ارتوپد فنی(دافو )

دافو در تهرانسر یک نام تجاری اختصاری برای ارتز متحرک پا و مچ پا در تهرانسر است که توسط متخصص ارتوپد فنی در تهرانسر درست می شود.  این وسیله حمایت خارجی ظریف و انعطاف پذیری را برای قسمت پایینی پا فراهم می کند. ویژگی اصلی آن پشتیبانی همه جانبه و قوی مچ پاست. این ارتز بسته به سایز و وزن هر شخص، متناسب با آن برایش ساخته می شود. به طور کلی با اعمال فشار در نقاطی خاص، تغییر شکل پا را اصلاح می کند. نقش آن نگه داشتن پا در وضعیت عملکردی صحیح، هنگام ایستادن، راه رفتن یا حتی استراحت است. در ادامه با کاربرد و نحوه عملکرد این ارتز بیشتر آشنا می شویم.پروتز پا و مچ پا | سفارش و خرید پروتز پا | کلینیک ارتوپدی فنی حکیم | پروتز زیر زانو، پروتز پنجه کربنی، پروتز پا، پروتز انگشت، کفی طبی، کفش طبی

ارتز متحرک پا و مچ پا چیست؟

ارتز متحرک پا و مچ پا یک وسیله پزشکی است که برای حمایت و تثبیت پا و مچ پا استفاده می‌شود. این ارتزها معمولاً از موادی مانند پلاستیک، فلز یا الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند و قابلیت تنظیم و تغییر شکل دارند.

ارتز متحرک پا و مچ پا به عنوان یک وسیله کمکی در درمان برخی از مشکلات پا و مچ پا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ارتزها می‌توانند در مواردی مانند شکستگی استخوان، آرتروز، آسیب‌های رباطی، پارگی عضلات و ترمیم بعد از جراحی استفاده شوند.

ارتز متحرک پا و مچ پا قابلیت تنظیم درجه حرکت را به پا و مچ پا می‌دهد و به فرد کمک می‌کند تا حرکت طبیعی را انجام دهد. این ارتزها معمولاً با استفاده از بندها، بنداندازها و مکانیسم‌های قفل کننده قابل تنظیم هستند.

مشاوره و تجویز ارتز متحرک پا و مچ پا توسط پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست صورت می‌گیرد و باید بر اساس نیاز و شرایط خاص هر فرد تعیین شود.

 

ویژگی های دافو یا ارتز متحرک پا و مچ پا

ارتز متحرک پا و مچ پا دارای لولاهای انعطاف پذیر است. این باعث می شود که مچ پا به آرامی خم شود. حتی اگر مقداری پیچش و چرخش در قسمت پایین ساق پا نسبت به پا وجود داشته باشد. در واقع حرکاتی که در هنگام فعالیت های ایستاده و همچنین راه رفتن به طور طبیعی رخ می دهند. علاوه بر این، آفو دارای قابلیت توقف پلنتار فلکشن است. با اعمال این محدودیت، پا بیشتر از آنچه که تنظیم شده به سمت پایین حرکت نمی کند. در واقع دامنه حرکت دلخواه تنظیم و از افتادگی پا جلوگیری می شود. این  امر سبب می شود تا در صورت وجود اسپاسم در عضلات پشت ساق، پا بتواند به طور موثر بالا برود.

ارتوتیک اندام تحتانی، ارتز زانو، مچ پا و لگن | کلینیک ارتوپدی فنی حکیم | پروتز زیر زانو، پروتز پنجه کربنی، پروتز پا، پروتز انگشت، کفی طبی، کفش طبی

کاربرد دافو یا ارتز متحرک پا و مچ پا 

ارتز داینامیک پا و مچ پا به طور کلی از مواد ترموپلاستیک نازک ساخته شده اند. این امر آن ها را کاملاً برای پا مناسب کرده است. استفاده از ترموپلاستیک انعطاف پذیر و نازک به این معنی است که دافو می تواند کنترل محیطی عقب و جلو را برای حفظ یک تراز خنثی فراهم کند.

در طرح های اصلی این ارتز، اغلب یک کفی “عصبی” گنجانده می شد. که شامل یک بالشتک در بریدگی پرونال، یک برجستگی زیر متاتارس ها، و بلند کننده چهار انگشت پا بود. این نظریه مطرح شد که اعمال این فشارها به پا باعث کاهش میزان اسپاستیسیته در عضلات پشت ساق می شود. با این حال تحقیقات فعلی نشان می دهد که با اعمال این اصلاحات، تغییری در فعالیت عضلات پشت ساق پا رخ نمی دهد.

نکته مهم این که دافو فقط باید در مواردی استفاده شود که تغییر شکل در صفحه عرضی پا و مچ پا رخ داده باشد. که در این صورت با استفاده از آفوی داینامیک می تواند با کمترین نیرو به صورت منفعل اصلاح شود.

ارتز متحرک پا و مچ پا در تهرانسر ، دافو در تهرانسر ، ارتوپدفنی در تهرانسر

چه افرادی نیاز به استفاده از آفوی داینامیک دارند؟

دافو ها اغلب برای کمک به تحرک و مهارت های حرکتی کودکان دارای مشکلات زیر به کار برده می شوند:

  • کودکان مبتلا به فلج مغزی(CP). با افزایش طول گام ها و جلوگیری از افتادگی پا پایداری کودک را حین راه رفتن افزایش می دهد.
  • اسپینا بیفیدا
  • دیستروفی عضلانی
  • پای پرانتزی
  • کودکان ۵ تا ۱۰ سال مبتلا به پای والگوس صاف
  • اوتیسم

آفو همچنین برای سایر بیمارانی که دچار تغییر شکل خفیف پا شده اند نیز کاربرد دارد. مثل برخی بیماران دچار سکته مغزی و یا ام اس. به طور کلی افرادی که به نحوی فاقد کنترل پا و مچ پا هستند. بنابراین برای حفظ وضعیت عملکردی خود به حمایت و کمک بیشتری نیاز دارند.

چه کسانی به خدمات ارتوپدفنی نیاز دارند:

گروه اول از افرادی که به خدمات ارتوپدفنی در تهرانسر نیاز دارند عبارتند از: افرادی که دارای مشکلات پا درد، زانودرد، کمردرد، صافی کف پا، عقب زدگی زانو، بدشکلی پا و کسانی که پا، دست، چشم و گوش خود را ازدست داده اند و نیاز می باشد برایشان وسیله ای ساخته شود. این افراد ممکن است به دافو یا ارتز متحرک پا و مچ پا در تهرانسر نیاز داشته باشند.

گروه دوم  از افرادی که به خدمات ارتوپد فنی نیاز دارند عبارتند از: کسانی که دارای معلولیت های مختلف هستند مانند افراد ضایعه نخاعی، فلج اطفال، جانبازان گرانقدر، افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، افراد مبتلا به فلج مادرزادی و …..

گروه سوم  از افرادی که به خدمات ارتوپدفنی در تهرانسر نیاز دارند عبارتند از: کسانی که به صورت اورژانسی مراجعه می کنند  و دچار حادثه شده اند مانند: تصادف، پرت شدن از ارتفاع و… که نیاز فوری به وسایل کمکی و تثبیتی دارند.

منابع دافو یا ارتز متحرک پا و مچ پا در تهرانسر

  1. cascadedafo
  2. ambroise
  3. www.physio-pedia
  4. en.m.wikipedia.org

برای اطلاعات بیشتر در زمینه آفو یا بریس مچ پا، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

آفو در تهرانسر

ارتز متحرک پا و مچ پا

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *