کار درمانی عضلات پا

کاردرمانی در ضایعه نخاعی در تهرانسر از حیطه های بسیار مهم و اختصاصی در کار درمانی می باشد. با توجه به اختلالاتی که در افراد ضایعه نخاعی به وجود می آید. جهت کاهش این اختلالات، مداخلات کاردرمانی امری ضروری و غیر قابل اجتناب است. برای انجام این مداخلات، ابتدا کاردرمانگر باید ارزیابی های لازم را انجام دهد و با توجه به نتایج به دست آمده، برنامه ریزی و مداخلات کاردرمانی در ضایعات مربوط به نخاع انجام شود.

هوم ویزیت | کاردرمانی برای ضایعه نخاعی

ضایعه نخاعی چیست؟

نخاع پیوند دهنده مغز با بدن است و  از طریق اعصاب، پیام را از مغز ما به بقیه اندام بدن می برد و مجدداً  پیام ها را از اندام به  مغز باز می گرداند. هنگامی که نخاع آسیب می بیند، این پیام ها قابل انتقال نیستند و منجر به کاهش توانایی کنترل آزادانه حرکت توسط مغز می شود که نیاز دارد، پیام های حسی را از اندام بدن دریافت می کند. میزان حرکات و حواس مختل شده به محل و شدت آسیب  دیدگی بستگی دارد. صدمه به نخاع می تواند در اثر تروما مانند تصادف یا عفونت و بیماری باشد. بسته به این که آسیب در کجا ایجاد شده باشد، اختلال در عملکرد  اندام ها متغییر است. به طور کلی به تمامی آسیب هایی که به نخاع وارد شود به طوری که شدت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و سبب اختلال در حرکت و بروز مشکلات دیگر شود، ضایعه نخاعی می گویند.

همان طور که میدانید نخاع هر فردی، در ادامه مغز و در چهار چوب ستون فقرات قرار دارد که این ناحیه، وظیفه اعصاب و انتقال پیام از ناحیه مغز به سایر نقاط بدن را بر عهده دارد.

زمانی که نخاع دچار آسیب می شود، انتقال این پیام ها امکان پذیر نیست که این موضوع منجر به کاهش توانایی کنترل آزادانه حرکت در فرد بیمار می شود.

از دیگر عوارض های آسیب دیدن نخاع میتوان به عدم دریافت حواس مغز اشاره نمود.لازم است بدانید که سطح میزان حرکتی و حسی، بستگی به عواملی همانند شدت و میزان آسیب دیدگی دارد.

در صورتی که ناحیه گردن دچار آسیب شود، ممکن است همه اندام و یا تعدادی از عضلات تنه تحت تاثیر قرار بگیرند که به این حالت، تتراپلژی گفته می شود.

توجه داشته باشید در صورتی که آسیب به نخاع پشتی بدن وارد شود، پا فرد بیمار هم دچار آسیب دیدگی می شود که به این حالت پاراپلژی گفته می شود.

در هر دو صورت، بیمار جهت بهبود توانبخشی و حرکت خود میتواند از یک کاردرمانگر، کاردرمانی ضایعه نخاعی کمک بگیرد.

امروزه یکی از روش های درمانی که توانسته است توجه پزشکان زیادی را به خود جلب نماید، روش کاردرمانی ضایعه نخاعی است که در ادامه به شرح این روش کاردرمانی پرداخته ایم.

دلایل ضایعه نخاعی

این عارضه ممکن است به علت بروز مواردی همانند؛ ضربات ناگهانی و ضربه ای به ستون فقرات رخ دهد که این موضوع میتواند منجر به ایجاد شکستگی ، دررفتگی ، خرد شدن یا فشرده شدن یک یا بیشتر مهره ها شود.

همچنین در برخی موارد ممکن است این آسیب دیدگی ها به علت زخم چاقو، شلیک گلوله، شیرجه زدن در عمق کم رخ دهد که در این موارد ممکن است نخاع به صورت جدی دچار آسیب و یا قطع شود.

از دیگر مواردی که ممکن است به نخاع آسیب وارد کند، میتوان به خونریزی ، تورم، التهاب و تجمع مایع در نخاع و اطراف آن اشاره کرد.

مهم‌نیست که به چه دلیل نخاع شما دچار آسیب شده است، موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید درمان به موقع است که برای این کار بایستی فرد بیمار از یک متخصص، کاردرمانی بزرگسالان ضایعه نخاعی کمک بگیرید و هر چه زود تر جهت بهبودی خود اقدامات لازم و تمرینات مربوط به کاردرمانی ضایعه نخاعی را انجام دهد.

ارزیابی کاردرمانی در ضایعه نخاعی

بعد از گرفتن تاریخچه گیری، ارزیابی های اولیه کاردرمانی  انجام می شود که عبارتند از: ارزیابی های دامنه حرکتی غیرفعال، تست های عضلانی و ارزیابی حسی، درادامه ارزیابی های کاردرمانی ، عملکرد بیمار و ارتباطات اجتماعی روانی، مورد بررسی قرار می گیرد.

مداخلات کار درمانی در ضایعه نخاعی در تهرانسر

  • افزایش دامنه حرکتی مفاصل و جلوگیری از تغییر شکل های مفصلی با انجام حرکات به صورت فعال و یا به کمک درمانگر و تجویز اسپیلنت از اولین اهداف درمانی است.
  • افزایش قدرت عضلانی با تمرین هایی متناسب با سطح ضایعه
  • بالا بردن استقلال بیمار و مشخص کردن علاقه مندی های بیمار

 مراحل مداخلات کاردرمانی در ضایعه نخاعی

  • مرحله اول  مداخلات کاردرمانی، بی تحرکی کامل و استراحت مطلق همراه با مراقبت های فیزیکی و روحی و پوزیشن دهی های مناسب و اسپیلنت و به مرور زمان گرفتن اشیا و…. شروع می شود.
  • مرحله دوم  مداخلات کاردرمانی، شروع فعالیت هایی که باعث افزایش تحمل بیمار در نشستن دو زانو و در آخر راه رفتن به حالت کاملا صاف و عمودی می باشد. در ادامه تمرین های افزایش دامنه حرکتی و قدرت عضلات بسته به سطح آسیب انجام می شود.

سایر اقدامات کاردرمانی در ضایعات نخاعی

همچنین کاردرمانی در ضایعات  مربوط به نخاع، نقش مهمی جهت تسهیل مشارکت در فعالیت های روزمره زندگی و رسیدن به حداکثر استقلال فرد ضایعه نخاعی دارد. به افراد دچار ضایعه نخاعی یاد داده می شود که فعالیت های روزمره زندگی مانند: تغذیه، لباس پوشیدن و… را خودشان انجام دهند و درصورت لزوم تجهیزات ضروری را برایشان تأمین کنند. با کمک بیمار عملکرد اندام فوقانی را افزایش می دهند و از بروز ناهنجاری های ثانویه جلوگیری می کنند. موانع جسمی و محیطی موجود در خانه و اجتماع را ارزیابی کرده و اصلاحاتی را توصیه می کند (مثلاً تجهیزات مخصوص حمام کردن و توالت فرنگی). شناسایی فعالیت های متناسب با توانایی این افراد جهت اوقات فراغت آنها( به عنوان مثال شرکت دریک دوره عکاسی در یک مرکز محلی محلی، پیوستن به تیم بسکتبال ویلچر).

از دیگر اقدامات کاردرمانی در ضایعه نخاعی می توان به توسعه روابط صمیمی اشاره کرد. همچنین مشاوره دادن به این افراد درباره مناسب ترین پوزیشن در حین برقراری رابطه جنسی. متخصص کاردرمانی با افزایش سن بیمار و یا بیماران سالخورده دچار ضایعه نخاعی، با توجه به کاهش توانایی بیمار اقداماتی را بایستی انجام دهد. (به عنوان مثال، صندلی چرخ دار برقی را به جای صندلی دستی برای حفظ عملکرد شانه توصیه کند). استراتژی های مدیریت در جهت حفظ انرژی را آموزش می دهد: برای مثال برای کاهش درد الگوهای درست را جایگزین می کند. همچنین متخصص کاردرمانی در ضایعات مربوط به نخاع با آموزش و تمرین مهارت های خود مراقبتی (به عنوان مثال، بررسی پوست با آینه، مصرف غذاهای کم چرب، غذاهای مقوی سدیم کم) رفتارهای سالم را ترویج داده و از بروز عوارض ثانویه جلوگیری می کند.

خدمات کاردرمانی در اختلالات نورولوژی

کاردرمانی در ضایعه نخاعی در تهرانسر برای توان بخشی مراجعین از رویکرد دوگانه ی توجه به فرد و محیط آن استفاده می کنند. بنابراین آن ها نه تنها در مورد فرد بلکه در محیط پیرامون او نیز ارزیابی هایی انجام می دهند. عصب شناسی یا نورولوژی یکی از مهم ترین زمینه های کاربردی رشته کاردرمانی است. به این علت که اشخاص مبتلا به بیماری های عصبی اغلب توانایی انجام فعالیت های زندگی روزمره ی خود را ندارند. کاردرمانی در ضایعه نخاعی در تهرانسر سعی در کاهش یا جبران کمبودهای شناختی، اختلالات ادراکی یا مشکلات حرکتی دارد. تا بیمار مبتلا به بالاترین درجه عملکرد و استقلال برسد و بتواند به زندگی عادی خود بازگردد. از لحاظ کاربرد بالینی کاردرمانگران در اختلالات عصبی که در بالا ذکر شد مهارت بالایی دارند. در نتیجه کاردرمانی می تواند استقلال و کیفیت زندگی بیماران عصبی را افزایش دهد.

کاردرمانی ضایعه نخاعی

کاردرمانی جسمی در بیماران ضایعه نخاعی (Spinal Cord Injury) به عنوان یکی از روش‌های اصلی درمانی برای بهبود عملکرد حرکتی و عملیاتی بیماران استفاده می شود. اهداف کار درمانی در بیماران ضایعه نخاعی شامل بهبود عملکرد حرکتی، تقویت عضلات، ارتقاء تعادل، بهبود قابلیت انعطاف‌پذیری و کاهش درد می‌باشد. این کار درمانی شامل تمرینات تنفسی، تمرینات تقویتی عضلات، تمرینات تعادل، تمرینات انعطاف‌پذیری و تمرینات کاربردی است.

علائم ضایعه نخاعی و درمان آن - کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان

 کاردرمانی در ضایعه نخاعی

از اصلی ترین وظایف کاردرمان ها، در روش کاردرمانی ضایعه نخاعی، غلبه بر مشکلات جسمی، روحی و روانی که بیمار با انها دست و پنجه نرم می کند است.

به طور مثال؛ فردی که با مشکل حرکتی مقابله می کند، با انتخاب شیوه کاردرمانی ضایعه نخاعی میتواند نحوه لباس پوشیدن یا حمام کردن را آموزش ببیند.

در برخی موارد وظیفه کاردرمانگر، انتخاب راه حل هایی از قبیل ویلچیر مناسب یا طیف وسیعی از فناوری های کمکی برای آسان تر کردن زندگی فرد بیمار است.

همچنین از دیگر نقش های مهم کاردرمانی ضایعه نخاعی، آموزش نحوه کنار آمدن با شرایط و بهبود کیفیت زندگی فرد بیمار است.

 

تمرینات کاردرمانی ضایعه نخاعی

افرادی که دچار ضایعه نخاعی می شوند، در زندگی روزمره خود با چالش هایی روبرو می شوند که برای مقابله با این چالش ها به کاردرمانی ضایعه نخاعی احتیاج دارند.

در زندگی روزمره ما، مهارت های ساده و بی شماری وجود دارد که در زندگی به طور ناخود آگاه باید از آنها استفاده کنیم اما این شرایط برای افرادی که دچار ضایعه نخاعی هستند کمی متفاوت تر می شود و این دسته از افراد مجبور به انتخاب و انجام روش های جدیدی هستند.

کار متخصص در کاردرمانی ضایعه نخاعی، در تمامی جنبه های این دسته از بیماران بسیار تاثیر گذار است.از هدف های اصلی کاردرمانگران در این روش درمانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

درمان دست یا Hand therapy: در برخی موارد در کاردرمانی ضایعه نخاعی، درمانگر ممکن است با کمک وسیله هایی همانند اسپلینت ها و یا برنامه های تمرینی را جهت حفظ موقعیت عملکردی ، جلوگیری از انقباض و حفظ زیبایی دست به فرد بیمار ارائه دهد.

مناسب سازی محیطی کاردرمانی در ضایعه نخاعی: کاردرمانگرها، در ارتباط با نیازهای محیطی که افراد مبتلا به ضایعه نخاعی ، از دانش و تخصص بسیار بالایی برخوردار هستند.

کاردرمانگرها، در ابتدا نیاز های این دسته از بیماران را ارزیابی و مورد بررسی قرار می دهد و سپس متناسب با نیاز هر شخص، محیط اطراف فرد را جهت زندگی مستقل تر میسازد.

در صورت لزوم، ممکن است وسایل کمکی را تجویز کند و یا به اطرفیان بیمار، توصیه های لازم را در زمینه دکوراسیون صحیح و مناسب بیمار پیشنهاد دهد.

تجویز وسایل کمکی: امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، وسایل کمکی در بازار عرضه می شوند که به افراد مبتلا به ضایعه نخاعی در جهت دستیابی به بالاترین نقطه و به دست آوردن  استقلال بیشتری در زندگی روزمره فرد بیمار، کمک به سزایی می کند. این وسایل کمکی عبارتند از؛ صندلی های چرخدار ، واکر و …

جابجایی و راه اندازی: از هدف های اصلی کاردرمانگر ها در شیوه کاردرمانی ضایعه نخاعی میتوان به بازگشت به زندگی روزمره فرد بیمار تا حد امکان اشاره کرد که از این رو کاردرمانگر شاید لازم بداند که  جا بجایی در سطوح مختلف اطراف فرد بیمار صورت بگیرد.

درمان ضایعه نخاعی

درمان ضایعه نخاعی (Spinal Cord Injury) شامل چندین روش درمانی مختلف است که بسته به نوع و شدت ضایعه نخاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه، به برخی از این روش‌های درمانی اشاره می‌شود:

  1. جراحی: در برخی موارد، جراحی می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای برطرف کردن آسیب در نخاع باشد. این روش درمانی معمولاً برای حذف قطعه‌های شکسته استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند به عنوان روشی برای تثبیت نخاع در مواردی که به دلیل شکستگی گردن، نخاع در خطر قرار دارد، مورد استفاده قرار گیرد.
  2. داروها: داروها می‌توانند به عنوان روش درمانی برای کاهش درد و التهاب در ضایعه نخاعی مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین، برخی داروها می‌توانند به عنوان روش درمانی برای بهبود عملکرد حرکتی و حسی نیز استفاده شوند.
  3. فیزیوتراپی: فیزیوتراپی به عنوان یکی از روش‌های اصلی درمانی در بیماران ضایعه نخاعی استفاده می‌شود. این روش درمانی شامل تمرینات تقویتی عضلات، تمرینات تعادل، تمرینات انعطاف‌پذیری و تمرینات کاربردی است که بهبود عملکرد حرکتی، تقویت عضلات، ارتقاء تعادل و بهبود قابلیت انعطاف‌پذیری را به همراه دارد.

منابع:

  1. mayoclinic

 

2 دیدگاه

  • سلام
    یکی از اقوام ما تصادف کرده و نخاعش آسیب دیده آیا کاردرمانی براش مفید هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *