نوروفیدبک در سکته مغزی در تهرانسر از جمله مداخلاتی است که در این زمینه وجود دارد. سکته مغزی یک اختلال نورولوژیک می باشد که باعث اختلال در خونرسانی به ناحیه‌ای از مغز می شود که دچار سکته مغزی شده ‌است. به عبارت دیگر وقتی خون‌رسانی به بخشی از مغز با مشکل مواجه می شود و متوقف می شود. در بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند عمدتا امواج مغزی آنها دستخوش تغییرات و اختلال می شود. جهت بهبودی این بیماران هدف از نوروفیدبک ، مهار این امواج می باشد. این وضعیت ممکن است افراد را با مشکلات فراوانی مواجه سازد و درمان آن چالش بزرگی برای آنها باشد. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه خواهیم خواند.

سکته مغزی چیست؟

نوروفیدبک در ضربه مغزی خفیف در تهرانسر ، نوروفیدبک در دردهای مزمن در تهرانسر ، درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک

سکته مغزی یک اختلال نورولوژیک می باشد که باعث اختلال در خونرسانی به ناحیه‌ای از مغز می شود که دچار سکته مغزی شده ‌است. به عبارت دیگر وقتی خون‌رسانی به بخشی از مغز با مشکل مواجه می شود و متوقف می شود. آن بخش از مغز فرد دچار سکته عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد که این وضعیت را سکته مغزی می‌نامند. سکته مغزی می‌تواند به ۲ دلیل رخ دهد مسدود شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های که به مغز خون‌رسان می کند. سکته ی مغزی در مردان بیشتر از زنان است. اختلالاتی که پس از سکته مغزی به وجود می آید بسته به محل و وسعت بافت‌های درگیر در مغز، متفاوت است. برای بهبودی این بیماران درمان با نوروفیدبک در سکته مغزی در تهرانسر، روشی پرکاربرد و مفیدی است.

توانبخشی در سکته مغزی

توانبخشی از مهمترین فرآیندهای درمانی در بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند، می باشد. خدمات توانبخشی شامل کاردرمانی در سکته مغزی ، فیزیوتراپی،گفتاردرمانی، ارتوپدی فنی است. یکی از رویکردهای جدید و موثری که در توانبخشی و درمان بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند، به کار می رود. بهره گیری از تحریکات غیر تهاجمی مغز است . نوروفیدبک در سکته مغزی یکی از این روش ها است.

نوروفیدبک در سکته مغزی

مغز امواجی را تولید می کند که به آنها امواج مغزی گفته می شود.  این امواج براساس فرکانس های که دارا می باشند تقسیم می شوند که عبارتند از امواج آلفا، بتا و تتا. هریک از این امواج، وظیفه مخصوص به خودش را دارد. در بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند عمدتا امواج تتا دستخوش تغییرات و اختلال شده است. جهت بهبودی این بیماران هدف از نوروفیدبک ، مهار موج تتا است. براساس نتایج به دست آمده از مطالعاتی که تاثیر درمان با نوروفیدبک در این بیماران را بررسی کرده بودند. نوروفیدبک در سکته مغزی در تهرانسر به طور چشمگیری باعث افزایش انرژی، افزایش دامنه توجه و تمرکز، بهبود مه ارت های شناختی، بهبود مهارت های حرکتی، بهبود مهارت های هماهنگی و تعادل، بهبود مهارت های گفتار، رفع شدن اختلالات خواب، کاهش معنادار افسردگی و….. می شود. بعضی مواقع نیاز است که روند آموزش از طریق نوروفیدبک در سکته مغزی در تهرانسر به صورت بلندمدت ادامه یابد تا مغز به این توانایی برسد تا  قابلیت­های قبلی خود به دست آورد.

درمان سکته مغزی

سکته مغزی یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در سراسر جهان است. درمان سکته مغزی باید در سریع‌ترین زمان ممکن شروع شود تا بتواند بهبودی ایجاد کند و عوارض جانبی را کاهش دهد.درمان سکته مغزی شامل دو مرحله اصلی است: مرحله اول، درمان اورژانسی و خطرناک، و مرحله دوم، بهبودی و بازسازی.درمان سکته مغزی شامل تزریق داروها برای برطرف کردن انسداد شرایین مغزی است. در صورتی که سکته مغزی ناشی از انسداد شرایین مغزی باشد، تزریق داروهای فیبرینولیتیک برای تخلیه انسداد و بازگشت خونرسانی به مغز انجام می‌شود. اگر سکته مغزی ناشی از خونریزی در مغز باشد، عمل جراحی برای تخلیه خون از محل خونریزی انجام می‌شود. این مرحله از درمان سکته مغزی، به عنوان مرحله زمان‌بندی شده (time-sensitive) شناخته می‌شود، بنابراین باید در کمترین زمان ممکن شروع و انجام شود. از دیگر درمان های مناسب در سکته مغزی گفتاردرمانی در سکته مغزی است.

شوک الکتریکی به مغز

شوک الکتریکی به مغز (Electroconvulsive Therapy یا ECT) یک روش درمانی است که با اعمال شوک الکتریکی به مغز، به درمان برخی اختلالات روانی مانند افسردگی شدید، اختلالات عاطفی شدید و اختلالات رفتاری مرتبط با سن استفاده می‌شود. این روش درمانی به عنوان یکی از روش‌های درمانی پراستفاده در بیمارستان‌ها شناخته شده است.

در این روش، شوک الکتریکی به سر بیمار اعمال می‌شود، که باعث موجب می‌شود مغز به مدت چند ثانیه به صورت کامل قطع شود و بیمار به طور موقت از حالت هوشیاری خارج شود. این کار باعث تغییراتی در فعالیت‌های شبکه های عصبی مغز می‌شود و می‌تواند به بهبود برخی اختلالات روانی کمک کند.

 

منابع

  1. Dynamic & Clinical Application
  2. Effect of Neurofeedback on motor recovery of a patient wiith Brain Injury

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نقش نوروفیدبک در ضربه هاب مغزی خفیف، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

نوروفیدبک در ضربه مغزی خفیف در تهرانسر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *