تغذیه در کودکان فلج مغزی امر مهمی است که والدین و مراقبان این کودکان باید مدنظر داشته باشند. تغذیه در کنار مداخلات کاردرمانی فلج مغزی در تهرانسر می تواند به پیشرفت برنامه های توانبخشی کودک نیز کمک می کند. تحقیقات زیادی در خصوص تاثیر ویتامین و مکمل برای فلج مغزی انجام شده است ما در این مقاله به صورت خلاصه ۷ ویتامین و مکمل  مفید برای کودکان فلج مغزی را  لیست کرده‌ ایم.

فلج مغزی کودکان چیست؟

فلج مغزی یا سکته مغزی نوعی اختلال عصبی است که در اثر آسیب به بخش‌های مختلف مغز رخ می‌دهد. این آسیب می‌تواند در دوران بارداری، زایمان، یا حتی در دوران نوزادی یا کودکی رخ دهد.فلج مغزی در کودکان معمولاً به دلیل آسیب به بخش‌های مغزی که مسئول کنترل حرکت و حساسیت هستند، رخ می‌دهد. این آسیب می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله کمبود اکسیژن، عفونت، ضربه، تروما، یا عوامل وراثی رخ دهد.

بدغذایی کودکان: آموزش درست غذا خوردن به بچه ها

تغذیه کودکان فلج مغزی

تغذیه مناسب برای کودکان فلج مغزی می‌تواند برای بهبود کیفیت زندگی آن‌ها بسیار مهم باشد. در واقع، تغذیه صحیح می‌تواند به تقویت عضلات، بهبود رشد و توسعه بدنی، تقویت سیستم ایمنی، و کاهش خطر برخی از بیماری‌ها کمک کند.به طور کلی، تغذیه کودکان فلج مغزی باید شامل موارد زیر باشد:

تغذیه کودکان فلج مغزی ؛ ویتامین ها و مکمل های مفید

تاثیر ویتامین و مکمل برای فلج مغزی از کسی پوشیده نیست. در ادامه به معرفی ۷ ویتامین و مکمل برای فلج مغزی می پردازیم.

۱- تغذیه کودکان فلج مغزی ؛ امگا ۳

  •  اسیدهای چرب امگا ۳ یکی از مواد ضروری برای رشد مغز کودکان می‌باشد.
  •  امگا ۳ را میتوان در ماهی و دانه های روغنی همچون کتان یافت کرد.
  •  امگا ۳ می‌تواند رشد سیستم عصبی را تنظیم کرده و نوعی یادته محافظت کننده  سیستم عصبی محسوب می شود.
  •  در کودکان سی پی که دارای مشکلات شناختی میباشند امگا ۳ می تواند برای بهبود توجه و تمرکز و حافظه آنها کمک کننده باشد.
  •  همچنین تحقیقات نشان می دهد که مکمل های امگا ۳ بهبود وضعیت مفاصل و استخوانها کمک می کند و این می تواند در سیستم حرکتی کودکان فلج مغزی تاثیر گذار باشد.

 

۲- تغذیه کودکان فلج مغزی ؛ مکمل کلسیم D

  • کودکان فلج مغزی به دلیل مشکلات تغذیه ای و کاهش اشتها معمولا دچار سوء تغذیه در خصوص املاحی چون ویتامین دی و کلسیم می باشند به همین دلیل معمولاً  دارای استخوانها و عضلات ضعیفی هم هستند که حتی می تواند پوکی استخوان را نیز به دنبال داشته باشد.
  •  ویتامین دی باعث جذب بهتر کلسیم در بدن این کودکان میشود و ترسیم موجود در این مکمل ها نیز به بهبود بافت استخوان ها و مفاصل در کودکان سی پی کمک میکند.
  •  همچنین سلول های عصبی به واسطه کلسیم می توانند انقباضات عضلانی را تنظیم کنند به صورت غیرمستقیم می‌تواند باعث بهبود حرکات در کودکان سی پی گردد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی فلج مغزی در تهرانسر، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی فلج‌مغزی غرب تهران در تهرانسر

۳- تغذیه کودکان فلج مغزی ؛منیزیم

  • اسپاسم در عضلات کودکان فلج مغزی یکی از علائمی است که به وفور دیده می شود حتی این اسپاسم در غذا خوردن کودکان و بلع آنها نیز تاثیر منفی می گذارد.
  • تحقیقات نشان داده که مکمل منیزیم می تواند به کاهش اسپاسم کمک کند و این موضوع منجر به بهبود دامنه حرکتی در مفاصل کودکان سی پی میشود همچنین منیزیم باعث بهبود عملکرد عصبی در بدن انسان میشود.
  •  یکی دیگر از خواص منیزیم کمک به بهبود عملکرد سیستم گوارشی می باشد کودکان فلج مغزی عموماً دچار ریفلاکس معده هستند و منیزیم می تواند ریفلاکس معده در کودکان فلج مغزی را کاهش دهد رفع یبوست و شل شدن عضلات در سیستم گوارشی از دیگر فواید مکمل منیزیم می‌باشد.

۴- تغذیه کودکان فلج مغزی ؛ ویتامین C

  • ویتامین c یکی از از بهترین انواع آنتی اکسیدان محسوب می شود|، این ویتامین می‌تواند باعث کاهش افسردگی و بهبود حافظه در کودکان فلج مغزی شود.
  • همچنین ویتامین سی باعث سنتز ماده نوراپی نفرین  می شود که یک انتقال دهنده عصبی محسوب می شود این موضوع می‌تواند عملکرد سیستم عصبی در کودکان فلج مغزی را تقویت کند.
  •  از دیگر فواید ویتامین c کمک به سلامت استخوان ها میباشد که از طریق تنظیم ژن های خاص باعث رشد استخوان ها می شود.

۵- تغذیه کودکان فلج مغزی ؛ روی

  • مکمل روی یکی از مکمل هایی است که نقش مهمی در بهبود یادگیری و حافظه کودکان سی پی دارد.
  •  روی ماده ای است که ارتباط بین سیناپس ها و نورون ها را تقویت می کند و انتقال سیستم عصبی را بهبود می بخشد.
  •  به دلیل این که کودکان فلج مغزی معمولاً دچار مشکلات یادگیری و اختلالات روانی هستند روی می تواند به رفع این مشکلات و بهبود شرایط عصبی در این کودکان منجر شود.

۶-  تغذیه کودکان فلج مغزی ؛ پروبیوتیک

  • مشکلات سیستم گوارشی و هضم غذا در کودکان فلج مغزی از جمله  مسائلی است که والدین آنها بسیار درگیر این موضوع هستند.
  •  مکمل های پروبیوتیک با افزایش باکتری های سالم در روده باعث بهبود هضم در سیستم گوارشی می شوند.
  • وقتی که سیستم هضم به خوبی انجام می‌شود باعث آرامش کودک فلج مغزی بهبود مسائل خلق و خوی او خواهد شد. همچنین وجود یبوست و مشکلات هضم باعث افزایش اسپاسم کلی در بدن کودکان سی پی میشود.

۷-تغذیه کودکان فلج مغزی ؛ ویتامین B۱۲

اثرات ای را که می توان در اثر استفاده از  ویتامین ب ۱۲ نام برد شامل:

  1.  کاهش افسردگی
  2.  بهبود سیستم گوارشی
  3.  بهبود عملکرد عضلات

 می باشد که با توجه به بروز این مشکلات در اکثر کودکان سی پی استفاده از این ویتامین توصیه می شود.

  •  همچنین ویتامین ب ۱۲ باعث تقویت انتقال دهنده های سیستم عصبی در کودکان سی پی می  شود.
  • مکمل های دارویی  در کودکان فلج مغزی نباید جایگزین یک رژیم غذایی سالم شود
  •  در صورتی که کودک شما دچار مشکلات بدن و تغذیه می باشد، تغذیه کودکان فلج مغزی می تواند در کنار یک غذای معمولی به کودکشان فلج مغزی شما کمک کند تا املاح مورد نیاز بدن او تامین گردد.
  •  اما باید در نظر داشته باشید که یک رژیم غذایی سالم و کامل می‌تواند بهترین املاح را در بدن کودکان فلج مغزی تامین کند.
  •  در استفاده از مکمل های ویتامینی حتماً در نظر داشته باشید که دوز توصیه شده توسط پزشک استفاده شود و استفاده بیش از حد از این ویتامین ها می تواند به کبد کودکان سی پی آسیب برساند.
  • ویتامین های ذکر شده نمی توانند آسیب فلج مغزی را درمان کنند اما میتوانند در کنار تمرینات و ورزش های کاردرمانی به شرایط پیشرفت کودکان فلج مغزی کمک کنند.

 

مغز ماهی برای کودکان فلج مغزی 

مغز ماهی یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا-۳ است که می‌تواند برای کودکان فلج مغزی بسیار مفید باشد. اسیدهای چرب امگا-۳ به عنوان یکی از مهمترین مواد مغذی برای بهبود عملکرد عصبی، حافظه، تمرکز و توجه شناخته شده اند. علاوه بر این، این اسیدهای چرب می‌توانند به بهبود سلامت قلبی-عروقی، کاهش التهابات بدن، و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کودکان کمک کنند.می‌توان مغز ماهی را به صورت  سرخ شده، پخته شده، یا به عنوان ماده افزودنی به غذاهای دیگر مصرف کرد. در صورتی که کودکان فلج مغزی نتوانند مغز ماهی را دریافت کنند، می‌توانند از مکمل‌های اسیدهای چرب امگا-۳ استفاده کنند.به هرحال، برای تأیید تأثیر مثبت مغز ماهی برای کودکان فلج مغزی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

توانبخشی کودکان فلج مغزی

توانبخشی کودکان فلج مغزی شامل  فرایندها و تمریناتی است که با هدف بهبود حرکت و عملکرد بدنی کودک صورت می‌گیرند. این فرایندها و تمرینات می‌توانند به کاهش مشکلات حرکتی، بهبود کیفیت زندگی، افزایش استقلال و کاهش وابستگی به کوکدکان فلج مغزی کمک کند.

توانبخشی کودکان فلج مغزی باید توسط یک تیم چندتخصصی انجام شود. اعضای تیم توانبخشی کودک شامل پزشک فیزیکی، فیزیوتراپیست، متخصص تغذیه، روان‌شناس و سایر تخصص‌های مرتبط می‌باشند. این تیم با توجه به نیازهای هر کودک، یک برنامه توانبخشی شخصی‌سازی شده برای کودک تهیه می‌کنند.

برخی از تمریناتی که در توانبخشی کودکان فلج مغزی استفاده می‌شود عبارتند از:

  • تمرینات ارتجاعی و حرکتی برای بهبود تعادل و هماهنگی حرکات
  • تمرینات هایپرترفک برای کمک به بهبود استقلال در حرکت و کاهش وابستگی به دیگران
  • تمرینات تنفسی و تغذیه‌ای برای بهبود سلامتی و کاهش مشکلات بهداشتی مرتبط با فلج مغزی
  • روش‌های روان‌شناختی و روان‌درمانی برای کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس کودک
  • تمرینات فیزیکی و ورزشی برای بهبود قدرت عضلات و کنترل حرکتی

305 - آموزش درست غذا خوردن به بچه ها

اختلالات کودکان فلج مغزی

فلج مغزی یک اختلال عصبی است که می‌تواند باعث مجموعه‌ای از مشکلات حرکتی و عصبی شود. برخی از اختلالات شایع کودکان فلج مغزی عبارتند از:

  1. اسپاستیسیته
  2. آتاکسی
  3. دیستونی
  4. آتروفی عضلات
  5. اختلالات تغذیه‌ای
  6. مشکلات تنفسی
  7. مشکلات ارتباطی و رفتاری

با توجه به شدت فلج مغزی و میزان تحت درمان بودن کودک، این اختلالات ممکن است برای هر کودک متفاوت باشند.از این رو، برای هر کودک باید یک برنامه درمانی و توانبخشی شخصی‌سازی شده تهیه شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ۹ روش کاربردی مراقبت از کودکان فلج مغزی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

مراقبت از کودکان فلج مغزی ؛ ۹ نکته برای والدین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *