کاردرمانی اوتیسم خلیج فارس در تهرانسر به این افراد کمک می کند تا مهارت های متنوع را در خانه و مدرسه رشد دهند. فردی که به اختلال طیف اوتیسم (ASD) مبتلا است اغلب در برقراری ارتباط و تعامل با سایر افراد مشکل دارد. علایق، فعالیت ها و مهارت های بازی در آن ها محدود است. درمانگران کار درمانی در اوتیسم خلیج فارس(شماره۲) در تهرانسر در زمینه های اجتماعی، عاطفی و فیزیولوژیکی اثرات بیماری متخصص هستند. این دانش به آن ها کمک می کند مهارت های زندگی مستقل در افراد مبتلا به اوتیسم و سایر اختلالات رشدی را ارتقا دهند. کاردرمانگرها در کاردرمانی اوتیسم خلیج فارس در تهرانسر به عنوان بخشی از تیمی متشکل از والدین، معلمان و … فعالیت می کنند. آن ها به تعیین اهداف مشخص (شامل تعامل اجتماعی، رفتار و عملکرد) برای فرد اوتیسم کمک می کنند.

اختلال طیف اوتیسم، یک وضعیت مرتبط با رشد مغزی است که بر نحوه ی درک و معاشرت و ارتباط فرد با دیگران تأثیر می گذارد و سبب ایجاد مشکل در تعامل و ارتباطات اجتماعی می گردد. علاوه بر این ها، اوتیسم شامل یکسری از الگوهای رفتاری تکراری و محدود نیز می باشد. اصطلاح “طیف” در اختلال طیف اوتیسم، به طیف گسترده ای از علائم و شدت اشاره دارد. باید اشاره نمود که بهره مندی از خدمات کار درمانی اوتیسم غرب تهران ، گزینه ای بسیار عالی و مناسب برای کار روی کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم می باشد. اختلال طیف اوتیسم در اوایل کودکی شروع می شود و در نهایت، سبب بروز مشکلات عملکردی-اجتماعی در محیط های خانه، مدرسه و محل کار برای کودک می شود. در حالی که هیچ درمانی برای اختلال طیف اوتیسم وجود ندارد ، کاردرمانی اوتیسم می تواند تغییرات زیادی در زندگی بسیاری از کودکان اوتیسم ایجاد نماید.

کاردرمانی اوتیسم خلیج فارس در تهرانسر

علائم  و نشانه های اوتیسم

علائم اوتیسم در کودکان ممکن است در زمینه‌های مختلفی شامل رفتار، ارتباطات، تفکر و حساسیت‌ها مشاهده شوند. در زیر، برخی از علائم رایج اوتیسم را بررسی می‌کنم:

مشکلات در تعامل اجتماعی: کودکان با اوتیسم معمولاً دارای مشکلات در برقراری و حفظ ارتباطات اجتماعی هستند. آنها ممکن است مشکل در برقراری چشم‌انداز مستقیم، اشتراک گذاری احساسات و برقراری دوستی داشته باشند.

محدودیت در تفکر و تخیل: کودکان با اوتیسم ممکن است محدودیت‌هایی در تفکر خلاق، تخیل و قدرت فهم مفاهیم اجتماعی داشته باشند. آنها معمولاً به چیزهای خاص و تکراری تمرکز می‌کنند و دشواری در درک دیدها و نظرات دیگران دارند.

الگوی رفتاری مکرر: کودکان با اوتیسم ممکن است الگوهای رفتاری مکرر و تکراری داشته باشند. این شامل تکانه‌های بدنی تکراری، تمایل به تکرار کلمات یا عبارات خاص، تمایل به حفظ الگوی رفتاری خاص و عدم تغییر در روال روزانه می‌شود.

مشکلات در توانایی گفتاری و زبان: بیشتر کودکان با اوتیسم مشکلاتی در گفتار و زبان دارند. آنها ممکن است دیرتر شروع به صحبت کنند، کلمات را تکرار کنند، مشکل در فهم و استفاده از عبارات اجتماعی داشته باشند و نظرات دیگران را به درستی تفسیر نکنند.

اختلالات حسی: بسیاری از کودکان با اوتیسم حساسیت‌های حسی دارند. آنها ممکن است به صداها، نورها، بوها و لمس‌های مختلف بیش از حد حساس باشند و این می‌تواند به آنها ناراحتی و استرس بیشتری برساند.

مهم است توجه داشته باشید که هر کودک با اوتیسم می‌تواند علائم متفاوتی داشته باشد و همه این علائم در همه کودکان با اوتیم مشاهده نشده است. همچنین، علائم اوتیسم ممکن است در طول زمان تغییر کنند و با توجه به شدت و نوع اختلال متفاوت باشند. در صورتی که شما یا فردی دیگری نگران احتمال اوتیسم باشید، مهم است با یک متخصص در حوزه توانبخشی  و اختلالات رشدی مشورت کنید تا تشخیص و درمان صحیح ارائه شود.

توانبخشی اوتیسم

توانبخشی اوتیسم یک رویکرد چند رشته‌ای است که هدف آن بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلال اوتیسم است. این رویکرد شامل گروهی از تکنیک‌ها  است که توسط متخصصین اوتیسم، توانبخشی حرکتی و شناختی، بینایی، رفتاری و زبانی به کار می‌رود. اهداف توانبخشی اوتیسم عبارتند از:

۱. بهبود مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی فرد مبتلا به اوتیسم.

۲. تقویت مهارت‌های خودمدیریتی و استقلال شخصی.

۳. عملکرد بهتر در محیط‌های آموزشی و کاری.

۴. کاهش رفتارهای ناپسند و ناهنجار مرتبط با اوتیسم.

۵. افزایش قدرت تمرکز و توانایی یادگیری در افراد مبتلا به این اختلال. به منظور دستیابی به این اهداف، از روش‌های مختلفی مانند تراپی شناختی رفتاری، تراپی شناختی عملکردی، مداخلات رفتاری تقویتی، تمرینات حرکتی و تمرکز بر مهارت‌های اجتماعی و زبانی استفاده می‌شود.

تمرینات کاردرمانی در اوتیسم

تمرینات کاردرمانی در اوتیسم به منظور رشد و توسعه مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و توجه ارائه می‌شود. برخی از تمرینات کاردرمانی در اوتیسم عبارتند از:

۱. تمرینات تعاملی: این تمرینات به برقراری ارتباط بین فرد با اوتیسم و دیگر افراد کمک می‌کند. این می‌تواند شامل بازی‌های تعاملی، نقش‌آفرینی، نمایش‌های طنز یا کار با اسب‌ها و حیوانات باشد.

۲. تمرینات تنظیم حسی: مشکلات حسی معمول در افراد با اوتیسم وجود دارد. تمرینات تنظیم حسی شامل فعالیت‌های ارتباطی مانند استفاده از تراپی وسایل نرم یا تزئینی، استفاده از دمدمی‌گیری، ماساژ یا تنظیم‌های پرتودهنده می‌شود.

۳. تمرینات توجه و تمرکز: تمرین دادن به فرد با اوتیسم روش‌هایی برای بالا بردن توجه و تمرکزش می‌باشد. این شامل استفاده از تکنیک‌های تنفس، کار با پازل‌ها یا بازی‌هایی که نیازمند توجه و تمرکز بالا است، می‌شود.

۴. تمرینات حرکتی: برنامه ریزی تمرینات حرکتی می‌تواند به فعالیت بدنی و استقلالیت فرد کمک کند. این شامل تمرینات مثل پریدن بر روی ترامپلین، آویزان شدن از وسایل برقرار کننده تعادل و گام‌زدن ورزشی است.

۵. تمرینات درک اجتماعی: تمرینات درک اجتماعی کودکان و نوجوانان با عوارض اوتیسم را به آنها آموزش می‌دهد که چگونه درک، تشخیص نمودارهای بیشتر را در ارتباط با دیگران توسعه دهند.

روش‌ها و بازی‌های کاردرمانی برای افراد با اوتیسم

روش ABA (تحلیل رفتاری مسلط): این روش بر اساس تحلیلی دقیق از رفتارهای فرد مبتلا به اوتیسم و تأثیر آن در محیط اطراف او استوار است. با استفاده از این روش، رفتارهای مطلوب تقویت می‌شوند و رفتارهای نامطلوب کاهش می‌یابند.

روش TEACCH (آموزش و ارتقاء توانایی‌های کمکی، اجتماعی و مهارت‌های کاری): این روش بر اساس ساختاردهی فیزیکی محیط و استفاده از وسایل بصری و نمادین برای کمک به فرد در درک و تفهیم محیط استوار است. این روش به فرد کمک می‌کند تا مهارت‌های خودمختاری، خودتنظیمی و اجتماعی را بیاموزد.

بازی‌های اجتماعی: بازی‌های اجتماعی، مانند بازی نقش، بازی‌های معمایی و بازی‌های همکاری گروهی، به فرد با اوتیسم کمک می‌کنند تا مهارت‌های اجتماعی، توانایی تعامل با دیگران و توجه به نیازهای دیگران را تقویت کند.

بازی‌های مبتنی بر حس بصری: این نوع بازی‌ها شامل ارائه تحریک‌های بصری مانند نمایش تصاویر رنگارنگ، نمایش فیلم‌های آموزشی و بازی‌های کامپیوتری با تمرکز بر تحریک حس بصری است. این بازی‌ها می‌توانند در بهبود تمرکز، تشخیص و تفسیر اطلاعات بصری و توانایی‌های شناختی و ارتباطی مفید باشند.

بازی‌های مبتنی بر مهارت‌های حرکتی: این بازی‌ها شامل تمرینات حرکتی مانند بازی‌های تعادل، تقویت قدرت عضلات و توانایی‌های حرکتی می‌شوند. این بازی‌ها ممکن است شامل بازی‌های ورزشی، رقص، یوگا و تمرینات تعادل باشند.

این فقط چند نمونه از روش‌ها و بازی‌های کاردرمانی برای افراد با اختلال اوتیسم هستند. همیشه مهم است که با توجه به نیازهای خاص هر فرد، برنامه درمانی مناسبی تعیین شود. مشاوره و همکاری با متخصصان و تیم درمانی می‌تواند در انتخاب و استفاده از روش‌ها و بازی‌های مناسب به شما کمک کند.

روش های پیشنهادی برای بهبودی اوتیسم در کودکان

در ادامه، چند روش پیشنهادی برای بهبودی اوتیسم در کودکان را بررسی می‌کنم:

آموزش رفتاری: آموزش رفتاری یکی از روش‌های اساسی در بهبود کودکان با اوتیسم است. این روش شامل استفاده از تقویت مثبت و منفی برای تقویت رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای نامطلوب است. با استفاده از این روش، می‌توان مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و خودمدیریتی کودک را تقویت کرد.

درمان شناختی-رفتاری: درمان شناختی-رفتاری به کودکان با اوتیسم کمک می‌کند تا الگوهای منفی و اشتباه در تفکر و رفتار خود را شناسایی و تغییر دهند. این روش شامل استفاده از تکنیک‌هایی مانند تحلیل مفهومی، آموزش مهارت‌های اجتماعی و تفکر مثبت است.

درمان گفتاری و زبانی: بسیاری از کودکان با اوتیسم دارای مشکلات در گفتار و زبان هستند. درمان گفتاری و زبانی به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های گفتاری و زبانی خود را بهبود بخشند. این شامل تمرینات تلفظ، تقویت مهارت‌های تفسیر زبان بدن و توانایی‌های گفتاری است.

درمان شغلی: درمان شغلی به کودکان و نوجوانان با اوتیسم کمک می‌کند تا مهارت‌های شغلی و مهندسی را بیاموزند. این روش شامل آموزش مهارت‌های کاری مانند استفاده از ابزارها، مهارت‌های اجتماعی در محیط کار و توانایی‌های مدیریت زمان است.

درمان دارویی: برخی از کودکان با اوتیسم ممکن است نیاز به درمان دارویی داشته باشند. درمان دارویی می‌تواند به کاهش برخی از علائم اوتیسم مانند تحرک مکرر، خشم و اضطراب کمک کند. هرچند درمان دارویی باید تحت نظارت پزشک تخصصی انجام شود و تصمیم در مورد مصرف داروها باید با توجه به نیازها و وضعیت هر فرد به صورت اختصاصی گرفته شود.

مهم است برای بهبود کودکان با اوتیسم، از یک تیم متخصص تشکیل شده از متخصصین روانشناسی، روان‌درمانگران، گفتاردرمان‌ها، مشاوران تربیتی و سایر حرفه‌های مرتبط استفاده کرد. برنامه درمانی باید بر اساس نیازهای خاص و ویژگی‌های فردی هر کودک تنظیم شده و به صورت فردی برای هر فرد در نظر گرفته شود.

تمرینات ذهنی اوتیسم

کاردرمانی ذهنی و تمرینات ذهنی می‌تواند به کودکانی که دارای اختلال طیف اوتیسم هستند، کمک کند تا مهارت‌های کلامی، تمرکز و توجه، تفکر انتزاعی و قدرت تصور خود را تقویت کنند. در زیر چند تمرین ذهنی برای اوتیسم آورده شده است:

۱. تمرین تمرکز: با دانشکده عمومی یا سایر عناصر محیط خود آشنا شوید. برای مثال، به کودکانتان بگویید موسسه مخابراتی یک مکانی است که افراد با هم ارتباط برقرار می‌کنند یا بیمارستان یک محلی است که افراد در آن برای بهبود سلامت خود مراجعه می‌کنند. از کودک خود بخواهید تا جزئیات بیشتری در مورد هر مکان یا عنصر بفهمد.

۲. تمرین تصویرسازی: کودک خود را تشویق کنید تا در ذهنش تصاویر ایجاد کند. این می‌تواند با خواندن یک داستان کوتاه و سپس توانایی بازگویی داستان با استفاده از تصاویر تصویرسازی شود. همچنین، می‌توانید از وسایل بازی نرم و عکس‌ها برای ساختن تمرین‌های تصویرسازی استفاده کنید.

۳. تمرین حل مسئله: کودک را به توسعه مهارت‌های حل مسئله تشویق کنید. این می‌تواند شامل ارائه مسئله‌های ریاضی ساده، ترتیب‌بندی اشیا و رفع مشکلات کوچک در زندگی روزمره باشد.

۴. تمرین تنفس آگاهانه: با کودکانتان تمرین تنفس آگاهانه انجام دهید. این تمرین شامل تمرکز بر نفس و تمرکز متمرکز بر هر لحظه است. این تمرین به کودک کمک می‌کند بر تمرکز خود تمرکز کند و تفکر خود را آرام کند.

۵. تمرین حافظه: بازی‌های حافظه می‌تواند اعتماد به نفس و تمرکز حافظه را در کودکان تقویت کند. به عنوان مثال، می‌توانید نام‌ها، عکس‌ها، شکل‌ها یا الفبای مختلف را به کودکتان نشان دهید و سپس از او بخواهید تا به ترتیب آن‌ها را به خاطر بسپارد و تکرار کند.

به طور کلی، تمرینات ذهنی درمانی برای کودکان با اوتیسم باید ساده، تکرارشونده و واقع‌بینانه باشند تا این کودکان بتوانند به طور مستمر و مستقل آن‌ها را انجام دهند. همچنین، تمرینات باید با سطح توانایی کودک سازگار باشند و توجه به علاقه‌ها و نیازهای وی را در نظر بگیرند.

کاردرمانی کودکان اوتیسم

کاردرمانی کودکان اوتیسم شامل مجموعه‌ای از روش‌های و مداخلاتی است که برای بهبود عملکرد و توانایی‌های کودکان اوتیسم استفاده می‌شود. این نوع درمان معمولاً به صورت ترکیبی از روش‌های شناختی، آموزشی و رفتاری انجام می‌شود. برخی از روش‌هایی که در کار درمانی کودکان اوتیسم استفاده می‌شود عبارتند از:

۱. آموزش مهارت‌های اجتماعی: این روش هدف دارد که کودکان با اوتیسم را در یادگیری مهارت‌های اجتماعی مانند مکالمه، تعامل با دیگران و تشخیص عواطف دیگران یاری دهد.

۲. روش‌های رفتاری: این روش درک و تغییر رفتارهای نامناسب و تقویت رفتارهای مطلوب را هدف دارد. به عنوان مثال، ارائه جایزه برای رفتارهای خوب و انجام مداخله‌های مناسب برای جلوگیری از رفتارهای نامطلوب.

۳. روش‌های شناختی: این روش‌ها بر اساس تغییر باورها، تفکرات و الگوهای شناختی فرد هدف است. ممکن است شامل آموزش تفکر پیچیده، توانایی‌های مشاهده و یادگیری انعطاف‌پذیر باشد.

۴. درمان مورد توجه و همزمانی: این روش با استفاده از فعالیت‌هایی مانند موسیقی، هنر، بازی و حرکت برای توسعه توجه و هماهنگی در کودکان اوتیسم به کار می‌رود.

۵. حرکت درمانی: این روش به کودکان اوتیسم کمک می‌کند تا از طریق حرکت و فعالیت بدنی با خود، دیگران و محیط اطرافشان ارتباط برقرار کنند.

میگنا - مقدمه ای بر شناخت اختلال طیف اتیسم

 

جهت کسب اطلاعات بیشتردر مرد اوتیسم  لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کار درمانی اوتیسم برای افراد مبتلا به اوتیسم چه فایده هایی دارد؟

کاردرمانی اوتیسم غرب تهران در تهرانسر می تواند پیشرفت های عظیمی در زندگی روزمره ی افراد ایجاد کند. هدف کاردرمانی اوتیسم غرب تهران در تهرانسر این است که با بهبود ارتباطات و یادگیری در مدرسه و محل کار ، بهبود بازی و تعامل با دیگران و به حداقل رساندن رفتارهای تکراری ، به این افراد کمک کند تا با زندگی روزمره ی خود بهتر کنار بیایند.

انواع مهارتهای واقعی روزمره ی زندگی که از طریق کاردرمانی تقویت میشود عبارتند از:

  • بهبود مهارت های روزمره ی زندگی مانند مراقبت شخصی و فعالیت های روزمره ی زندگی مانند آشپزی ، نظافت ، خرید و مدیریت مالی
  • کار روی مهارت های ارتباطی و اجتماعی ، مانند نوبت دهی ، مشارکت در فعالیت های داوطلبانه ، ورزش و…
  • تقویت مهارتهای حرکتی مانند تعادل ، کنترل وضعیت ، هماهنگی، دکمه بستن ، استفاده از کارد و چنگال و دستکاری اشیاء کوچک و…
  • مهارت های پردازش حسی برای کاهش تأثیر حساسیت های بالا و رفتارهای جستجویی
  • عملکردهای شناختی مانند حل مسئله ، کنترل ضربه ، حافظه و توجه
  • بهبود توانایی مراقبت از خود

کاردرمانی حسی اوتیسم

کاردرمانی حسی یک رویکرد درمانی است که برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم استفاده می شود. این روش بر اساس مبانی نظری حسی و استفاده از حسگری و حرکتی در واکنش به محیط استوار است. هدف کاردرمانی حسی ایجاد یک تعادل و هماهنگی در حساسیت حسی فرد است تا برای او محیط زندگی آسانتر شود. کاردرمانی حسی به طور کلی شامل تجربه و تحریک حسی مؤثر است، که برای فردی با اوتیسم ممکن است حساسیتی بیش از حد داشته باشد. این روش نه تنها وعده‌ها و حساسیت‌های حسی را مورد بررسی قرار می‌دهد، بلکه تحریک های حسی به من ایجاد تاثیر در حالت روحی و فیزیکی فرد مبتلا می‌کند. روشهای متنوعی در کاردرمانی حسی به کار می روند، از جمله فشار و نیاز گرفتن از اجسام درمانی جهت تهدید تشدید، ارگانیتورها علاوه بر بردهای سرمایه‌ای کمک به آرامش و انرژی فرد ایجاد می‌کند.

نقش کاردرمانی در اوتیسم

کاردرمانی در اوتیسم نقش کلیدی داشته و به عنوان یکی از روش‌های اصلی مداخله در این اختلال به کار می‌رود. این نوع درمان بر اساس اطلاعات علمی و تحقیقاتی درباره اوتیسم طراحی شده است و با هدف بهبود کسب و کارهای روزمره، ارتباطات، مهارت‌های اجتماعی، عملکرد تحصیلی و خودآگاهی در افراد مبتلا به این اختلال انجام می‌شود. کاردرمانی درمان‌هایی همچون تراپی گفتاری-زبانی، رفتاری، حسی و تحولی را شامل می‌شود. این نوع درمان‌ها با ارائه آموزش‌های چندین‌بعدی، نظارت و برنامه‌ریزی متناسب با نیازهای شخص مبتلا، تمامی جنبه‌های زندگی او را تحت پوشش قرار می‌دهند. درمان کاردرمانی با توجه به ویژگی‌های ذاتی افراد مبتلا به اوتیسم مانند عیب‌ها در ارتباطات اجتماعی و تنوع حسی، برنامه‌ها و فرآیندهای خود را شخصی‌سازی می‌کنند. در این درمان، تمرکز بر مهارت‌هایی مانند تفسیر عبارات صوری و غیرصوری، دستورالعمل‌های اجتماعی، درک و کنترل احساسات و توسعه مهارت‌های عملکردی است. کاردرمانی در اوتیسم به صورت فراگیر و تمامی جوانب زندگی فرد را شامل می‌شود و تلاش می‌کند تا پتانسیل‌های افراد مبتلا را طی مراحل متفاوتی از دستیابی به استقلال و موفقیت، تقویت کند.

کاردرمانگران چگونه با افراد طیف اوتیسم کار می کنند؟

کاردرمانگران طی روند کاردرمانی اوتیسم غرب تهران در تهرانسر ، در ارزیابی سطوح مهارت در زمینه ای رشدی و شناسایی موانعی که فرد اوتیسم را از استقلال و مشارکت در فعالیتهای معنی دار باز می دارد ، مهارت دارند.

کاردرمانی اوتیسم که به عنوان بخشی از یک تیم ، با والدین ، ​​معلمان ، اعضای خانواده و سایر متخصصان بهداشت مشارکت می نماید ، به صورت فردی با کودک یا بزرگسالان کار میکند تا زمینه هایی مانند مهارت های حرکتی ، پردازش حسی ، تنظیم احساسات ، مهارت های شناختی و تعامل با مراقبین و دیگران را در افراد طیف اوتیسم تقویت سازند.

کاردرمانگران همچنین، به فرد طیف اوتیسم ، والدین یا مراقبان و خانواده ی وی کمک می کنند تا این مهارت ها را در خارج از جلسات کاردرمانی اوتیسم غرب تهران در تهرانسر ، در خانه یا مدرسه نیز گسترش داده و آن ها را تمرین کنند ، بنابراین می توانند در فعالیت های روزمره ی زندگی خود فعال باشند.

کاردرمانی اوتیسم خلیج فارس در تهرانسر

چگونه کار درمانی اوتیسم به فردی که دچار اوتیسم است کمک می کند؟

هنگامی که متخصص کاردرمانی اطلاعات را جمع آوری کرد، برنامه ای را برای کودک شما تهیه می کند. کاردرمانگر ممکن است استراتژی های مختلفی را با هم ترکیب کند. این ها می تواند به کودک شما کمک کند تا بهتر به محیطش واکنش نشان دهد. این استراتژی های عبارتند از:

  • فعالیت های بدنی مانند پازل حل کردن و مهره نخ کردن برای کمک درجهت ایجاد هماهنگی و آگاهی از بدن
  • انجام دادن فعالیت هایی جهت کمک به تعامل و ارتباطات کودک
  • فعالیت های رشدی مانند مسواک زدن و شانه زدن مو
  • استراتژی های انطباقی از جمله کنار آمدن با جا به جا شدن

مزایای کاردرمانی اوتیسم برای ASD چیست؟

هدف کلی کاردرمانی اوتیسم خلیج فارس در تهرانسر کمک به فرد اوتیسم در بهبود کیفیت زندگی خود در خانه و مدرسه است. درمانگر به معرفی، حفظ و بهبود مهارت ها کمک می کند تا افراد اوتیسم بتوانند تا حد امکان استقلال داشته باشند. این موارد برخی از مهارت هایی است که کار درمانی ممکن است در کودکتان تقویت کند.

  • مهارت های روزمره زندگی مانند آموزش توالت، لباس پوشیدن و سایر مهارت های بهداشتی
  • مهارت های حرکتی ظریف برای نگه داشتن اشیا هنگام نوشتن یا بریدن با قیچی
  • مهارت های حرکتی درشت که برای راه رفتن یا دوچرخه سواری نیاز است.
  • مهارت ادراکی مانند گفتن تفاوت بین رنگ، شکل و اندازه اشیا
  • مهارت های بصری برای خواندن و نوشتن
  • آگاهی داشتن از وضعیت بدن خودشان و ارتباطشان با دیگران در کاردرمانی اوتیسم خلیج فارس در تهرانسر توجه خواهد شد.
  • بازی، حل مسئله و مهارت های اجتماعی

با کار بر روی این مهارت ها در حین کاردرمانی، کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است به موارد زیر قادر شود.

  • توسعه روابطش با همسالان و بزرگسالان
  • آموختن چگونگی داشتن تمرکز روی فعالیت هایش
  • بیان احساساتش به روش های مناسب تر و معمول تر
  • مشارکت خوشایند در بازی کردن با همسالانش
  • آموختن چگونگی تنظیم حالت و احساسات خود

تاثیر کاردرمانی در اوتیسم

کاردرمانی در اوتیسم تأثیرات مثبت مهمی دارد و می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی و توانایی‌های اجتماعی، شناختی، رفتاری و خودمدیریتی افراد مبتلا به اوتیسم تأثیر گذار باشد. در ادامه به برخی از تأثیرات کاردرمانی در اوتیسم اشاره می‌کنم:

بهبود توانایی‌های ارتباطی و اجتماعی: کاردرمانی اوتیسم می‌تواند به فرد در توسعه مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کمک کند. این شامل توانایی برقراری ارتباط چشمی، تقویت مهارت‌های صحبت کردن، بهبود توانایی شنیداری و تفسیر زبان بدن و یادگیری مهارت‌های اجتماعی مانند تشخیص احساسات دیگران و برقراری روابط میان فردی است.

کاهش رفتارهای نامطلوب: کاردرمانی می‌تواند به فرد کمک کند تا رفتارهای نامطلوبی مانند خودآسیبی، رفتارهای عصبی و تکراری را کاهش دهد. این امر با استفاده از روش‌های آموزشی، تحلیل رفتاری و تمرینات سازنده انجام می‌شود.

تقویت مهارت‌های خودمدیریتی: کاردرمانی می‌تواند به فرد با اوتیسم کمک کند مهارت‌های خودمدیریتی مانند تحمل تغییر، تنظیم خشم و استرس، مدیریت زمان و تشخیص نیازهای ذاتی خود را تقویت کند.

توانمندسازی عائله: کاردرمانی اوتیسم می‌تواند به خانواده افراد مبتلا به اوتیسم در درک بهتر نیازها و رفتارهای فرد کمک کند. با ارائه آموزش‌ها و راهنمایی‌های مرتبط، خانواده می‌توانند استراتژی‌ها و روش‌های موثر برای حمایت از فرد را یاد بگیرند.

بهبود توانایی‌های شناختی: کاردرمانی می‌تواند به فرد کمک کند تا توانایی‌های شناختی خود را مانند توجه، تمرکز، حافظه و حل مسئله بهبود بخشد. این امر با استفاده از تمرینات و فعالیت‌های مختلف مانند بازی‌های ذهنی، پازل‌ها و تمرینات حافظه انجام می‌شود.

مهم استبیان کنم که هر فرد با اوتیسم تجربه‌ها و نیازهای منحصر به فردی دارد، بنابراین تأثیرات کاردرمانی ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. همچنین، تأثیرات کاردرمانی می‌توانند به میزان مشارکت و همکاری فرد با اوتیسم در برنامه درمانی، سطح توانمندی‌های فرد و همچنین تاثیرات خانواده و محیط اطراف وابسته باشد.

در نهایت، برای ارائه بهترین تأثیرات کاردرمانی در اوتیسم، مهم است که برنامه درمانی متناسب با نیازها و ویژگی‌های فرد تعیین شود و از تخصص و همکاری متخصصان مربوطه استفاده شو

کاردرمانی در اوتیسم تأثیرات مثبت مهمی دارد و می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی و توانایی‌های اجتماعی، شناختی، رفتاری و خودمدیریتی افراد مبتلا به اوتیسم تأثیر گذار باشد. در ادامه به برخی از تأثیرات کاردرمانی در اوتیسم اشاره می‌کنم:

بهبود توانایی‌های ارتباطی و اجتماعی: کاردرمانی اوتیسم می‌تواند به فرد در توسعه مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کمک کند. این شامل توانایی برقراری ارتباط چشمی، تقویت مهارت‌های صحبت کردن، بهبود توانایی شنیداری و تفسیر زبان بدن و یادگیری مهارت‌های اجتماعی مانند تشخیص احساسات دیگران و برقراری روابط میان فردی است.

کاهش رفتارهای نامطلوب: کاردرمانی می‌تواند به فرد کمک کند تا رفتارهای نامطلوبی مانند خودآسیبی، رفتارهای عصبی و تکراری را کاهش دهد. این امر با استفاده از روش‌های آموزشی، تحلیل رفتاری و تمرینات سازنده انجام می‌شود.

تقویت مهارت‌های خودمدیریتی: کاردرمانی می‌تواند به فرد با اوتیسم کمک کند مهارت‌های خودمدیریتی مانند تحمل تغییر، تنظیم خشم و استرس، مدیریت زمان و تشخیص نیازهای ذاتی خود را تقویت کند.

توانمندسازی خانواده: کاردرمانی اوتیسم می‌تواند به خانواده افراد مبتلا به اوتیسم در درک بهتر نیازها و رفتارهای فرد کمک کند. با ارائه آموزش‌ها و راهنمایی‌های مرتبط، خانواده می‌توانند استراتژی‌ها و روش‌های موثر برای حمایت از فرد را یاد بگیرند.

بهبود توانایی‌های شناختی: کاردرمانی می‌تواند به فرد کمک کند تا توانایی‌های شناختی خود را مانند توجه، تمرکز، حافظه و حل مسئله بهبود بخشد. این امر با استفاده از تمرینات و فعالیت‌های مختلف مانند بازی‌های ذهنی، پازل‌ها و تمرینات حافظه انجام می‌شود.

مهم است بیان کنم که هر فرد با اوتیسم تجربه‌ها و نیازهای منحصر به فردی دارد، بنابراین تأثیرات کاردرمانی ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. همچنین، تأثیرات کاردرمانی می‌توانند به میزان مشارکت و همکاری فرد با اوتیسم در برنامه درمانی، سطح توانمندی‌های فرد و همچنین تاثیرات خانواده و محیط اطراف وابسته باشد.

در نهایت، برای ارائه بهترین تأثیرات کاردرمانی در اوتیسم، مهم است که برنامه درمانی متناسب با نیازها و ویژگی‌های فرد تعیین شود و از تخصص و همکاری متخصصان مربوطه استفاده شو

کاردرمانی در اوتیسم تأثیرات مثبت مهمی دارد و می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی و توانایی‌های اجتماعی، شناختی، رفتاری و خودمدیریتی افراد مبتلا به اوتیسم تأثیر گذار باشد. در ادامه به برخی از تأثیرات کاردرمانی در اوتیسم اشاره می‌کنم:

بهبود توانایی‌های ارتباطی و اجتماعی: کاردرمانی اوتیسم می‌تواند به فرد در توسعه مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کمک کند. این شامل توانایی برقراری ارتباط چشمی، تقویت مهارت‌های صحبت کردن، بهبود توانایی شنیداری و تفسیر زبان بدن و یادگیری مهارت‌های اجتماعی مانند تشخیص احساسات دیگران و برقراری روابط میان فردی است.

کاهش رفتارهای نامطلوب: کاردرمانی می‌تواند به فرد کمک کند تا رفتارهای نامطلوبی مانند خودآسیبی، رفتارهای عصبی و تکراری را کاهش دهد. این امر با استفاده از روش‌های آموزشی، تحلیل رفتاری و تمرینات سازنده انجام می‌شود.

تقویت مهارت‌های خودمدیریتی: کاردرمانی می‌تواند به فرد با اوتیسم کمک کند مهارت‌های خودمدیریتی مانند تحمل تغییر، تنظیم خشم و استرس، مدیریت زمان و تشخیص نیازهای ذاتی خود را تقویت کند.

توانمندسازی عائله: کاردرمانی اوتیسم می‌تواند به خانواده افراد مبتلا به اوتیسم در درک بهتر نیازها و رفتارهای فرد کمک کند. با ارائه آموزش‌ها و راهنمایی‌های مرتبط، خانواده می‌توانند استراتژی‌ها و روش‌های موثر برای حمایت از فرد را یاد بگیرند.

بهبود توانایی‌های شناختی: کاردرمانی می‌تواند به فرد کمک کند تا توانایی‌های شناختی خود را مانند توجه، تمرکز، حافظه و حل مسئله بهبود بخشد. این امر با استفاده از تمرینات و فعالیت‌های مختلف مانند بازی‌های ذهنی، پازل‌ها و تمرینات حافظه انجام می‌شود.

مهم است بیان کنم که هر فرد با اوتیسم تجربه‌ها و نیازهای منحصر به فردی دارد، بنابراین تأثیرات کاردرمانی ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. همچنین، تأثیرات کاردرمانی می‌توانند به میزان مشارکت و همکاری فرد با اوتیسم در برنامه درمانی، سطح توانمندی‌های فرد و همچنین تاثیرات خانواده و محیط اطراف وابسته باشد.

در نهایت، برای ارائه بهترین تأثیرات کاردرمانی در اوتیسم، مهم است که برنامه درمانی متناسب با نیازها و ویژگی‌های فرد تعیین شود و از تخصص و همکاری متخصصان مربوطه استفاده شود.

کاردرمانی اوتیسم

 

تمرینات کاردرمانی برای اوتیسم

تمرینات کاردرمانی در کودکان مبتلا به اوتیسم با توجه به سطحی که کودک در آن قرار دارد متفاوت است در ادامه به بررسی اجمالی برخی از مداخلات موثر می پردازیم.

 

یکپارچگی حسی

یکی از مهم ترین علائم موجود در این کودکان بهم ریختگی حسی و عدم وجود رفتار های تطابقی است. تمرینات به این صورت است که با توجه به  پرکاری حسی یعنی واکنش شدید نسبت به یک محرک و یا کم کاری حسی یعنی واکنش نسبت به محرک های حسی کمتر از حد طبیعی است، متفاوت است. در بیش حسی مدت زمان  تحریکات ٣٠ ثانیه و در کم‌کاری حسی ٢ دقیقه است.

اعمال تحریکات وستیبولار

  • هل دادن کودک رو تاب به سمت جلو و عقب یا چپ و راست.
  • روی توپ های CP (توپ تمرینی بزرگ) نشسته یا به صورت دمر (اگر تشنج ندارد) بخوابد و به جلو و عقب حرکت کند.
  • روی تخته تعادل دراز بکشد و به سمت چپ راست حرکت داده شود.
  • یک مسیر نازک درست کنید تا کودک روی آن راه برود.

اعمال تحریکات عمقی

  • پریدن روی ترامپولین
  • بازی در استخر توپ
  • جفت پا پریدن
  • چهاردست و پا رفتن
  • تمرین فرغونی
  • دادن وسایل نسبتا سنگین به کودک که آنها را جا به جا کند.

در ادامه با انجام ترکیبی از تحریکات عمقی و وستیبولار و حواس دیگر و گرفتن یک فعالیت فعال ساده در حد اینکه اگر اسم یک رنگ را دست بزن، می توانیم علائم رفتاری ذکر شده را کاهش یا از بین ببریم.

مداخلات شناختی

مداخلات شناختی براساس شناخت کودک از رنگ ها، میوه ها، جهات، اعداد، اشکال هندسی، اعضای بدن و… متفاوت است. می توانیم بعد از انجام مداخلات حسی و افزایش همکاری کودک با از کارت های دید آموز این مفاهیم را با کودک کار کنیم.

در حوزه شناخت انواع توجه و حافظه هم وجود دارد. اولویت اول افزایش توجه پایدار در کودک است اینکه بتواند برای مدتی مشغول انجام یک فعالیت شود. برای کسب این مهارت باید رفته رفته مدت زمان انجام باز ها با کودک را افزایش دهیم و در ابتدا از فعالیت هایی که مورد علاقه کودک است استفاده کنیم.

 

رفتار درمانی

استفاده از تقویت مثبت به این صورت که اگر کودک در انجام فعالیت موفق شد، پاداش دریافت کند تا آن رفتار مطلوب در او افزایش یابد.

داستان های اجتماعی

استفاده از کارت هایی که مرحله به مرحله داستانی را تعریف می کنند. استفاده از کتاب های داستان اجتماعی نیز می‌تواند کمک کند تا رفتار های مناسب اجتماعی را در قالب داستان آموزش دهیم.

بازی های مناسب کودکان اوتیسم

  • آهنگ زدن با وسایل آشپزخانه جهت بهبود کم حسی شنوایی
  • پریدن روی ترامپولین
  • عبور از مسیر های مختلف که چیده شده مثلا از روی بالش بپرد، وارد تونل شود و بعد از مدانع مارپیچی عبور کند.
  • از داخل استخر توپ به سمت سبد ها توپ پرت کند.
  • چیدن بولینگ یا موانع ثابت، با توپ های سنگین یا کیسه های شنی به سمت آن ها ضربه بزند.
  • نقاشی با رنگ انگشتی به کمک انگشتان
  • ساختن مجسمه با خمیر بازی
  • بازی تقلید انواع راه رفتن حیوانات

 

کلمات کلیدی : کاردرمانی اوتیسم در تهرانسر

8 دیدگاه

  • سلام
    بچه من ۲ سالشه اما همش تنهایی بازی میکنه و با بچه های دیگه بازی نمیکنه خیلی نگرانم آیا ممکنه اتیسم باشه؟

    • با سلام
      با یک علامت نمیشه تشخیص اوتیسم داد برای بچه از اون طرفم نمی شود کودک را به حال خود رها کرد شما هر چه زودتر باید به یک کاردرمان یا یک گفتاردرمان مراجعه کنید تا فرزندتون به طور کامل مورد ارزیابی قرار بگیرد

  • سلام پسر من اتیسم داره مشکلات حسیش زیاده تعرف مرکز شمارو زیاد شنیدم میخاستم بیارم برا کاردرمانی باید وقت بگیرم؟

    • سلام بله باید از با شماره های ۰۲۱۴۴۵۰۸۶۵۲ و ۰۲۱۴۴۵۰۴۴۲۳ تماس بگیرید ونوبت بگیرید

  • سلام پسر من حرف نمیزنه و روی پنجه هاش راه میره تو اینترنت خودم علائم اوتیسم بود خیلی نگرانم باید چیکار کنم؟

  • سلام پسر من اتیسم داره خیلی دستاشو تکون میده و بال بال میزنه چیکار باید بکنم تا این حرکتش خوب بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *