اگر مخچه آسیب ببیند چه اتفاقی می افتد

کاردرمانی در آسیب های مخچه ای در تهرانسر نقش کلیدی و مهمی در مداخلات کار درمانی دارد. آسیب های مخچه ای باعث می شوند  مخچه نقش خود را در تنظیم حرکات لازم برای فعالیت هماهنگ عضلات بازی نکند.در نتیجه کارهایی مثل راه رفتن که فرد در گذشته آموخته و به صورت خودکار انجام می شدند، مختل شوند.فرد با آسیب مخچه در حفظ تعادل، وضعیت بدن و انجام حرکات ارادی و خودکار با مشکل روبرو می شود. این افراد به مداخلاتی جهت درمان اختلال تعادل خود نیاز دارند. از نتایج دیگر آن میتوان به ایجاد مشکل در تنفس، بلع، جویدن، گفتار و نوشتن اشاره کرد.

آسیب مخچه در سکته مغزی

مخچه بخش پشتی مغز است که مسئول هماهنگی و تعادل است. سکته مغزی می تواند باعث آسیب به مخچه شود، که می تواند منجر به طیف گسترده ای از علائم شود، از جمله:

  • ضعف یا فلج در یک طرف بدن
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکل در حفظ تعادل
  • مشکل در صحبت کردن
  • مشکل در بلع
  • مشکل در هماهنگی حرکات چشم
  • مشکل در کنترل عضلات صورت
  • مشکل در حافظه
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در قضاوت

شدت علائم آسیب مخچه در سکته مغزی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. برخی از افراد ممکن است بتوانند با درمان، بهبودی قابل توجهی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم دائمی داشته باشند.

اگر علائم آسیب مخچه در سکته مغزی را تجربه می کنید، مهم است که هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. درمان زودهنگام می تواند به کاهش آسیب به مخچه و بهبود علائم کمک کند.

درمان آسیب مخچه در سکته مغزی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دارو درمانی: داروها می توانند به کاهش التهاب و تورم در مخچه و بهبود علائم کمک کنند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی می تواند به بهبود قدرت، هماهنگی و تعادل کمک کند.
  • کاردرمانی: کاردرمانی می تواند به بهبود مهارت های زندگی روزمره مانند راه رفتن، غذا خوردن و لباس پوشیدن کمک کند.
  • گفتار درمانی: گفتار درمانی می تواند به بهبود گفتار و بلع کمک کند.
  • توانبخشی شناختی: توانبخشی شناختی می تواند به بهبود حافظه، تمرکز و قضاوت کمک کند.

با درمان مناسب، اکثر افراد مبتلا به آسیب مخچه در سکته مغزی می توانند بهبودی قابل توجهی داشته باشند و زندگی فعال و شاد داشته باشند.

آسیب به مخچه چه عوارضی دارد

ما نمی توانیم آسیب وارده به مخچه رادرمان کنیم، اما می توانیم علائم ناشی از آن را به کمک کاردرمانی در آسیب های مخچه ای بهبود ببخشیم. مداخلات گفتاردرمانی و کاردرمانی در پیشرفت این افراد نقش بسزایی دارند. آنها با تمرکز بر  نیازهای اساسی افراد مبتلا به مشکلات مخچه، باعث کاهش اثرات منفی بیماری در زندگیشان می شوند.انجام منظم این تمرینات سبب حفظ توانایی و بهبود عملکردهای فرد می شود.

کاردرمانی در اختلالات مخچه ای در تهرانسر ، درمان اختلال تعادل

 

میزان کارایی کاردرمانی در آسیب های مخچه ای به تعداد جلسات تمرین،انگیزه ی بیمار، توانایی جسمی او شد ت آسیب بستگی دارد. تاثیر مداخلات در طولانی  مدت مشخص می شود و نیازمند برنامه منظمی برای تکرار مهارتهای آموخته شده می باشد. متخصص کاردرمانی جسمی درتمام طول جلسات درمانی بیمار را راهنمایی می کنند. آنها بسته به میزان بهبود فرد و نتایج حاصله، توضیحات، مشاوره و برنامه ریزی جدیدی به مراجع ارائه می کنند. همچنین برنامه تمریناتی را که فرد باید در منزل انجام دهد را برای او آماده می کنند.

نقش کار درمانی در آسیب های مخچه ای شامل چه مواردی است؟

با پیشرفت بیماری، فرد توانایی انجام کارهای روزمره مانند لباس پوشیدن، شست و شو، تهیه غذاو… را از دست خواهد داد. کاردرمانگرها می توانند به این افراد دارای آسیب های مخچه ای کمک کنند تا زندگی مستقل خود را حفظ کنند. آنها سطح توانایی و مهارتهای بیمار برای انجام وظایف و همچنین عادات و محیط زندگی او را ارزیابی می کنند. کاردرمانگران برای کشف راه حل برای مشکلات عملکردی افراد دچار آسیبهای مخچه ای تلاش می کنند.

 

آنها به این افراد کمک می کنند تا بتوانند به تنهایی یا با حداقل کمک دیگران زندگی کنند. همچنین بتوانند کارهای روزمره شان را انجام دهند. در ادامه به شغل خود ادامه دهند و از انجام فعالیت هایشان لذت ببرند. مراجع به عنوان یک فرد مستقل با نیازها، سلیقه ها و عاداتی که مستعد تغییر هستند، درک می شود .هرگز نباید فراموش کرد که حفظ استقلال شخص باید در درجه اول قرارگیرد. زیرا خودمختاری، حس رهایی را برای فرد به همراه دارد.

برخی مداخلات کاردرمانی در آسیب های مخچه ای

  • راهنمایی فرد برای شناسایی مشکلاتش و اولیت بندی آن ها
  • تنظیم یک برنامه ی دقیق درمانی براساس اطلاعات حاصل از پرسشنامه و مصاحبه با بیمار
  • رفع موانع موجود در منزل یا محل کار فرد
  • پیدا کردن راه حل هایی برای ذخیره ی انرژی و استفاده از انرژی ذخیره شده برای انجام سایر امور
  • استفاده از وسایل کمکی که به حفظ استقلال افراد دارای آسیب های مخچه ای کمک می کنند
  • جلوگیری از تغییر شکل پوسچر فرد با وضعیت دهی مناسب، نیازمند مداخلات کاردرمانی در آسیب های مخچه ای در تهرانسر
  • بهبود سیستم حرکتی فرد با تمرکز بر تقویت هماهنگی بین مغز و بدن

درمان اختلال تعادل ؛ علائم و نشانه ها

حفظ وضعیت و راستای بدن در مرکز  ثقل توسط سیستم عصبی مرکزی و محیطی کار آسانی نیست. حفظ ثبات در هنگام قدم زدن در یک خیابان شلوغ و در مسیر سنگفرشی پیچیده است. پیاده روی مداوم به یکپارچه سازی دقیق و مداوم اطلاعات بصری، حس عمقی سالم و عملکرد سیستم دهلیزی(مربوط به مجاری نیم دایره گوش داخلی)نرمال نیاز دارد. عملکرد بهینه این سیستم ها ازاختلال در تعادل جلوگیری کند. این موارد اهمیت کاردرمانی در کاردرمانی در آسیب های مخچه ای را روشن می سازند. بینایی برای جلوگیری از برخورد با سایر عابران پیاده لازم است. حس عمقی به شما کمک می کند تا هنگامی که پای خود را روی سنگفرش می گذارید ثابت بمانید. درنهایت سیستم دهلیزی به شما درقائم نگهداشتن بدنتان در حالی که سر خود را به سمت یک صدا می چرخانید کمک می کند.

کاردرمانی در آسیب های مخچه ای

کاردرمانی در آسیب های مخچه ای می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های درمانی مؤثر در بهبود و بهینه‌سازی عملکرد مغز و کاهش علائم بیماری استفاده شود. این روش درمانی برای درمان اختلالات روانی و اعصابی مرتبط با آسیب مغزی مانند اختلالات حافظه، تمرکز، توجه، اضطراب، افسردگی و خطاهای عملکردی مفید است.

یکی از روش‌های کاردرمانی در آسیب های مغزی، نوع خاصی از تحریک الکتریکی مغز است که به عنوان تحریک مغزی با شدت پایین (Low-Intensity Brain Stimulation) شناخته می‌شود. این روش، با استفاده از تحریک الکتریکی به نقاط خاصی از مغز، می‌تواند بهبود عملکرد مغزی و کاهش علائم بیماری را ایجاد کند.

منابع:

ب

2 دیدگاه

  • سلام
    پسر من به تازگی به خاطر توموری که داخل مخچه اش داشت عمل کرده الان مشکل تعادل داره. کاردرمانی می تونه بهش کمک‌کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *