همان طور که میدانید هر فردی جهت حرکت، بایستی دارای تون، قدر عضلات و هماهنگی بالا باشد و در صورتی که هریک از این موارد، دچار آسیب شود فرد هنگام حرکت میتواند دچار مشکلات متعددی شود. این دسته از افراد که دچار آسیب های عضلانی شده اند، جهت درمان خود می توانند از کاردرمانی عضلات پا کمک بگیرند.

کاردرمانی عضلات پا جهت درمان بسیاری از موارد از قبیل؛ بالابردن قدرت عضلات در تاخیر حرکتی کودکان، مشکلات نوروژیک همانند؛ فلج مغزی، آسیب های نوروژولیک در بززرگسالان از قبیل؛ ضایعات نخاعی، ام اس و… کاربرد دارد.

یکی از هدف های اصلی در کار درمانی عضلات پا، میتوان حفظ تعادل را نام برد. توجه داشته باشید که عوامل زیادی هستند که سبب از دست دادن قدرت، اسپاسم، انعطاف پذیری ضعف، بی حسی و درد در ناحیه عضلات پا می شوند که از شایع ترین این موارد میتوان به مواردی همچون: فشار عصبی، عدم نوشیدن آب کافی و شرایط پزشکی اشاره و … کرد.

از دیگر هدف های کاردرمانی عضلات پا، استقلال فردی در رابطه با فعالیت های معمول زندگی روزمره فرد بیمار است.افرادی که دچار اختلال در عضلات پا هستند با انتخاب این روش درمانی، می توانند دامنه حرکتی و قدرت بالای بدن خود را حفظ و تا حد زیادی افزایش دهند.از مراحل مهم در درمان اختلال عضلات پا، میتوان به بازیابی قدرت پا اشاره کرد.

کار درمانی عضلات پا تمرینات کاردرمانی عضلات پا جهت سکته مغزی

در روش کاردرمانی عضلات پا، تمامی بیماران دارای یک برنامه درمانی و تمرینی جهت درمان اختلالات خود هستند اما در کادرمانی عضلات پا جهت سکته مغزی، کادرمانگر ممکن است به فرد بیمار تمریناتی را بدهد که هدف از انجام این تمرینات، کمک به تقویت پاها و بهبود دامنه حرکتی در دوران نقاهت بیمار پس از بروز سکته مغزی است.

به این ‌نکته توجه داشته باشید، در صورتی که در حین انجام تمرینات متوجه درد زیاد، ناراحتی و یا سایر عوارض متعددی شدید، بایستی حتما در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید و از او مشاوره های لازم‌برای انجام‌این تمرینات را دریافت کنید.

در ادامه این مقاله به تعدادی از تمریناتی که در کادرمانی عضلات پا مورد استفاده قرار می گیرد اشاره نمودیم.

ایستادن و تعادل

در برخی موارد، تعدادی از افراد به علت های مختلفی تعادل و هماهنگی خود را از دست داده اند که این موضوع متاسفانه می تواند توانایی افراد جهت انجام امور ساده همانند؛ ایستادن و راه رفتن را برای فرد بیمار بسیار دشوار کند.

همچنین این موضوع میتواند ماهیچه های خارجی لگن را هم تحت تاثیر خود قرار داده و سبب ضعف این نواحی شود.

افرادی که دچار اختلال عضلات پا و یا از دست دادن تعادل و هماهنگی شده اند، بایستی به این نکته توجه داشته باشند که انجام این تمرینات در بازگردان آنها به کیفیت زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

پیشنهاد می کنیم که هنگام انجام این تمرینات، همیشه میز یا سطح ثابتی را برای داشتن تعادل بیشتر خود نگه دارید.

تمرینات ایستادن و تعادل در سطح پایه، نوسانات جانبی ساق پا

برای انجام این تمرین لازم است در ابتدا، وزن خود را به یک سمت منتقل کنید و سپس سعی نمایید برای حفظ تعادل خود، سطح ثابتی همانند میزی را نگه دارید، سپس پای خود را از سمت پهلو بلند کنید. لازم است برای حفظ تعادل خود،این تمرین را به مدت ده ثانیه انجام دهید.

تمرینات ایستادن و تعادل متوسط، بالا بردن زانو با کمک

پس از انجام دادن تمرین بالا و تسلط پیدا کردن نسبت به آن، اینک میتوانید به سراغ این تمرین بروید.

برای انجام این تمرین، فرد لازم است به یک سطح صافی تکیه دهد. سعی کنید وزن خود را به یک پا انتقال دهید و پای دیگری را بلند و زانو را خم کنید.

تنها کافیست این تمرین را ده ثانیه انجام دهید و بعد از گذشت این زمان، به آرامی پای خود را به پایین بیاورید.

مداخلات کادرمانی عضلات پا

همان طور که در مطالب فوق اشاره نمودیم، آن دسته از بیمارانی که از ضعف و یا اختلال در ناحیه عضلات پا خود رنج میبرند، کادرمانی عضلات پا یک درمان موثر برای درمان اختلالات این دسته از بیماران است.

اما تعدادی از افراد دچار این ابهام هستند که نحوه مداخلات کاردرمانی جسمی عضلات پا به چه شکل است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم‌که نحوه مداخلات کادرمانی عضلات پا بسته مواردی همانند عامل سبب بروز ضعف عضلانی و تاثیران این ضعف ها بر زندگی فرد میتواند کاملا متفاوت باشد.

در برخی موارد مشاهده شده است که این ضعف عضلات به حدی شدید بوده است که توانسته بسیاری از امور و جوانب زندگی فرد را دچار اختلال کند.

اما به طور کلی از مجموعه مداخلات کادرمانی عضلات پا میتوان به موارد زیر اشاره نمود که این موارد عبارتند از؛

  • طراحی و انجام تمرینات تقویتی جهت تقویت عضلات پا.
  • انجام تکنیک های تسهیلی.
  • تجویز و استفاده از وسایل فنی کمکی.
  • آموزش نحوه ذخیره انرژی.
  • توصیه هایی در جهت انجام تطابقات محیطی.

کار درمانی عضلات پا

مداخلات کاردرمانی عضلات پا جهت بهبود اختلالات تعادلی

همان طور که پیش از این اشاره نمودیم،در مواردی ضعف عضلانی می تواند از دست رفتن تعادل را برای فرد بیمار نیز در پی داشته باشد که فرد بیمار با استفاده از کاردرمانی عضلات پا میتواند به بهبود حفظ این تعادل کمک به سزایی کند.

از جمله مهم ترین مداخلات کاردرمانی عضلات پا در بهبود تعادل میتوان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از؛

در طول انجام فعالیت های فیزیکی، استقامت بدن به طور شگفت انگیزی بالا و پیشرفت خواهد کرد.

  • طراحی و ارائه تمریناتی جهت بهبود ادراک بینایی فرد بیمار.
  • کمک به پردازش حسی و بهبود آن.
  • بهبود تمرکز و توجه فرد بیمار در جهت داشتن تعادل بهتر.
  • کمک به بهبودی در هماهنگی چشم و دست و چشم و پا.
  • بهبود خود تنظیمی.
  • آموزش و ارایه تمرین هایی جهت وضعیت صحیح نشستن و حالت های بدنی فرد.
  • بهبود حس عمقی

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *