمان بعضی از اختلالات درمان های گروهی توصیه میشود. در این حالت چند بیمار در کنار همدیگر وارد جلسه درمان میشوند. جلسات گفتار درمانی گروهی عموما هزینه کمتری نسبت به جلسات انفرادی دارن؛ و برای دسته وسیعی از بیماران کاربرد دارد. یکی از کاربرد های این نوع از درمان برای بیماران دارای اختلالات ارتباطی است. در این نوع از درمان بیمار در کنار دیگر افراد با اختلال مشابه قرار میگیرد و مجبور به برقراری ارتباط بدون احساس شرم و ناتوانی میشود. برقراری این ارتباط باعث افزایش کفایت ارتباطی بیمار در جامعه میشود. همچنین درمانگر میتواند با مشاهده مراجع خود به بررسی روند ارتباطی او بپردازد.

جلسات گفتار درمانی انفرادی

عموم جلسات گفتار درمانی به صورت انفرادی انجام میشود. این گونه از درمان برای تمام بیماران با اختلالات گوناگون و متنوع کاربرد دارد. در جلسات انفرادی بیمار، درمانگر و همراه حضور دارند و درمانگر به بررسی تمرین های تجویز شده و انجام مداخلات درمانی مانند منیپولیشن  و انواع مانور های مورد نیاز برای بیماران صوت، بلع و لکنت میپردازد.

آیا امکان دارد جلسات گفتار درمانی خارج از کلینیک برگزار شود؟

پاسخ ما به این سوال مثبت است. امکان دارد جلسات گفتار درمانی به دلایل متفاوت در خارج از مجیط کلینیک انجام شود. برخی از بیماران ترجیح میدهند تا به جای مراجعه به کلینیک، درمانگر به خانه ان ها برود. خدمات مربوط به هوم ویزیت به صورت خصوصی انجام میشود؛ و تعرفه این جلسات نسبت به جلسات برگزار شده در کلینیک بیشتر است. در نوعی دیگر امکان دارد درمانگر ترجیح دهد که بیمار را در محیط بیرونی مشاهده کند؛ و یا خود همراه با بیمار به تمرین موارد ذکر شده در طول جلسه در محیط واقعی بپردازد. این دسته از جلسات عموما به خرید در سوپر مارکت و یا حتی شرکت در کلاس و همراهی در محل کار میگذرد.

گفتار درمانی کودکان

از جمله هدف های اصلی در روش گفتاردرمانی در کودکان ، بهبود اختلالات زبان درکی و زبان بیانی است. لازم است بدانید که به توانایی درک واژگان بیان شده دیگران زبان دریافتی می گویند و به توانایی استفاده از واژگان برای بیان احساسات و افکار خود زبان بیانی می گویند. از دیگر مواردی که در گفتاردرمانی کودکان مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد، بیان واژگان شامل تلفظ، زیر و بمی صدا، روانی گفتار و بلندی صدا است که در صورت اختلال در هر یک از این موارد گفتاردرمانگر روش تمرینی را جهت بهبود این اختلالات ارائه می دهد.

به طور کلی، گفتاردرمانی کودکان برای آن دسته از کودکانی که برای رسیدن به نقط عطفشان دچار تاخیر شده اند بسیار مفید و تاثیر گذار است. متاسفانه برخی از کودکان هستند که در سنین پایین، در زمینه زبان به کمک گفتاردرمانگر نیاز داشته باشند و در مواردی دیگر، عده ای از کودکان در زمینه گفتار به کمک نیاز دارند.

همچنین واجب است بدانید که در مواردی حتی کودکانی هستند که به دلیل وجود برخی اختلالات همانند؛ گفتار، زبان و بلع به گفتار درمانی نیاز دارند که انتخاب این روش، بهترین گزینه برای درمان این دسته از اختلالات و برای این کودکان است. همچنین بزرگسالانی که پس از سکته مغزی،تصادف، فلج مغزی و… مواردی همانند توانایی بلع و یا استفاده از زبانشان را از دست داده اند می توانند از روش گفتاردرمانی استفاده کنند.

گفتاردرمانی در تهرانسر

گفتار درمانی در کودکان چگونه انجام میشود؟

دوران کودکی و نوزادی حساس ترین دوران زندگی هر فرد محسوب میشود. اگر در این دوران اختلالی  به وجود آید و والدین یا نزدیکان کودک درمان آن را جدی نگیرند، به مرور زمان تاثیر منفی آن دوچندان می شود. در آینده موجب به وجود آمدن مشکلات بیشتری در فرد میشود که به سختی می توان آنها را درمان کرد.

علاوه بر این مطلب در سنین نوزادی و کودکی با توجه به انعطاف پذیری مغز اختلالات، راحت تر درمان می شوند. به طور معمول بیشتر مشکلات گفتاری و تکلم فرد، در مغز ریشه دارد. این اختلالات می تواند بدون دلیل مشخص یا ناشی از مشکلات متابولیک، سندروم ها، ضربه و آسیب  های مغزی والدین می باشند.

به همین دلیل در فرایند گفتار درمانی توسط متخصص گفتار درمانی، بخش مهمی از آموزش ها باید به والدین این کودکان اختصاص یابد. زیرا برخی از والدین با وجود مشاهده اختلال در تکلم و برقراری ارتباط فرزندشان باز هم تلاش میکنند تا این مشکل را نادیده گرفته و انکار کنند. در اینگونه موارد، قربانی اصلی فرزندانی خواهند بود که مورد بی توجهی آگاهانه والدین قرار گرفته اند: مثلاً کودکی که در سن ۵ سالگی هنوز قادر به صحبت کردن نیست؛ اما والدین او معتقدند که خود آنها هم در کودکی دیر تر شروع به سخن گفتن کرده اند.

متخصصین گفتاردرمانگر در کلینیک بر این باورند که هر چقدر روند درمان در کودکان زودتر اتفاق بیفتد کودکان آسیب کمتری می بینند. همچنین فرایند درمان موثرتر خواهد بود. لذا توصیه میشود نسبت به آغاز گفتار درمانی کودکان زودتر اقدام شود. لازم به ذکر است که وراثت نقشی کلیدی در رشد و همچنین توانایی های مربوط به گفتار و تکلم در فرد دارد. به تعویق انداختن روند درمان توسط والدین، مشکلات بیشتری را برای فرزندتان و شما ایجاد خواهد کرد.

سن مناسب شروع  گفتار درمانی در کودکان

کودکان در هر سنی ممکن است بنابر شرایطی که دارند دچار مشکلاتی در فرایند زبان و گفتار خود باشند. همان طور که در بخش قبلی نیز به وضوح به آن پرداختیم، یکی از سنین مهم و حساس، کودکی است. اما پرسش مهم و کلیدی برای والدین این است که مناسب ترین و بهترین سن در زمینه گفتار درمانی کودکان چه سنی است؟ چه زمانی می توانند برای اثر بخش بودن بیشتر درمان به کلینیک گفتار درمانی  مراجعه کنند؟ در ادامه  به بیان نشانه های مشکلات گفتاری و تکلم در سنین ۱ تا ۵ سالگی خواهیم پرداخت. از شما والدین آگاه میخواهیم در صورت مشاهده هر یک از این علائم در سنین ذکر شده حتماً نسبت به درمان کودک خود اقدام کنید.

نشانه های مشکلات گفتاری در سنین ۱ سالگی تا ۱۵ ماهگی

  • ایجاد صداسازی توسط کودک. یعنی کودک قادر به ادای صداها به صورت واضح نیست و سخت میتواند آن هارا بیان کند.
  • عدم توانایی کودک در برقراری ارتباط و فهماندن منظور خود با  استفاده  از  اشارات و حرکات نمادین. مثلا: تکان دادن مدام سر و دست و یا اشاره با انگشتان.
  • عدم توانایی کودک در بیان کلماتی ساده مثل آب و مامان. یا به سختی افتادن کودک در بیان کردن کلمات.
  • عدم درک گفتار و دستورات ساده مثلا اینو بده بابا
  • واکنش نشان ندادن به اسم خود
  • واکنش نشان ندادن به صداها
علائم  مهم مشکلات گفتاری در ۱۸ ماهگی تا دو سالگی
  • عدم توانایی کودک در بیان بخش پایانی لغات مختلف. طوری که به اصطلاح حروف انتهای کلمات را میخورند و بعد با کمک و راهنمایی های والدین هم به سهولت قادر به بیان کلمات نیستند.
  • کودک زبان اشاره و استفاده از اصوات نامفهوم و حرکات سر و دست و انگشتان برای انتقال منظورش به والدین را به جای استفاده از زبان و گفتار ترجیح می دهد.
  • عدم توانایی در گفتن کلمات ساده مثل آب ، بابا ، مامان، نه
  • عدم درک گفتار و دستورات ساده مثلا اینو بده بابا
  • واکنش نشان ندادن به اسم خود
  • واکنش نشان ندادن به صداها
نشانه های مشکلات گفتاری در ۲ سالگی تا ۴ سالگی
  • عدم توانایی کودک در جمله سازی های ساده.
  • محدود بودن دایره لغات کودکان و ناتوانی او در استفاده از کلمات جدید
  • عدم رساندن منظور خود از طریق گفتار در اکثر مواقع.
نشانه های مشکلات گفتاری در ۴ سالگی تا ۵ سالگی
  • مشاهده لکنت زبان در صحبت های کودک با دوستان و اطرافیانش.
  • تکرار مداوم صداها و کلمات که غالبا آن هارا هم به درستی و واضح ادا نمی کند.
  • تلفظ کردن اشتباه صداها مثلا به سیب می گوید دیب
  • عدم توانایی کودک در تبعیت از دستور معلم یا والدین. معمولا این کودکان از ناتوانی خود در برقراری ارتباط با دوستان، ناراحت خشمگین و افسرده هستند. آنها دچار مشکل لجبازی، انزوا وگوشه گیری خشم و پرخاشگری هستند و تمایل دارند تا مدام با اطرافیانشان دعوا کنند. یا میل به تحقیر و سرزنش آن ها را دارند؛ زیرا در رسیدن به خواسته های خود در زمینه های مختلف ناکام مانده اند.

توصیه می کنیم از پایداری این مشکل در کودکتان جلوگیری کنید. آسیب هایی که در آینده به او وارد می شود را متوقف سازید. با مشاهده هر یک از این علائم در فرزندتان در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام به درمان آن کنید. شما میتوانید به کلینیک گفتار درمانی  مراجعه نمایید.

گفتار درمانی غرب تهرانگفتار درمانی بزرگسالان

همان طور که پیش از این اشاره نمودیم، گفتاردرمانی  تنها برای کودکان نیست، بلکه این شیوه درمانی برای بزرگسالانی که مشکل تکلم دارند نیز ممکن است در موارد متعددی رخ دهد.  در واقع بروز مشکلاتی همانند؛ گفتار و زبان در بزرگسالی ممکن است فرد را به سمت شیوه درمانی گفتاردرمانی سوق دهد. به طور مثال؛ در برخی موارد مشاهده شده است، افرادی که به کلینیک گفتار درمانی مراجعه می کنند افرادی هستند که در کودکی از بروز مشکلاتی همچون؛ تلفظ صداهای مختلف رنج می بردند که متاسفانه این مشکل تا دوران بزرگسالی با انها همراه بوده است و والدین این دسته از افراد برای بهبودی کودکشان هیچ اقدامی نکرده اند.

در مواردی دیگر، افرادی از کودکی مبتلا به لکنت زبان بوده اند که این مشکل سبب شده بود که این افراد در روابط اجتماعی خود بسیار دچار مشکل شوند. از دیگر مشکلاتی که با مراجعه به کلینیک گفتاردرمانی  قابل حل است میتوان به مشکل در صدا، بلع، برقراری ارتباط و…. اشاره کرد.به این نکته توجه داشته باشید، از انجایی که در بزرگسالی افراد با مسئولیت های اجتماعی و شغلی مهمی دست و پنجه نرم می کنند، نیاز است جهت بهبود مشکلات گفتاری و ارتباطی خود اقدامات لازم را انجام دهند تا با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه و محیط های دوستانه و خانوادگی حضور پیدا کنند. همچنین، لکنت زبان ممکن است زمینه هایی همانند؛ کسب شغل، ارتباط روزانه، ازدواج و حتی خریدهای روزانه را برای فرد بسیار دشوار کند از این رو لازم است، که فرد بیمار در اسرع وقت با مراجعه کردن به یک‌کلینیک گفتاردرمانی و قرار گرفتن در روند درمان خود، مشکل لکنت زبان خود را به طور کامل برطرف کند.

گفتار درمانی در بزرگسالان در برخی موارد می تواند شامل طیف وسیعی از اختلالات گفتار و زبان و مشکلات بلع را در بر بگیرد. عده ای از بزرگسالان که دچار این اختلالات هستند، ریشه و منشا بیماریشان از دوران کودکی با فرد همراه بوده است.از جمله انواع مختلف اختلالات در بزرگسالان که با انتخاب روش گفتاردرمانی قابل بهبودی است میتوان به موارد زیر لشاره کرد که این موارد عبارتند از؛

مشکلات گفتاری؛ آپراکسی.دیزارتری.لکنت زبان.اختلال صوت.مشکلات تلفظی.

اختلالات زبانی؛ آفازی، سکته مغزی، ضربه به سر،  دیگر موارد پزشکی؛ دمانس، هانتینگتون، سرطان حنجره، سرطان دهان، ضربه به مغز، آسیب تروماتیک مغز، فلج مغزی، ام اس. مشکلات بلع، مشکلات تارهای صوتی،

در مطالب فوق در مواردی که فرد ممکن است به گفتاردرمانی نیاز پیدا کند را برای شما عزیزان به طور کامل نام بردیم. در مواردی این آسیب ها و اختلالات ممکن است تاثیر مخربی در  سیستم عصبی و عضلانی مرتبط با تولید گفتار در افراد ایجاد کند که بروز هر یک از این موارد هم میتواند سطح کیفیت زندگی افراد را کاهش و برقراری ارتباط فرد را دچار اختلال کند که این موضوع میتواند آسیب جدی روحی و روانی را به فرد بیمار وارد کند.

گفتار درمانی در بزرگسالان شامل تکنینک های متنوع، بررسی و ارزیابی درمان مشکلات ارتباطی و اختلالات گفتاری فرد بیمار است. تکنینک های متنوعی که در گفتاردرمانی بزرگسالان استفاده می شود میتوان به مواردی همچون؛ بیان، فعالیت های مداخله ای زبان و سایر موارد بسته به نوع اختلال گفتاری یا زبانی اشاره کرد. گفتار درمانی در بزرگسالان ممکن است در حیطه های مختلفی از قبیل؛ گفتار، زبان و عملکردهای شناختی به کار گرفته شود زیرا که برای تولید گفتار مناسب و قابل فهم نیاز به همکاری سیستم عصبی مرکزی و محیطی و همچنین سیستم عضلانی و اسکلتی است.

 

گفتاردرمانگر بزرگسالان

گفتاردرمانگر در اولین قدم چه اقداماتی را برای بیمار انجام می دهد؟ لازم است بدانید که اولین اقدام در روش گفتاردرمانی، ارزیابی و بررسی منشا مشکل بیمار است که از این رو پزشک ممکن است سوالاتی را در ارتباط با تاریخچه و پرونده پزشکیتان از شما بپرسد. در اغلب موارد برای ارزیابی، گفتاردرمانگر از روش های مختلفی همانند؛ ابزارها، آزمون های استاندارد، سنجش وضعیت توانایی درک واژگان و همچنین سنجش وضعیت عبارات و گفتار بیمار استفاده می کند.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید، آن دسته از افراد بزرگسالی که به دلیل بروز اختلال بلع به گفتار درمانی مراجعه کرده اند، ممکن است این دسته از افراد برای دریافت نتیجه مطلوب از روش گفتار درمانی، مورد ارزیابی حرکتی اندام های گویایی، مانورهای مختلف بلع قرار بگیرند.

همچنین در مواردی مشاهده شده است که افراد به دلیل اختلال در موارد متعددی مانند  صوت و یا صدا به گفتار درمانی نیاز پیدا کرده اند اما لازم است بدانید که این افراد برای بهبودی اختلالشان با استفاده از روش درمانی گفتار درمانی، بایستی در ابتدا از حنجره خود عکس برداری کنند و سپس برای طرح درمانی خود اقدام نمایند‌.

فرایند گفتار درمانی در بزرگسالان چگونه است؟

همان طور که قبلاً هم درباره آن صحبت کردیم، گفتار درمانی محدود به یک رده سنی مخصوص نمی باشد.  برای بزرگسالان هم گفتار درمانی انجام می شود. در واقع گاهی ممکن است برخی از مشکلات تکلم و زبان بنابر ایجاد شرایطی خاص و تجربه های خوشایند یا ناخوشایند در زندگی فرد، تلخی ها و شکست ها یا از دست دادن ها در سنین بزرگسالی به وجود بیایند.

همچنین ممکن است والدین یا نزدیکان کودک اقدام به درمان آن و مراجعه به کلینیک های تخصصی و گذراندن جلسات درمان نکرده باشند. یا اگر اقدام کرده اند تا رسیدن به بهبودی کامل در فرزندشان به دلایل مالی و یا مشکل مسافت و یا سختی مسیر ادامه نداده باشند. خلاصه با هر علتی این فرایند درمانی ناقص مانده باشد.

برخی از افراد مراجعه کننده به کلینیک گفتاردرمانی  کسانی هستند که در سنین کودکی در بیان درست صداها و آواهای مختلف دچار مشکل بوده اند و این مشکل تا بزرگسالی همراه آن ها بوده است.  گاهی افرادی هستند که درمان در آن ها به صورت کامل انجام نشده است. آنها در سن کودکیشان با لکنت زبان دست و پنجه نرم میکرده اند. در بزرگسالی این مشکل به روابط اجتماعی آنها آسیب بسیاری زده است. این مشکل باعث ایجاد مشکلات و بیماری های جسمی، روحی روانی، عاطفی و… در آن ها شده است.

از مشکلات و آسیب های جدی دیگری که در بزرگسالان با مراجعه به کلینیک گفتار درمانی  قابل تشخیص و درمان است می توان به مشکل در صدا و صوت، بلعیدن و خوردن غذا، برقراری ارتباط با دوستان و اطرافیان و حتی والدین ، فرزندان و …اشاره نمود. در بزرگسالی افراد با مسئولیت های مهمی در زمینه های مختلف اجتماعی و شغلی رو به رو می شوند. لازم است که با حل مشکلات گفتاری و ارتباطی خود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده تا بتوانند روابط بهتر، سالم تر و لذت بخش تری را داشته باشند.

آنچه که واضح است این است که اختلال در گفتار و لکنت زبان در جنبه ها و زمینه های مختلف زندگی انسان تاثیرگذار است. مثلا: کسب و کار و شغل، تعاملات روزانه، ازدواج و حتی خرید کردن و حضور در اجتماع.

اختلال در تکلم و زبان بسیاری از امور و فعالیت های فرد را مختل می کند. اختلالات برای فرد مشکلات بسیاری را به دنبال دارند که شاید در زندگی فرد عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. برای همین بسیار جدی و مهم است که فرد با مراجعه به مرکز گفتار درمانی  و گذراندن جلسات مداوم گفتاردرمانی به تدریج و با صبر و حوصله مشکل خود را برطرف کند.در این میان محیط زندگی فرد و ارتباط دوستانه و حمایتگرانه نزدیکان و خصوصا والدین فرد در فرایند درمان بسیار موثر است.  این حضور حتی روند درمان را به جهت داشتن انگیزه و حس همدلی تسریع می بخشد.

گفتار درمانی چه مزایایی دارد؟

این شیوه درمانی مزایای متعددی را در خود جای داده است که در ادامه به شرح آنها پرداخته ایم.

به طور مثال؛ با گفتار درمانی، کودکان خیلی واضح تر و راحت تر می توانند به صحبت کردن بپر دازند که این موضوع سبب افزایش اعتماد به نفس در کودکان می شود و از این رو ، آنها هنگام صحبت کردن در جمع بسیار لدت خواهند برد. کودکان با مراجعه به کلینیک گفتاردرمانی، اعتماد به نفس بیشتر، زندگی اجتماعی بهتر و روابط شادتری را تجربه خواهند کرد.

همچنین ان دسته از کودکانی که در خواندن و نوشن دچار مشکلاتی هستند، والدین این دسته از کودکان این امکان را دارند تا با انتخاب روش گفتاردرمانی  ، به کودک خود یاد بدهند که چگونه حروف را بهتر و راحت تر درک کنند و یا صداها و حروف و کلمات را چگونه بهتر از قبل از هم تشخیص دهند، که این موضوع به خودی خود سبب می شود تا کودک نسبت به قبل، علاقه بیشتری به مطالعه و کتاب خواندن از خود نشان دهد. لازم به ذکر است که شیوه گفتار درمانی تهران ، اختلال لکنت زبان را در هر سنی درمان خواهد کرد و افراد در هر شرایط و در هر سنی با انتخاب این شیوه درمانی می توانند با روحیه بهتری در جامعه حضور پیدا کنند.

حتی ان دسته از افراد بزرگسالی که به دلیل بروز اختلالاتی همانند سکته مغزی یا قلبی یا ضربه به سر، توانایی گفتار، درک صحبت دیگران و یا بلع را تا حدود زیادی از دست داده اند، این امکان را دارند تا با روش  گفتار درمانی مشکلات خود را با استفاده از این روش درمانی تاثیر گذار  حل کنند.

چنانچه آسیب دیدگی فرد بیمار به اندازه ای باشد که حتی توانایی صحبت کردن هم‌نداشته باشد، درگفتار درمانی این امکان وجود دارد تا فرد جهت برقراری ارتباط ،روش های ارتباطی مکمل و جایگزین را انتخاب کند. در واقع این دسته از افراد با گفتار درمانی تهران میتوانند جهت رفع نیازهای روزمره خود از روش های جایگزین دیگری به غیر از حرف زدن استفاده کنند‌.

مزایایی گفتاردرمانی

از دیگر مزایای روش گفتار درمانی تهران میتوان موارد زیر را نام برد که این موارد عبارتند از؛

  • فرد به استقلال میرسد و یاد می گیرد که چگونه با استفاده از این روش به انجام فعالیت های روزمره و روتین خود به گونه ای بپردازد که به کسی وابسته نباشد.
  • فرد بیمار با مشاهده این موضوع که به تنهایی توانایی انجام دادن امور خود را دارد، اعتماد به نفس بیشتری را دریافت خواهد کرد.

در روش گفتار درمانی ، گفتاردرمانگر به اختلالات زبانی که قسمتی از فرایندهای مغزی است و اختلالات گفتاری که بخشی از عملکرد اندام های سر و صورت است، می به طور کامل می پردازد. نکته قابل توجه در روش گفتاردرمانی، اقدام به موقع است.زیرا به طور مثال؛ میتوان از اختلالاتی همانند عدم خواندن و نوشتن در مدرسه، با مداخله زود هنگام گفتاردرمانی در سنین بیش از مدرسه جلوگیری کرد و یا در مواردی از شدت ان کم کرد این در صورتی است که فرد جهت درمان خود اگر دیر اقدام کنند ممکن است دچار اسیب های جبران ناپذیری شود.

چگونه بفهمم خدمات توانبخشی گفتار و زبان ضروری است؟

موارد متعددی میتواند باعث شود که شما به گفتار درمانی نیاز داشته باشید. اسیب شناس گفتار و زبان میتواند برای شما و یا برای کودک شما جلسات درمانی تجویز کند. در صورت تجویز و یا ارجاع به واحد پاتولوژی گفتار و زبان باید حتما به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کند. در صورتی که موارد زیر را تجربه میکنید و یا ان را در کودک و اطرافیانتان مراجعه میکنید بهتر است که برای دریافت مشاوره و خدمات توانبخشی به یک اسیب شناس گفتار وزبان مراجعه کنید:

  • ایراد در درک گفتار دیگران
  • ایراد در بیان جملات
  • مشکل در پیدا کردن کلمات
  • ایراد در تلفظ بعضی از صدا ها
  • فراموشی کلمات، اسامی و …
  • تجربه اسیب های شنوایی
  • عدم توانایی در به خاطر سپردن اسامی و…
  • تاخیر در رشد گفتار و زبان
  • ایراد در بلع اب و غذا
  • عدم روان بودن گفتار
  • تجربه مواردی مانند از دست دادن صدا
  • بی کیفیت بودن صدا
  • دردناک بودن حنجره حین صحبت کردن
  • ابتلا به پارکینسون
  • ابتلا به الزایمر
  • ابتلا به ام اس
  • سکته مغزی
  • اسیب و ضربه به سر
  • تجربه گرفتگی عضلات مربوط به گفتار و زبان
  • تجربه شل حرف زدن
  • لکنت داشتن
  • ابتلا به بیماری های متفاوت مغز و اعصاب
  • تجربه ابریزش دهان
  • زبان بزرگ تر از حد نورمال
  • سرطان حنجره
  • سرطان زبان

موارد فوق بخش کوچکی از علائمی هستند که در صورت تجربه کردن ان ها باید به گفتاردرمانی مراجعه کنید. درصورتی که درمانگر شما مشکوک باشد که شما یا فرزندتان دچار اختلال گفتاری هستید، چند غربالگری اولیه را انحام میدهد. در صورتی که نتایج غربالگری به نفع ابتلا  شما به اختلالات گفتار و زبان باشد ارزیابی های تکمیلی و پیشرفته تری را انجام میدهد.

ایا متیوان گفتار درمانی را در منزل انجام داد؟

یکی از کد های تعریف شده برای انواع خدمات توانبخشی هوم ویزیت یا ویزیت در منزل است. در این کد به جای اینکه شما به درمانگر مراجعه کنید؛ درمانگر به منزل شما مراجعه میکند و تمام خدمات مورد نیاز از ارزیابی تا درمان را در منزل انجام میدهد. البته در روند درمان امکان دارد در مواردی نیز نیاز باشد تا شما به کلینیک تخصصی توانبخشی مراجعه کنید. برای مثال در برخی از اختلالات برای تشخیص و یا پیگیری روند درمان نیاز به انجام خدمات پاراکلینیکی مانند است؛ که این دسته از خدمات در کلیلنک های گفتار درمانی ممکن است.

توجه داشته باشید که تعرفه انجام خدمات پزشکی و توانبخشی در منزل نسبت به انجام آن خدمات در کلینیک ها گران تر است. همچنین تمام درمانگران هوم ویزیت انجام نمیدهند؛ و در پذیرش هوم ویزیت مواردی مانند نوع اختلال و محل زندگی برای درمانگر اهمیت بالایی دارد. در مواردی امکان دارد که برای درمان مشکلات گفتار و زبان درمانگر نیاز به دسته ای از ابزار ها داشته باشد که حمل ان ها به خانه بیمار ممکن نباشد.

آیا درمان اختلالات گفتار و زبان واقعاً مؤثر است؟

جواب این سوال قطعا مثبت است. میلیون ها نفر با استفاده از خدمات درمانی گفتار درمانی مهارت های زبانی و ارتباطی خود را بهبود بخشیده اند. در صورتی که انجام این خدمات اثر بخش نبود قطعا این خدمات، این حجم از رشد و پیشرفت را تجربه نمیکردند. این نکته مهم است که بدانیم موفقیت درمانی برای هر فرد متفاوت است. شدت اختلال، کهنگی ان و مواردی از این قبیل در میزان موفقیت درمانی تاثیر بالا دارند.

بیشترین موفقیت درمانی را بیمارانی تجربه میکنند که مداخلات زودهنگام دریافت کرده اند. همچنین هر چه قدر که فرد در درمان جدی تر باشد و مطابق با نظر درمانگر خود پیش برود و تمارین تجویز شده را بهتر انجام دهد درمان موثر تر است.

جهت پاسخ به این سوال بایستی فاکتورهایی در نظر گرفته شود که این فاکتورها عبارتند از؛

سن‌مراجعه کننده؛ هر چه میزان سن مراجعه کننده کم تر و پایبن تر باشد، فرد از تاثیرات بیشتر این روش درمانی بهره خواهد برد.

نوع اختلال ؛ در برخی موارد، برخی از مشکل ها تنها با چند جلسه به درمان صد در صدی که مد نظر گفتاردرمان است خواهند رسید، این در حالی است که تعدادی دیگر از مشکلات، ممکن است تا چند سال نیاز به درمان داشته باشند.

شدت اختلال؛ بایستی توجه داشته باشید که شدت مشکل، در اغلب موارد پس از گذشتن جلسه اول مشخص می گردد.

انگیزه فرد؛ از دیگر فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در جواب دهی شیوه درمانی گفتاردرمانی، انگیزه فرد است.هرچه میزان انگیزه فرد در همکاری جلسات بیشتر باشد و تمایل بیشتری جهت انجام تمرینات نشان دهد، طول درمان مسلما برای فرد کمتر خواهد بود.

همکاری کودک و اطرافیان؛ یکی دیگر از فاکتورهای مهم، همکاری اطرافیان است، زیرا بخشی از کار در منزل انجام می شود

گفتاردرمانی

چه مدت به گفتار درمانی نیاز است؟

پاسخ این سوال برای هر کسی متفاوت است. عوامل مختلفی میتواند بر طول درمان تاثیر بگذارد. در مواردی بیمار با یک جلسه به طور کامل درمان میوشد. و در موارد دیگر بیمار نیاز به انجام درمان های طولانی مدت دارد. در مواردی بیمار باید به صورت مادام العمر به گفتار درمانگر مراجعه کند تا از پیشروی اختلال جلوگیری شود. به طور کلی عوامل موثر بر طول مدت درمان به شرح زیر می‌باشند :

  • سن: سن یکی از شاخص های مهم در تعیین طول درمان است. هر چه قدر که شما زودتر مراجعه کنید؛ درمان نیز زودتر انجام میشود.
  • نوع اختلال: در صورتی که اختلال پیشرونده باشد، بیمار به صورت مادام العمر به خدمات گفتاردرمانی نیاز دارد.
  • شدت اختلال: هر چه قدر که اختلال شدید تر باشد، درمان نیاز به زمان بیشتری دارد. در صورتی که درمان در مراحل اولیه بیماری اغاز شود درمان سریع تر انجام میشود.
  • وضعیت پزشکی زمینه ای: بیمارانی که با شرایط فیزیولوژیک استیبل مراجعه میکنند؛ طول درمان کمتری را دریافت میکنند.
  • مهارت درمانگر: طبیعتا هر چه قدر درمانگر در درمان اختلال مربوطه ماهر تر باشد، درمان زودتر به اتمام میرسد.
  • میزان جلسات: تعداد جلسات مناسب و به اندازه در درمان بیمار تاثیر زیادی دارد.

علاوه بر موارد فوق، مواردی مانند شرایط روحی روانی، محیط زندگی بیمار، شرایط مالی، داروهای مصرفی و … نیز در درمان بیمار تاثیرگذار هستند.

گفتاردرمانی بزرگسالان در تهرانسر

جلسات گفتار درمانی چه طور انجام می شود؟

جلسات گفتار درمانی توسط متخصصین این رشته ( آسیب شناس گفتار و زبان) صورت میگیرد‌‌.در اغلب موارد گفتار درمانی به صورت انفرادی و در بازه های زمانی بین ۳۰‌تا ۴۵ دقیقه ای برگزار می شود.

در جلسه اول گفتار درمانی، به طور معمول، آسیب شناس گفتار و زبان شروع به ارزیابی و همچنین تست جنبه های مختلف گفتار و ارتباط فرد می کند.

در قدم بعدی، گفتار درمان با اطرافیان مراجعه کننده در ارتباط با مشکل گفتاری او صحبت می کند و علت و ریشه اصلی این اختلال را شناسایی می کند.

گفتار درمانی غرب تهران

همان طور که از نام گفتاردرمانی  در غرب تهران پیداست، این روش جهت درمان گفتار افراد بیمار تجویز می شود.این روش درمانی نوین امروزه تحت عنوان یکی از زیر شاخه های توانبخشی شناخته شده است که در آن، اختلالات مربوط به گفتار و زبان فرد بیمار مورد بررسی قرار گرفته می شود.

همچنین لازم به ذکر است که متاسفانه عده ای از افراد بر این باور هستند که گفتاردرمانی تنها برای کودکان است اما این باور یک باور بسیار غلط است زیرا که گفتاردرمانی می تواند برای هر یک از افراد با مشکلات مختلف و در سنین متفاوت انجام شود. به آن دسته از افرادی که مبتلا به اختلال های از قبیل؛ اختلال در بلع و دشواری گفتار و اختلالات ادراک هستند ما  گفتاردرمانی را پیشنهاد می کنیم زیرا که این افراد با تحت نظر گرفتن یک گفتاردرمانگر می توانند زندگی بهتر و با کیفیت تری را تجربه کنند و همچنین این افراد این امکان را دارند تا با روش گفتاردرمانی ، مشکلات مربوط به گفتار و زبان خود را بیشتر درک کنند.

کلینیک گفتار درمانی غرب تهران

یکی از شاخه های اصلی توانبخشی، گفتاردرمانی است که این روش تاثیر گذار و مفید امروزه توانسته است بسیاری از اختلالاتی که مربوط به گفتار و زبان فرد بیمار است را شناسایی و مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.متاسفانه عده ای از افراد بر این باور هستند که مرکز گفتاردرمانی غرب تهران تنها محدود به کودکان است اما لازم است بدانید که گفتاردرمانی برای تمامی افراد در هر سن و با هر شرایطی بسیار مفید واقع شده است.

مراجعه به مرکز گفتاردرمانی در غرب تهران میتواند برای تمامی افراد اللخصوص افراد مبتلا به اختلالاتی همچون؛ اختلال در بلع، گفتار، ادراک بسیار مفید واقع شود.به طور کلی، مراجعه این افراد به کلینیک گفتاردرمانی تهرانسر کمک می کند تا این افراد بتوانند با بهبود اختلالات خود زندگی با کیفیت و عالی را تجربه کنند.تمامی اختلالاتی که با استفاده از روش گفتار درمانی قابل بهبودی هستند،این اختلالات ممکن است به طور مادرزادی و یا بر اثر بروز عارضه های ناگهانی در فرد بیمار بروز پیدا کنند.افراد با مراجعه به هر یک از مراکز گفتاردرمانی غرب تهران میتوانند جهت از بین بردن کامل علائم اختلالات خود اقدام نمایند.

گفتاردرمانگر در مرکز گفتار درمانی غرب تهران  کیست؟

این سوال ممکن است سوال بسیاری از افرادی باشد که قصد مراجعه به کاردرمانی و گفتاردرمانی تهران را دارند که در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گفتاردرمانگر به متخصصی می گویند که افراد مبتلا به اختلالات را مورد درمان قرار می دهد.

گفتاردرمانگر جهت بهبود این اختلالات در ابتدا به بررسی اختلالات مراجعه کنندگان می پردازد و در قدم بعدی در صورت نیاز ممکن است با سایر متخصصان همچون ؛ متخصص مغز و اعصاب، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص اطفال، روانشناس، شنوایی شناس، کادر درمانگر ذهنی و جسمی و فیزیوتراپیست جهت پیشرفت روند بهبودی ارتباط برقرار کند.

همچنین در مواردی حضور والدین، معلم، پرستار کودک در طول درمان کودک الزامی است.در مواردی دیگر در صورتی که گفتاردرمانگر صلاح ببیند، تغییراتی در محیط اطراف فرد بیمار صورت می گیرد که هدف از انجام این تغییرات رسیدن فرد به استقلال جامع است.

گفتاردرمانی غرب تهران

مرکز گفتاردرمانی غرب تهران مناسب چه افرادی است؟

امروزه شیوه درمانی نوین گفتاردرمانی برای تمامی افرادی که در برقراری ارتباط، ادراک، بلع دچار اختلالاتی هستند، کاردرمانی و گفتاردرمانی در غرب برای این افراد بسیار مفید واقع شده است.این دسته از اختلالات ممکن است برای هر فردی و در هر سنی بروز پیدا کند. اما توجه داشته باشید که در کودکانی که هنوز به سن شش سالگی نرسیده اند، توانایی برقراری ارتباط آنها بایستی متناسب با سن آنها ارزیابی شود.

به طور کلی افرادی که ملزم به استفاده از بهترین گفتاردرمانی در غرب تهران هستند میتوان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از؛ افراد مبتلا به اختلالات زبانی‌.افراد مبتلا به اختلال مشکلات تلفظی.افرادی که کودک اوتیسم دارند‌.افراد مبتلا به توانایی ذهنی پایین‌.افرادی که در انجام‌اموری همانند خواندن و نوشتن دچار اختلالاتی هستند.افراد مبتلا به اختلالات شنوایی.افراد مبتلا به شکاف کام و لب.افراد مبتلا به دیزآرتری و آپراکسی.افرادی که دچار اختلالاتی همچون صوت و صدای خشدار هستند.افراد مبتلا به سرطان سرطان حنجره، سرطان گردن و سرطان زبان.کودکانی مبتلا به تاخیر در صحبت کردن هستند.افراد مبتلا به  آسیب های مغزی، سکته مغزی و… که طی آن گفتار ، زبان و بلع آن ها دچار مشکل شده است.بیماران ام اسی‌.بیماران ALS.بیماران پارکینسون.افراد مبتلا به اختلال تنفسی.نوزادان نارس‌.کودکان بیش فعال‌.

توجه داشته باشید که تمامی گروها و مواردی که در مطالب فوق به آنها اشاره نمودیم، این دسته از افراد بایستی به بهترین گفتاردرمانی های غرب تهران مراجعه کنند تا در اولین فرصت تحت درمان کار درمانی و گفتار درمانی غرب تهران قرار بگیرند.

مزایای گفتاردرمانی خوب در غرب تهران

اول از همه لازم است به این نکته اشاره کنیم که امروزه یکی از متقاضیان زیاد در مراکز گفتار درمانی کودکان در غرب تهران هستند که والدین این کودکان به دنبال مراکز گفتاردرمانی در غرب تهران هستند.لازم است به این والدین توصیه کنیم که دکتر گفتار درمانی خوب در غرب تهران به کودکان کمک می کند تا آنها بتوانند بسیار راحت تر و واضح تر به صحبت کردن بپردازند. گفتار درمانی خوب در غرب تهران، این موضوع به خودی خود باعث میشود تا این دسته از کودکان از عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتری جهت صحبت کردن در جمع برخوردار باشند.

کاردرمانی و گفتار درمانی غرب تهران

لذا می توان گفت والدین با مراجعه به یک دکتر گفتاردرمانی خوب در غرب تهران می توانند اعتماد به نفس بیشتری رابه کودک خود هدیه کنند که این موضوع می تواند به فرزندشان کمک کند تا کودک بتواند با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه، مدرسه و … حضور پیدا کند.

آن دسته از کودکانی که در مدرسه دچار اختلالاتی همانند خواند و نوشتن هستند، با کمک گفتار یاد میگیرند که چگونه حروف را بهتر درک کنند، صداها و حروف ها را چگونه از هم تشخیص دهند، از این رو یه طور قطع علاقه کودک به مطالعه و کتاب خواندن چندین برابر از قبل خواهد شد.گفتاردرمانی در هرسنی میتواند اختلال لکنت زبان را درمان کند تا فرد بتواند با روحیه بهتر و اعتماد به نفس بیشتری در تمامی جمع ها حضور پیدا کند.لازم است بدانید،آن دسته از افرادی که به دلیل بروز عارضه هایی همانند سکته مغزی یا ضربه به سر دچار اختلالات در گفتار و یا بلع شده اند، این افراد این امکان را دارند تا با روش مفید و تاثیرگذار گفتاردرمانی تمامی علائم اختلالات خود را بهبود دهند و یک زندگی با کیفیت را تجربه کنند.

گفتاردرمانی تهرانسر

 

مراکز گفتار درمانی غرب تهران

توجه داشته باشید در مواردی که فرد قادر به صحبت کردن به طور کامل نباشد، با روش گفتاردرمانی میتوان به فرد بیمار کمک کرد تا با استفاده از روش های ارتباطی مکمل و جایگزین بتواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند و منظور خود را به طور کامل به دیگران انتقال دهد.

به طور کلی، این افراد با انتخاب روش گفتار درمانی این امکان را دارند تا جهت رفع نیازهای روزمره خود از روش های ارتباطی دیگری به غیر از حرف زدن استفاده کنند

گفتار درمانی جنوب تهران 

گفتاردرمانی در جنوب تهران یک سرویس مداخله ای است که بر بهبود گفتار و توانایی های درک و بیان زبان از جمله زبان غیرکلامی کودک تمرکز دارد. این درمانگران یا آسیب شناسان گفتار و زبان متخصصانی هستند که این خدمات را ارائه می دهند. گفتاردرمانی شامل دو بخش می شود:

  • هماهنگ کردن دهان برای تولید صداها در اجرای کلمات و جملات ( برای تلفظ ، روانی گفتار و تنظیم حجم صدا و صوت) مثلا گفتاردرمانی در کودکان دارای اختلال تلفظ صداهای گفتاری، افراد دارای لکنت
  • درک و بیان زبان ( استفاده از زبان از طریق  صحبت کردن، نوشتن، تصاویر، حالات بدن و انواع نشانه ها و استفاده از زبان از طریق سیستم های ارتباطی دیگر شامل کامپیوترها، شبکه های اجتماعی و..) مثلا کودکان دارای تاخیر زبانی، اتیسم، کم شنوایی و افرادی که دچار  سکته مغزی می شوند.

علاوه بر آن نقش گفتاردرمانی، درمان اختلالات بلع که همه ی جنبه های خوردن را دربرمی گیرد، می باشد مانند افرادی بزرگسالی  که در اثر ضایعات عصبی دچار سکته مغزی می شوند یا کودکانی که از بدو تولد دچار اختلالات بلع هستند.

گفتار درمانی جنوب تهران

گفتار درمانی خلیج فارس یا گفتار درمانی شماره ۲

گفتار درمانی خلیج فارس در تهرانسر  یا گفتار درمانی شماره ۲ در تهرانسر با داشتن تیم مجرب و امکانات به روز آماده خدمات رسانی به مراجعان می باشد. قطعاً برای هر پدر یا مادری سخت است که ببیند فرزندش در زندگی و حیطه سلامت دچار مشکل شده است. بهترین کار ارجاع به موقع می باشد تا کودک هرچه زودتر خدمات توانبخشی را دریافت کند و در زندگی نتایج آن را ببینند. پس ارجاع به موقع بهترین کمکی است که والدین می توانند به کودکانشان کنند تا هرچه زودتر کودکان به سطح کودکان عادی برسند. بدین ترتیب زندگی برای این کودکان و خانواده آنها راحت‌تر خواهد بود.

گفتار درمانی خلیج فارس تهران در تهرانسر یا  گفتار درمانی شماره دو تهران در تهرانسر به مراجعان در رده‌های سنی مختلف خدمات توانبخشی را ارائه می‌دهد. خدمات گفتار درمانی با توجه به نوع اختلال فرد متفاوت است. مرکز گفتاردرمانی با دارا بودن بهترین تجهیزات و امکانات و تیم گفتار درمانی مجرب به مراجعان بهترین خدمات را ارائه می‌دهد. خدمات توانبخشی گفتاردرمانی در نهایت فرد را قادر می‌سازد تا در زندگی و محیط های مربوطه استقلال کافی را داشته باشد. افزایش عملکرد فرد در زندگی و محیط های تحصیلی و کاری یکی از مهمترین اهداف گفتاردرمانی می باشد.

گفتاردرمانگر کیست؟

به طور کلی به متخصصینی که افراد مبتلا به اختلالات گفتار و زبان را مورد درمان قرار می دهد را گفتاردرمانگر می گویند. پاتالوژیست یا همان گفتاردرمانگر وظیفه ی بهبود اختلالات بلع، گفتار و زبان و … را بر عهده دارد. همچنین گفتاردرمانگرها یک ارتباط درمانی هستند زیرا که روش گفتاردرمانی یکی از مفید ترین و اصلی ترین راه های ارتباطی میان درمانگر و بیمار است.

همچنین لازم است بدانید که در مواردی خاص، گفتاردرمانگر ها ممکن است به منظور روند رشد بیماران، از سایر متخصصین از قبیل؛ متخصص مغز و اعصاب، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص اطفال، روانشناس، شنوایی شناس، کادر درمانگر ذهنی و جسمی و فیزیوتراپیست برای پیشرفت روند بهبودی و همچنین دریافت نتیجه مطلوب کمک بگیرد. در برخی موارد، جهت دریافت نتایج بهتر و تاثیر گذارتر، گفتاردرمانگر ممکن است معلم کودکان و یا پرستار بیمار را در آگاهی از طول مراحل درمان قرار دهد. گاهی در صورت نیاز، در روش گفتاردرمانی، گفتاردرمانگر جهت ایجاد شرایط بهتر برای زندگی و در نتیجه درمان فرد بیمار ، سعی بر اصلاح محیط زندگی فرد بیمار کند.

گفتار درمانی تهران

عده ای از افراد دچار این ابهام هستند که گفتاردرمانی در تهران مناسب چه کسانی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که روش گفتاردرمانی برای تمامی افرادی که در برقراری ارتباط با دیگران به ویژه از راه گفتار و زبان دچار اختلال هستند بسیار مناسب و تاثیر گذار است.

در کل،این روش درمانی برای هر فردی و در هر سنی مفید واقع شده است. اما به طور کلی، افرادی که بیشتر به روش گفتاردرمانی نیاز دارند عبارتند از؛ افراد مبتلا به اختلال لکنت زبان و گفتار. افراد مبتلا به مشکلات تلفظی.افراد مبتلا به اوتیستیک.افراد با توانایی ذهنی بسیار پایین.افراد مبتلا به اختلالات مربوط به خواندن، نوشتن و ریاضیات.افراد با اختلال شنوایی کم.افراد با اختلال شکاف کام و لب.افراد دیزآتریک و آپراکسیک.افراد با اختلال صوتی همانند؛ صدای گرفته.افراد دارای سرطان حنجره، سرطان گردن و سرطان زبان. آن دسته از کودکانی که با تاخیر شروع به حرف زدن کرده اند. افرادی که پس از بروز آسیب هایی نظیر؛ سکته مغزی،تومورو.. دچار اختلال در گفتار ، زبان و بلع شده اند. بیماران مبتلا به ام اس.بیماران ALS. بیماران مبتلا به پارکینسون. افراد مبتلا به اختلالات تنفسی. نوزادان نارس.کودکان پیش فعال.کودکان سندرون داون، سندروم ویلیامز و…

بهترین سن برای گفتار درمانی کودکان

توجه داشته باشید که اختلالات مربوط به گفتار در کودکان ممکن است در هر سنی خود بروز پیدا کند.عده ای از والدین دچار این ابهام هستند که زمان مناسب مراجعه کودک به کلینیک جهت گفتار درمانی چه زمانی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چند نشانه در سنین بین ۱ تا ۵ سالگی کودکان وجود دارد که بروز هر یک از این نشانه ها می تواند زنگ هشداری برای مراجعه به گفتاردرمان باشد.


نشانه های مشکلات گفتاری در ۱ سالگی تا ۱۵ ماهگی

  • بروز صداها و اصواتی محدود توسط کودک.
  • اختلال در فهماندن حرف های کودک با استفاده از حرکاتی همانند؛ تکان سر و دست یا اشاره با انگشت.
  • عدم توانایی کودک در تلفظ کلمات ساده ای مانند ؛ بابا ،آب و…

گفتاردرمانی

نشانه های مشکلات گفتاری در ۱۸ سالگی تا دو سالگی

  • عدم توانایی کودک هنگام گفتار بخش پایانی لغات ساده و سخت.
  • استفاده از اشاره به جای گفتار و بیان واضح خواسته ها.
  • استفاده محدود از چند کلمه محدود.


نشانه های مشکلات گفتاری در ۲ سالگی تا ۴ سالگی

  • عدم توانایی جمله سازی های ساده کودک.
  • محدود بودن دایره لغات و عدم توانایی
  • استفاده کودک از این واژگان.
  • عدم توانایی رساندن منظور کودک با استفاده از گفتار.

نشانه های مشکلات گفتاری در ۴ سالگی تا ۵ سالگی

  • بروز لکنت زبان هنگام صحبت کردن کودک.
  • تکرار بیش از اندازه صداها و کلمات.
  • عدم توانایی کودک در فهم صحبت های دبیر یا والدین.
  • والدین به این نکته توجه داشته باشند، که در صورت بروز و مشاهده هر یک از این علائم بایستی جهت مراجعه فرزند خود به یک کلینیک گفتاردرمانی اقدام نمایند.
اختلالات گفتار و زبان به چند دسته تقسیم میشود؟

برای اختلالات گفتار و زبان دسته بندی های متنوعی ارائه شده است. هر کدام از این اختلالات پایه ای برای تقسیم بندی دارند. دسته ای از طبقه بندی ها، بیماری ها را بر اساس سن ابتلا به بیماری تقسیم بندی میکنند. دسته ای دیگر اختلالات را با علت ابتلا تقسیم بندی میکنند. اما یکی از کاربردی ترین دسته بندی ها در گفتاردرمانی، اختلالات گفتار و زبان را با توجه بر تاثیری که بر بیمار دارند تقسیم بندی میکنند. براین اساس اختلالات گفتار و زبان به صورت زیر طبقه بندی میشوند:

  • اختلالات زبانی
  • اختلالات گفتاری
  • اختلالات نورولوژیک
  • اختلالات حرکتی
  • اختلالات صوت
  • اختلالات بلع

البته امکان دارد یک بیماری در دو یا بیش از دو تا از دسته قرار بگیرد. همچنین امکان دارد یک فرد چند اختلال همزمان را داشته باشد. در ادامه به بررسی هر کدام از این دسته بندی ها میپردازیم.

اختلالات زبانی

اختلال زبانی زمانی به وجود می آید که فرد در یکی یا بیش از یک جنبه زبان دچار ایراد شود. متخصص گفتاردرمانی وقتی که با این اختلال رو به رو میشود؛ تمام جنبه های زبانی را مورد ارزیابی قرار میدهد. در صورتی که فرد در یکی از جنبه های زیر :

  • واج شناسی
  • صرف
  • نحو
  • معنا شناسی
  • کاربرد شناسی

دچار ایراد شود؛ به این معنا است که فرد دچار اختلالات زبانی شده است. این دسته از اختلالات میتواند با کاهش توانایی فرد در درک جملات، کلمه ها و موارد انی  بروز پیدا کند. همچنین ممکن است که فرد در بیان کلمات و جملات در حیطه های متفاوت با ایراد مواجه شود.

نمود اختلالات زبانی چگونه است؟

اختلالات زبانی خود را به شیوه های گوناگون نشان میدهد. از عدم توانایی در برقراری ارتباط گرفته تا عدم توانایی در رساندن ایده ذهنی توسط فرد. به طور کلی اختلالات زبانی را میتوان به سه دسته دریافتی، بیانی وشناختی تقسیم بندی کرد.

  • اختلالات دریافتی، مشکلات درک یا پردازش زبان هستند. در این دسته از افراد درک زبان دچار ایراد است. برای مثال فرد نمیتواند سیب را از بین گزینه های دیگر پیدا کند. در مورادی فرد به خوبی قادر به درک جملات دستوری نیست. برای مثال شما وقتی به او میگویید که روی صندلی بشین، فرد متوجه دستور شما نمیشود. این دسته از اختلالات میتواند هم در کودکی و هم در بزرگسالی به وجود بیاید. گفتاردرمانی با ایجاد مسیر های عصبی به درمان این افراد کمک میکند.
  • در مواردی فرد در کاربرد شناسی دچار ایراد میشود. این افراد نمیتوانند از کلمات مناسب در بافت مناسب استفاده کنند. برای مثال فرد در حین خطاب دادن فرد بزرگتر به جای بیان «شما» از کلمه «تو » استفاده میکند. یا به طور کلی فرد در جایگاه های رسمی از کلمات غیر رسمی و برعکس استفاده میکند.
  • اختلالات بیانی مشکلی است که فرد توانایی کافی برای در کنار هم قرار دادن کلمات، داشتن دایره لغات ، توانایی در استفاده از زبان به روشی مناسب در اجتماع را ندارد. در صورتی که فرد نتواند به خوبی منظور خود را بیان کند و یا تعداد کلمات ان به حد کافی نرسیده باشد، فرد دارای ایراد در بیان است.
  • اختلالات شناختی- ارتباطی مشکلاتی در مهارت های ارتباطی است؛ این دسته از اختلالات که باعث ایجاد مشکل در حافظه، توجه، ادراک، سازماندهی، تنظیم و حل مسئله می شود، میتواند توسط متخصص گفتاردرمانی مورد ارزیابی قرار بگیرد. این دسته از اختلالات در افراد سندرمیک و یا بیماران نورولوژی بیشتر دیده میشود. این دسته از افراد گاها در حفظ موضوع نیز دچار ایراد هستند. به همین علت این افراد دائم از موضوعی به موضوع دیگر میپرند. افراد دارای سندرم داون، اوتیسم و… از افراد مستعد به ابتلا به این گونه از اختلالات زبانی میباشند.
اختلالات گفتاری

اختلال گفتاری به دسته ای از ختلالات گفته میشود که فرد  در تولید صداهای گفتاری دارای مشکل و اختلال میشود. اختلالات گفتاری میتوانند وابسته به مواردی مانند محیط، بد شکلی های اندامی، ژنتیک و… به وجود می آیند. اختلالات مورد بررسی در گفتاردرمانی را میتوان با توجه به موارد متفاوت به دسته های متفاوتی تقسیم بندی کرد. به طور رایج اختلالات گفتاری را به موارد زیر تقسیم می کنند:

اختلالات بیانی: در این دسته ، بیماران در ایجاد صدا های گفتاری دارای ایراد هستند. این ایرادات میتوانند در سطح حرف، هجا و کلمه ایجاد شود. در مواردی شدت این اختلالات انقدر زیاد میشود که شنوندگان در درک و دریافت زبان فرد دچار ایراد میشوند. این مورد میتواند یکی از عوامل مخل کننده ارتباط بین فردی باشد.

اختلالات روانی: در این دسته از بیماران جریان گفتار با توقف های غیرمعمول، تکرارهای جزئی کلمه (پ‌ پ پ، پسر) یا در موراد طولانی شدن صداها و هجاها (سسسسسیب) موجه میشود. این دسته از اختلالات نیز خود به دو دسته کلاترینگ و لکنت تقسیم میشود.

آسیب های حرکتی: در مورادی اسیب های حرکتی و نا کفایتی های عضلانی باعث ایجاد اختلالات گفتاری میشود. در این دسته از اختلالات فرد در عضلات دهان، تنفس و صورت خود دارای ضعف هایی است. شایع ترین اختلالات این دسته را افراد دارای دیزارتری شامل میشود. به طور کلی دیزآرتری به عنوان یک اختلال گفتاری حرکتی شناخته میشود؛ که درمان ان بر عهده متخصص گفتاردرمانی میباشد.

آسیب های نورولوژیک: دسته دیگری از اختلالت گفتاری ناشی از اسیب های نوررولوژِک است. این دسته از بیماران با یک ضایعه عصبی مواجه هستند. گفتار درمانگر باید با تلاش بر اسیب به وجود امده غلبه کند و درمان را پیش ببرد. آپراکسی شایع ترین اختلال گفتاری است؛ که در اثر آسیب به قسمت های مربوط به صحبت کردن در مغز ایجاد می شود.

اختلالات گفتار می تواند بر نحوه ایجاد صداها برای ایجاد کلمات تأثیر بگذارد. برخی از اختلالات صوتی نیز ممکن است به عنوان اختلالات گفتاری در نظر گرفته شوند. اما به طور کلی اختلالات صوت دسته ای جدا از بیماری ها محسوب میشود.

گفتار درمانی در تهرانسر

انواع گفتار درمانی

گفتاردرمانی همانند سایر روش های درمانی دارای انوع مختلفی است که در ادامه به شرح هر یک از آنها پرداخته ایم.

درمان تلفظ ؛ این نوع از درمان در روش گفتاردرمانی برای آن دسته از فرادی که مبتلا به اختلالات زیر هستند بسیار مناسب است.

این اختلالات عبارتند از؛ افرادی که مبتلا به اختلالات خطای صوتی یا جایگزینی صدا هستند.

افرادی که هنگام تلفظ کردن کلمات بیش از یک خطا دارند.

افرادی که علاوه بر داشتن خطا و اختلالات تلفظی دارای خطاهای واجی هستند.

در این نوع از درمان در روش گفتاردرمانی، گفتاردرمانگر به شما کمک می کند تا هر چیزی را که برای تلفظ کردن کلمات به آن نیاز دارید را به شما بدهد.

گفتاردرمانگر در روش گفتاردرمانی برای درمان این دسته از اختلالات ذکر شده ممکن است در ابتدا با صداهای مجزا شروع و سپس به آموزش هجاهای بی معنی، کلمات تکی، عبارات، جملات، تمرین‌های مکالمه‌ای ساختاری، مکالمه بدون ساختار بپردازد.

درمان واجی؛ این نوع از درمان در روش گفتاردرمانی برای افراد زیر بسیار مناسب و تاثیر گذار است که این افراد عبارتند از؛ افرادی که در هنگام تولید تمام‌گروه های صدا دچار اشکال هستند یا به طور کلی، دچار اختلالات واجی هستند.

افرادی که دارای خطاهای زیادی در اصوات هستند.

در درمان واجی، گفتاردرمانگر برای درمان و بهبودی اختلالات، از کلمات مشابه (جفت‌های کمینه) از کل کلمات استفاده می کند.از دیگر هدف های این نوع درمان، تمایز شنوایی، تولید در سطح تک کلمه، عبارت، جمله، مکالمه بدون ساختار، مکالمه ساختاری است.

رویکرد چرخشی یا دوره ای؛ افرادی که می توانند تحت تاثیر این نوع درمان قرار بگیرند عبارتند از؛ افرادی که در هنگام صحبت از کلمات غیر قابل درکی استفاده می کنند.

افرادی که در هنگام صحبت کردن ممکن است صداهای گفتاری به تعویق و یا جا بی اندازند.

افرادی که در صحبت کردن، صدا ها را با یکدیگر جایگزین می کنند.

افرادی که در صحبت کردن تمایلی به استفاده از صداهای صامت بسیار متفاوتی ندارند.

رویکرد واژگان هسته ای:  این نوع از درمان برای افرادی که مبتلا به اختلالت شدید در زمینه گفتار هستند بسیار مناسب است.

آن دسته از کودکانی که پیشرفت کندی در صحبت کردن دارند تاثیر گذار است.در این روش گفتاردرمانگر جهت درمان گفتار، لیستی از کلماتی که کودک در هنگام تلفظ کردن آنها مشکل دارد را تهیه می کند و سپس به صورت جداگانه برای هر یک از این کلمات برنامه تمرینی را طراحی می کند.

سایر رویکردها؛ استفاده از متن: در این روش به جای استفاده از هجاها، اصوات دیگری که تولید آن برای فرد آسان تر است را جایگزین می کند.

درمان تقابل تضاد کمینه: این روش با نام دیگر “جفت‌های کمینه” در گفتاردرمانی شناخته شده است که در آن، تنها از کلماتی استفاده می شود که میزان تفاوت آنها در یک واج یا یک ویژگی است.

درمان تقابل تضاد حداکثری: در این روش، گفتاردرمانگر از جفت کلماتی ممکن است استفاده کند که این کلمات دارای یک صدای گفتاری است که این صدا توسط فرد بیمار شناخته شده است.

درمان مجموعه خالی: در این روش گفتاردرمانگر از جفت کلماتی استفاده می کند که این کلمات اغلب دارای دو صدا با حداکثر تضاد هستند.

گفتاردرمانی

درمان تکلم با گفتار درمانی

یکی از مهم ترین و رایج ترین اختلالات مربوط به اختلال گفتاری، لکنت زبان است.این اختلال ممکن است در کودکان کمتر از ۵ تا ۶ سال رخ دهد.به طور کلی، به اختلالاتی که سبب مختل شدن گفتار طبیعی فرد می شود لکنت زبان می گویند. این دسته از افراد این امکان را دارند تا با روش گفتاردرمانی، به بهبود ارتباطات شفاهی، کلامی و اجتماعی خود کمک به سزایی کنند.

از دیگر هدف های اصلی روش گفتاردرمانی در اختلال لکنت زبان، عملکرد مفید تر و ارتباطات کار آمدتر فرد بیمار است. اولین قدم در روش گفتاردرمانی برای بهبود اختلالات لکنت زبان، شناسایی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف فرد بیمار است. از دیگر هدف های این روش درمانی میتوان به مواردی همچون؛ بهبود زبان گفتاری، یادگیری مهارت های غیرکلامی مانند نشانه ها یا حرکات، یا یادگیری برقراری ارتباط با استفاده از یک روش جایگزین( مانند عکس یا تکنولوژی ) اشاره کرد.

لازم به ذکر است آن دسته از کودکانی که مبتلا به بیماری لکنت زبان هستند، این افراد با توجه به چالش ها و توانایی های مورد نظر خود، ممکن است نتیجه متفاوتی را از این نوع درمان دریافت کنند. عده ای از افراد دچار این ابهام هستند که طول درمان گفتاردرمانی به چه میزان است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عوامل متعددی وجود دارد که تعیین کننده مدت زمان این طول درمان است که از اصلی ترین این عوامل میتوان به مواردی همچون؛ شدت مشکل، تکرار و انطباق درمان و هماهنگی اشاره کرد.

همچنین از جمله مواردی که بروز آنها نشان دهنده بیماری لکنت زبان است عبارتند از؛ وجود سابقه خانوادگی لکنت زبان در خانواده بیمار.عدم توانایی بیمار در صحبت کردن و یا برقراری ارتباط.تعدد مکرر بروز لکنت زبان. تداوم لکنت زبان برای مدت ۶ تا ۱۲ ماه (یا بیشتر).بروز دیر هنگام لکنت زبان.

گفتار درمانی در کم‌شنوایی

از جمله مواردی که بروز آنها سبب رنجش بسیار افراد کم‌شنوا می شود میتوان به مواردی همانند؛ رشد کامل زبانی ، گفتاری و عدم درک کلام در گرو شنوایی کامل و صحیح اشاره کرد. یکی از تخصصی ترین خدمات درمانی در روش نوین گفتاردرمانی، گفتاردرمانی کودکان کم شنوا است.امروزه این روش توانسته است نقش موثر و مفیدی در زمینه هایی از قبیل؛ بهبود توانایی های زبانی و گفتاری و همچنین بهبود درک کلامی در کودکان مبتلا به کم شنوایی داشته باشد. یکی از هدف های اصلی گفتار درمانی جهت درمان کم شنوایی، کمک به افراد کم شنوا جهت افزایش توانمندی این افراد برای برقراری ارتباط کلامی است.

گفتاردرمانگر برای این هدف ممکن است از روش های متنوع و مختلفی نظیر برقراری تماس چشمی ، تکرار کلمات شنیده شده ، تشخیص تفاوت بین صداها ، صدا سازی توسط کودک ، تمریناتی برای کنترل تنفس ، انجام بازی هایی که نیازمند صداسازی هستند و … استفاده کند. از دیگر هدف های گفتاردرمانگر در روش گفتاردرمانی، کمک به بیمار برای تشخیص کلمات و صداها و استفاده از آنها برای صحبت کردن است. گفتاردرمانی همچنین برای آن دسته از کودکانی که دچار افت شنوایی و کاشت حلزونی هستند بسیار مفید واقع شده است. والدین به این‌نکته توجه داشته باشند، کودکانی که در گذشته عمل کاشت حلزون داشته اند، مراجعه این دسته از کودکان به یک کلینیک گفتاردرمانی و تحت مراقبت قرار گرفتن این نوع از درمان بسیار ضروری و حیاتی است زیرا که این کودکان بایستی مهارت های کلامی و زبانی خود را بسیار بهبود ببخشند. همچنین لازم است بدانید که پس از انجام عمل کاشت حلزون، بدون انجام گفتاردرمانی، میزان موفقیت برای افراد کم شنوا بسیار کاهش می یابد.

 گفتار درمانی چگونه تاثیر می گذارد؟

همان طور که در مطالب فوق اشاره نمودیم، اولین قدم گفتاردرمانگر در روش درمانی گفتار درمانی، بررسی و ارزیابی نوع مشکل زبانی فرد بیمار است.گفتاردرمانگر سعی می کند تا دریابد که ریشه اصلی و منشا این مشکلات و اختلالات گفتاری کجاست و چه چیزی باعث بروز این اختلالات شده است. از جمله موارد و مشکلاتی که ممکن است در افرادی که نیاز به گفتاردرمانی دارند، بروز پیدا کند میتوان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از؛  مشکلات بیان؛ عدم توانایی فرد در صریح صحبت کردن و یا بروز خطا در صداها.مشکلات تسلط؛ بروز نشکلات گفتاری در جریان گفتار و یا بروز لکنت زبان. تشدید یا مشکلات صوتی: بروز اختلال در میزان صدا و کیفیت آن.مشکلات تغذیه دهان و دندان؛ بروز اختلال در خوردن غذا، بلعیدن و ریزش آب .مشکلات زبان پذیرایی: مشکل در درک (دریافت) زبان. اختلالات زبان: مشکل در صحبت کردن (بیان) زبان.مشکلات زبان عملی: در استفاده از زبان به روشهای مناسب اجتماعی مشکل دارید.

فواید گفتار درمانی

این روش درمانی نوین، می تواند کمک به سزایی به آن دسته از کودکانی که قادر به صحبت کردن نیستند بکند.گفتاردرمانگر به کودکان دارای اختلال تکلم کمک می کند تا این افراد بتوانند با اعتماد به نفس بیشتری جهت صحبت کردن بپردازند.

همچنین در برخی موارد مشاهده می کنیم که این کودکان به دلیل دارا بودن مشکلات زبانی، از لحاظ اجتماعی، عاطفی و تحصیلی ممکن است دچار اختلالاتی باشند اما نگران نباشید زیرا که روش گفتاردرمانی به شما کمک خواهد کرد که تا با شرکت کردن در هر یک از انجام هریک از این فعالیت ها لذت کامل را ببرید. این روش نوین، توانسته است به آن کودکانی که در خواندن و نوشتن دچار نارسایی هستند کمک به سزایی کند تا بتوانند این افراد اصوات خاص در کلمات را بشنوند و تشخیص دهند.

 

گفتار درمانی در لکنت

به مجموعه ای اختلالات در روانی گفتار طبیعی  بروز پیدا می کند ،لکنت زبان می گویند. از این رو هدف از روش گفتاردرمانی در  رفع لکنت زبان به وسیله اصلاح و بهبود گفتار است.از دیگر مواردی که در روش گفتاردرمانی به آن توجه می شود میتوان به مواردی همچون؛ کاهش دفعات لکنت زبان، کاهش فشار و تنش در زمان تکرار صداها و همچنین بهبود دیگر مهارت‌های ارتباط مانند ارتباط چشمی یا حالات چهره اشاره کرد.

قابل به ذکر است که گفتاردرمانگر در روش گفتاردرمانی، با توجه به شرایط بیمار از قبیل؛ سن، میزان تاثیر لکنت زبان بر زندگی فرد بیمار و تعداد دفعات بروز این بیماری، یک برنامه درمانی عالی و منحصر به فردی را برای فرد بیمار طراحی و ارائه می کند.

گفتار درمانی در اوتیسم

یکی دیگر از مزایا و کاربردهای روش درمانی گفتاردرمانی، بهبود علایم و نشانه های اتیسم است که در ادامه این مقاله به شرح کامل این موضوع پرداخته ایم.   آن دسته از کودکانی مبتلا به اوتیسم هستند، والدین این کودکان به این نکته توجه داشته باشند که  این امکان را دارند تا با انتخاب روش گفتاردرمانی می توانند بسیاری از مشکلات و علایم مرتبط با این بیماری همانند؛  درک جلات و نشانه های اجتماعی، بیان و صحبت کردن، مهارت های ارتباطی و اجتماعی و  احساسات بهبود یابد.

  • توجه داشته باشید تمامی افراد مبتلا به اوتیسم در هر مقطعی می توانند از اثرات مفید و تاثیر گذار روش گفتاردرمانی بهره بگیرند اما بهتر است که شروع این درمان با گفتاردرمانی از سنین پایین تر شروع شود تا فرد بتواند نتایج مطلوب تری از این روش درمانی را دریافت کند.
    از جمله مشکلات گفتاری که در بین افراد اوتیستیم رایج است و این امکان وجود دارد که این مشکلات با روش گفتاردرمانی برطرف شود میتوان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از؛
  • درک و بیان زبان.
  • مهارت های ارتباطی و اجتماعی
  • درک زبان بدن و اشارات
  • علایق محدود و توانایی های استثنایی.
  • درک و بیان احساسات

گفتار درمانی در تاخیر کلامی

یکی از موثرترین و مفیدترین روش ها جهت بهبود تاخیر کلامی ،گفتار درمانی است.پیشنهاد می کنیم، والدین پس از مشاهده اولین نشانه از تاخیر کلامی در کودک خود، برای بهبودی، لازم است به یک کلینیک گفتار درمانی مراجعه کنند تا در اولین فرصت اقدامات گفتاردرمانی جهت تاخیر کلامی صورت بگیرد.

در روش گفتاردرمانی جهت بهبود نشانه های تاخیر کلامی، گفتاردرمانگر در ابتدا ممکن است مهارت های کلامی و زبانی کودک را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد و با در نظر گرفتن شرایط بیمار همانند سن و میزان تاثیر عارضه بر زندگی، برنامه ای تمرینی جهت بهبود مهارت کلامی و رشد طبیعی گفتار در کودک بهره بگیرد.

از جمله روش ها و تکنیک هایی که گفتاردرمانگر ممکن است به به اطرافیان کودک جهت گرفتن نتیجه مطلوب از روش گفتاردرمانی توصیه کند که انجام دهند میتوان به صحبت کردن با کودک از همان دوران نوزادی ، شعر خواندن و قصه گفتن برای کودک و شرکت دادن کودک در گفت و گوهای خانوادگی اشاره کرد.

گفتار درمانی در تلفظ صداها

یکی از شایع ترین مواردی که در سنین کودکی برای کودکان مممکن است بروز پیدا کند، اختلال تلفظ است.این دسته از کودکان در اغلب موارد نشانه های همانند؛ عدم توانایی تلفظ صحیح صداها ، هجاها و کلمات را تجربه می کنند که والدین این دسته از بیماران جهت بهبودی و کاهش علائم و نشانه های این بیماری میتوانند روش درمانی گفتاردرمانی که یک روش درمانی موثر و مفید است را انتخاب و تجربه کنند. متاسفانه این بیماران در زمان فهماندن منظور خود به مخاطب دچار اختلال هایی می شوند.

از این رو به این نکته توجه داشته باشید که جهت درمان این اختلالات با استفاده از روش گفتاردرمانی، بایستی در سنین کودکی اقدام کنید زیرا که با بزرگ شدن کودک مشکلات بیشتری همانند؛ اختلال در خواندن و نوشتن و … ممکن است برای کودک رخ می دهد. گفتاردرمانگر در روش گفتاردرمانی برای بهبود اختلالات تلفظ صداها، روش های متنوع و متنوعی همانند چگونگی گفتار صحیح و مثال های مناسب برای این منظور می تواند به درمان این اختلال را ارائه دهد.

آیا درمان اختلال تولید در خانه ممکن است؟

گفتار درمانی صدا و حروف دارای ایراد باید توسط متخصص انجام شود. در صورت ورود افراد غیر متخصص برای درمان این اختلال، فرد میتواند با مشکلات جدی مواجه شود. یکی از مهمترین مشکلات بحث مربوط به تثبیت و تشدید اختلال است. همچنین امکان دارد فرد اسیب های اناتومیک و ساختاری را تجربه کند. بنابرین در صورتی که به این اختلال مشکوک هستید، در اولین فرصت به گفتار درمانگر مراجعه کنید.

گفتاردرمانی در اختلالات تلفظ

گفتار درمانی در سکته مغزی

همان طور که می دانید بروز سکته مغزی می تواند سبب پیدایش بسیاری از مشکلات دیگری همانند اختلال در تکلم، بلع و… برای بیمار شود که بروز این اختلالات می تواند برای فرد خسته کننده و ناراحت کننده باشد و همچنین زندیگی فرد را دچار اختلالات زیادی کند.

بیماران مبتلا به سکته مغزی با انتخاب روش درمانی گفتار درمانی میتوانند بسیاری از علائم آفازی ناشی از سکته مغزی را کاهش دهند تا بتوانند این افراد همانند گذشته در فعالیت های روزمره ای همانند؛ شرکت در مکالمات، خواندن و نوشتن مستقل باشند.

در گفتاردرمانی گفتاردرمانگر جهت بهبود اختلالات ممکن است مواردی همانند گفتار و زبان، اختلالات مربوط به گفتار، صدا، زبان، ارتباطات شناختی، توانایی بلع و… جهت بهبودی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. همچنین گفتاردرمانگر ممکن است جهت دریافت نتیجه مطلوب تر از این روش، با سایر تیم های پزشکی همکاری داشته باشد و با توجه به نیاز های بیمار برنامه را طراحی کند.

هدف از انجام و ارائه این برنامه تمرینی در روش گفتاردرمانی،کمک به بیمار برای دستیابی به بالاترین سطح ارتباطات و عملکرد زبان است. از مجموعه تکنینک های شایع که در روش گفتاردرمانی مورد استفاده قرار می گیرد میتوان به درمان اختلال بلع و غذا خوردن، اشاره کرد.

گفتار درمانی در اختلال یادگیری

همان طور که میدانید زبان هم ابزاری برای تفکر است هم وسیله ای برای بیان احساسات از این رو در صورتی که این عضو دچار اختلالاتی شود بایستی هر گونه اقدامی برای بهبودی آن صورت بگیرد. شما مراجعین عزیز برای بهبود این اختلال این امکان را دارید تا با استفاده  از روش درمانی موثر، مفید و تاثیر گذار گفتاردرمانی بهره بگیرید. در روش گفتار درمانی، نحوه درمان بستگی به شرایط بیمار دارد.در این روش، گفتاردرمانگر به طور کلی برروی آنچه که کودک شما ممکن است در کلاس درس آموزش ببیند تمرکز می کند. به طور کلی از مجموعه تمریناتی که گفتاردرمانگر در روش گفتاردرمانی ممکن است به کار بگیرد عبارتند از؛

  • آموزش نحوه عملکرد کتاب( این آموزش شامل نحوه چرخاندن کتاب، نحوه پیدا کردن کلمات ور صفحه می شود.)
  • آموزش تطبیق صداها با حروف.
  • گوش دادن به تمام داستان و خواندن و نوشتن سوالات مربوط به داستان.
  • آموزش خلاصه نویسی داستان.
  • آموزش نحوه استفاده از کلمات نوشتاری جهت کمک به کودک در یادگیری دیگر مهارت ها.
  • در بسیاری از موارد، گفتاردرمانگر ممکن است با معلم کودک همکاری داشته باشد تا به کودک شما در کلاس درس کمک کند.
  • در روش گفتاردرمانی، گفتاردرمانگر به کودک شما آموزش می دهد تا راه هایی برای سازماندهی و تمرکز بر تکالیفشان داشته باشند.

گفتار درمانی تهرانسر

گفتار درمانی در اختلالات صوت

دسته ای از افراد با اختلالات صوت مواجه میشوند. این دسته از بیماران صدای نامناسب و یا بی کیفیتی را تجربه میکنند. شکایت اصلی عمده بیماران این حیطه مواردی مانند: از دست دادن صدا، زیر شدن و یا بم شدن بیش از حد صدا، درد حین حرف زدن به گفتاردرمانی مراجعه میکنند. این دسته از بیماران به علت مشکلاتی در زیر و بم، حجم یا کیفیت صدا هستند که حواس شنوندگان را از آنچه گفته می شود منحرف می کند. این دسته از بیماران میتوانند موارد زیر را تجربه کنند:

  • ندول
  • پولیپ
  • سرطان حنجره
  • تولید صدا با تار های کاذب
  • ابیوز های صدا سازی
  • گرانولوما
  • نکروز تارهای صوتی

توجه داشته باشید، اگر مبتلا به اختلالات صوتی هستید ملاقات شما با یک آسیب شناس گفتار زبان می تواند کمک به سزایی به درمان شما کند. در روش گفتار درمانی جهت بهبود اختلالات صوت، گفتاردرمانگر ممکن است از تمرینات و تکنیک های منحصر به فردی در تغییر رفتارهای گفتاری شما ایجاد کند.

در روش گفتاردرمانی برای بهبود اختلالات صوتی، در موارد متععدی آسب شناس یک برنامه برای تنظیم زمان تنفس های عمیق شما طراحی و ارائه می کند که هدف از ارائه و طراحی این برنامه، تقویت تامین تنفس کافی گفتار فرد است. گفتاردرمانگر، با توجه به شرایطی همانند؛ تمامی مسائل و راهکارهای درمانی یک مداخله همه جانبه به شما ارائه می دهد.

اما همچنین لازم است بدانید که در روش گفتاردرمانی، گفتاردرمانگر در ابتدا عامل زمینه ای بیماری را شناسایی و سپس اقدامات لازم برای درمان را انجام می دهد.مجموعه تکنیک هایی که در روش گفتاردرمانی جهت بهبودی اختلالات صوتی برای بیمار ممکن است به کار گرفته شود، عبارتند از؛ تمرینات صوتی، تکنیک‌ های آرام سازی، تکنیک‌های تنفس سریع آزاد و مدیریت تنفس درست.

 

گفتار درمانی در بیش فعالی

بسیاری از کودکان دارای بیش فعالی به دلیل نقص در توجه و تمرکز و جنب و جوش زیاد در یادگیری مهارت های گفتار و زبان دارای مشکل هستند که گفتاردرمان بعد از ارزیابی و بررسی کودک برنامه مدونی را جهت درمان اختلالات گفتار و زبان طرح ریزی و اجرا می کند

گفتار درمانی در اختلالات بلع

اختلالات بلع یکی از جیطه های پر مراجع و حساس در گفتاردرمانی است. این دسته از بیماران به طور کلی با اصطلاح دیسفاژی شناخته میشوند. در این نوع از اختلالات بیمار قادر به تغذیه دهانی نمیباشد؛ و یا در تغذیه دهانی دارای ایراداتی است. این افراد در نحوه غذا خوردن یا آشامیدن دچار مشکل هستند. همین مورد باعث میشود که زندگی بیمار در معرض خطر باشد. این مشکلات شامل:

  • مشکلات جویدن و بلع
  • پریدن غذا در گلو
  • بد غذایی کودکان
  • عدم توانایی در بلع در بدو تولد
  • عدم وجود رفلاکس های اورال برای بلع

می شود. تحقیقات نشان داده است؛ درمان اختلالات بلع میتواند باعث ترخیص زودتر فرد از بیمارستان شود. همچنین درمان این دسته از اختلالات میتواند زندگی فرد را نجات دهد.

گفتار درمانی در اختلالات بلع را به افرادی که از بروز مشکلاتی همانند اختلالات بلع رنج میبرند بسیار توصیه می کنیم. این دسته از افراد بایستی در اولین فرصت به یک کلینیک گفتاردرمانی مراجعه کنند تا در اولین قدم مورد ارزیابی توسط متخصص گفتاردرمانی قرار بگیرند. در روش گفتاردرمانی، گفتاردرمانگر جهت بهبودی این علائم، در ابتدا به ارزیابی دقیق بیمار، شرایط و شدت اختلال در بیمار می پردازد.

در روش گفتاردرمانی، آسیب شناس ممکن است از تکنیک های مختلفی در اختلالات بلع بهره بگیرد. آسیب شناس پس از طی کردن مراحل ذکر شده، اساس علت بروز دیسفاژی را شناسایی می کند و سپس برای بیمار تمرینات مناسبی را طراحی می کند.

همچنین گفتاردرمانگر جهت جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است برای فرد بیمار مبتلا به اختلال بلع رخ دهد، توصیه هایی از قبیل؛ نحوه صحیح قرار دادن لقمه غذا در دهان و … به طور کامل به بیمار ارائه می دهد. همچنین از جمله درمان های دارویی که پزشک متخصص برای افراد مبتلا به اختلال بلع تجویز می شود میتوان به داروهای کند کننده تولید اسید معده ، داروهای شل کننده‌ عضلانی و آنتی‌ اسیدها اشاره کرد.

گفتاردرمانی در اختلالات بلع

گفتار درمانی در شکاف لب و کام

از جمله اقدامات ضروری برای اختلالات مربروط به شکاف لب و کام گفتار درمانی است.یکی از هدف های این روش درمانی، آموزش نحوه درست استفاده از اندام گفتاری به بیمار است. گفتاردرمانگرها در روش گفتاردرمانی از ابزار ها و تکنیک های خاصی جعت بهبود این اختلالات استفاده می کند.از شایع ترین این موارد عبارتند از؛ در مواردی از آینه به عنوان وسیله ای برای کمک که بیمار این امکان را داشته باشد هوایی که از بینی او خارج می‌شود و روی آینه می‌نشیند را ببیند.

در مواردی دیگر، گفتاردرمانگر تکه ای کاغذ و دستمال را زیر بینی جهت خارج شدن هوا از سوراخ بینی قرار می دهد. آسیب شناس در روش گفتاردرمانی، از یک لوله باریک که توپ کوچک که در ابتدای آن قرار دارد برای خارج شدن هوا و وارد شدن آن به داخل این لوله انعطاف پذیر استفاده می کند. جهت شنیدن صداهای اضافی بینی فرد بیمار، میتوان از لوله‌های انعطاف پذیر یا خورده‌های کاغذ استفاده کرد. تمامی مواردی که در مطالب فوق به آنها اشاره نمودیم، به بیمار کمک می کند که این امکان را داشته باشد تا هوایی که از بینی او خارج می‌شود را کاهش دهد.

لازم است بدانید که در مواردی مشاهده شده است که کودکانی که مبتلا به شکاف کام و لب هستند از توانایی تولید صدا در جایگاه مناسب دهان استفاده نمی کنندد در این موارد، گفتاردرمانگر به این دسته از بیماران آموزش می دهد تا جهت تولید صدای مورد نظر خود، از دیگر نقاط دهان خود استفاده کنند.

از جمله روش­‌های مختلف گفتار درمانی برای شکاف کام میتوان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از؛

  • فیدبک شنوایی
  • آموزش صداهای انفجاری
  • آموزش صداهای سایشی گلویی.
  • تولید صداهای خلفی
گفتار درمانی در آپراکسی

در روش گفتار درمانی جهت بهبود علائم و نشانه های اختلال آپراکسی، گفتاردرمانگر مجموعه تمریناتی را جهت تمرکز برروی هجاها، کلمات و عبارات ارائه می دهد. در آپراکسی، زمانی که فرد مبتلا به این اختلال دارای CAS نسبتاً شدید باشد، ممکن است در این موارد، فرد بیمار به گفتار درمانی مکرر، سه تا پنج بار در هفته نیاز پیدا کند.

لازم به ذکر است که جهت دریافت نتیجه مطلوب از روش گفتار درمانی جهت بهبود اختلالات آپراکسی، بهتر است درمان را به صورت فردی انجام دهید زیرا که درمان تک نفره این امکان را برای بیمار فراهم میکند تا وقت بیشتری جهت تمارین این روش در اختیار داشته باشد. آن دسته از بیمارانی که مبتلا به اختلال آپراکسی هستند، اغلب در بیشتر موارد نشانه هایی همانند مشکلات گفتاری را تجربه می کنند.

گفتاردرمانگر جهت رفع اختلالات بیماران از نشانه های مختلفی استفاده می کند. به طور مثال؛ متخصص ممکن است از کودک بخواهد تا به طور کامل گوش کند و در نتیجه نظاره گر شکل گیری کلمه یا عبارت مورد نظر با دهان خود باشد. همچنین در مواردی، صورت کودک را هنگام تولید صداها یا هجاهای خاص، لمس می کند‌. اما برخی از اصول کلی مهم گفتاردرمانی برای آپراکسی در کودکان عبارتند از:تمرینات گفتاری.تمرینات صوتی و حرکتی.تمرین صحبت کردن..تمرین حروف صدادار.

گفتاردرمانی در آپراکسی

فرد مبتلا به پارکینسون چه نوع مشکلات گفتاری و تغذیه  را ممکن است تجربه کند؟
  • کاهش حجم و بلندی صدا
  • صحبت کردن بدون تغییر زیر و بمی و بلندی (یکنواخت بودن).
  • دارای کیفیت صدای خشن همراه با فشار
  • نفس الود شدن صدا
  • صحبت کردن به تلاش و تقلا
  • در تلفظ واضح و صحیح صداها و کلمات مشکل دارند
  • لرزش در صدا، نیازمند گفتاردرمانی در پارکینسون در تهرانسر
  • وجود لکنت در گفتار
  • مکث حین صحبت کردن
  • اختلال در جویدن غذا
  • اختلال در قورت دادن
  • اختلال در خوردن مایعات و غذاهای جامد
  • آبریزش دهان
مداخلات گفتار درمانی در پارکینسون  در تهرانسر چگونه می تواند کمک کننده باشد؟

بیماران پارکینسون ممکن است از مشکلات ارتباطی و گفتاری خود مطلع نباشند. تغییر در کیفیت صدای شما ممکن است اولین نشانه مشکلات گفتاری باشد که به دنبال آن ناتوانی در گفتار روان و تولید صحیح صداهای گفتاری ایجاد شوند. جهت بهبود اختلالات گفتاری و صوتی ، مداخلات گفتاردرمانی در پارکینسون در تهرانسر لازم است. متخصصان گفتاردرمانی به طور خاص برای تشخیص و درمان اختلالات گفتار ، زبان و بلع آموزش دیده اند و خدمات مداخلات گفتاردرمانی در پارکینسون می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تمریناتی جهت بهبود قدرت عضلات و حرکات مورد نیاز برای بهبود وضعیت گفتار
  • تمریناتی جهت افزایش حجم تنفسی
  • تمریناتی جهت بهبود کیفیت صوت اعم از بلندی صدا، رفع یکنواخت بودن آهنگ گفتار
  • آموزش تلفظ درست صداهای گفتاری
  • در مواردی که بیماری خیلی پیشرفت کرده است روش های جایگزین ارتباطی را به بیمار آموزش می دهد مانند ارتباط غیرکلامی از جمله: اشارات، نوشتن، استفاده از تابلوی ارتباطی
  • درمان اختلالات بلع و تغذیه
  • تمریناتی جهت بهبود مهارت های شناختی و تفکر
گفتار درمانی در فلج مغزی 

کودکان دارای فلج مغزی اغلب دارای تاخیر در رشد گفتار و زبان می باشند همچنین بسیاری از این کودکان دارای اختلال بلع و غذا خوردن هستند گفتاردرمانی در فلج مغزی می تواند به این کودکان در رفع اختلالات گفتار و زبان و مشکلات بلع کمک بسیاری کند.

 گفتار درمانی تهرانسر

از نتایج مثبت جلسات درمان در کلینیک گفتاردرمانی تهرانسر این است که با گفتار درمانی، صحبت کردن کودکان و حتی بزرگسالان و در مواردی افراد مسن بسیار بهتر و راحت تر می شود. در نتیجه افراد بعد از سپری کردن جلسات گفتاردرمانی و برقراری ارتباط موثر و دوستانه با پزشک متخصص، اعتماد به نفس بیشتری برای صحبت کردن و میل به تعامل در اجتماعات دوستانه خواهند داشت.

بنابراین، به والدین محترم توصیه می کنیم تا با مراجعه به کلینیک گفتار درمانی در تهرانسر به کودک خود کمک کنند تا با اعتماد به نفس بیشتر و حال بهتری، در اجتماع حاضر شود و روابط بهتری را تجربه کند. در ضمن مراجعین محترم می توانند تا از نزدیک با نتیجه جلسات درمان سایر بیماران آشنا شده و امیدوار باشند تا فرزند دلبندشان هم میتواند با پیگیری مداوم و حمایت های آنها درمان شود. این بهبودی قابل دسترس خواهد بود.

کودکانی که دچار اختلالات یادگیری مانند خواندن و نوشتن هستند در کلینیک گفتار درمانی  در تهرانسر آموزش می بینند که بهتر حروف را متوجه شوند و بیان کنند؛ صداها و آوای کلمات را بهتر از هم تمایز دهند. به همین علت کودک علاقه و تمایل بیشتری به مطالعه و کتاب خواندن و همچنین صحبت کردن و برقراری ارتباط با والدین و دوستان و اطرافیانش خواهد داشت.

والدین آگاه خوب است که محیط مناسبی را برای برقراری ارتباط کودک با افراد هم سن و سال خود فراهم کنند تا او به تدریج احساس شرم و ترس خود از صحبت کردن در جمع را از دست بدهد و توانایی و مهارت های لازم را پیدا کند.

حتی بزرگسالانی که به دلیل سکته یا ضربه به سر، توانایی گفتار و تکلم، درک صحبت و منظور دیگران و یا توانایی خوردن و بلعیدن غذا را را از دست داده اند نیز می توانند با مراجعه به کلینیک گفتاردرمانی تهرانسر این مشکل خود را حل کنند. آنها میتوانند شاهد پیشرفت و تجربه های جدید و زیبا در ادامه زندگی خود باشند.

خوشبختانه اگر میزان آسیب دیدگی در فرد به اندازه ای باشد که او  به طور کامل توانایی صحبت کردن خود را از دست داده باشد  گفتار درمانگر  می تواند در جلسات درمانی منظم به فرد کمک کند تا برای برقراری ارتباط از شیوه های ارتباطی مکمل و جایگزین استفاده کند.

به صورت کلی میتوان گفت فرایند جلسات گفتار درمانی به نحوی عمل می کند تا این افراد بتوانند برای رفع نیازهای روزمره خود و فعالیت های اجتماعی، از سایر روش های برقراری ارتباط به غیر از صحبت کردن استفاده کنند.

مشکل شایع در افرادی که مبتلا به اختلال صوت و مشکلات گفتاری هستند این است که امکان استفاده مناسب از تارهای صوتی خود را به صورت طبیعی و یا به علت مجموعه ای از عوامل و اتفاقات بیرونی همچون به وجود آمدن نابسامانی های شدید روحی و عصبی، تصادفات شدید رانندگی، دعوا و درگیری فیزیکی که موجب آسیب دیدگی سر و سیستم مغز و اعصاب و یا عضلات صورت، فک و زبان شده، از دست داده اند.

همچنین استفاده نادرست از حنجره و تارهای صوتی به واسطه بلند صحبت کردن های طولانی مدت که معمولا در بین معلمان و قشر فرهنگی جامعه شایع است، سبب آسیب دیدگی در آنها می شود و مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد. این در حالی است که با پیگیری جلسات گفتار درمانی در کلینیک گفتار درمانی در تهرانسر می توانیم به موقع از بروز این مشکلات و خطرات بعدی ناشی از آن جلوگیری کنیم. در این روش گفتار درمانگر از شیوه های مختلف درمانی کمک میگیرد تا فرد را هر چه بیشتر به توانایی های خود آشنا کرده و مهارت های سخن گفتن را در او به وجود آورد.

 

گفتار درمانی کودکان در تهرانسر

گفتار درمانی کودکان غرب تهران در تهرانسر تکنیک هایی با هدف بهبود تاخیر و اختلالات در زبان بیانی (expressive) و زبان درکی (receptive) دراختیار کودکان قرار می دهد. همچنین مشکلات تولید گفتار، اختلال در عملکرد حرکتی دهان، کنش پریشی (آپراکسی) گفتار، لکنت زبان، تغذیه، بلع و مهارتهای شناختی را نیز بهبود می دهند. آسیب شناسان زبان گفتار یا گفتاردرمانگران در گفتار درمانی کودکان غرب تهران در تهرانسر با فرزند نوپا یا کودک شما کار می کنند تا ارزیابی دقیقی قبل از جلسات درمانی داشته باشند. سپس بر اساس اهداف گفتاری و زبانی خاص کودک، توانایی آن ها را در صحبت کردن و درک صحیح بهبود خواهند بخشید. گفتار درمانی کودکان غرب تهران در تهرانسر برای هر سنی قابل ارائه خواهد بود.

گفتاردرمانی کودکان تهرانسر

چه کودکانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

بسیاری از کودکان به گفتاردرمانگر مراجعه می کنند. این یک روش عالی برای یادگیری واضح تر صحبت کردن است. گاهی اوقات یک کودک دارای یک بیماری است که صحبت کردن او را سخت تر می کند. در این جا برخی از آن ها آورده شده اند:

  • عضلات ضعیف اطراف دهان
  • شکاف لب یا کام
  • ندول های صوتی/ گرفتگی صدا
  • اوتیسم
  • اختلال تنفسی
  • اختلال بلع
  • کم شنوایی
جلسات گفتار درمانی کودکان در تهرانسر چگونه است؟

کودکان اغلب به صورت تک نفره یا در گروه های کوچک تحت درمان قرار می گیرند. فعالیت های زبانی اغلب شامل استفاده از کتاب های تصویری، صحبت، بازی و استفاده از تکرار برای ایجاد مهارت های زبانی است. تمرینات صوتی بخش مهمی از گفتاردرمانی است. درمانگر اغلب صداها و حروف کلمات را مرور می کند. درمانگر به کودک نشان می دهد که چگونه کلمه را بگوید یا صدا را ایجاد کند. آن ها حتی ممکن است نحوه حرکت زبان را هنگام تلفظ کلمات خاص نشان دهند. گفتاردرمانی کودکان غرب تهران در تهرانسر همزمان شامل تغذیه دهانی و بلع درمانی هم است. درمانگر ممکن است صورت را ماساژ داده و تمرینات زبان، لب و فک را برای تقویت فک انجام دهد. این درمان برای کودکانی است که مشکل بلع نیز دارند.

گفتار درمانی بزرگسالان  در تهرانسر

گفتاردرمانی بزرگسالان غرب تهران در تهرانسر  برای کمک به بازسازی مهارت ها و بازیابی اعتماد به نفس در برقراری ارتباط  آماده است. افراد می توانند پس از سکته مغزی و بیماریهای تخریب کننده عصبی مانند پارکینسون یا زوال عقل و بهبود فن بیان به دنبال گفتاردرمانی باشند. علاوه بر این، بزرگسالان ممکن است به دنبال خدمات انتخابی دیگر مانند خنثی سازی لهجه یا پشتیبانی در سخنرانی عمومی باشند. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است شما در گفتار یا زبان مشکل داشته باشید. برخی مشکلات از کودکی شروع می شود و تا بزرگسالی ادامه خواهند داشت. موارد دیگر پس از بیماری یا آسیب اتفاق می افتند. بنابراین گفتاردرمانی بزرگسالان در تهرانسر  برای افرادی که دچار اختلالات گفتاری و مشکلات ارتباطی هستند، درمان و پشتیبانی ویژه ای خواهد داشت. در این مقاله به شما کمک می کنیم تا متوجه شوید در گفتار درمانی بزرگسالان درتهرانسر  چه اتفاقی می افتد.

نتیجه گیری مبحث گفتاردرمانی تهرانسر

اختلالات گفتار و زبان ممکن است برای مدتی کوتاه و یا به صورت مقطعی در دوره ای از زندگی افراد بزرگسال و یا کودکان به علت و عوامل مختلفی به وجود آید اما آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است شناسایی به موقع و مراجعه نزد متخصصین و گفتار درمانگران آگاه در حوزه گفتار درمانی است.

اگر در صورت فهمیدن مشکل اختلال در بیان و گفتار، اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و یا دچار ناامیدی و بی انگیزگی شوید روند درمان شما با مشکل روبرو خواهد شد. پس بهترین کار درمان به موقع این عارضه میباشد. با توجه به آنچه گفته شد خوشبختانه علم پزشکی راهکار های متعددی را برای درمان اختلالات کلامی کشف کرده است. شما می توانید با پیگیری جلسات گفتار درمانی خیلی سریع بهبود یابید.

قطعا حمایت خانواده، دوستان و معلمان در بهبود روند درمان موثر خواهد بود. با توجه به پیشرفت های علمی، افراد مبتلا به این عارضه میتوانند به شیوه ای موثر تمامی مشکلات ناشی از اختلال در زبان و بیانشان را مداوا کنند. مهارت های کلامی و زبانی خود را تقویت کنند و با حال بهتری در اجتماع حاضر شوند و با مردم، والدین و دوستانشان ارتباطات لذت بخش تری را تجربه کنند.

شما میتوانید با مراجعه به کلینیک گفتاردرمانی در تهرانسر  از خدمات گفتار درمانگران ماهر برای درمان عارضه اختلال در گفتار و تکلم خود و همچنین به تقویت مهارت های ارتباطی در زمینه کلام، در هر گروه سنی که هستید بپردازید.

سخن آخر

گفتار درمانی طراوت تهرانسر با سابقه درخشان آماده خدمت رسانی به مراجعین عزیز جهت رفع اختلالات گفتار و زبان است. گفتاردرمانی طراوت تهرانسر آماده خدمت رسانی  در  مناطق زیر و سایر مناطق غرب تهران و جنوب تهران می باشد:

گفتار درمانی شهرک آزادی

گفتار درمانی شهرک آزادی در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک سعید آباد

گفتار درمانی سعید آباد در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی چیتگر

گفتار درمانی چیتگر در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک شهرداری

گفتار درمانی شهرک شهرداری در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک سینا

گفتار درمانی شهرک سینا در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتاردرمانی شهرک الماس

گفتار درمانی شهرک الماس در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی وردآورد

گفتار درمانی وردآورد در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک آسمان

گفتار درمانی شهرک آسمان در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک باران

گفتار درمانی شهرک باران در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک بازرگانی

گفتار درمانی شهرک بازرگانی در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک پرواز

گفتار درمانی شهرک پرواز در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک فرهنگیان

گفتار درمانی شهرک فرهنگیان در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک هاشمی نژاد

گفتار درمانی شهرک هاشمی نژاد در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک دانش

گفتار درمانی شهرک دانش در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شاد آباد

گفتار درمانی شاد آباد در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی محله مهرآباد

گفتار درمانی مهر آباد در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک غزالی

گفتار درمانی شهرک غزالی در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی چهاردانگه

گفتار درمانی چهار دانگه در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی احمد آباد مستوفی

گفتار درمانی احمد آباد مستوفی در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک آپادانا

گفتار درمانی شهرک آپادانا در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک دانشگاه

گفتار درمانی شهرک دانشگاه در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک دانشگاه شریف

گفتار درمانی شهرک دانشگاه شریف در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک صابر

گفتار درمانی شهرک صابر در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک ولیعصر

گفتار درمانی شهرک ولیعصر در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی یافت آباد

گفتار درمانی یافت آباد در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی دهکده المپیک

گفتار درمانی دهکده المپیک در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی اکباتان

گفتار درمانی اکباتان در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی پیکان شهر

گفتار درمانی پیکان شهر در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی آزادشهر

گفتار درمانی آزاد شهر در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک راه آهن

گفتار درمانی شهرک راه آهن در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک بیمه

گفتار درمانی شهرک بیمه در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک دریا

گفتار درمانی شهرک دریا در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتار درمانی شهرک پاسداران

گفتار درمانی شهرک پاسداران در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.

گفتاردرمانی شهرک فکوری

گفتار درمانی شهرک فکوری در تهرانسر با کادری با تجربه آماده ارائه خدمات گفتار درمانی در زمینه های : تاخیر زبانی ، اوتیسم ، کم شنوایی ، اختلالات تلفظ ، لکنت و… می باشد.