کاردرمانی در دیابت در تهرانسر نقش های مختلفی ایفا می کند. بیماران دیابتی می توانند به کمک کاردرمانی تاثیرات بیماری بر زندگی روزمره شان را مدیریت کنند. برنامه درمانی می تواند شامل فعالیت های خود مراقبتی و مدیریت بیماری و مداخلات تطابقی باشد. بسیاری از بیماران پس از ابتلا به دیابت دچار اختلالاتی در فعالیت های روتین خود می شوند. کاردرمانی با رفع موانع و تطابق فرد با شرایط جدیدش به بازگشت بیمار به فعالیت های روزمره اش کمک می کند. کار درمانی همچنین برای پیشگیری از دیابت نیز می تواند نقش موثری داشته باشد.

تاثیر کاردرمانی در کودکان دیابتی

کاردرمانی در دیابت

کاردرمانی یا فیزیوتراپی در مدیریت دیابت نوع ۱ و نوع ۲ می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. هدف اصلی کاردرمانی در دیابت، بهبود کنترل قند خون، افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات، افزایش سطح فعالیت بدنی و کاهش مشکلات اسکلتی-عضلانی مرتبط با دیابت است. در زیر به برخی از جنبه‌های کاردرمانی در دیابت اشاره می‌کنم:

  1. تمرینات تنفسی و آروبیک: تمرینات تنفسی و آروبی می‌توانند به بهبود کنترل قند خون و بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کنند. این تمرینات شامل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و تمرینات هوازی مانند آئروبیک و دنس است. تمرینات آروبیک باید به طور منظم و با شدت متوسط انجام شوند.
  2. تمرینات مقاومتی: تمرینات مقاومتی می‌توانند قدرت عضلات را افزایش داده و کنترل قند خون را بهبود ببخشند. این تمرینات شامل استفاده از وزنه‌ها، ماشین‌های ورزشی و تمرینات مقاومتی با وزن بدن می‌شوند. قبل از شروع هرگونه برنامه تمرینی، مهم است که با پزشک یا متخصص کاردرمانی مشورت کنید تا برنامه‌ای مناسب برای شرایط شما تعیین شود.
  3. تمرینات انعطاف‌پذیری: تمرینات انعطاف‌پذیری می‌توانند رنج حرکتی و انعطاف پذیری مفاصل را افزایش داده و مشکلات عضلانی-اسکلتی را کاهش دهند. این تمرینات شامل تمرینات استرچینگ و ماساژ می‌شوند.
  4. آموزش فنون صحیح حرکتی: در دیابت، آموزش فنون صحیح حرکتی و تکنیک‌های استفاده درست از بدن در فعالیت‌های روزمره و ورزشی مهم است. این شامل آموزش درست نگهداشتن و حمایت از مفاصل، تکنیک‌های اصلاحی برای جلوگیری از آسیب و تمرینات راهنمایی شده برای استفاده صحیح از بدن در فعالیت‌های ورزشی می‌شود.
  5. آموزش در مورد تغذیه سالم: متخصصان کاردرمانی می‌توانند در مورد تغذیه سالم و تأثیر آن بر کنترل دیابت آموزش دهند. آنها می‌توانند رژیم غذایی مناسبی را توصیه کنند که شامل مواردی مانند مصرف مواد غذایی با اندک تأثیر بر قند خون، تعادل ماکرونوتریئنت‌ها (کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها) و مصرف منظم و متعادل وعده‌های غذایی است.

مهم است که قبل از شروع هر برنامه کاردرمانی، با پزشک خود مشورت کنید تا برنامه‌ای مناسب برای شرایط و نیازهای شما تعیین شود. همچنین، همراهی با تیم درمانی که شامل پزشک، متخصص کاردرمانی و متخصص تغذیه است، می‌تواند در بهبود کنترل دیابت و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

وظیفه نهایی مداخلات کاردرمانی در دیابت چیست؟

مطالعات نشان داده اند مداخلات کاردرمانی باعث کنترل قند خون و کیفیت زندگی در مبتلایان به دیابت می شود. کاردرمانی در این بیمران  از نظر بالینی و روانی-اجتماعی وضعیت بیمار را بهبود می بخشد. وظیفه کاردرمانی در اینجا، بالا بردن توانایی افراد برای مشارکت در فعالیت های روزمره فردی و اجتماعی است. تا بیماران دیابتی بتوانند علی رغم موانع پیش آمده، در جهت رفع نیاز ها و انجام علایق خود حرکت کنند. همچنین در روند کاردرمانی به دلیل نظارت پیوسته بر وضعیت بیمار، از بروز عوارض ثانویه بیماری نیز جلوگیری می شود.

شایع‌ترین علائم دیابت نوع یک در کودکان - سلامت نیوز

زمینه ارزیابی و مداخلات کار درمانی در دیابت

زمینه اصلی مداخلات کاردرمانی بزرگسالان ، تجزیه و تحلیل فعالیت های بیمار است. به این صورت مشخص می شود بیمار برای انجام فعالیت هایش بیشتر به چه توانایی هایی نیازمند است. ارزیابی کاردرمانی برای این بیماران شامل:

  • ارزیابی حسی
  • سطح شناختی
  • عملکرد عصبی_عضلانی
  • مهارت های حرکتی
  • سطح تعاملات اجتماعی
  • ارزش ها و باورهای بیمار
  • نقش های او در خانواده و جامعه
  • محیط زندگی و کاری بیمار

کاردرمانی در دیابت در تهرانسر موانع انجام یک فعالیت را شناسایی می کنند تا مداخلات متناسب با وظایف بیمار را طراحی کنند. به عنوان مثال، استراتژی های مداخله برای کسی که به دلیل ترس از تزریق، از مصرف انسولین خودداری می کند. در چنین شرایطی کاردرمانی این بیماران، از حساسیت زدایی و استراتژی های آرام سازی بهره می برد. همچنین پیشنهادات تطابقی مثل استفاده از پورت تزریق، یا استفاده از کیسه یخ قبل از تزریق نیز وظیفه کاردرمانگر است. کاردرمانگر می تواند با تکنیک های آرام سازی ترس و اضطراب پیش از تزریق بیمار را کاهش دهد.

کاردرمانی در دیابت در تهرانسر ، کاردرمانی اختلالات حرکتی غرب تهران در تهرانسر

کاردرمانی در چه مواردی می تواند به بیمار مبتلا به دیابت کمک کند؟

متخصصان کاردرمانی می توانند آموزش های ضروری در این بیماری را در روند درمان خود بگنجانند. مثال هایی از موارد کاربرد کاردرمانی در دیابت شامل:

  • درخواست کاردرمانگر از مراجع، جهت بررسی پاهای خود را بعد از حمام یا قبل از لباس پوشیدن.
  • مداخلات تقویتی. در بیمارانی که به دلیل ضعف عضلانی قادر به تزریق انسولین خود نیستند از برنامه های تقویتی استفاده می شود.
  • مداخلات تطابقی . آموزش های تطابقی در زمینه های خود مراقبتی، اندازه گیری قند خون و… برای بیماران دچار نقص عملکردی. مثل افرادی که به دلیل دیابت دچار مشکلات بینایی، حرکتی، قلبی_عروقی و… شده اند.
  • مدیریت سبک زندگی. به طور مثال آموزش تزریق انسولین با یک دست به بیماران دچار سکته مغزی یک طرفه. همچنین آموزش تمرینات ورزشی قابل اجرا برای این افراد، جهت کنترل قند خون.
  • جلوگیری چاقی. کاردرمانی در تهرانسر با جایگزینی عادت های جدید، سبک زندگی بیمار مبتلا به دیابت را تغییر می دهد.

 اختلالات حسی

یک کاردرمانگر، می تواند به شناسایی نحوه ی پردازش و واکنش فرد به اطلاعات حسی کمک کند. هنگامی که اختلالات حسی ظاهر شدند ، طی کاردرمانی، استراتژی ها و تکنیک هایی برای رسیدگی به آنها اجرا می شود. هدف از کاردرمانی تقویت پاسخهای مناسب به حس های فرد به شیوه ای فعال ، معنی دار و سرگرم کننده است.

در طول جلسات کاردرمانی در دیابت در تهرانسر، کاردرمانگر، فرد را از طریق فعالیتهای سرگرم کننده که به طور دقیق طراحی شده اند راهنمایی می کند تا فرد دائماً به چالش کشیده شود، اما همیشه با موفقیت از پس آن برآید.

کاردرمانی، هرگز رویکردی یک دفعه ای یا یک بار در هفته نیست ، برای اینکه واقعاً موثر واقع شود، باید رویکردی بیست و چهار ساعته و طی هفت روز هفته باشد. کاردرمانگر در رویکرد یکپارچگی حسی برای بهبود اختلالات حسی فرد، تکنیک ها و استراتژی هایی را برای کار بر روی آنها انجام میدهد.

منابع:

  1. care.diabetesjournals.org
  2. myotspot.com
  3. ajot.aota.org

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *