دیزآرتری  اختلال حرکتی در تکلم است که به علت آسیب به سلول های عصبی ایجاد می شود و انواع مختلفى دارد. درمان دیزآرتری در تهرانسر از جمله حیطه های گفتار درمانی می باشد. گفتاردرمانی در دیزآرتری به این افراد کمک شایانی می کند. این اختلال انواع مختلفی دارد و روند درمان آنها باهم متفاوت است. در ادامه بیشتر در این زمینه خواهیم خواند.

دیزآرتری چیست؟

دیزآرتری  اختلال حرکتی در تکلم است که به علت آسیب به سلول های عصبی ایجاد می شود و انواع مختلفى دارد. شل(flaccid) ،سفت(spastic) آتاکسیک (ataxic) کم تحرک(hypokinetic) پرتحرک(hyperkinetic) مختلط(mixed) . افراد مبتلا به این اختلال باید برای ارزیابی‌ و درمان به متخصص گفتاردرمانی مراجعه کنند.  افراد مبتلا به دیزآرتری در  تنطیم تنفس مطلوب، تلفظ صداها، آهنگ گفتار اختلال دارند و در فعالیت حرکتی‌ اندام گفتاری برای بیان کردن آواها مشکل دارند  در زمینه های مانند دستور زبان، خزانه واژگان مشکلی ندارند.

دیزآرتری از نوع شل

گفتاردرمانی در دیزآرتری در تهرانسر ، درمان دیزآرتری در تهرانسر ، درمان لکنت در تهرانسر ، دارو درمانی در لکنت ، دارو درمانی در درمان لکنت

میزان وضوح گفتار این بیماران به طور همه جانبه و به شدت کاهش می­یابد.  صدای این بیماران بصورت گرفته، توام با تقلا و فشار، همراه با تو دماغی صحبت کردن (از نوع متوسط تا شدید)، اشکال در تلفظ صداها و آهنگ یکنواخت گفتار است.هدف برنامه درمانی این بیماران کاهش و یا حذف هر یک از این ابعاد معیوب گفتار می­باشد. در انواع خفیف­تر بیماری درمان عینی و مفهوم­سازی گفتار (آزمایش کارایی عملکردی گفتار) میسر گشته است. طبیعی است که روند بهبود بیماران با اختلال شدید کندتر از سایرین بوده و نتیجه کمتری از درمان عاید آنها خواهد شد و ممکن است در این بیماران دوره­های تکراری وجود داشته باشد. در مواردی که گفتار بیمار غیر قابل درک است و یا کلاً بیمار فاقد گفتار می­باشد لازم است ار روشهای جایگزین (شیوه­های غیرکلامی) استفاده شود.

دیزآرتری از نوع آتاکسیک

اشکالات ارتباطی بیماران آناکسیک، ناشی از تنوع نا منظم حرکات لازم جهت تولید آواهای مورد نظر در یک واحد زمانی می­باشد. لذا خصوصیات صوت و گفتار این اشخاص معمولاً بصورت زیر است: عدم دقت در تولید همخوانها، تکیه نامناسب، شکست نامنظم، اشکال در تولید آواها، اشکال در انجام حرکات تند و سریع ، لرزش و شلی عضلات. از آنجاایکه مخچه بیمار آسیب دیده است. توانایی وی در هماهنگ نمودن زمان، دامنه و حرکات دقیق مستلزم تولید کاهش یافته است. اگر چه دستگاههای مناسبی برای آغاز حرکات مربوط به گفتار وجود دارند ولی باز هم درجه موفقیت در ایجاد حرکات بسیار متغیر است.

هدف اصلی در درمان بیماران مبتلا به دیزآرتری در تهرانسر از نوع آتاکسیک بهبود عملی وضوح گفتار می­باشد.درمان اختصاصی باید برروی بهبود  کیفیت صوت و دستگاههای فرعی حنجره­ای، افزایش تولید صحیح آواها و تئبیت عوامل زمانی همراه با سرعت و اعمال تکیه مناسب در گفتار متمرکز شود. با توجه به چند بعدی بودن مشکلات این بیماران، انتخاب نقطه آغازین درمان و سپس هماهنگ نمودن تقویم درمان برای رسیدن به حداکثر بهبودی کاری بس مشکل می­باشد. گرفتن نتایج بلندمدت به توانایی درمانگر در ارزیابی­ها و توانایی تغییر دادن روشهای درمانی بستگی دارد. درمان دیزآرتری در تهرانسر همیشه شامل بعضی از انواع ارزیابیهای اولیه برای تشخیص وجود علائم، شدت اختلال و درک و آگاهی بیمار از مشکل خویش می ­باشد.

نوع کم تحرک

دیزارتری نوع کم تحرک نسبتاً رایج است. این بیماری معمولاً ناشی از عارضه پارکینسون می­باشد. هر چند که علت  آن بیماری ویلسون هم ذکر شده است. همینطور جزو علل این بیماری از فلج پیشرونده فوق هسته­ای و بیمار رانیکه برای مدت طولانی از داروهای مخصوص روان درمانی استفاده می­کنند نیز نام می­برند. در این شرایط، اختلال عصب شناختی اولیه با تمهیدات پزشکی از جمله درمان دارویی برطرف می­گردد. در صورت وجود دیزارتری از نوع کم تحرک، گفتار درمانگر می­تواند خدمات زیر از جمله ارزیابی، درمان و آموزش انجام دهد.

  1. افزایش تنفس لازم برای گفتار
  2. افزایش دامنه حرکت اندامهای تولید کننده.
  3. تغییرپذیری نوای گفتار بشکل اغراق­آمیز
  4. رفع کاهش سرعت گفتار

دیزآرتری از نوع پر تحرک

مبتلایان به اختلالات گفتاری که دارای فعالیتهای حرکتی بیش از حد از جمله پرشهای عضلانی، انواع تیک، کره و دیستونی می­باشند تحت عنوان دیزارتری پر تحرک طبقه­بندی می­شوند. این پر تحرکی معمولاً ناشی از اثرات سمی داروها، عوارض عصبی، شیمیایی یا ضایعات عصبی است.

شدت دیزآرتری پر تحرک طیف وسیعی را بوجود می­آورد . بطوریکه برخی از بیماران تنها علائمی از اختلال در هماهنگی را نشان می­دهند، حال آنکه دیگران ممکن است از برقراری ارتباط علائمی از اختلال در هماهنگی را نشان می­دهند. حال آنکه دیگران ممکن است از برقراری ارتباط کلامی، به کلی ناتوان گردند. برای مثال ، بیماران مبتلا به کره می­توانند گفتاری قابل فهم ارائه دهند، این گفتار تنها هنگام بروز عارضه پر تحرکی دچار گسستگی و اختلال می­گردد. در دیستونی، کنترل حرکتی مکانیسم گفتار ممکن است بتدریج دچار اختلال گردد. این اختلال ناشی از نقصان حرکتی تدریجی است.در این بیماران بجای ایجاد رفتار مناسب، از شیمی درمانی و اعمال جراحی بعنوان روشهای اولیه درمانی استفاده می­شود. اهداف شیمی درمانی بهسازی عملکرد، کاهش الگوهای حرکتی معیوب و بهبود وضع ظاهری است.

 نوع مختلط

این اختلال آنچنان طیف وسیعی از عضله را در بر می­گیرد که نمی­توان آن را به روشنی تحت عنوان دیزارتری شل اسپاستیک، آتاکسیک، کم تحرک یا پر تحرک تقسیم­بندی نمود. روشهای درمانی برای یک بیمار مبتلا به دیزارتری مختلط بستگی به تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از ارزیابی دارد. روشهای کلی برای درمان این بیماران وجود دارد. این روشها هم بیمارانی را که در حال بهبودی هستند و هم آن دسته که بیماری پیشرونده و سندرم دارند را شامل می­شود.

درمان دیزآرتری مختلط در بیمار رو به بهبودی 

درمانگر در اولین مرحله درمان دیزارتری رو به بهبودی که ناشی از ضربه مغزی، فقدان اکسیژن یا آنسفالت است سعی می­کند. از روش ارتباطی افزاینده استفاده کند تا نیازهای ارتباط را برآورده سازد بدین ترتیب گفتار مجدداً پی­ریزی می­گردد. روش افزاینده – ارتباطی شامل روشهای تخصصی و غیر تخصصی است مانند زمزمه کردن کلمات فهرست و حروف از یک سو و تجهیزات الکترونیکی از سوی دیگر، با در نظر گرفتن اینکه توانائیهای زبانی و شناختی در افراد دیزارتریک شدیداً آسیب دیده است، انتخاب یک روش ارتباطی افزاینده اسیب در درجه اول بستگی به نیازهای ارتباط دارند. که البته با توجه به توانائیهای حسی – حرکتی بیمار نیز تعیین می­گردد. گفتاردرمانی اختلالات تلفظ در درمان دیزآرتری موثر است.

درمان دیزآرتری مختلط از نوع پیشرونده

روند درمانی در مورد دیس­آتری پیشرونده با دیزارتری در حال بهبود کاملاً متفاوت است.

با اینجال بسیاری از اهداف و خط­مشی­ها مشابهند بطور کلی نویسنده شیوه درمان دیس­آرتیری پیشرونده را به ۴ زمینه تقسیم می­کند.

  • افزایش کارایی گفتار تا حد ممکن.
  • مفهوم ساختن گفتار تا حد ممکن.
  • آموزش شنونده.
  • افزایش ارتباط.

 

منابع:

  1. American Speech-Language-Hearing Association
  2. News About Dysarthria

برای اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال بلع در کودکان، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

اختلال بلع در کودکان ؛ گفتاردرمانی در تهرانسر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *