کاردرمانی در اختلالات متابولیک در تهرانسر یکی از حیطه های مداخلات کار درمانی می‌باشد. اختلالات متابولیکی شرایطی هستند که بر سیستم متابولیک تأثیر می گذارند. سیستم متابولیک جایی است که غذا ها و نوشیدنی ها به اجزای ساده و انرژی تبدیل می شوند. اختلال در سیستم متابولیک باعث تغییر روند شیمیایی در بدن و در نتیجه ایجاد طیف وسیعی از علائم می شود. کاردرمانی می تواند به کنترل علائم کمک کرده و احتمال ایجاد عوارض ثانویه و کنترل نشده را به حداقل برساند.

بیماری متابولیک چیست؟

بیماری‌های متابولیک، یا اختلالات متابولیکی، مجموعه‌ای از بیماری‌ها هستند که به دلیل اختلال در فرآیندهای شیمیایی در بدن ایجاد می‌شوند. فرآیندهای متابولیکی شامل هضم و متابولیسم مواد غذایی، تولید انرژی، تعمیر و نوسازی بافت‌های بدن و تولید هورمون‌ها و سایر ترکیبات شیمیایی مورد نیاز بدن است. بیماری‌های متابولیک می‌توانند به دلیل خلل در ژنتیک، عوامل محیطی، عوامل غذایی و یا ترکیبی از این عوامل ایجاد شوند.

بعضی از بیماری‌های متابولیک شایع شامل دیابت، اضافه وزن، چاقی، هیپوتیروئیدی، هیپرتیروئیدی، هیپرلیپیدمی، فنیل کتونوری، بیماری‌های متابولیک چربی خون، بیماری‌های متابولیک آهن، بیماری‌های متابولیک کلسیم و بیماری‌های متابولیک غلظت‌های بالای ادرار در بدن هستند. این بیماری‌ها می‌توانند باعث اختلال در کارکرد مغز، اعصاب، قلب، کبد، کلیه، لثه‌ها، استخوان‌ها و سایر ارگان‌های بدن شوند و در صورت عدم درمان موجب مشکلات جدی در بدن می‌شوند. برای تشخیص و درمان این بیماری‌ها، ممکن است نیاز به مطالعات آزمایشگاهی، تصویربرداری و مشاوره با پزشکان متخصص داشته باشید.

کاردرمانی در اختلالات متابولیک

علائم اختلالات متابولیک

علائم اختلال متابولیک به نوع اختلال و خود فرد بستگی دارد. این اختلالات به صورت کلی باعث بروز علائم زیر در کودکان می شوند:

  • تاخیر رشدی به صورت تاخیر جسمی و شناختی
  • مشکل در فکر کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن. این مورد می تواند برقراری ارتباط و یادگیری را برای کودک بسیار دشوار کند.
  • ضعف عضلانی، پیچ خوردگی و اسپاسم عضلانی. این مورد با مداخلات کاردرمانی در اختلالات متابولیک به حداقل می رسد.

علاوه بر این موارد کودک به دلیل مشکلات متابولیکی، در معرض عفونت و نازک شدن استخوان قرار می گیرد

اهداف مداخلات کار درمانی در اختلالات متابولیک

بدون درمان پزشکی، اختلالات متابولیکی به طور بالقوه می تواند باعث عوارض ثانویه مانند؛ نارسایی عضو، تشنج، لرزش و بیهوشی شوند. برای جلوگیری از مشکلات ثانویه، کودک به یک سبک زندگی سالم و تمرینات منظم احتیاج دارد. پس از ارزیابی دقیق، تهیه لیست مشکلات و بحث در مورد اهداف، یک برنامه درمانی کاردرمانی بر روی موارد زیر تمرکز می کند:

  • نظارت بر علائم حین تمرین
  • تهیه و آموزش یک برنانه روزانه برای انجام تمرینات قلبی عروقی
  • تمرین حرکت در محیط، جا به جایی، راه رفتن، دویدن و…
  • انجام تمرینات تعادلی و هماهنگی
  • ثبات تنه و قدرت عضلانی
  • کشش و وضعیت دهی
  • ارزیابی استفاده از وسایل کمکی برای راه رفتن، تطابقات محیطی و تجهیزات خاص

کاردرمانی در اختلالات متابولیک ابتدا کودک را ارزیابی می کند. در ادامه فعالیتهای مختلفی مانند خزیدن، نشستن، ایستادن، راه رفتن، دویدن و بالا رفتن از پله ها را بسته به سن و سطح تحرک کودک تمرین می کند. کاردرمانی همچنین با مشاوره و تجویز تجهیزات مناسب، کمک می کند که کودک بتواند با خیال راحت و کارآمد حرکت کند.

کاردرمانی در اختلالات متابولیک

کاردرمانی در اختلالات متابولیک چه مزیت هایی دارد؟

پس از ارزیابی و شروع مداخلات، کاردرمانگر یک برنانه خانگی را برای فرد پیشنهاد می کند. این تمرینات به نتایج ارزیابی بستگی داشته و برای هر کودک متفاوت خواهد بود. انجام این تمرینات در منزل برای پیشرفت کودک بسیار مهم هستند. تمرینات کاردرمانی کودکان برای این افراد بر روی تناسب اندام، قدرت عضلانی، تعادل، ثبات تنه و هماهنگی تمرکز دارد. تمرینات و جلسات درمانی به منظور ایجاد انگیزه در کودک و تشویق به مشارکت و پیشرفت می باشند. جلسات درمانی چالش برانگیز بوده و باعث پیشرفت فرد خواهند شد. بر اساس یافته های علمی مداخلات کاردرمانی در این اختلالات بسیار موثر اند. از جمله فوایدی که این مداخلات به دنبال دارند، میتوان موارد زیر را مثال زد:

  • کاهش ریسک عوارض ثانویه
  • افزایش تحمل در ورزش و تمرینات تناسب اندام
  • افزایش ثبات، تعادل و قدرت تنه
  • افزایش توانایی جابجایی و راه رفتن
  • افزایش استقلال و توانایی در انجام کارهای روزمره زندگی
  • آموزش تمرینات روزانه به عنوان بخشی از روند زندگی
  • آموزش تمرینات خانگی از مداخلات کاردرمانی در اختلالات متابولیک در تهرانسر

مداخلات کاردرمانی در تاخیر رشدی در کودکان

ابتدا کاردرمانگر باید وضعیت کودک را ارزیابی کند.این کار را با پرسیدن سوالاتی از والدین شروع میکند. و همچنین انجام آزمایشاتی برای ارزیابی مهارتهای حرکتی، درک حسی و توانایی های شناختی. متخصص کاردرمانی  میتواند درک کند که کودک دقیقا با چه مشکلی دست و پنجه نرم میکند. کاردرمانگر عمدتاً به عنوان یک روش مداخله ای، از بازیها استفاده میکند. این بازیها به گونه ای طراحی شده اند که کودک را درگیر روند درمان میکنند. و به آنها کمک میکنند تا در انجام کارها به طور مثبتی عمل کنند. مثلا، کاردرمانگر ممکن است با استفاده از اسباب بازی کودک را تحریک کند تا غلت بزند. کاردرمانگر همچنین میتواند لباس پوشیدن مستقل را با کودک تمرین کند. او میتواند با بازیهایی مثل سر هم کردن قطعات مختلف به کودک کمک کند مهارتهای حرکتی خود را بهبود بخشد.کاردرمانی در اختلالات متابولیک در تهرانسر میتواند ابزار لازم را دراختیار کودک قرار دهد. تا به او کمک کند تمام توانایی های خود را به حداکثر برساند.

منابع:

  1. wild iris medical education
  2. physio.co.uk
  3. sites.duke.edu

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در تاخیر رشدی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در تاخیر رشدی در کودکان در تهرانسر

بیماری متابولیک

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *