کاردرمانی در اختلالات بینایی فضایی در تهرانسر جزو حیطه های مداخلات بسیار موثر کار درمانی است. اختلالات بینایی فضایی عدم توانایی فرد در پردازش محرک های بینایی برای درک روابط فضایی بین اشیا یا موقعیت های مختلف است .این ناتوانی ها در اثر نقص در سیستم پردازش حسی به وجود می آیند. و در نهایت باعث بروز مشکلاتی در عملکرد اجرایی، مهارت های اجتماعی و حرکات درشت فرد می شود.

تاثیر اختلالات بینایی فضایی در عملکرد افراد چه می باشد؟

اختلالات بینایی فضایی سبب می شوند که  فرد مهارتش را در جهت گیری خود در فضا از دست بدهد.در حقیقت فرد نمی تواند اطلاعاتی را که از فضای اطرافش به دست می آورد. و در ادامه این اطلاعات را با اطلاعات  بینایی برای ایجاد یک الگوی معنادار ترکیب کند. این مشکل ممکن است سبب یک ضعف مادام العمر در فرد شود. چرا که هم بر توانایی یادگیری فرد، و هم بر توانایی او در انجام فعالیت های روزمره اش تاثیر می گذارد‌. در نتیجه فرد در زمینه های عاطفی، تحصیلی، شغلی و مهارت های اجتماعی اش همواره دچار مشکل می شود.

تشخیص اختلالات بینایی فضایی چگونه صورت می گیرد؟

اختلالات بینایی فضایی ممکن است به سختی تشخیص داده شوند اما قطعا به مداخلات کاردرمانی کودکان در اختلالات بینایی فضایی در تهرانسر نیاز خواهند داشت. در صورت بروز ضعف در یکی از زمینه های مرتبط با این مشکل فرد باید به متخصص مربوطه ارجاع داده شود. تیم درمانی شامل متخصص چشم پزشکی، متخصص اعصاب و روان، کاردرمانگر و بینایی سنج می باشند. تیم درمانی با ارزیابی دقیق و تدوین یک برنامه ی درمانی بینایی فضایی و همچنین پیگیری مستمر فرد سبب بهبود وضعیت او می شوند.

علائم اتیسم ، تشخیص اتیسم ؛ کاردرمانی در اختلالات بینایی فضایی در تهرانسر

چه فعالیت هایی نیاز به پردازش بینایی فضایی دارند؟

کیفیت پردازش بینایی فضایی ارتباط مستقیمی با مهارت های دیداری حرکتی دارند. در نتیجه به سبب این اختلال، فرد در انجام فعالیت های ورزشی و سایر فعالیت های فیزیکی دچار مشکل میشود. همچنین افراد برای انجام ریاضیات و نحوه ی قرار گیری اعداد و نمادها و رابطه ی آن ها با یکدیگر نیز به پردازش بینایی فضایی نیازمند است. در سطوح بالاتر فرد باید بتواند اشکال هندسی را در فضا تجسم کند. مهارت مشابه ای برای خواندن متن ها نیاز است. به این صورت که فرد باید بداند اشکال خاصی بسته به نحوه ی چرخش آن در صفحه میتواند معانی متفاوتی داشته باشد. همچنین باید شکل حروف موجود در صفحه را برای تشکیل کلمات به خاطر بسپارد. به طور مثال بتواند تفاوت بین دو کلمه ی تار و یار را تشخیص دهد.

مشاورات کار درمانی در اختلالات بینایی فضایی

  • درست کردن پازل دو بعدی و سه بعدی
  • انجام بازی های ویدیویی اکشن
  • ساختن اشکال مختلف با لگو
  • نقاشی و عکاسی از محیط پیرامون
  • بازی هایی مثل گرگم به هوا
  • گشت و گذار در طبیعت، جاده ها، کوه ها، پل و… و توجه به فاصله ها و موقعیت های آن ها نسبت به هم
  • تقلید از حرکات ورزشی یا رقص

چند مورد ازاستراتژی هایی کاردرمانی در اختلالات بینایی فضایی باید اجرا کند:

  • وضعیت بیمار به طور دقیق مشاهده ویادداشت برداری شود.
  • برنامه ی درمانی یا دستورالعمل هایی که به فرد ارائه می کند، واضح و روشن نوشته شوند.
  • تمرینات متنوع و زیادی به بیمار ارائه شود
  • درطول روند درمان اختلالات بینایی فضایی، به طورمستمر وضعیت بیمار را ارزیابی و درصورت پیشرفت او راتشویق کند.

کاردرمانی در اختلالات بینایی فضایی ؛ سایر اختلالات مربوط به بینایی

اختلالات بینایی شنیداری

اختلالات بینایی شنیداری به سبب نقص در نحوه پردازش اطلاعات بینایی و شنیداری به وجود می آیند. این اختلال در پردازش می تواند انواع مختلفی داشته باشد. که علائم و نشانه های هر یک با دیگری متفاوت است. انواع آن می تواند شامل اشکال در کپی کردن و نوشتن آن چه که می شنوند باشد. و یا نقص در تشخیص تفاوت اشیا و حروفی که چه از لحاظ دیداری و چه شنیداری با هم شباهت دارند.این اختلال می توانند از علل بروز اختلالات یادگیری در کودکان باشند

منابع:

  1. profectum.org
  2. marketing.chron
  3. understood.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *