گفتار درمانی کم شنوایی در غرب تهران در تهرانسر

گفتاردرمانی کم شنوایی  ابتدا به ارزیابی وضعیت فرد میپردازد. سپس با توجه به نیازها، خواسته ها، محیط و وضعیت فیزیکی بیمار به چیدن برنامه درمانی می پردازد. گفتار درمانی کم شنوایی  در تهرانسر از روش های مختلف به بهبود شنوایی این افراد کمک میکند و به فرد کمک میکند تا عملکردهای روزانه زندگی، تحصیلی و… را به خوبی انجام دهد.

مشکلات کم شنوایی چیست؟

مشکلات کم شنوایی وضعیتی را توصیف می‌کند که در آن کودک در امر شنیدن دچار مشکل و نواقصی میشود. کم شنوایی می تواند درجات مختلفی از خفیف تا عمیق را داشته باشد. کودکی که مشکلات کم شنوایی دارد، ممکن است اصل مطلب را درک کند، اما گفتاردرمانی کم شنوایی خلیج فارس در تهرانسر به این امر نیز توجه میکند که کودک بخش شنیداری صداها و جزئیات را از دست می‌دهد. کودکی که مشکلات کم شنوایی دارد، ممکن است در محیط‌های شلوغ دچار حواس پرتی شود.

کاهش شنوایی می تواند بر رشد مهارت های گفتاری و زبانی کودک تأثیر بگذارد. وقتی کودک در شنوایی مشکل دارد ، نواحی از مغز که برای ارتباط استفاده می شود ممکن است به طور مناسب رشد نکند. این امر درک و صحبت را بسیار مشکل می کند شنیدن صداها و کلمات به کودکان کمک می کند تا بیان و درک گفتار را بیاموزند. کودکی که کم شنوایی دارد این مهارت را از دست می دهد. این می تواند مشکلاتی در صحبت کردن ، خواندن ، موفقیت در مدرسه و مهارت های کاربردشناسی باشد. کاهش شنوایی در کودکان می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • تاخیر در مهارت های گفتاری و زبانی
  • مشکلات یادگیری در مدرسه، نیازمند مداخلات گفتاردرمانی کم شنوایی در غرب تهران در تهرانسر
  • احساس بد نسبت به خود
  • مشکل در دوست یابی
  • درخواست برای تکرار
  • وزوز گوش
  • مشکل درک گفتار در سر و صدا و پشت تلفن
  • خیلی بلند یا خیلی آرام صحبت کردن
  • عملکرد تحصیلی ضعیف
  • تاخیر در رشد تولید زبان و گفتار
  • نگرانی های رفتاری
  • مشکلات پردازش شنوایی نیازمند مداخلات گفتاردرمانی کم شنوایی در غرب تهران در تهرانسر

سه نوع اصلی کاهش شنوایی وجود دارد: حسی عصبی ، انتقالی و مختلط وجود دارد. علل کاهش شنوایی عبارتند از:

  • عفونت گوش میانی
  • عملکرد ضعیف لوله استاش
  • غشای تمپان سوراخ شده
  • تومورهای خوش خیم
  • ضربه به سر
  • وجود جسم خارجی

گفتار درمانی کم شنوایی

تشخیص و علائم کم شنوایی:

از نظر گفتاردرمانی کم شنوایی در غرب تهران در تهرانسر مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که شنوایی فرزند خود را آزمایش کنید. با کمک اولیه ، فرزند شما ممکن است مانند کودکان شنوا صحبت کند یا از زبان اشاره استفاده کند. متخصص شنوایی شناسی می تواند شنوایی فرزند شما را آرزیابی کند. او می تواند در مورد بهترین راه درمان کم شنوایی فرزندتان با شما صحبت کند. این ممکن است شامل درمان دارویی ، سمعک یا گفتار درمانی باشد. هدف از ارزیابی این است که شدت آسیب شنوایی در هر گوش، تعیین نوع کم شنوایی، ارزیابی میزان کاهش شنوایی بر عملکرد و/یا کیفیت زندگی، تاریخچه گیری، اتوسکوپی و ارزیابی گفتار وزبان است.

مراحل مداخلات درمانی در آسیب های شنوایی

این مراحل شامل موارد زیر می باشد:

  • ارزیابی شنوایی (اودیومتری،تمپانومتری ،تستهای تکمیلی گفتاری، ارزیابی ساقه مغزیABR ، ارزیابی تعادل)
  • تعیین نوع و شدت آسیب های شنوایی
  • تجویز وسیله کمک شنیداری(سمعک یا کاشت حلزون)

هر کدام از مراحل مداخلات درمانی در آسیب های شنوایی در تهرانسر اهمیت خود را دارد.

مداخلات در آسیب های شنوایی شامل تشخیص، ارزیابی و درمان است که به تفصیل توضیح داده می شود. تربیت شنیداری و گفتاردرمانی( نکته قابل توجه در مورد تربیت شنیداری و گفتاردرمانی این است که بلافاصله بعد از تشخیص آسیب شنوایی باید شروع بشوند و نیازی به صبر کردن نیست تا فرد یا کودک دارای آسیب شنوایی وسایل کمک شنیداری را دریافت کند). نکته ای خیلی مهم در رابطه با مداخلات در آسیب های شنوایی در کودکان، مداخله زود هنگام است به عنوان مثال، بررسی­ها نشان می­دهند که کودکان دریافت کننده کاشت حلزون در سنین پایین، مهارت­های درک و تولید گفتار را تا حد بسیار زیادی مشابه کودکان شنوا دریافت می­ کنند. وضعیت مذکور بر اساس این واقعیت علمی می­باشد که در سنین پایین مسیرهای شنوایی مغز به بهترین شکل ممکن به تحریکات شنوایی پاسخ می­ دهند.

بدون قرار گرفتن در معرض تحریکات فراهم شده توسط کاشت حلزون، دستگاه شنوایی بتدریج تواناییش (نوروپلاستی مبتی یا ساخت پذیری) را برای پاسخ دهی به ورودی حسی از دست می­دهد. چنانچه خانواده­ای تصمیم به استفاده از کاشت حلزون در سن پایین­تر نماید. بیشترین  عملکرد و نتایج حاصل از کاشت حلزون را برای فرزند خود فراهم می­سازد. کودکانی که هم اکنون کاشت حلزون را درسنین پایین­تر دریافت می­کنند، برای فراگیری برنامه­های آموزشی زمان کمتری را در مدرسه صرف می­کنند. کودکان مذکور ممکن است طی سالیان ابتدایی به برنامه­های ویژه افراد آسیب دیده شنوایی نیاز داشته باشند. اما در ادامه در  کلاس­های به ادامه تحصیل می­پردازند. بعلاوه، کودکانی که در سنین اوله کاشت حلزون می­شوند و توانبخشی شنوایی را دریافت می­کنند، در برنامه­های پیش­دبستانی عادی به همراه همتایان شنوا شرکت می­کنند و به هیچ وجه در مدارس ویژه کودکان دچار آسیب دیدگی شنوایی قرار نمی­گیرند. بدون در نظر گرفتن مکانی که کودک سال­های پیش ­دبستانی خود ا گذرانده است، می­تواند کلاس اول دبستان را در کلاس عادی شروع نماید.

مداخلات درمانی در آسیب های شنوایی در تهرانسر ؛ میزان افت شنوایی و تاثیر آن بر گفتار و زبان:

  •  افت خفیف (میزان آسیب ۲۶ تا ۴۰ دسی بل است): افراد مبتلا به آسیب شنوایی خفیف برای درک گفتار دیگران ممکن است نیاز به لب خوانی داشته باشند، عدم توجه کافی به صداهای اطراف خود دارند، مشکلات خفیف گفتاری دارند و تاخیر کمی در رشد گفتار و زبان دارند.
  • افت متوسط (میزان آسیب ۴۱ تا ۶۵ دسی بل است): افراد مبتلا به آسیب شنوایی متوسط در مکالمات اکثر اصوات گفتاری را نمی شنوند، عدم توجه به صداها، تاخیر زیادی در رشد گفتار و زبان دارند،مشکل در تلفظ صحیح  بیشتر صداهای گفتاری را دارند و در خواندن ونوشتن مشکل دارند.
  • افت شدید تا عمیق (میزان افت بیشتر از ۶۵ دسی بل است): افراد مبتلا به آسیب شنوایی شدید تا عمیق خزانه واژگان محدودی دارند، اختلالات تلفظی شدیدی دارند، آهنگ و ریتم گفتارشان اختلال دارد و وضوح گفتارشان پایین است.

گفتار درمانی در کم شنوایی

سمعک

سمعک ابزار الکترونیکی تقویت صدا است و به بیمار کمک می کند تا صداهای گفتاری را بشنود. سمعک صوت را تقویت می کند و به گوش فرد مورد نظر می رساند. سمعک برای افرادی که دارای افت شنوایی خفیف تا متوسط هستند، کاربرد دارد. سمعک دارای ۳ قسمت می باشد که عبارتند از: میکروفن،مدار پرداز و بلندگو. همچنین سمعک ها، این قابلیت را دارند که یکسری اجزا جانبی مانند: کنترل صدا، کلید برنامه و… روی آنها نصب شود.

کاشت حلزون(Cochlear Implant)

وسیله ای الکترونیکی می باشد که از طریق عمل جراحی در درون گوش داخلی قرار می گیرد و شنیدن صدا را برای افراد ناشنوا و افراد دارای کم شنوایی عمیق فراهم می سازد.

مقایسه معایب و مزایای سمعک و کاشت حلزون

در  مراحل مختلف مداخلات درمانی در آسیب های شنوایی باید با توجه به ویژگیهای هر مراجع تصمیم گرفته شود. از مزایای سمعک می توان به قابلیت قرارگیری امکانات زیاد مانند کنترل صدا، طول عمر بیشتر باتری، فراون تر و قابل دسترس بودن، مناسب برای افرادی که افت شنوایی خفیف تا متوسط دارند و اینکه برای استفاده آن نیازی به عمل جراحی نیست. اما از معایب آن می توان به این موارد اشاره کرد که سمعک فقط صدا را تقویت می کند و مانند یک بلندگو کار می کند در حالی که بعضی از افراد کم شنوا علاوه بر افت شنوایی مشکل بد شنیدن را نیز دارند که سمعک قابلیت برطرف کردن این مشکل را ندارد، بروز نویز ناخواسته در اثر کشیده شدن به لباس، نداشتن کارایی مطلوب برای افراد ناشنوا و افرادی که افت شنوایی شدید تا عمیق دارند، قالب گیری  زیاد و نیاز به عوض کردن زیاد قالب در کودکان به دلیل رشد کودک است.

مداخلات درمانی در آسیب های شنوایی در تهرانسر می تواند شامل کاشت حلزون باشد. از مزایای کاشت حلزون می توان به  نیازی به عوض کردن آن نیست، در افراد ناشنوا و افرادی که کم شنوایی عمیق داشتند و به سمعک جواب ندادند، موثر و کارآمد است، علاوه بر تقویت صدا مشکل بد شنیدن و شنیدن اصوات با فرکانس بالا را برطرف می نمایید، اما از معایب کاشت حلزون جهت کارگذاری کاشت حلزون در گوش داخلی نیاز به جراحی است که شیوه تهاجمی محسوب می شود، در افرادی که نمی توانند عمل جراحی انجام بدهند مانند کسانی که عمل قلب باز انجام داده اند قابل استفاده نیست، کسانی که عمل کاشت حلزون را انجام می دهند بعد از عمل نباید فعالیت های شدید فیزیکی داشته باشند چون ممکن است باعث جابه جایی پروتز  شود یا اینکه بدنفرد پروتز را پس بزند. اما در هر صورت کارکرد سمعک و کاشت حلزون کاهش اثرات افت شنیداری است وبرای انتخاب سمعک یا کاشت حلزون متخصصین مربوطه با توجه به شرایط بیمار  و کارایی بیشتر هر کدام از این دو ابزار برای بیمار تصمیم گیری می کنند به عنوان مثال در فرد کم شنوایی که بتواند با سمعک تا مرحله درک صدا و گفتار پیش برود، کاشت حلزون توصیه نمی شود، پس کاشت حلزون همیشه توصیه و پیشنهاد اول برای بیمار نیست.

گفتار درمانی کم شنوایی

مداخلات درمانی در آسیب های شنوایی و تربیت شنیداری( Auditory Training)

تربیت شنیداری یکی از مراحل مهم مداخلات درمانی در آسیب های شنوایی است.  بر اساس نقش حیاتی شنوایی در رشد گفتار و زبان، توانبخشی شنوایی، روند بسیار مهمی است که می­تواند توانایی کاهش یافته فرد کم شنوا در برقراری ارتباط را بهبود بخشد. از زیر شاخه­ های مهم توانبخشی می­تواند به تقویت باقیمانده شنوایی با استفاده از سمعک مناسب، کاشت حلزون و تربیت شنیداری اشاره کرد. سمعک و کاشت حلزون به تنهایی برای رشد گفتار و زبان کودک کافی نیستند، زیرا اصوات را تنها قابل شنیدن می­کند و در واقع امکان شنیدن را فراهم می­آورد در صورتی که برای افزایش توانایی فرد در استفاده از اصواتی که به او می­رسند، باید مهارت گوش دادن را بهبود بخشید به همین علت کودک باید تحریک و آموزش زود هنگام را دریافت کند تا بسیاری از مهارتهای درک شنیداری گفتار را که کودکان با شنوایی هنجار به طور طبیعی و بدون مداخله کسب می­کنند، به دست آورد. اگر این مهارت در فرد کم شنوا بهبود یابد. بهبودی حوزه­های دیگر مانند رشد تحصیلی، شغلی و روانشناختی نیز تسهیل می­گردد.

مداخلات درمانی در آسیب های شنوایی در تهرانسر برای کمک به افراد آسیب دیده طراحی شده­ اند تا بر چالشهای ناشی از ناتوانی غلبه کنند. منطق حاکم بر توانبخشی، تجهیز فرد با بهترین وسیله کمکی و سپس یاری او برای فراگیری عملی مهارت­های مورد نیازش است. با پیروی از این منطق توانبخشی شنوایی در کودکان شامل تشخیص و تعیین میزان کم شنوایی، تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب، آموزش تربیت شنیداری، استراتژی­های ارتباطی و دریافت گفتار و مداخله در رشد گفتار و زبان و تحصیلات است. اعضاء خانواده کودک کم شنوا نیز اغلب خدماتی را دریافت می­کنند. به این ترتییب اهداف توانبخشی شنوایی شامل کاهش مشکلات ناشی از کم شنوایی و به حداقل رساندن تأثیرات آن بر فرد می­باشد و هدف از تربیت شنیداری، رشد توانایی فرد در دریافت گفتار با استفاده از سیگنال شنوایی و تفسیر تجارب شنوایی است. این آموزش به فرد کم شنوا کمک می­کند تا از باقیمانده شنوایی­اش حداکثر استفاده را ببرد.

مراحل تربیت شنیداری عبارتند از 

  • کشف

توانایی پاسخ به وجود یا عدم وجود صدا دراین مرحله کودک یاد می گیرد که به وجود صدا پاسخ داده و هنگامی که صدایی نیست پاسخ ندهد

  • تمییز

توانایی دریافت تشابهات و تفاوت های بین دو یا چند محرک مثلا: تمییز صدا صوت از طبل

  • شناسایی /بازشناسی

توانایی شناسایی منبع صدا و یا هر محرک صوتی دیگر  در این مرحله کودک باید بتواند با شنیدن صدا منبع صدا یا تصویر آنرا پیدا کند

  • درک

منظور از درک مواردی مانند درک کلمات و جملات می باشد

گفتاردرمانی همزمان باید با تربیت شنیداری شروع شود و بعد از کسب مهارت های شنیداری لازم،  خدمات گفتاردرمانی می تواند به تنهایی ادامه پیدا کند و جز اصلی ترین و مهم ترین خدمات برای کودکان و افراد دارای آسیب شنوایی است.

برنامه های گفتاردرمانی کم شنوایی 

ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کم شنوایی بلافاصله پس از تشخیص شروع می شود و شامل توانبخشی شنوایی شناسی و گفتاردرمانی است.

رویکردهای درمانی شامل:

  • ارجاع پزشکی برای ارزیابی
  • مشاوره در مورد ماهیت نقص شنوایی و اثرات این اختلال بر ارتباط
  • مشاوره برای رسیدگی به پیامدهای خاص بین فردی
  • مشاوره به خانواده
  • مشاوره در مورد استفاده از مهارتهای جبرانی موثر برای به حداقل رساندن اثر آسیب شنوایی
  • انتخاب و نصب دستگاه های تقویت کننده و فناوری های کمک آموزشی در مورد استفاده ، مزایا و تعدیل این سیستم ها
  • آموزش روشهای انتخاب شده برای به حداکثر رساندن مهارتهای ارتباطی درکی و محیطهای عملکردی مربوط به بیمار
  • ارجاع به متخصصان دیگر در صورت لزوم

گفتاردرمانی کم شنوایی در غرب تهران در تهرانسر برای کودکان و بزرگسالانی با کم شنوایی که در برقراری ارتباط ، غذا خوردن ، نوشیدن و بلعیدن مشکل دارند ، درمان ، حمایت و مراقبت های تغییر دهنده زندگی را ارائه می دهند. شنوایی شناسان و آسیب شناسان گفتار نقشهای متفاوتی دارند ، اما اغلب به نفع بیمار همکاری می کنند. متخصص شنوایی شناسی بر تشخیص اختلال شنوایی و دسترسی به دستگاه های شنیداری و صوتی متمرکز است. یک متخصص گفتار درمانی بر اجرای آموزش شنیداری-شناختی برای بهبود ارتباطات تمرکز می کند و باهم همکاری میکنند.

راههای همکاری شنوایی شناسان و گفتاردرمانی کم شنوایی  شامل موارد زیر است:

  • اهداف مربوط به شنوایی و گفتار را تعیین کنید.
  • یک برنامه مراقبت جامع ایجاد کنید.
  • منابع و دانش را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

 مشکلات شنوایی چگونه بر رشد زبان و گفتار تاثیر می گذارند؟

کودکی که مشکل کم شنوایی خفیف دارد، ممکن است تعدادی از صداهای مشخص و حروف ها را نشنود. اگر مشکل شنوایی کودک شدید تر باشد ممکن است صداهای بیشتری را نشنود‌. این کودکان در درک آنچه به آنها گفته می‌شود دچار مشکل می‌شوند و ممکن است نتوانند دستورالعمل‌ها را به خوبی دنبال کنند.

گفتاردرمانی کم شنوایی خلیج فارس در تهرانسر به این مسئله دقت میکند که آنها ممکن است در جمله سازی و یادگیری ساختارهای دستوری زبان دچار مشکل شوند. ممکن است گفتار آنها خیلی سخت درک شود زیرا آنان کامل نمی شنوند که دارند چه می گویند. کودکی که مشکلات شنوایی عمیق و شدیدتری دارد، در گفتار و زبان نیز مشکلات بیشتری دارد.

گفتار درمانی در کم شنوایی

اگر مغز فرد اطلاعات زبان را در جوانی دریافت نکند، یادگیری آن بعدها برای فرد با افزایش سن بسیار سخت تر می شود این کودکان نیاز به یادگیری سایر راههای ارتباطی مانند زبان اشاره دارند و این گونه، توانایی یادگیری زبان را از دست نمی‌دهند.

گفتاردرمانی کم شنوایی  :

قطعاً والدین کودکان به شدت درگیر این موضوع می شوند که برای بهبود کیفیت زندگی کودک چه باید کرد. گفتار درمانی از راه‌های مختلفی به کودک کمک می‌کند اما تنها راه برای مداوای بهتر کودک، شروع زودهنگام مداخلات است. کودکانی که هنگام تولد یا اندکی بعد تر مشکلات شنوایی آنها تشخیص داده می‌شود، باید گفتار درمانی را در سن ۶ ماهگی شروع کنند‌. کودکانی که مشکلات آنها دیرتر تشخیص داده می‌شود باید گفتار درمانی را در سریع‌ترین زمان ممکن شروع کنند.

انتخاب شیوه درمانی به وضعیت مراجع، فرهنگ جامعه، ترجیحات فرد و موقعیت آنها بستگی دارد. پس گفتاردرمانی کم شنوایی خلیج فارس(شماره۲) در تهرانسر ، با توجه به این شرایط، برنامه درمانی هر فرد خاص خود او می باشد.

گفتاردرمانی کم شنوایی خلیج فارس در تهرانسر ؛ راه های تقویت شنوایی:

با بهبود تکنولوژی راه های بسیاری برای بهبود شنوایی فرد وجود دارد. وسیله های کمکی شنوایی می تواند در حدود ۳ تا ۴ هفتگی نوزاد کاشته شوند و داده‌های شنوای خوبی را برای کودک تأمین می‌کند. کودکانی که میزان شدیدتری از ناشنوایی دارند، از این وسیله بهره چندانی نمی برند. اگر کودکی در محیطی بزرگ شود که آنها به زبان اشاره صحبت می‌کنند؛ کودک این زبان را به خوبی یاد می‌گیرد و به احتمال زیاد به گفتار و عملکردهای شنیداری نیاز نخواهد داشت. البته این وضعیت بسیار نادر است.

گفتاردرمانی کم شنوایی خلیج فارس در تهرانسر

 گفتاردرمانی کم شنوایی چه کمکی به کودکان می کند؟

متخصص گفتاردرمانی تاخیر زبانی ابتدا کودک را ارزیابی می کند. این ارزیابی‌ها می‌توانند رسمی یا غیررسمی باشند و به گفتار درمانگر در چیدن برنامه درمانی مناسب کمک زیادی می کند. گفتار درمانگر بر اساس نتایج ارزیابی، نیازها، خواسته‌های کودک و خانواده وی از راه‌های مختلفی مداخلات خود را انجام می‌دهد مانند:

  • وسیله های کمکی و برنامه های فوق درسی مدرسه
  • مرور های منظم تمرینات در خانه و مدرسه با گفتار درمانگر
  • یک دوره منظم گفتار درمانی برای کار روی اهداف مربوط به گفتار و زبان
  • گروه درمانی در گفتاردرمانی کم شنوایی خلیج فارس در تهرانسر یا جلسات دو نفره با کودکان دیگر.

کودکان از این جلسات بسیار بهره می‌برند و در یادگیری شنوایی آن ها و توانایی مشارکت در بحث به آن ها کمک فراوانی می‌کند. حمایت آموزش والدین برای دستیابی به هدف و گفتار درمانی و پیشبرد استراتژی ها امری مهم است و به بهبود وضعیت کودک کمک فراوانی می کند.

گفتاردرمانی کم شنوایی خلیج فارس در تهرانسر ؛میزان افت شنوایی و تاثیر آن بر گفتار و زبان:

  •  افت خفیف (میزان آسیب ۲۶ تا ۴۰ دسی بل است): افراد مبتلا به آسیب شنوایی خفیف برای درک گفتار دیگران ممکن است نیاز به لب خوانی داشته باشند، عدم توجه کافی به صداهای اطراف خود دارند، مشکلات خفیف گفتاری دارند و تاخیر کمی در رشد گفتار و زبان دارند.
  • افت متوسط (میزان آسیب ۴۱ تا ۶۵ دسی بل است): افراد مبتلا به آسیب شنوایی متوسط در مکالمات اکثر اصوات گفتاری را نمی شنوند، عدم توجه به صداها، تاخیر زیادی در رشد گفتار و زبان دارند،مشکل در تلفظ صحیح  بیشتر صداهای گفتاری را دارند و در خواندن ونوشتن مشکل دارند.
  • افت شدید تا عمیق (میزان افت بیشتر از ۶۵ دسی بل است): افراد مبتلا به آسیب شنوایی شدید تا عمیق خزانه واژگان محدودی دارند، اختلالات تلفظی شدیدی دارند، آهنگ و ریتم گفتارشان اختلال دارد و وضوح گفتارشان پایین است.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات گفتاردرمانی در آسیب های شنوایی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

منابع

  1. ndcs.org.uk

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *