کار درمانی در زانو ضربدری

زانو ضربدری که نام علمی آن ژنو والگوم است جزو اختلالات ارتوپدی بوده و در اثر چرخش زانوها به سمت داخل شکل می گیرد. افراد مبتلا اگر در حالت ایستاده زانوهایشان را به هم بچسبانند، حدود ۳اینچ یا بیشتر بین مچ پاهایشان فاصله است. این عارضه بیشتر در کودکان خردسال دیده می شود. که اغلب در ۴سالگی قابل تشخیص است که هر چه سریعتر و در سن پایین تر درمان شروع شود نتیجه بهتر و مطلوب تری به دست می آید.  شیوه درمانی که در اغلب موارد به کار می رود تجویز ارتز توسط متخصص ارتوپدفنی است. در ادامه میخواهیم با عوامل بروز و شیوه های مختلف درمان زانو ضربدری در تهرانسر آشنا شویم.

درمان زانو ضربدری (پای ضربدری) با ورزش درمانی و بریس (زانو بند) - پروفسور بیژن فروغ

حرکات اصلاحی برای زانو ضربدری

زانو ضعیف یا ضبطری می‌تواند به علت ضعف عضلات پیرامون زانو، ناهماهنگی عضلات، آسیب‌های قدیمی یا عوامل دیگری رخ دهد. حرکات اصلاحی و تمرینات زیر می‌توانند به تقویت عضلات پیرامون زانو و بهبود وضعیت زانو کمک کنند. با این حال، قبل از انجام هر تمرین، بهتر است با پزشک یا متخصص کاردرمانی جسمی خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که تمرینات مناسب برای شما هستند و هیچ تضادی با وضعیت شما نخواهد داشت.

  1. تمرین انقباض عضلات کوادریسپس: در این تمرین، با نشستن روی صندلی یا تخته و قرار دادن پاهایتان روی زمین، با انقباض عضلات کوادریسپس (عضلات جلوی ران) سعی کنید پاهایتان را برهم فشار دهید. سپس عضلات را به آرامی و به تدریج رها کنید. این تمرین را تکرار کنید.
  2. تمرین انقباض عضلات ایزیاس: در این تمرین، دراز بکشید و پاهایتان را روی زمین قرار دهید. سپس با انقباض عضلات ایزیاس (عضله عقب ران)، سعی کنید پاهایتان را برهم فشار دهید. سعی کنید عضلات را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید و سپس آرامی آنها را رها کنید. این تمرین را تکرار کنید.
  3. تمرین انقباض عضلات همسترینگ: در این تمرین، دراز بکشید و پاهایتان را روی زمین قرار دهید. سپس با انقباض عضلات همسترینگ (عضله پشت ران)، سعی کنید پاهایتان را به سمت بالا ببرید. سعی کنید عضلات را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید و سپس آرامی آنها را رها ک
    1. تمرین انقباض عضلات کف پا: در این تمرین،می‌توانید با انقباض عضلات کف پا، عضلات پا را تقویت کنید. برای این تمرین، نشسته و پاهایتان را روی زمین قرار دهید. سپس با فشار دادن پا به زمین، عضلات کف پا را تنش دهید. سعی کنید عضلات را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید و سپس آرامی آنها را رها کنید. این تمرین را تکرار کنید.

    نید. این تمرین را تکرار کنید.

  4. تمرین انقباض عضلات آدوکتور: در این تمرین، نشسته و پاهایتان را به هم فشار دهید. سعی کنید با انقباض عضلات آدوکتور (عضلات داخل ران)، پاهایتان را به هم فشار دهید. سعی کنید عضلات را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید و سپس آرامی آنها را رها کنید. این تمرین را تکرار کنید.

علاوه بر این تمرینات، مهم است که در طول روز به فعالیت بدنی منظم بپردازید. پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و تمرینات استقامتی می‌توانند به تقویت عضلات پا و زانو کمک کنند. همچنین، در صورت داشتن آسیب یا درد شدید در زانو، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را برای شما تعیین کند.

زانو ضربدری یعنی چه؟

زانو ضربدری یک عبارت است که در ورزش‌های مختلف استفاده می‌شود، به ویژه در مبارزات و رزمیات. این عبارت به معنای زدن یا ضربه زدن با زانو به حریف است. در این حرکت، شخصی که ضربه می‌زند، زانو خود را به سمت بالا می‌برد و با قدرت آن را به سمت حریف می‌فرستد. زانو ضربدری می‌تواند در حملات مختلفی مانند ضربه‌زدن به شکم، سینه، صورت یا سایر قسمت‌های بدن حریف استفاده شود. این حرکت معمولاً در رزمیات مبارزه‌ای مانند کیک‌باکسینگ، موی تای، میکس‌مارشال آرت‌ها و برخی سبک‌های مبارزه‌ی خاص دیگر استفاده می‌شود.

ورزش هایی برای درمان زانوی ضربدری - دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپد

عوامل ایجاد و بروز زانو ضربدری

بروز این حالت در کودکان سالم زیر ۶-۷ سال کاملاً شایع است و فقط قسمتی طبیعی از رشدشان است. با رشد کودک معمولاً پاها به تدریج صاف می شوند. اگرچه ژنو والگوم در حد خفیف ممکن است تا بزرگسالی ادامه داشته باشد. اما گاهی ممکن است یک مشکل اساسی در میان باشد. دلیل بروز زانو ضربدری در سنین بالاتر کودکی، یا عدم بهبودی با افزایش سن شامل موارد زیر است:

  • راشیتیسم یا نرمی استخوان. به دلیل مشکلات رشدی استخوان ناشی از کمبود ویتامین D و کلسیم
  • فشار بیش از حد به زانوها. به عنوان مثال، در نتیجه چاقی یا شل شدن رباط های زانو.
  • بروز آسیب یا عفونت در زانو و یا استخوان های پا
  • شرایط ژنتیکی موثر بر رشد استخوان ها و مفاصل

بزرگسالان نیز گاهی ممکن است دچار حالت زانو ضربدری بشوند. این موارد اغلب با مشکلات مفصلی مانند آرتروز یا آرتریت روماتوئید(روماتیسم) همراه است.

درمان زانو ضربدری در تهرانسر

درمان ژنو والگوم یا حالت ضربدری زانو

درمان ژنو والگوم به علت و شدت علائم فرد بستگی دارد. گاهی صرفا مکمل های ویتامین D، کلسیم و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز می شود. اما به طور کلی برنامه درمانی زانو ضربدری معمول شامل یک یا چند مورد زیر است:

  • کاهش وزن. چاقی می تواند فشار بیشتری به زانوها وارد کند و باعث بدتر شدن وضعیت شود. پس باید تا جای ممکن وزن اضافی از روی زانوها برداشته شود.
  • کار درمانی در درمان زانو ضربدری در تهرانسر. برای اکثر افراد مبتلا به ژنو والگوم، کاردرمانی می تواند به تنظیم مجدد زانوها و تثبیت آن ها کمک کند. کاردرمانگر تمریناتی برای تقویت عضلات پا و ران انجام و به فرد آموزش می دهند. کشش های خاص نیز ممکن است در بهبود علائم زانو ضربدری مفید باشد.
  • ارتزها که توسط کارشناس ارتوپد فنی تجویز می شود. ممکن است دفورمیتی سبب کوتاهی یک پا شده باشد. در این صورت با قرار دادن یک پاشنه در سمت کوتاه، راه رفتن تنظیم شده، و درد کاهش می یابد. برای کودکانی که تا ۸ سالگی حالت ضربدری زانوهای آن ها برطرف نشود، از بریس یا آتل استفاده می شود. این کار باعث می شود استخوان ها در جهت صحیح به رشدشان ادامه دهند.
  • عمل جراحی. هنگامی که دفورمیتی زانو ضربدری شدید باشد معمولا جراحی پیشنهاد می شود. این در حالتی است که سایر روش ها برای تسکین درد و تثبیت زانو کافی نباشند. برای افراد جوان، یک صفحه فلزی کوچک که در زانوی آن ها قرار داده می شود. این کار می تواند به رشد استخوان ها در آینده کمک کند. بعد از اصلاح رشد استخوان صفحه برداشته می شود. برای بزرگسالان ممکن است از استئوتومی استفاده شود. در این جراحی از صفحات فلزی دائمی برای تراز نگه داشتن استخوان ها استفاده می کنند. جراحی تعویض مفصل زانو نیز یکی از گزینه های درمان زانو ضربدری در تهرانسر برای بزرگسالان مسن تر می باشد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات کاردرمانی در زانودرد، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

کاردرمانی در زانو درد در تهرانسر

مداخلات کاردرمانی در زانو ضربدری در تهرانسر

  • توصیه به تهیه ی یکسری وسیله های تطابقی و جبرانی دائمی یا موقتی در خانه مانند نصب میله های کمکی روی دیوار، آسانسور یا بالابر و یا اعمال تغییراتی در آشپزخانه(مانند قرار دادن ادویه ها و سایر وسایل ضروری در کابینته ها و کمد های پایین)
  • مشاوره در خصوص نیاز یا عدم نیاز فرد، به کراچ، واکر یا ویلچر در شرایط شدید زانو ضربدری
  • آموزش یکسری تکنیک های جدید برای تکمیل فعالیت های روزانه مانند لباس پوشیدن
  • پشتیبانی کاری برای بازگشت فرد به شغل سابق خود و یا یافتن فرصت های جدید شغلی برای وی
  • تسهیل دسترسی به فعالیتهای تفریحی مانند ورزشها یا سرگرمی های مورد علاقه ی فرد
  • مشاوره در مورد وسایل نقلیه ی مناسب سازی شده برای ویلچر و…
  • ارائه ی اهداف و برنامه های کاردرمانی متناسب با اهداف شخصی

منابع درمان زانو ضربدری در تهرانسر

  1. healthline
  2. nhs.uk

برای اطلاعات بیشتر در زمینه زانوبند های طبی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

زانوبند طبی در تهرانسر ؛ ارتوپدفنی تهرانسر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *