علت دیر حرف زدن کودکان همراه با درمان

علت دیر حرف زدن کودکان همراه با درمان آن  و حذف ان میتواند به درمان زودتر تاخیر کلامی کمک کند. یکی از مسائل مهمی که گفتار درمانگران و والدین دوست دارند از ان مطلع شوند؛ همین مبحث مربوط به علت یابی دیر صحبت کردن کودکان است. کودکان با علت های متفاوتی تاخیر در کلام را تجربه میکنند. اما فرای موضوع دیر صحبت کردن ان ها، بحث درمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کودکانی که دیر حرف میزنند را فقط میتوان با استفاده از کمک متخصص گفتار درمانی درمان کرد. هیچ تخصص دیگری صلاحیت کافی در نظر دادن برای این مورد را ندارد. قصد داریم به طور مفصل درباره علت دیر حرف زدن کودکان همراه با درمان صحبت کنیم

علت دیر حرف زدن کودکان همراه با درمان

ژن های مربوط به دیر حرف زدن کودکان

یکی از شایع ترین دلیل ها برای دیر حرف زدن کودکان بحث ژنتیک است. در دسته ای از افراد ژن باعث تفاوت در ساختار های مغزی و فعالیت های ان میشود. به همین علت این کودکان درگیر تاخیر کلامی میشوند. برای مثال در دسته ای از افراد جایگاه زبان در نیمکره راست مغز قرار میگیرد. در صورتی که جایگاه زبان برای افراد غالب در دنیا نیمکره چپ مغزی میباشد. این مورد میتواند باعث ایجاد تاخیر کلامی و دیر حرف زدن در کودکان، اختلال رشدی زبان و مواردی مانند لکنت و نا روانی در گفتار میشود.

عموما برای بررسی تاثیر ژن بر روی صحبت کردن کودک در رابطه با وضعیت دیگر اعضای خانواده صحبت میشود. در صورتی که در اقوام نزدیک کودک فردی با سابقه تاخیر کلامی وجود داشت میتوان علت دیر حرف زدن کودک را ژنتیک دانست. هر چند که هم چنان تحقیقات و پژوهش ها در این مورد ادامه دارد؛ و نمیتوان به صورت قاطعانه در مورد این موضوع نظر داد.  دیر حرف زدن در کودکان میتواند غیر وراثتی هم باشد.

فقر محیطی

سبک زندگی و اوضاع چند سال اخیر باعث شده است؛ علت دیر حرف زدن اکثر کودکان بحث مربوط به فقر محیطی باشد. در سال های اخیر جامعه انسانی با بیماری کرونا مواجه شد. به همین علت ارتباطات خانوادگی و بین فردی کمتر شد. در نهایت این مسئله باعث شد که کودکان فقر محیطی را تجربه کنند. در نهایت این موضوع باعث دیر تر از حد طبیعی شروع به صحبت کردن کودکان شد.

عموم درمانگران برای رفع و رجوع تاخیر کلامی و دیر حرف زدن در کودکان، غنی کردن محیط را نیز در برنامه درمانی خود قرار میدهند. افزایش محرک های کلامی، به شیوه درست و خاص یکی از کار هایی است که به جهت غنی تر کردن محیط استفاده میشود.

آسیب مغزی منجر به تاخیر کلامی

یکی از دلایل عمده برای عدم صحبت کردن کودکان بحث اسیب مغزی است. کودکانی که در دوران نوزادی خود دچار اسیب و ضربه به سر شده اند بیش از دیر کودکان درگیر اسیب های کلامی میشوند. اسیب های شدید تر در دوران کودکی نیز میتواند باعث ایجاد تاخیر کلامی شود. در صورتی که ضربه باعث ایجاد اختلالات دیگر نیز شده باشد، احتمال دیر تر صحبت کردن کودک نسبت به شرایط طبیعی بیش تر میشود. در ادامه مقاله علت دیر حرف زدن کودکان همراه با درمان به موارد بیشاری اشاره می کنیم.

بیماری و مشکل زمینه ای

ابتلا کودکان به بیماری های زمینه ای نیز میتواند باعث ایجاد تاخیر کلامی شود. پژوهش ها نشان داده است کودکانی که روز های بیشتری در بیمارستان بوده اند؛ به احتمال بیشتری درگیر تاخیر کلامی میشوند که باید به  یک متخصص گفتار درمانی تاخیر زبانی مراجعه کنند. یکی از مهمترین عللی که برای این مورد پیش بینی میشود؛ بحث مربوط به فقر محیطی در مکان های درمانی است. همچنین تمرکز بر روی حفظ جان و ثبات فیزیولوژیک مسئله دومی است که، باعث دیر صحبت کردن در کودکان میشود.

اسیب های روحی و روانی میوتیسم انتخابی

اسیب های روحی و روانی به خصوص میوتیسم انتخابی باعث ایجاد تاخیر کلامی شود. در صورتی که کودک مدت زمان بیشتری درگیر این نوع از اختلال باشد؛ باعث ایجاد تاخیر های شدید تر میشود. موارد زیر میتواند باعث ایجاد تاخیر کلامی و دیر صحبت کردن کودکان شود:

  • افسردگی دوره کودکی
  • تروما های روحی روانی
  • اختلال اضطراب
  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی
  • میوتیسم انتخابی
  • و …

علت دیر حرف زدن کودکان همراه با درمان

علت دیر حرف زدن کودکان همراه با درمان

درمان تاخیر کلامی وابسته به شرایط میتواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم انجام شود. سن کودک، شدت اختلال، سطح همکاری کودک و اختلالات همراه او میتواند در انتخاب روش درمان تعیین کننده باشد. در درمان مستقیم، کودک در جلسه درمانی تحت تمرین و تکالیف متفاوت قرار میگیرد. همچنین در صورت نیاز برای والد دسته ای از تمرینات تجویز میشود. اما درمان غیر مستقیم دیر صحبت کردن کودکان میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • اصلاح محیط
  • افزایش تحریکات کلامی و غیر کلامی
  • اصلاح ارتباط والد و کودک
  • بررسی و تصحیح سطوح ارتباطی بین فردی
  • و …

این موارد میتواند به صورت همزمان و یا به تنهایی تجویز شود. درمان غیر مستقیم صرفا شامل موارد فوق نمیشود. رویکرد ها و روش های متفاوت دیگری نیز وجود دارد. که در شرایط متفاوت تجویز میشود.

کلمات کلیدی : علت دیر حرف زدن کودکان همراه با درمان

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *