کاردرمانی جسمی حرکتی

کاردرمانی  جسمی حرکتی یکی دیگر از شاخه های توانبخشی است که امروزه این شیوه درمانی نوین و تاثیرگذار است که سه بخش؛ جسم، ذهن، روان افراد بیمار را مورد هدف قرار می دهد. اما در این مقاله ما قصد داریم کاردرمانی جسمی حرکتی را به طور کامل برای شما عزیزان شرح دهیم.به طور کلی،کاردرمانی جسمی یک تخصص بهداشتی و درمانی است که هدف آن، ارزیابی و بهبودی افرادی است که در انجام امور حرکتی و عملکردی دچار اختلال هایی هستند.

 کاردرمانی جسمی حرکتی

کاردرمانی جسمی حرکتی چیست؟

کاردرمانی جسمی حرکتی ، این نوع از کاردرمانی جسمی به افراد ناتوان در امور جسمی و حرکتی می آموزد که چگونه با این ناتوانی های جسمی خود سازگار شوند زیرا که اولین اقدام جهت بهبودی کامل فرد بیمار سازگاری است و این سازگاری به این افراد کمک می کند تا بهتر بتوانند امور و یا وظایف خود را در خانه، محل کار، سرکار، مدرسه و… انجام دهند.

از دیگر هدف های اصلی کاردرمانی جسمی حرکتی میتوان به بازیابی مجدد توانایی های بیماران جهت انجام فعالیت های روزمره اشاره نمود.

از جمله آموزش های اصلی روش کاردرمانی جسمی حرکتی، نحوه کار کارکردن با ابزارهای کمک کننده ای همانند ویلچر و واکر است.

در مرحله اولی که شما به یک کاردرمانی جسمی حرکتی مراجعه می کنید، کاردرمان در ابتدا به بررسی و ارزیابی نحوه انجام دادن فعالیت های شما می پردازد و سپس با توجه به شرایط هر بیمار، یک برنامه درمانی و یک روش جایگزین جهت راحت تر انجام دادن کارهایتان و همچنین کم دردتر شدن آن به فرد بیمار ارائه می دهد.

هدف از کاردرمانی جسمی حرکتی

هدف اصلی کار درمانی، بهبود و ارتقاء سلامت روانی و جسمی فرد است. این روش درمانی به وسیله متخصصان کار درمانی انجام می‌شود و برای رفع مشکلات روانی و رفتاری شخص، تقویت مهارت‌ها، بهبود روابط اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اهداف اصلی کار درمانی شامل موارد زیر می‌شود:

۱. کاهش علایم و نشانه‌های بیماری: این روش معمولاً برای کاهش علائم و نشانه‌های مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی، وسواس و … استفاده می‌شود. متخصصان کار درمانی با بهره‌گیری از تمرینات و روش‌های مختلف، به فرد کمک می‌کنند تا با مشکلات خود ارتباط سازگاری برقرار کند و بهبود یابد.

۲. ارتقاء کیفیت زندگی: این روش درمانی به فرد کمک می‌کند تا مهارت‌های روانی و عاطفی مورد نیاز برای مواجهه با چالش‌ها و رفع مشکلات را تقویت کند. با ارتقاء این مهارت‌ها، فرد قادر به مدیریت بهتر استرس، بهبود روابط اجتماعی، بهبود در انتخاب های زندگی و رسیدن به اهداف شخصی خواهد بود.

۳. تعامل اجتماعی بهتر: برخی افراد دچار مشکلات در تعاملات اجتماعی می‌شوند و به کمک کار درمانی می‌توانند مهارت‌ها و رفتارهای اجتماعی خود را بهبود بخشند. این روش می‌تواند به فرد کمک کند تا در روابط میان فردی، خانوادگی و اجتماعی خود، موفق تر و سازنده تر عمل کند.

۴. تغییر الگوهای ناکارامد: در کار درمانی جسمی حرکتی، تلاش می‌شود تا الگوهای ناکارآمد و مشکل‌ساز فرد شناسایی و بهبود یابند. این به معنی تغییر رفتارها، افکار و اعتقادات غلط است که ممکن است عواقب منفی بر دنیای روانی و رفتاری فرد داشته باشد. با کمک کار درمانی، فرد می‌تواند الگوهای جدیدی را در کار و زندگی خود ایجاد کند که بهتر و کارآمدتر باشد. به طور خلاصه، هدف اصلی کار درمانی جسمی حرکتی بهبود روانی و جسمی فرد و ارتقاء کیفیت زندگی اوست.

موارد کاربرد کاردرمانی جسمی حرکتی

افراد و بیماران زیادی هستند که ملزم به استفاده از روش تاثیرگذار و مفید کاردرمانی جسمی  هستند که این افراد عبارتند از؛

  • افراد مبتلا به سندروم داون.
  • آن دسته از کودکانی که مبتلا به اختلالات تاخیر در رشد همانند؛تاخیر در گردن گرفتن ، راه رفتن ، نشستن ، چهار دست و پا رفتن و… هستند.
  • افرادی که مبتلا به اختلال شل بودن عضلات هستند.
  • کودکان مبتلا به بیماری هایی از قبیل؛ فلج اطفال و فلج مغزی.
  • کودکان مبتلا به دیستروفی عضلانی.
  • کودکانی که مبتلا به تورتیکولی هستند.
  • کودکان مبتلا به صافی کف پا.
  • کودکان مبتلا به فلج های زایمانی.
  • کودکان مبتلا به اختلال هیپوتونی یا ضعف عضلانی.
  • آن دسته از بیمارانی که مبتلا به مشکلات حرکتی که در اثر بیماری‌ های متابولیک هستند.
  • بیماران مبتلا به ام اس، پارکینسون.
  • افرادی که پس از سکته مغزی دچار مشکلات جسمی شده اند.
  • افرادی که پس از تصادف دچار آسیب های جدی شده اند.
  • افراد مبتلا به ضایعه نخاعی.
  • افراد مبتلا به اختلال مشکلات مخچه ای.

توانبخشی و کاردرمانی جسمی

توانبخشی و کاردرمانی جسمی به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و روش‌هایی گفته می‌شود که به افراد کمک می‌کنند تا بعد از تجربه‌های تراوش، امراض روانی، صدمات بدنی یا مشکلات روانشناختی و اجتماعی، زندگی خود را به حالت عادی بازگردانند و توانمندی های خود را بازیابی کنند. توانبخشی و کاردرمانی می‌تواند در برابرنده دو شیوه اصلی باشد: توانبخشی جسمانی و توانبخشی روانی. توانبخشی جسمانی شامل فعالیت‌های فیزیکی است که به افزایش قدرت عضلات، بهبود تعادل و هماهنگی حرکتی و افزایش تحمل به شدت فعالیت‌های روزمره کمک می‌کند. توانبخشی روانی شامل فعالیت‌های روانشناختی و روان‌درمانی است که به افراد کمک می‌کند تا با مشکلات روانی، افکار منفی، اضطراب و افسردگی مقابله کنند و روان آرام و سالمی داشته باشند. مدیریت استرس و خشم، تقویت مهارت‌های ارتباطی، تقویت خودکارآمدی و اعتماد به نفس، بهبود مهارت‌های حل مسئله، تمرینات مربوط به بهبود حافظه و تمرکز، تغذیه بهینه و تمرینات صحیح برای بهبود عملکرد بدنی، مهارت‌های بهداشتی و بهبود کیفیت خواب نیز می‌توانند در کاردرمانی و توانبخشی مورد استفاده قرار گیرند.

مزایای کاردرمانی جسمی حرکتی

امروزه این روش درمانی فواید و مزایای زیادی را به خود جای داده است که از این رو توانسته توجه افراد زیادی را به خود جلب نماید.از مهم ترین مزایای کاردرمانی جسمی حرکتی می توان به موارد زیر اشاره نمود که این موارد عبارتند از؛

  • بهبود توان عضلانی.
  • کمک به کودکان در مراحل رشد.
  • کمک به افراد برای رسیدن به استقلال فردی و کاهش وابستگی به کمک اطرافیان.
  • کمک به بهبود وضعیت تعادل در بیماران.
  • پیشگیری و جلوگیری از رفلکس های غیر طبیعی.
  • اصلاح دفورمیتی های مفصلی و اسکلتی.
  • کاهش و یا از بین بردن اختلالات جسمی مانند مشکلات راه رفتن ، نشستن و ایستادن بطور صحیح.
  • تقویت عضلات ضعیف شده.
  • کاهش و یا از بین بردن اختلالات حسی.
  • بهبودی و یا ترمیم مواردی که پس از سانحه بروز پیدا کرده است.
  • بهبود هماهنگی سیستم‌عصبی.

 کاردرمانی جسمی حرکتیکاردرمانگر جسمی حرکتی کیست؟

لازم است بدانید که تمامی کاردرمانگر ها در تمامی زیرمجموعه های کاردرمانی دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند.همچنین این کاردرمانگر ها موظف به دارای مجوز و پشت سر گذاشتن یک آزمون سراسری جهت ارائه خدمات هستند

.لازم به ذکر است، در مواردی این دسته از کاردرمانگر ها دوره های تخصصی بیشتری را پشت سر میگذارند تا بتوانند جهت درمان تمامی ابعاد همانند؛ دست درمانی ، آموزش افراد کم بینا ، کاردرمانی کودکان یا سالمندان اقدام کنند.کاردرمانگرها در اغلب موارد جهت دریافت نتیجه بهتر بیمار از این روش درمانی، با سایر پزشکان و متخصصان همانند؛ فیزیوتراپیست ها ، روانشناسان همکاری می کنند.

از دیگر وظایف کاردرمانگرها در روش کادرمانی جسمی حرکتی، ارائه یک برنامه تمرینی هدفمند و همچنین متناسب با نیازها ، ناتوانی یا محدودیت های شما تعیین می شود.

از دیگر وظایف کاردرمانگرهای روش کاردرمانی جسمی حرکتی میتوان به نحوه آموزش تطبیق حرکات،مهارت های حرکتی یا هماهنگی چشم و دست به فرد بیمار است.

کاردرمانی جسمی حرکتی در کودکان

لازم به ذکر است والدین بدانند که این نوع از کاردرمانی برای آن دسته از کودکانی که مبتلا به بیماری هایی نظیر فلج مغزی، اوتیسم، سندروم داون، بیش‌فعال و کم‌توان ذهنی هستند بسیار مفید است زیرا که در روش کاردرمانی جسمی حرکتی، هدف اصلی کاردرمانگر به این دسته از بیماران، آموزش نحوه راه رفتن است.

 

کاردرمانی جسمی چیست

کاردرمانی جسمی یا فیزیوتراپی، یک روش درمانی است که با استفاده از تمرینات، ماساژ، الکتروتراپی و سایر تکنیک‌ها، بهبود قوام و حرکت بدن را تسهیل می‌کند. این روش درمانی معمولاً توسط فیزیوتراپیست‌ها، کارشناسان توانبخشی و تیم‌های بهداشتی تحت نظر یک پزشک متخصص انجام می‌شود. کاردرمانی جسمی شامل انواع درمان‌هایی است که برای بهبود انعطاف پذیری و عملکرد عضلات، استقامت، تعادل و کنترل درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی به صورت منظم و هدفمند اجرا می‌شود و به هدف‌های فیزیکی هر فرد متناسب با شرایط و بیماری خاصی که دارد، تنظیم می‌شود.

کاردرمانی جسمی بزرگسالان

کاردرمانی جسمی بزرگسالان یک روش درمانی است که از تمرینات فیزیکی، تمرینات تنفسی، رفع تنش‌های عضلانی و اندامی و توانبخشی برای بهبود و تحسین قدرت جسمانی و تحرک بدنی استفاده می‌کند. این روش درمانی در کمک به کاهش درد عضلانی و مفصلی، بهبود قوام و انعطاف پذیری عضلات، بهبود تعادل و حرکت، تقویت عضلات ضعیف و توانبخشی بعد از صدمات و جراحی، بسیار مؤثر است. برخی از تمرینات و روش‌های استفاده شده در کاردرمانی جسمی بزرگسالان شامل ماساژ، استرچینگ عضلات، تمرینات تقویت عضلات (مانند تمرینات وزنه برداری و تمرینات تنش)، تمرینات کارایی و تعادل، تمرینات آب درمانی، تمرینات تنفسی و همچنین تمرینات کوتاه مدت و فعالیت‌های تناسب اندام محسوب می‌شوند. مشاوره و همکاری با یک کاردرمانیست متخصص جسمی می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ای مناسب و شخصی‌سازی شده برای اهداف و نیازهای خاص شما تعیین کنید. همچنین، پروفسورها و مراکز درمانی ورزشی نیز می‌توانند ارائه دهنده خدمات کاردرمانی جسمی مورد نیاز شما باشند.

روش کاردرمانی جسمی در تهرانسر

یک روش درمانی است که برای بهبود و تقویت عملکرد جسمانی و حرکتی فرد استفاده می‌شود. این روش درمانی معمولاً توسط کاردرمان ها انجام می‌شود و شامل تمرینات، ماساژ، درمان‌های حرارتی و سردی، درمان‌های الکتروتراپی و استفاده از وسایل کمکی مختلف می‌شود. روش کاردرمانی جسمی به صورت مستقیم تمامی اعضا و سیستم‌های بدن را درمان می‌کند؛ از جمله اعصاب، عضلات، استخوان‌ها، مفاصل و بافت‌های نرم. هدف از این روش درمانی بهبود عملکرد حرکتی، کاهش درد و التهاب، افزایش محدودیت‌های حرکتی و نهایتاً بهبود کیفیت زندگی افراد است. روش‌های مختلفی در کاردرمانی جسمی استفاده می‌شود، از جمله:

۱. تمرینات اصلاحی و تقویتی: این تمرینات شامل تمرینات استقامتی، تمرینات قدرتی، تمرینات استاتیک و تعادلی می‌شود، که هدف آن تقویت عضلات، افزایش استقامت و بهبود کنترل حرکتی است.

۲. ماساژ و درمان‌های دستی: این روش‌ها شامل ماساژ ترکیبی، ماساژ عمیق بافت، ماساژ و رفع اسپاسم عضلات است؛ که هدف آن کاهش درد و التهاب، افزایش رساندن خون به عضلات و افزایش انعطاف‌پذیری است.

۳. درمان‌های حرارتی و سردی: استفاده از حرارت و سردی بر روی مناطق مورد نیاز جهت کاهش التهاب، درد و تشنج عضلات است.

۴. درمان‌های الکتروتراپی: استفاده از جریان‌های الکتریکی برای ارتقاء جریان خون، کاهش درد و موثر شدن تمرینات است.

۵. استفاده از وسایل کمکی و وسایل حرکتی: از جمله استفاده از آسانسورهای بلندکننده، پروتزها و انواع وسایل کمکی جهت بهبود و تسهیل حرکت و راحتی فرد در زندگی روزمره. مزایا و موارد کاربرد روش کاردرمانی جسمی شامل بهبود حرکت و قدرت، کاهش درد و التهاب، بهبود رشد و توسعه عضلات، و بهبود کیفیت زندگی می‌باشد.

این روش درمانی برای افرادی که به علت عوارض جسمانی از قدرت و عملکرد حرکتی کاسته شده‌اند، کاربرد دارد و می‌تواند نقش مهمی در بهبود آن‌ها ایفا کند.

تفاوت کاردرمانی جسمی حرکتی با فیزیوتراپی چیست؟

اول از همه لازم است این نکته را ذکر نماییم، همان طور که میدانید زندگی افرادی که پس از بروز یک سانحه رانندگی و یا بروز یک اتفاقات ناگهانی ناخوش، دچار آسیب های جدی در عملکرد و همچنین راه رفتن می شوند، بسیار دشوار و طاقت فرسا می شود اما این دسته از افرا این امکان را دارند تا با انتخاب و استفاده از روش کاردرمانی جسمی حرکتی بتوانند استقلال فردی از دست رفته خود را دوباره بازگردانند و همچنین به انجام اموری که در گذشته و قبل از این آسیب ها انجام می دادند به راحتی و سادگی بپردازند.

لازم به ذکر است که یکی از هدف های اصلی روش کاردرمانی جسمی ،،توسعه مهارت های حرکتی عضلات کوچکتر بیماران است که این موارد میتواند شامل مهارت هایی همانند نوشتن یا راه رفتن باشد.

8 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *