کار درمانی عضلات پا

سکته مغزی (CVA)، به حالتی گفته می شود که جریان خون، به قسمتی از مغز به دلیل انسداد یا پارگی رگ خونی متوقف می شود. علائم مهمی از سکته مغزی وجود دارد که باید از آنها آگاه بوده و مراقب آنها باشید. بسیاری از بیماران سکته مغزی برای بازگشت به روال سابق زندگی منظم خود تلاش می کنند؛ زیرا مهارت ها و حرکاتی که قبلاً  برایشان ساده بودند، اکنون چالش برانگیز شده اند. البته کار درمانی سکته‌مغزی غرب تهران در تهرانسر در این زمینه می تواند کمک فراوانی به آنها نماید. کاردرمانی سکته‌ مغزی غرب تهران در تهرانسر آماده خدمت رسانی به بیماران عزیز است.

کاردرمانی سکته مغزی

سکته مغزی چیست و چرا به کاردرمانی نیاز دارد؟

سکته مغزی جز اختلالات نورولوژیک است و معمولا افراد بزرگسال را درگیر می کند. پس از سکته مغزی، متخصص کاردرمانی برای تسهیل و بهبود کنترل حرکتی و عملکرد اندام  برای به حداکثر رساندن توانایی فرد در انجام وظایف خود مراقبتی شخصی و وظایف خانگی، کمک به بیمار رویکردهای را برای مدیریت تغییرات شناختی، ادراکی و رفتاری و آماده کردن خانه و محیط کار برای بازگشت بیمار به او آموزش می دهد. متخصصین کاردرمانی برای اثرگذاری کمتر سکته مغزی بر انجام کارهای روزمره از جمله مراقبت های شخصی، کارهای خانگی و فعالیت های کاری و تفریحی ، با بیمار همکاری می کنند، و یک برنامه هدف محور تهیه می کنند تا مهارت های لازم برای مشارکت در زندگی روزانه را توسعه دهند.

علائم سکته مغزی

سکته مغزی یک نقص نورولوژیکی است که به علت اختلال جریان خون در قسمتی از مغز به وجود می آید. علائم آن به مدت ٢۴ در فرد باقی می ماند. علائم اولیه ای که در فرد بروز می کند شامل موارد ذیل است:

  • احساس سردرد و گیجی و بر هم خوردن تعادل
  • تاری دید
  • پایین افتادن یک سمت صورت
  • احساس ضعف در پا یا دست
  • مشکل در تکلم

بعد از مشاهده این علائم سریعا باید با اورژانس تماس بگیرید. علائم ذکر شده باید بیشتر از ٢۴ ادامه پیدا کنند.

بعد از بروز سکته مغزی فرد دچار اختلالاتی می‌شود که عبارتند از :

  • فلج حرکتی (معمولا یک سمت بدن)
  • اختلالات حسی
  • اختلالات درکی
  • اختلالات بینایی
  • اختلالات گفتاری و زبانی

 

انواع سکته مغزی

  • نوع ١: ischemic : در این نوع سکته مغزی که با احتمال بیشتری نسبت به نوع دوم رخ می دهد، علت سکته مغزی نرسیدن خون و در نتیجه اکسیژن کافی به مغز به علت وجود یک لخته در عروق یا مویرگ های مغزی است. از ریسک فاکتور های ischmia می توان بیماری های قلبی، سیگار کشیدن، استفاده از مواد مخدر و الکل، سبک زندگی نامناسب مانند چاقی یا عدم فعالیت بدنی و دیابت و مشکلات متابولیسم گلوکز را نام برد.
  • نوع ٢: hemorrage : این نوع از سکته مغزی با احتمال کمتری اتفاق می افتد. علت بروز سکته مغزی خونریزی مویرگ ها یا عروق مغزی و در نتیجه عدم خونرسانی مناسب به بافت مغز است. عوامل ایجاد کننده خونریزی عبارتند از : خونریزی ناشی از فشار خون بالا، نا به هنجاری عروق مغزی، یا خونریزی خود به خودی

 کاردرمانی برای سکته مغزی

کاردرمانی برای سکته مغزی یک گام اساسی در مسیر بهبود بیمار بعد از سکته مغزی است. بیمارانی که توانایی انجام وظایف روزانه ی خود،  مانند توانایی حفظ تعادل ، تمرکز ، حفظ اطلاعات و حتی دست یابی به یک شیء را از دست می دهند ، برای یادگیری مجدد این حرکات اساسی به خدمات کاردرمانی سکته‌مغزی غرب تهران در تهرانسر نیاز دارند. هدف درمانگر این است که به بیماران در بهبود توانایی های حسی و حرکتی آسیب دیده کمک کند. به لطف کاردرمانی، بسیاری از بیماران سکته مغزی می توانند مجددا به فعالیتهای مورد علاقه ی خود بازگردند.

 کاردرمانی در سکته مغزی 

روند اولیه ارزیابی کاردرمانی در سکته مغزی شامل مصاحبه با بیمار و سرپرست برای ایجاد نقش های زندگی قبلاً برگزار شده و وظایف و فعالیت هایی است که در این نقش ها به اتمام رسیده است. ارزیابی مشاهده ای از وظایف خودمراقبتی شخصی از جمله دوش گرفتن، لباس پوشیدن، توالت فرنگی، نظافت و غذا خوردن و کارهای خانگی یا ابزاری از جمله تهیه وعده غذایی، خرید، تمیز کردن، لباس ها و مدیریت امور مالی و داروها است. ارزیابی عملکرد اندام فوقانی و دست، ارزیابی دقیق حرکتی و حسی را انجام می شود و مداخلات کاردرمانی با هدف دستیابی به کنترل و عملکرد اندام فوقانی، تغییرات در قدرت حرکتی، تون عضلانی ، علائم حسی، برنامه ریزی حرکتی -آپراکسی، هماهنگی حرکتی خوب و عملکرد دست را برطرف می کند.

کاردرمانی در سکته مغزی

 

کاردرمانی برای سکته‌ مغزی

اهداف اساسی

بهبود کیفیت زندگی: مهمترین مزیت کار درمانی سکته مغزی غرب تهران در تهرانسر ، بهبود کیفیت زندگی است. کاردرمانی به بیماران کمک می کنند تا توانایی های حسی و حرکتی خود را در دوران نقاهت پس از سکته مغزی بهبود بخشند تا بیماران بتوانند مهارت های ارزشمندی از جمله نظافت ، استفاده از وسیله های ارتباطی و آشپزی را دوباره فرابگیرند. با این مهارت ها ، بیماران سکته مغزی می توانند بتدریج به زندگی عادی بازگردند.

استراتژی های یادگیری برای غلبه بر چالش ها:

کاردرمانگران طی روند کاردرمانی سکته مغزی غرب تهران در تهرانسر به بیماران یاد می دهند که چگونه با شیوه های جدید حرکت و دامنه ی حرکتی خود سازگار شوند. آنها برخی استراتژی های عملی مانند نحوه ی تقسیم یک فعالیت پیچیده به قسمت های کوچکتر را آموزش می دهند ، سپس هر قسمت را تمرین می کنند تا بیمار بتواند کل دنباله فعالیت را انجام دهد. همچنین، چگونگی جایگزینی توانایی های جدید و غلبه بر چالش ها را نیز به بیماران می آموزند.

سازگارسازی فضاهای زندگی متناسب با نیازها: بخشی از رویکردهای کار درمانی سکته  مغزی غرب تهران در تهرانسر، شامل کمک به بیماران و خانواده های آنها برای ایجاد تغییراتی در محیط خانه است تا فضای زندگی آنها ایمن تر و راحت تر باشد.

مقابله با چالش ها و بازگشت به فعالیت های معمول قبل از بروز سکته: کاردرمانگران همچنین، چالش های ناشی از سکته مغزی را برطرف می کنند. این چالش ها ممکن است شامل چالش های جسمی ، شناختی و احساسی باشد. آنها به بیماران کمک می کنند تا فعالیتهایی را که نیاز دارند یا می خواهند انجام دهند، شناسایی کرده و سپس، راهکارهایی را ارائه دهند که به بیماران کمک کند تا به اکثر فعالیتهای مورد علاقه ی خود بازگردند.

کاردرمانی برای سکته مغزی

کاردرمانی بیماران سکته‌ مغزی 

بدون مراقبت و درمان مناسب ، سکته مغزی می تواند کشنده باشد یا باعث آسیب دائمی به عملکرد منظم بدن شود.بسته به مدت زمانی که جریان خون به مغز مختل شده و کدام قسمت از مغز بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته است ، عوارض طولانی مدت سکته مغزی ممکن است شامل ناتوانی های موقتی یا دائمی باشد. در اینجا برخی از رایج ترین عوارض پس از سکته مغزی آورده شده است:

  • فلجی: سکته مغزی شدید ممکن است منجر به فلج یک طرف بدن یا از دست دادن حرکت عضلات شود. درمان مشکلات حرکتی به کمک مداخلات کاردرمانی نجام می گیرد.
  • درد: سکته مغزی ممکن است باعث درد ، بی حسی یا سایر احساسات غیر معمول مانند سوزن سوزن شدن در قسمت های خاصی از بدن شود.
  • از دست دادن حافظه: بیماران ممکن است مقداری از دست دادن حافظه یا مشکل در تفکر، درک مفاهیم ، استدلال و تصمیم گیری را تجربه کنند. گفتاردرمانی سکته مغزی در غرب تهران در تهرانسر به آسیب هایی که به مراکز گفتاری وارد شده است کمک می کند
  • تغییرات احساسی: پس از سکته مغزی ، کنترل احساسات دشوارتر می شود. ابتلا به افسردگی در بازماندگان سکته غیرعادی نیست.
  • مشکل در صحبت کردن: سکته مغزی می تواند ماهیچه های دهان و گلو را تحت تاثیر قرار دهد و صحبت کردن واضح ، بلع یا غذا خوردن را با مشکل مواجه می کند. این عوارض جانبی می تواند صحبت کردن ، درک گفتار ، خواندن یا نوشتن را دشوارتر کند.

برای اطلاعات بیشتر لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی افراد سکته مغزی

متخصص کاردرمانی بزرگسالان طی کاردرمانی افراد سکته‌ مغزی  ، به روش های زیر، خانه ی بیمار را برای ایمنی و بهترین کیفیت زندگی آماده می کنند:

  • ارزیابی ایمنی خانه ی بیمار و ارائه ی پیشنهاداتی به مراقبان
  • پیشنهاد تهیه ی وسایلی که دسترسی بیمار را به امکانات خانه بیشتر کند
  • بررسیبه راههایی برای تنظیم خانه ی بیمار جهت بهبودی در انجام فعالیت های روزمره ی زندگی
  • نشان دادن و آموزش تکنیک های یک دستی برای انجام کارهایی مانند لباس پوشیدن ، باز کردن بسته ها ، تهیه غذا و استفاده از وسیله های ارتباطی به بیمار
  • آموزش به خانواده یا مراقبین بیمار دهید جهت کمک به بیمار برای کسب مجدد استقلال عملکردی و شرکت در فعالیتهایی که وی از آنها لذت می برد.

تمرینات کاردرمانی برای سکته مغزی

تمرینات کاردرمانی سکته مغزی  شامل مجموعه تمرین های متناسب با نتیجه ارزیابی  انجام شده، و با توجه به اینکه در کدام مرحله سکته قرار دارند انجام می شود. در مراحل اولیه سکته افزایش سفتی عضلات برای بیمار ایجاد می شود. و بعد این سفتی عضلات می شکنند و مراحل تقویت عضله و تمرین های متناسب انجام می شود که عموما شامل:

تمرین‌های پسیو(غیرفعال بیمار) افزایش دامنه حرکتی

منظور از تمرین‌های پسیو افزایش دامنه حرکتی این است که بخشی از بدن نه به اراده خود، بلکه با اعمال نیروی خارجی حرکت داده می‌شود. برای مثال بیمار، مراقب بیمار  یا کاردرمانگر با بازوی سالم بازوی ضعیف یا فلج را می‌گیرد و حرکت می‌دهد. تمرین‌های پسیو(غیرفعال) دامنه حرکتی، برای حفظ انعطاف‌پذیری مفصل و پیشگیری از انقباض و خشکی مفاصل مفیدهستند.

مراحل بعدی مداخلات کاردرمانی در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند شامل موارد زیر است

  • تمرین‌های تقویتی یا مقاومتی
  • تمرین‌های کششی
  • تمرین‌های تحمل وزن
  • متحرک‌سازی کتف
  • تمرین تعادل
  • تمرین های شناختی
  • مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف و غیره

تمرین‌های فعال افزایش دامنه حرکتی

منظور از تمرین‌های فعال دامنه حرکتی ( AROM) این است که بیمار می‌تواند بخشی از بدن را بدون کمک حرکت بدهد. بسیاری از بیماران سکته مغزی که یک سمت از بدنشان ضعیف شده است، آنقدر قوی نیستند که بتوانند تمرین‌های مقاومتی را انجام بدهند، اما توانایی انجام تمرین‌های فعال افزایش دامنه حرکتی را دارند. این حرکات انعطاف‌پذیری مفصل را افزایش می‌دهد، عضلات را تقویت می‌کند و استقامت عضلانی را افزایش می‌دهد.

عملکرد افرادی که دچار سکته مغزی می شوند به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار میگیرد. این افراد شش مرحله از بهبودی را تجربه می کنند و تمرینات کاردرمانی بر اساس مرحله ای که فرد در آن قرار دارد انجام می شود.

هدف کاردرمانی در مراحل اولیه ایجاد حرکت در اندام است پس از رفلکس های مختلف استفاده کرده و با گذاشتن اندام فوقانی و اندام تحتانی در موقعیت مناسب سعی در احیای حرکت در اندام دارند. در دو هفته اول که اندام ها شل هستند هیچ حرکتی در آن ها دیده نمی شود بهتر از بعد انجام تمرینات، دست به گونه ای قرار بگیرد که بازو کنار بدن، آرنج خم باشد و ساعد به گونه ای چرخیده باشد که پشت دست بالا قرار بگیرد. برای پا هم باید یک بالش زیر پای بیمار قرار گرفته با استفاده از یک بالش دیگر از پایین آمدن مچ جلوگیری کنیم.

به محض دیده شدن حرکت حتی به مقدار اندک هدف مداخله تغییر کرده و سعی می کنیم حرکات را با هم ترکیب کرده و از ایجاد دفورمیتی در مفاصل جلوگیری کنیم.

بعد از گذشت از مراحل حاد و در حالت هوشیاری نسبی بیمار، سعی می‌کنیم کم کم بیمار را به حالت نشسته در آوریم ‌؛ به این صورت که اول به حالت نیمه نشسته و تا میزان تحمل بیمار انجام داده و رفته رفته زاویه نشستن بیشتر شده و به میزان پیشرفت بیمار، ساعت نشستن ها را بیشتر میکنیم.

در نهایت با انجام تمریناتی جهت انجام حرکات ترکیبی و حرکات جداگانه در مفاصل سعی در بهبود عملکرد و افزایش مشارکت و استقلال فرد در انجام فعالیت های روزمره زندگی او داریم.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، در مواردی ممکن است اختلالات شناختی را تجربه کنند به طور مثال در یادگیری مطالب جدید و به خاطر آوردن آن دچار مشکل شوند، نتوانند مراحل یک کار را به ترتیب انجام دهند، یک سمت از بدن خود را از یاد ببرند به اینصورت که مثلا در لباس پوشیدن فقط لباس یک سمت را بپوشند و…. در این موارد هم یک کاردرمانگران با انجام مداخلات مناسب، می‌تواند به فرد کمک کند تا مشکلات موجود کاهش یافته و فرد در زندگی روزمره به استقلال نسبی برسد. البته بیان این نکته حائز اهمیت است که میزان بهبودی هر شخص با فرد دیگر متفاوت بوده و به نوع و مکان ضایعه عروقی، شدت ضایعات بالینی، مشکلات نورولوژی و اختلالات همراه و همکاری خود مراجع و خانواده او بستگی دارد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *