نوروفیدبک

نوروفیدبک در اختلال اضطراب پس از حادثه در تهرانسر یکی از امیدوار کننده ترین روش های مدرن محسوب می شود. در حال حاضر، مواجه سازی یکی از موثرترین روشهای درمانی برای اختلال اضطراب بعد از حادثه است. با این حال، گاهی قرار گرفتن در معرض محرکها چنان آزار دهنده است که تعداد قابل توجهی از بیماران، درمان را ترک می کنند. درصورتی که نوروفیدبک از به وجود آمدن چنین حالت انزجارآمیزی جلوگیری می کند. با نوروفیدبک ، بیماران می توانند به صورت ناخودآگاه از طریق نظارت و دریافت بازخورد فعالیت مغز خود را تنظیم کنند.

اختلال اضطرابی یا استرس پس از حادثه و درمان با نوروفیدبک | نیاوران کلینیک

اختلال اضطراب پس از حادثه چیست؟

اختلال اضطراب پس از حادثه (Post-traumatic stress disorder، اختصاراً PTSD) یک اختلال روانی است که معمولاً به دنبال تجربه یا شاهد بودن یک حادثه‌ی تلخ، ناگوار و ترسناک اتفاق می‌افتد. این حادثه ممکن است شامل تجربه‌ی جنگ، تصادف، سوانح طبیعی، تجاوز جنسی، آسیب جسمی شدید یا هر رویدادی باشد که به‌طور مستقیم و شدید با عواقب شدیدی همراه بوده باشد.

علایم PTSD شامل اضطراب، وحشت، ترس، بی‌قراری، بی‌اعتمادی به دیگران، خشم، خشک شدن دهان، عرق سرد، لرزش، بی‌اختیاری، خلط دهانی، درد عضلانی، سردرد، خستگی، بی‌خوابی و کابوس‌های وحشتناک می‌شود. همچنین، PTSD ممکن است با افکار و خاطرات ناخوشایند در مورد حادثه، احساس سردی و بی‌احساسی، از دست دادن احساس خوشی در زندگی، اختلالات خواب و اختلالات روابط اجتماعی همراه باشد.

 

اختلال اضطراب پس از حادثه چه مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند؟

این اختلال یک مشکل عاطفی،عصبی-روانپزشکی است که می تواند پس از حوادث آسیب زای زندگی ایجاد شود. افراد دچار این اختلال ممکن است برای همیشه از قرار گرفتن در موقعیت مشابه خودداری کنند. اگر به ناچار در چنین وضعیتی قرار بگیرند دچار آشفتگی شدید و نا آرامی می شوند. نوروفیدبک می تواند سبب بهبود این علائم شود. که این کار با تاثیر بر نواحی از مغز که در ثبت موقعیت آسیب زا نقش دارند انجام می‌گیرد. علائم بازر افراد دچار این اختلال شامل:

  • استرس و ترس شدید مزمن و طولانی مدت پس از یک حادثه
  • برانگیختگی ناگهانی
  • واکنش پذیری شدید به محرک ها
  • مشکل در خواب و نوروفیدبک اختلال اضطراب پس از حادثه در تهرانسر
  • خشمگین شدن ناگهانی
  • آستانه تحمل پایین
  • وحشت زدگی نامتناسب با موقعیت

نحوه عملکرد درمانی نوروفیدبک اختلال اضطراب پس از حادثه

نوروفیدبک یک روش جایگزین برای بهبود علائم اختلالات اضطرابی بعد از حادثه بدون ایجاد آشفتگی است. نوروفیدبک می تواند فعالیت مغز را از طریق نظارت بر زمان واقعی و بازخورد سیگنال های نوار مغزی تعدیل کند. که این کار برای تنظیم خودکار عملکردهای مغز کاربرد دارد. فعالیت مغزی مرتبط با این اختلال که به طور مکرر ایجاد می شود در طول جلسات مختلف تغییر میکند. شیوه متداول نوروفیدبک عمدتا میانگین سیگنال های دریافتی از نوار مغزی را از نواحی خاص مغز تنظیم می کند. در حقیقت نقش نوروفیدبک در اختلالات اضطرابی بعد از حادثه تنظیم فعالیت یک منطقه خاص از مغز است. تا کنون این نتایج آن مثبت گزارش شده اما هنوز جایگزین درمان های معمولی نشده است.

درمان اختلال استرس پس از سانحه - پرورش افکار

روش های جدید نوروفیدبک اختلال اضطراب پس از حادثه

استفاده از روش های متداول نوروفیدبک برای اختلال اضطراب پس از حادثه مشکلات خاص خود را نیز دارد. زیرا بهبود یک آسیب خاص با تاثیر گذاشتن بر یک ناحیه از مغز کمی مشکل است. برای رفع این مشکل، رویکرد جدید نوروفیدبک رمز گشایی شده ممکن است مفید واقع شود. این رویکرد اخیراً به عنوان یک متد جدید نوروفیدبک برای کاربردهای بالینی به سرعت رشد کرده است.  نوروفیدبک رمزگشایی شده به بیماران اجازه می دهد جای سیگنال های تک متغیر، الگوهای چند متغیره مربوط به محرک را تنظیم کنند. اگرچه سازوکار دقیق آن هنوز کاملاً درک نشده است. اما این روش درمانی نوروفیدبک در این اختلال با موفقیت همراه بوده است. و پاسخ ترس ناشی از محرک های شرطی شده را در بین بیماران کاهش داده است.

نقش نوروفیدبک در حافظه

نوروفیدبک دستگاهی است که  پالس ها را به عصب ها  هدایت می کند که از طریق چسب هایی روی سر وصل می شود و پالس هایی را جهت تحریک سلول های عصبی ارسال می کند.  هر رفتار و  عملکرد ما، جایگاه مشخصی در مغز دارد و این رفتارها و عملکرد های انسان به وسیله ناقل ها و امواج عصبی به حالت تعادل دست پیدا می کن . نوروفیدبک با دریافت امواج روی پوست سر می تواند ما را به خواسته هایمان نزدیک تر کند. نوروفیدبک در حافظه، امواج آلفای مغز را هدف قرار می دهد و  از طریق آموزش به فرد که تحت درمان نوروفیدبک در حافظه است باعث می شود امواج آلفا دچار تغییراتی شوند که در نهایت باعث تقویت حافظه می شود.

منابع

نوروفیدبک اختلال اضطراب پس از حادثه در تهرانسر

  1. frontiersin.org

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نقش نوروفیدبک در حافظه، لینک زیر را مطالعه نمایید.

نوروفیدبک در حافظه در تهرانسر

اختلال اضطرابی یا استرس پس از حادثه و درمان با نوروفیدبک | نیاوران کلینیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *