نوروفیدبک در حافظه در تهرانسر از جمله مداخلاتی است که در این زمینه وجود دارد. با توجه به نیاز مبرم انسان به حافظه جهت انجام کارهای روزانه و تحصیل و همچنین پیشرفت تکنولوژی و اینترنت و  نقش حافظه جهت استفاده از این امکانات تقویت حافظه کوتاه مدت امری ضروری است. یکی از موضوعات مهم جهت تقویت حافظه، جلوگیری از فراموش کردن مداوم اطلاعات و به دنبال آن آلزایمر است. نوروفیدبک دستگاهی است که  پالس ها را به عصب ها  هدایت می کند که از طریق چسب هایی روی سر وصل می شود و پالس هایی را جهت تحریک سلول های عصبی ارسال می کند.  هر رفتار و  عملکرد ما، جایگاه مشخصی در مغز دارد و این رفتارها و عملکرد های انسان به وسیله ناقل ها و امواج عصبی به حالت تعادل دست پیدا می کند. مشکلات حافظه ممکن است افراد را با مشکلات فراوانی مواجه سازد و درمان آن چالش بزرگی برای آنها باشد. در ادامه بیشتر در مورد این زمینه خواهیم خواند.

 

 حافظه و کاربرد آن

در حافظه اطلاعات به دست آمده در طی فرآیند یادگیری ذخیره می شود و امکان دوباره بازخوانی اطلاعات وجود دارد.  بخشی در مغز وجود دارد به نام هیپوکامپ که جایگاه حافظۀ کوتاه مدت و حافظۀ فعال یا کاری است و  نقش اساسی در حفظ اطلاعات جهت تثبیت و سپس منتقل کردن اطلاعات از حافظۀ کوتاه به حافظۀ دائمی دارد. با توجه به نیاز مبرم انسان به حافظه جهت انجام کارهای روزانه و تحصیل و همچنین پیشرفت تکنولوژی و اینترنت و  نقش حافظه جهت استفاده از این امکانات تقویت حافظه کوتاه مدت امری ضروری است. این موارد توسط نوروفیدبک در حافظه در تهرانسر انجام می پذیرد.

نوروفیدبک در حافظه در تهرانسر ، نوروفیدبک در ضربه مغزی خفیف در تهرانسر ، نوروفیدبک در دردهای مزمن در تهرانسر ، درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک

یکی از موضوعات مهم جهت تقویت حافظه، جلوگیری از فراموش کردن مداوم اطلاعات و به دنبال آن آلزایمر است. تحقیقات اثبات کرده است لازمه جلوگیری از فراموشی و به دنبال آن آلزایمر و همچنین بهبود مهارت های حافظه، فعالیت های بیشتر مغز است یا به طورعامیانه باید مغز را درگیر کرد و از مغز کار کشید. یکی از روش های موثر جهت جلوگیری از ضعف حافظه و تقویت حافظه روش نوروفیدبک در حافظه است. از دیگر روش های موثر در حافظه، کاردرمانی ذهنی است.

تاثیر نوروفیدبک بر حافظه

تحقیقات نشان داده‌اند که نوروفیدبک می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند. در یک مطالعه کنترل شده تصادفی، که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، نوروفیدبک باعث بهبود حافظه کاری بیماران مبتلا به اختلال توجه/بیش‌فعالیت شد. در مطالعات دیگر نیز نشان داده شده است که نوروفیدبک می‌تواند به بهبود حافظه کوتاه مدت و بلند مدت کمک کند.

انواع حافظه شامل چه مواردی است؟

حافظه معمولا به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

  • حافظه کوتاه مدت.

این حافظه بسیار به حافظه کاری نزدیک است. در واقع مدت زمانی بسیار کمی است که اطلاعات در مغز جای می گیرند. این اطلاعات یا فراموش می شوند، یا اینکه به حافظه بلند مدت تبدیل می شوند.

  • حافظه بلند مدت.

این حافظه،سیستم مغز ما برای ذخیره، مدیریت و بازیابی اطلاعات می باشد. حافظه بلند مدت خود شامل مواردی همچون؛ حافظه صریح، ضمنی و… می باشد.

بسته به اختلالی که سبب اختلال حافظه می شود، ممکن است هر کدام از این حافظه ها آسیب ببینند.

نوروفیدبک در حافظه

نوروفیدبک دستگاهی است که  پالس ها را به عصب ها  هدایت می کند که از طریق چسب هایی روی سر وصل می شود و پالس هایی را جهت تحریک سلول های عصبی ارسال می کند.  هر رفتار و  عملکرد ما، جایگاه مشخصی در مغز دارد و این رفتارها و عملکرد های انسان به وسیله ناقل ها و امواج عصبی به حالت تعادل دست پیدا می کن . نوروفیدبک با دریافت امواج روی پوست سر می تواند ما را به خواسته هایمان نزدیک تر کند. نوروفیدبک در حافظه، امواج آلفای مغز را هدف قرار می دهد و  از طریق آموزش به فرد که تحت درمان نوروفیدبک در حافظه است باعث می شود امواج آلفا دچار تغییراتی شوند که در نهایت باعث تقویت حافظه می شود.

منابع

  1.  Clinical efficacy and potential mechanisms of neurofeedback
  2. Handbook of Neurofeedback

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نقش کاردرمانی در اختلال حافظه، لینک زیر را مطالعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *