کاردرمانی در شکستگی ها در تهرانسر یکی ازحیطه های مداخلات کار درمانی ارتوپدی می باشد. شکستگی ممکن است به دلایل مختلف و با شدت های متفاوتی رخ دهد و فرد را با مشکلات متعددی رو به رو سازد. این شکستگی ها ممکن است به جراحی نیاز داشته یا نداشته باشند. اما چیزی که مهم است نقش کاردرمانی در شکستگی ها می باشد. چرا که بیشتر شکستگی ها شرایطی را ایجاد می کنند که ممکن است محدودیت هایی برای فرد ایجاد کند. همچنین بی حرکتی طولانی مدت می تواند بسیار آسیب زا باشد.

کاردرمانی در بیماری‌ های ارتوپدی | نقش کاردرمانی در توانبخشی شکستگی‌ها - کاردرمانی

کاردرمانی در شکستگی ها چیست؟

کار درمانی در شکستگی‌ها یک روش درمانی است که برای بهبود و بازسازی استحکام و عملکرد اندام مصدوم … شکستگی‌ها استفاده می‌شود.

کار درمانی در شکستگی‌ها توسط یک تیم متخصص از فیزیوتراپیست‌ها، توانبخشی‌گران و سایر متخصصان بهداشت و … درمان انجام می‌شود. این تیم با همکاری بیمار و خانواده‌اش، برنامه‌های درمانی و توانبخشی را طراحی و … اجرا می‌کنند.

هدف اصلی کار درمانی در شکستگی‌ها، بهبود عملکرد و بازگشت به فعالیت‌های روزمره است. این روش … شامل تمرینات توانبخشی، تکنیک‌های ماساژ، استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی مفید باشد. با کمک کار درمانی در شکستگی‌ها، … توانایی‌های فیزیکی خود را بهبود بخشند، درد و التهاب را کاهش دهند و بهبود قابل توجهی در

شکستگی چیست و چگونه درمان می شود؟

شکستگی استخوان ممکن است باعث برهم خوردن راستای صحیح استخوان، آسیب بافت های اطراف، جراحت و… شده و عملکرد آن ناحیه را مختل کند. انواع مختلفی از شکستگی وجود دارند:

  • باز یل مرکب: استخوان سطح پوست را می شکافد
  • بسته یا ساده: سطح پوست باز نشده است
  • پایدار: شکستگی لگن
  • ناپایدار: لگن در بیش از یک نقطه شکسته شده است
  • عرضی: مستقیم از عرض استخوان
  • مورب: شکستگی با زاویه
  • مارپیچی: شکستگی پیچشی
  • خرد شده: استخوان به قطعات زیادی شکسته شده است. که نیازمند مداخلات کاردرمانی در شکستگی ها در تهرانسر می باشد.
  • گرین استیک: در کودکان خردسال وقتی استخوان از یک طرف خم می شود و از طرف دیگر می شکند.
  • ساده: یک شکستگی منفرد
  • پیچیده: ساختارهای دیگر مانند رگ های خونی نیز آسیب دیده اند

استخوان شکسته شده باید دوباره در راستای مناسب قرار بگیرد. این کار ممکن است از طریق جراحی یا با اعمال فشار صورت بگیرد.

کاردرمانی در شکستگی ها در تهرانسر

مداخلات کار درمانی در شکستگی ها حین بستری در بیمارستان

متخصص کاردرمانی جسمی ابتدا ناحیه شکسته شده را بررسی می‌کند. سپس در صورت لزوم تجهیزات کمکی برای شما تجویز کرده و نحوه استفاده صحیح از آن را به شما آموزش می دهد. همچنین میزان وزنی که باید به اندام وارد شود توسط پزشک تعیین می گردد. وزن انداختن زودهنگام مخصوصا در شکستگی های اندام تحتانی بسیار مهم است. اما مهمتر آنکه نحوه انجام این وزن انداختن و‌ میزان آن است که باید توسط کاردرمانگر شما انجام شود‌.

ساختار اندام تحتانی و عملکرد های آن

اندام تحتانی توسط استخوان خاجی و لگن به تنه متصل می شود. لگن، ران، استخوان های ساق، مچ، کف پا و انگشتان ساختار استخوانی آن را تشکیل می دهند. همچنین این استخوان ها با همدیگر مفاصل‌ متعددی را می سازند.

مفصل ران از مهمترین مفاصل اندام تحتانی می باشد که تحرک فراوانی دارد. این مفصل امکان تحرک و جا به جایی را برای فرد فراهم می کند. مفاصل اندام تحتانی معمولا در زنجیره بسته عمل می کنند. بنابراین عملکرد بهینه و صحیح تمام این مفاصل، برای عملکرد درست اندام تحتانی لازم است. همچنین این مفاصل به حفظ تعادل نیز کمک می کنند. اختلال در مفاصل اندام تحتانی، فرد را کاندیدای مداخلات کاردرمانی در اندام تحتانی می کند.

عضلات متعددی در عملکرد اندام تحتانی نقش دارند. عضلات اندام تحتانی معمولا عضلات بزرگی هستند. بعضی از این عضلات از تنه منشا گرفته و بعضی دیگر درون خود اندام قرار دارند. همچنین اندام تحتانی توسط عصب سیاتیک، فمورال و… عصب دهی می شود. اختالال در هر یک از ساختار های اندام فوقانی باعث مشکلاتی شده و فرد به کاردرمانی در شکستگی ها در تهرانسر نیاز پیدا خواهد کرد. از جمله این اختلالات می توان به دیسک کمر سیاتیک اشاره کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید.

کاردرمانی در اندام تحتانی در تهرانسر

مداخلات کاردرمانی در خانه:

پس از ترخیص از بیمارستان، پزشک ممکن است دریافت مداخلات کاردرمانی در منزل را برای شما در نظر بگیرد. مداخلات کاردرمانی در منزل بیشتر براس افرادی کاربرد دارد که توانایی بیرون آمدن از خانه را نداشته باشند. کاردرمانی در شکستگی ها در تهرانسر به شما کمک می کند که در محیط خانه و خارج از آن بتوانید از تجهیزات کمکی استفاده کنید. همچنین در صورت لزوم، توصیه هایی را جهت تطابقات محیطی به شما ارائه می دهد. این مداخلات همچنین شامل تمرینات وزن انداختن روی اندام نیز می شود.

مداخلات کاردرمانی در شکستگی ها در کلینک کاردرمانی

پس از گذشت دوره بستری و ماندن در خانه، ادامه مداخلات در کلینیک های کاردرمانی می باشد. این مداخلات معمولا پس از باز کردن گچ و بهبودی نسبی شکستگی رخ می دهد. بی تحرکی طولانی مدت و آسیب های بافتی سبب‌ مشکلاتی در اندام دچار شکستگی می شوند. مداخلات کاردرمانی در این دوره شامل موارد زیر می باشد:

  • تمرینات وزن انداختن روی اندام
  • تقویت ماهیچه های ضعیف شده
  • تمرینات دامنه حرکتی مفاصلی که به دلیلی شکستگی دچار محدودیت شده است‌
  • کاهش درد
  • کاهش التهاب
  • بازگشت به کار و عملکرد قبلی
  • افزایش تحمل عضلانی
  • بهبود کیفیت زندگی

کاردرمانی در شکستگی ها در تهرانسر ممکن است گاهی مورد توجه قرار نگیرد. اما به دلیل شرایط بی تحرکی ناشی از شکستگی فرد دچار ضعف عضلانی و محدودیت دامنه حرکتی شده است. ضعف عضلانی در طول فعالیت های روزانه ممکن است سبب پیچ خوردگی یا دررفتگی مفصلی شود. محدودیت دامنه حرکتی نیز باعث محدودیت در فعالیت های رومزمره مانند لباس پوشیدن، رفت و آمد و..‌. شود‌.

منابع:

  1. physio.co.uk
  2. verywellhealth.com
  3. journals.sagepub.com

2 دیدگاه

  • سلام دستم چند وقت پیش شکست الان انگشتامو خوب نمیتونم حرکت بدم دکتر گفته برم کاردرمانی چطوری باید نوبت بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *