کاردرمانی در سندرم داون در تهرانسر یکی از حیطه های مداخلات کار درمانی در کودکان می باشد. سندرم داون یک بیماری ژنتیکی است. این وضعیت باعث درجات مختلفی از ناتوانی یادگیری و برخی ازویژگیهای جسمی مشخص می شود. سندرم داون، شرایطی است که در آن یک کودک با یک نسخه ی اضافی از کروموزوم ۲۱ خود به دنیا می آید. این مسئله، سبب تاخیر و معلولیت های جسمی و روحی  در این کودکان می شود. هدف کاردرمانی دستیابی کودک سندرم داون به بالاترین سطح استقلال و کیفیت زندگی می باشد. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه خواهیم خواند.

کودکان مبتلا به سندرم داون ممکن است در توسعه مهارتهای مراقبت از خود مشکل داشته باشند. همچنین استقلال آنها تحت تاثیر قرار می گیرد و نسبت به همسالان خود دچار مشکل می شوند. کاردرمانی در سندرم داون با همکاری خانواده توانایی کودک مبتلا به سندرم داون را در انجام فعالیتهای روزمره افزایش می دهد.

اصول گفتاردرمانی در سندرم داون : نقش گفتاردرمانی در درمان کودکان دارای سندرم داون

سندرم داون چیست؟

سندرم داون، شرایطی است که در آن یک کودک با یک نسخه ی اضافی از کروموزوم ۲۱ خود به دنیا می آید ؛ از این رو، نام دیگر آن ، تریزومی ۲۱ است. این مسئله، سبب تاخیر و معلولیت های جسمی و روحی  در این کودکان می شود. البته این کودکان با شرکت در جلسات کاردرمانی کودکان در تهرانسر بصورت منظم، می توانند تا حد زیادی به استقلال و توانایی در انجام فعالیت های روزمره ی خود دست یابند.

بسیاری از معلولیت های ناشی از این سندرم، دائمی هستند و همچنین، می توانند طول عمر را نیز کوتاه کنند. با این حال ، افراد مبتلا به سندرم داون می توانند یک زندگی سالم و رضایت بخشی را تجربه نمایند. پیشرفت های اخیر پزشکی و همچنین حمایت فرهنگی و خدماتی نهاد هایی مانند کاردرمانی از این افراد و خانواده های آنها ، فرصت های زیادی را برای کمک جهت غلبه بر چالش های این بیماری فراهم کرده است.

سندرم داون از چند ماهگی قابل تشخیص است؟

سندرم داون یک اختلال ژنتیکی است که به دلیل وجود یک کروموزوم اضافی در جفت ۲۱ کروموزوم‌ها به وجود می‌آید. بیشتر کودکان با سندرم داون در مراحل بارداری تشخیص داده می‌شوند، اما در برخی موارد ممکن است تشخیص این سندرم در مراحل بعدی رشد نیز امکان پذیر باشد.

در مراحل بارداری، با استفاده از آزمایش‌های خونی و سونوگرافی، می‌توان سندرم داون را تشخیص داد. آزمایش سرم مادر (Maternal serum test) و سونوگرافی با دقت بالا می‌توانند به عنوان ابزارهای اولیه برای شناسایی سندرم داون استفاده شوند.

انواع کاردرمانی سندروم داون 

  • سندرم تریزومی ۲۱

تریزومی ۲۱ به این معنی است که یک کپی اضافی از کروموزوم ۲۱ در هر سلول وجود دارد. این نوع از سندرم داون، شایع ترین شکل این سندرم می باشد.

  • موزاییک

سندرم داون موزاییک، زمانی اتفاق می افتد که کودکی با کروموزوم اضافی در برخی از سلولهای خود متولد می شود. افراد مبتلا به سندرم داون موزاییک نسبت به افراد مبتلا به تریزومی ۲۱ ، علائم کمتری دارند.

  • جابجا شده

در این نوع سندرم داون ، کودک فقط یک قسمت اضافی از کروموزوم ۲۱ را دارد. در کل، ۴۶ کروموزوم وجود دارد. با این حال ، یکی از آنها،  قطعه ای اضافی از کروموزوم ۲۱ را متصل کرده است.

آیا کاردرمانی می‌تواند به افراد با سندروم داون کمک کند؟

پاسخ: بله، کاردرمانی می‌تواند به افراد با سندروم داون کمک کند. کاردرمانی در سندروم داون می‌تواند بهبود مهارت‌های اجتماعی، زبان، توجه و تمرکز، مهارت‌های روزمره و مهارت‌های تحصیلی افراد با سندروم داون را تسهیل کند. این روش می‌تواند به افراد با سندروم داون کمک کند تا بهترین ظرفیت‌های خود را برای مشارکت در جامعه و دستیابی به استقلال فراهم کنند.

چه نوع تمرین‌هایی در کاردرمانی سندروم داون انجام می‌شود؟

پاسخ: تمرین‌های کاردرمانی در سندروم داون می‌تواند شامل تمرین‌های شناختی، تمرین‌های گفتاری و زبانی، تمرین‌های اجتماعی و تمرین‌های مهارت‌های روزمره باشد. تمرین‌های شناختی می‌توانند بهبود توجه و تمرکز را تسهیل کنند. تمرین‌های گفتاری و زبانی می‌توانند بهبود مهارت‌های زبانی و ارتباطی را تقویت کنند. تمرین‌های اجتماعی می‌توانند بهبود مهارت‌های اجتماعی و تعامل با دیگران را تسهیل کنند. و در نهایت، تمرین‌های مهارت‌های روزمره می‌توانند بهبود مهارت‌های خودمدیریتی، بهداشتی و خانه‌داری را تقویت می کند.

 

ارتباط سندروم داون و رشد قلب | بهداشت نیوز

علائم سندروم داون:

کاردرمانی سندروم داون خلیج‌فارس در تهرانسر این نکته را در نظر دارد که چون این سندروم به علت اختلال در تقسیم سلولی در دوره تشکیل جنین بوده است پس نوزاد از بدو تولد این سندروم را دارد و میتوان آن را زود تشخیص داد.

برخی از علائم آن عبارتند از:

  • تن عضلانی ضعیف
  • ناهنجاری لاله های گوش
  • پوست اضافه پشت گردن
  • چشمان بادامی شکل
  • گردن کوتاه
  • گوش های کوچک
  • معمولا زبانشان خارج از دهان قرار دارد
  • وجود لکه های سفید رنگ در عنبیه چشم
  • دست ها و پاهای کوچک
  • قد کوتاهتر نسبت به هم سن و سالان

چگونه می توان تشخیص دادکه یک کودک مبتلا به سندرم داون است؟

سندرم داون یک بیماری است که در رحم اتفاق می افتد. بنابراین اغلب به عنوان بخشی از فرایندهای غربالگری قبل از تولد تشخیص داده می شود. سندرم داون با ویژگیهای جسمی و درجاتی از اختلال یادگیری مشخص می شود. هرکودک مبتلا به سندرم داون دارای ویژگیهای متفاوت است. برخی از آنها دارای عوارض پزشکی هستند و به مقادیر زیادی مداخله نیاز دارند در حالی که دیگران زندگی سالم با درجات بالایی از استقلال را دنبال می کنند. بسیاری از کودکان مبتلا به سندرم داون زندگی فعال، سالم و رضایت بخشی داشته و به خوبی در جامعه ادغام می شوند. این موضوع بیانگر اهمیت مداخلات کاردرمانی در سندرم داون در تهرانسر جهت رسیدن به حداکثر استقلال و عملکرد اجتماعی می باشد.

کاردرمانی در سندرم داون در تهرانسر

درمان کودکان سندروم داون

کودکان مبتلا به سندرم داون ممکن است برای دستیابی به نقاط عطف نمودار رشدی مشکل داشته باشند. همچنین دسترسی آنها به امکانات روزمره مانند برنامه درسی مدرسه یا شبکه های اجتماعی، نیازمند حمایتهای بیشتری نسبت به همسالان می باشد. هدف کاردرمانی در درمان سندرم داون در تهرانسر ،رسیدن به بالاترین سطح استقلال و کیفیت زندگی می باشد.

کاردرمانی در سندرم داون 

  • مهارتهای مراقبت از خود

فعالیتهایی که بقیه کودکان ممکن است به طور طبیعی انجام دهند مانند توالت رفتن ، لباس پوشیدن و تغذیه می تواند چالشی مهم برای کودکان سندرم داون باشد. کاردرمانی سندرم داون در این زمینه، جلسات درمانی یا مشاوره ای درخصوص تجهیزات ، تکنیک ها و استراتژی هایی که ممکن است کمک کننده باشد، تشکیل میدهد.

فعالیتهایی مانند توالت رفتن، لباس پوشیدن و تغذیه که کودکان عادی ممکن است به صورت طبیعی انجام دهند، می تواند یک چالش قابل توجه برای کودکان مبتلا به سندرم داون باشد. استقلال در مهارتهای مراقبت از خود، از اهداف مهم مداخلات کاردرمانی در سندرم داون می باشد.

  • مهارتهای حرکتی ظریف

مهارتهای حرکتی ظریف شامل مهارتهای کار با دست و انگشتان می باشد. این مهارتها، یک حیطه دشوار برای بسیاری از کودکان است. کودکان مبتلا به سندرم داون به دلیل مشکلات رشد شناختی و عصبی به احتمال زیاد دارای اختلال در مهارتهای حرکتی ظریف هستند. این کودکان همچنین انگشتان کوتاه تری دارندکه این مسئله، تسلط بر فعالیتهای حرکتی ظریف را دشوارتر می کنند. بسیاری از فعالیتهای سرگرم کننده وجود دارند که جهت تقویت مهارتهای حرکتی ظریف به کمک درمانگر انجام می گیرند.

  • راه رفتن کودکان سندروم داون و حرکات درشت

هنگامی که کاردرمانگر، مشکل در مهارتهای حرکتی درشت( مانند تعادل ، راه رفتن ، دویدن یا پرش ) را در کودک می بیند، توصیه هایی عملی ، تکنیکها و استراتژی هایی در مورد چگونگی بهبودی آنها ارائه میدهد.

اختلال در مهارتهای حرکتی درشت شامل مشکلاتی در تعادل، راه رفتن، دویدن، پریدن و… می باشد. کاردرمانی در سندرم داون در تهرانسر با شناسایی این اختلالات و منشا آنها، شروع به مداخلات درمانی می کند.

  • فعالیتهای یکپارچه سازی حسی

کودکان مبتلا به سندرم داون اغلب در یکپارچه کردن تحریک حسی دریافت شده از محیط پیرامون خود برای تولید یک پاسخ مناسب مشکل دارند. کاردرمانگر ابتدا‌ مشخص می کند که کودک در کدامیک از حیطه های حسی مشکل دارد. سپس مداخلات درمانی را شروع کرده و رژیم های حسی به کودک ارائه می دهد.

  • توجه و تمرکز

اگر کودک در حفظ توجه و تمرکز درحین انجام یک فعالیت مشکل داشته باشد، ممکن است در کلاس درس نیز دچار مشکلاتی شود. کودکان مبتلا به سندرم داون اغلب در مهارتهای تمرکز و توجه مشکل داشته وبه مداخلات کاردرمانی نیاز دارند.

سندرم داون چیست ؟ اطلاعات جامع از علائم ؛ پیشگیری ؛ درمان - پارس مگ

کاردرمانی ذهنی کودکان سندروم داون

در کاردرمانی ذهنی کودکان سندروم داون خدمات ارائه شده به افراد در زمینه های مختلف کمک  میکند از قبیل:

  • به این افراد کمک می کند که زندگی شان به حالت طبیعی و عادی بسیار نزدیک شود و فرایند رسیدن به استقلال را سریعتر می کند.
  • بیماران تشویق و حمایت می شوند تا عادات سالم را ایجاد کنند و آنها را در زندگی خود جای دهند و به ارتقاء سلامت آنها کمک فراوانی می شود‌.
  • جهت سازگاری با ناتوانی و یادگیری تکنیک های سازگاری با ناتوانی به آنها کمک می شود و در نتیجه علائم بیماری بهتر توسط فرد کنترل و مدیریت می شود.

در کل کاردرمانی ذهنی کودکان سندروم داون به این افراد کمک می کند تا همچنان مشارکت و فعالیت خود را حفظ کنند و حس بهزیستی در این افراد تداوم یابد.

منابع

  1. theotpractice.co.uk
  2. aota.org

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات گفتاردرمانی در سندرم داون، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی در کودکان دارای سندرم داون

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *