گفتاردرمانی کودک چهار ساله

کودکم کلماتی را که قبلا میگفت رو نمیگه و این من رو خیلی نگران میکنه»؛ این یکی از تکراری ترین شکایت هایی است که یک گفتار درمانگر میشنود. در برخی موارد دیده میشود که کودک به جای پیشرفت در روند رشد گفتار و زبان؛ میزانی از پس رفت را تجربه میکند. این مورد میتواند به شدت نگران کننده باشد. برای همین لازم است که در اولین فرصت توسط متخصص گفتار درمانی مورد بررسی قرار بگیرد. موارد زیادی میتواند کودک را درگیر این مسئله بکند. اما نکته اساسی که باید به ان توجه کنیم؛ بحث توجه و مداخله زودرس برای کودک مورد نظر است.

کودکم کلماتی را که قبلا می گفت رو نمیگه

بیماری های نورولوژی

یکی از دلایلی که کودکم کلماتی را که قبلا میگفت رو نمیگه بیماری های نورولوژی است. در صورتی که کودک شما با یک بیماری مغز و اعصاب درگیر است؛ حتمی این مسئله را با پزشکش و یک گفتار درمانگر مطرح کنید. همچنین در صورتی که کودک شما پیش زمینه بیماری ندارد؛ ابتدا به متخصص گفتاردرمانی کودکان مراجعه کنید. درمانگر در صورت نیاز شما را به پزشک مربوطه ارجاع میدهد. در برخی موارد والدین به اشتباه فکر میکنند که کودک پسرفت داشته است. در صورتی که کودک به صورت طبیعی فقط موارد کم کاربرد را حذف کرده؛ و یا چیز های دیگه ای رو جایگزین کرده است. همچنین موارد دیگری نیز وجود دارد که میتواند باعث پس رفت کلامی در کودکان شود.

یکی از مسائل مهم در مورد  سوال کودکم کلماتی را که قبلا میگفت رو نمیگه ؛ بحث مربوط به تشنج است. این دسته از کودکان به علت حملاتی که تجربه میکنند، پس رفت کلامی را تجربه میکنند. در صورتی که کودک شما تشنج داشته است؛ این مسئله را حتمی با درمانگر در میان بذارید. همچنین فراموش نکنید که باید دارو درمانی و موارد تجویز شده را به دقت انجام دهید.

ضربه به سر

ضربه به سر از دیگر موارد شایع برای پس رفت کلامی است و می تواند جواب سوال کودکم کلماتی را که قبلا میگفت رو نمیگه باشد. این ضربه میتواند به دو دلیل باعث شود که کودک کلماتی را که قبلا بیان میکرده را دیگر نگوید:

  1. اسیب به مغز: در صورتی که اسیب شدید باشد؛ امکان تخریب بافت مغز وجود دارد. این مورد میتواند کودک را درگیر مشکلات کلامی کند. در صورتی که کودک شما درگیر این مسئله شد؛ فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید. ضربه های منجر به اسیب میتواند به صورت متفاوتی بر روی کودک تاثیر بذارد. از تغییرات ریز و غیر قابل مشاهده گرفته تا بی صدا کردن کامل کودک…
  2. شوکه شدن کودک: در مواردی کودک از ضربه وارد شده شوکه میشود. در صورتی که ضربه همراه با صدای شدید باشد و یا کودک ترس زیادی را تجربه کند. احتمال شوکه شدن کودک بیشتر میشود. در این موارد کودک میتواند به صورت موقت چیزی نگوید و به صورت خود به خودی درمان شود. یادتان نرود در صورتی که بعد از ضربه تغییری در گفتار و کلام کودک خود دیدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. هر چند که احتمال شوک شدن وجود دارد؛ اما ریسک اسیب مغزی را نیز جدی بگیرید.

ضربه به سر کودکان عموما غیر قابل اجتناب است. اما به شدت ضروری است که موارد ایمنی را رعایت کنید. همچنین پیگیری های بعد از ضربه به سر به شدت مهم است. در صورتی که احتمال نگرانی وجود داشت؛ به هیچ عنوان تعلل نکنید.

کودکم کلماتی را که قبلا می گفت رو نمیگه

بیماری های روحی و روانی مانند میوتیسم انتخابی

در سال های اخیر، میزان ابتلا کودکان به اختلالات روحی و روانی بیش از قبل گزارش شده است. محققان معتقدند که این اتفاق هم میتواند حاصل از شرایط جدیدی زندگی کودکان باشد؛ و هم ناشی از گسترده شدن غربالگری ها در کودکان… اما مسئله اصلی این است که بیماری های روحی و روانی، تاثیر بسیار زیادی بر روی اختلالات گفتار و زبان دارند و شاید جواب سوال کودکم کلماتی را که قبلا میگفت رو نمیگه باشد. مهم است که بدانیم حرف زدن میزان طبیعی ندارد. تعداد کلماتی که یک فرد حرف میزند وابسته به جنس، سن، شخصیت و… دارد. اما به طور کلی میتوان این دسته از کودکان از حیث میزان گفت و گو تبدیل به سه دسته میشوند:

  • کودکانی که بیشتر از حد طبیعی خود صحبت میکنند: هر کودکی که زیاد صحبت میکند، لزوما اختلال روحی و روانی ندارد. اما وقتی این مورد همراه با یک سری نشانه دیگر میشود؛ میتوانند نشان دهنده بحث مربوط به اسیب های روحی و روانی باشد. در صورتی که شما به غیر از زیاد صحبت کردن در کودک خود نشانه دیگری را نمی‌بینید نیازی به نگرانی در این مورد نیست.
  • کودکانی که در حد طبیعی صحبت میکنند: عموم کودکانی که با اسیب های روحی روانی مواجه میشوند؛ نمود کلامی دارند. اما ممکن است که کودک به طور کلی به میزان طبیعی صحبت کند.
  • کودکانی که کم حرف میشوند: نیاز است که مجدد تاکید کنیم؛ که کم صحبت کردن و یا زیاد صحبت کردن کودک به خودیِ خود نشان دهنده بیماری های روحی و روانی نیست. اما ممکن است یکی از علائم اختلالات متنوع باشد. در صورتی که تغییر در صحبت کردن به صورت ناگهانی رخ داد(کودک به صورت ناگهانی به شدت کم حرف شد) باید مسئله پیگیری شود. همچنین در صورتی که پس رفت در گفتار و زبان مشاهده شد باید حتمی با متخصص گفتار درمانی مشورت کرد.
  • کودکانی که به کل حرف نمیزنند: این دسته از کودکان باید حتمی مورد بررسی اسیب شناس گفتار و زبان قرار بگیرند. احتمال وجود اختلالاتی مانند میوتیسم انتخابی و اوتیسم در این کودکان بسیار بیشتر است. اگر کودک شما بیش از ۱۸ ماه سن دارد و هنوز هیچ کلمه ای نمیگوید، باید در اولین فرصت به اسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید. مواردی مانند سابقه خانوادگی، اسیب های روحی و روانی و … میتواند در این مسئله حساسیت بر انگیز باشد.

کلمات کلیدی : کودکم کلماتی را که قبلا میگفت رو نمیگه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *