کاردرمانی در سالمندان در تهرانسر یکی از حیطه های مداخلات کار درمانی می باشد. یکی از سخت ترین قسمت های روند پیری، از دست دادن توانایی انجام کارهایی است که زمانی بسیار ساده بودند. وقتی افراد توانایی انجام کارهای روزمره را از دست می دهند، ممکن است گیج، ناامید و حتی گاهی شرمگین شوند. کاردرمانی در سالمندان در تهرانسر، یعنی به افراد سالمند فرصت انجام مستقل کارهای روزمره آنها را بدهیم.

کاردرمانی سالمندان

کاردرمانی در سالمندان چگونه است؟

کار درمانی در سالمندان یک روش درمانی است که برای بهبود کیفیت زندگی و افزایش رضایتمندی سالمندان استفاده می‌شود. این روش بر اساس اصول روانشناسی و توانبخشی تأسیس شده است و به منظور مداخله در مشکلات روانی، اجتماعی و جسمی سالمندان استفاده می‌شود.

کار درمانی در سالمندان توسط یک تیم متخصص از روانشناسان، فیزیوتراپیست‌ها، توانبخشی‌گران و سایر متخصصان بهداشت و درمان انجام می‌شود. این تیم با همکاری سالمند و خانواده‌اش، برنامه‌های درمانی و توانبخشی را طراحی و اجرا می‌کنند.

هدف اصلی کار درمانی در سالمندان، بهبود کیفیت زندگی و افزایش استقلالیت سالمندان است. این روش شامل مداخله در مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، افزایش خودکارآمدی و اعتماد به نفس، مداخله در مشکلات جسمی مانند ضعف عضلات، صدمات و آسیب‌های جسمی، مداخله در مشکلات اجتماعی مانند انزوا و افزایش شبکه اجتماعی و مداخله در مشکلات روابطی و خانوادگی می‌باشد.

با کمک کار درمانی در سالمندان، افراد می‌توانند استراتژی‌های موثری برای مدیریت استرس، بهبود حافظه و تمرکز، افزایش تعامل اجتماعی و بهبود عملکرد جسمانی خود یاد بگیرند. این روش معمولاً با استفاده از تمرینات فیزیکی، تمرینات شناختی، تمرینات روانشناختی و مشاوره صورت می‌گیرد. همچنین، ارائه خدمات حمایتی و استفاده از وسایل کمکی مانند پروتزها و ارتوزها نیز ممکن است در این روش مورد استفاده قرار گیرد.

نقش کار درمانی در سالمندان

بسیاری از سالمندان خدمات کاردرمانی  در سالمندان را جهت استقلال در انجام کار ها و فعالیتهای روزمره دریافت می کنند. این می تواند شامل همه چیز از استحمام و سرویس بهداشتی گرفته تا لباس پوشیدن و رفت و آمد باشد. با افزایش سن، برخی شرایط خاص، مانند آرتروز، دیابت و بسیاری دیگر از بیماری ها، انجام این فعالیت ها را بسیار دشوار می کند. بنابراین، هدف کاردرمانی در سالمندان در تهرانسر این است که به آنها کمک کنیم، علی رغم کاهش دامنه حرکت و تحرک، عملکرد خود را حفظ کرده و بر چالش های جسمی غلبه کنند. البته  کاردرمانی در سالمندان فقط به بهبود عملکرد بدنی محدود نمی شود. درمانگران می توانند از تکنیک های مختلف برای کمک به بهبود حافظه و توانایی شناختی نیز استفاده کنند.

بنابراین حفظ استقلاب تا حداکثر ممکن و افزایش مطلوب کیفیت زندگی از اولین اهداف کاردرمانی در سالمندان در تهرانسر می باشند. کاردرمانگر به حفظ تحرک، انجام ایمن کار ها و حفظ سبک زندگی سالم کمک می کند.

کاردرمانی در سالمندان در تهرانسر

کاردرمانی در سالمندان در چه مواردی می تواند به بیمار مبتلا به دیابت در تهرانسر کمک کند؟

متخصصان کاردرمانی بزرگسالان در سالمندان در تهرانسر می توانند آموزش های ضروری در این بیماری را در روند درمان خود بگنجانند. مثال هایی از موارد کاربرد کاردرمانی در دیابت شامل:

  • درخواست کاردرمانگر از مراجع، جهت بررسی پاهای خود را بعد از حمام یا قبل از لباس پوشیدن.
  • مداخلات تقویتی. در بیمارانی که به دلیل ضعف عضلانی قادر به تزریق انسولین خود نیستند از برنامه های تقویتی استفاده می شود.
  • مداخلات تطابقی . آموزش های تطابقی در زمینه های خود مراقبتی، اندازه گیری قند خون و… برای بیماران دچار نقص عملکردی. مثل افرادی که به دلیل دیابت دچار مشکلات بینایی، حرکتی، قلبی_عروقی و… شده اند.
  • مدیریت سبک زندگی. به طور مثال آموزش تزریق انسولین با یک دست به بیماران دچار سکته مغزی یک طرفه. همچنین آموزش تمرینات ورزشی قابل اجرا برای این افراد، جهت کنترل قند خون.
  • جلوگیری چاقی. کاردرمانی در تهرانسر با جایگزینی عادت های جدید، سبک زندگی بیمار مبتلا به دیابت را تغییر می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید.

کاردرمانی در دیابت در تهرانسر

مزایای کاردرمانی در سالمندان 

  • انجام مداخلاتی جهت کنار آمدن با چالش های فعالیت های روزمره. سالمندان ممکن است به دلیل مشکلات کهولت سن در انجان مستقل فعالیت هایشان مشکل داشته باشند. از جمله توالت رفتن، حمام کردن، غذا درست کردن و‌‌‌…. هدف کاردرمانی در سالمندان در تهرانسر رسیدن به حداکثر استقلال ممکن در این فعالیت ها می باشد.
  • جلوگیری از افتادن. کاردرمانگر روش هایی را برای کاهش احتمال افتادن به فرد آموزش می دهد. همچنین با تمرینات تعادلی و تقویت عضلات موثر در حفظ تعادل، به این امر کمک می کنند‌.
  • توانبخشی حافظه. سالمندان ممکن است به دلیل آلزایمر به مشکلات زیادی در حافظه خود رو به رو شوند. نقش کاردرمانی در سالمندان در تهرانسر انجام مداخلات توانبخشی حافظه است که شامل آموزش، انجام تطابقات محیطی، استفاده از نشانه های بینایی و..‌ می باشد.
  • پیشنهاداتی در صورت تطابقات محیطی. این تطابقات در محیط خانه و اطراف آن، به افراد کمک می کند که زندگی مستقل و راحت تری داشته باشند.از جمله این تطابقات می توان به نصب میله ها و دستگیره هایی در حمام و دستشویی، تطابلقاتی برای جا به جایی با ویلچر و…
  • مداخلاتی در مقابله با کاهش توانایی های بینایی. کاردرمانی در سالمندان فعالیت هایی را با بیماران مسن انجام می دهند که به بهبود بینش ادراکی، تشخیص الگو و آگاهی بصری کلی کمک می کند. همچنین تغییراتی در محیط زندگی لازم است که کاهش بینایی مانع از انجام مستقل فعالیت های هدفمند نشود. از جمله این مداخلات می توان به استفاده از برچسب های رنگی برای شناسایی پله ها و سایر اشیاء، افزایش روشنایی در خانه، زدن برچسب های بزرگ روی دارو ها، از بین بردن بی نظمی های محل زندگی و… اشاره کرد.
  • ارائه آموزش هایی به اعضای خانواده و مراقبان فرد سالمند.
  • ارائه مداخلات کاردرمانی شناختی به سالمندان دچار آلزایمر و دمانس

کاردرمانی در سالمندان در تهرانسر ؛منابع:

  1. medilodgeattheshore.com
  2. consumeraffairs.com
  3. comfortkeepers.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *