'گفتار درمانی

خطرات تلویزیون ، موبایل و تبلت برای کودکان و تاثیرات رشدی آن ها در سال های اخیر بسیار مورد توجه بوده است. امروزه نگرانی بسیاری بابت دسترسی آسان کودکان به وسایل هوشمند از جمله موبایل، تبلت، کامپیوتر و تلویزیون وجود دارد. در اینجا می خواهیم بدانیم استفاده کودکان از این وسایل چه مشکلات رشدی برای آن ها به همراه خواهد داشت؟ آیا در زندگی امروز کنترل استفاده از این تکنولوژی ها ممکن است؟ برای جلوگیری از بروز آسیب های رشدی چه اقداماتی انجام دهیم؟ در ادامه با ما همراه باشید.

خطرات موبایل و تبلت برای کودکان | آسیب های چشمی تبلت | آسیب های موبایل و تلویزیون

خطرات تلویزیون ، موبایل و تبلت برای کودکان

استفاده زیاد از تلویزیون، تبلت و موبایل برای کودکان می‌تواند برخی خطرات را به همراه داشته باشد. در ادامه، چند خطر احتمالی را بررسی خواهیم کرد:
۱. کاهش فعالیت بدنی: استفاده طولانی مدت از تلویزیون، تبلت و موبایل می‌تواند باعث کاهش فعالیت بدنی کودک شود. کودکانی که بیشتر وقت خود را صرف تماشای تلویزیون یا بازی با تبلت و موبایل می‌کنند، ممکن است فعالیت بدنی کمتری داشته باشند که می‌تواند به مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی و نقصان عضلات منجر شود.
۲. اختلال در خواب: استفاده از تلویزیون، تبلت و موبایل قبل از خواب می‌تواند باعث اختلال در خواب کودک شود. نورهای آنها می‌توانند تولید هورمون ملاتونین را کاهش داده و باعث مشکلات در خوابیدن و خواب آرام کودک شوند.
۳. محتوای نامناسب: برخی برنامه‌ها، بازی‌ها و محتواهای موجود در تلویزیون، تبلت و موبایل ممکن است برای کودکان نامناسب باشند. محتواهای خشن، ترسناک یا غیرمناسب می‌توانند به کودکان آسیب برسانند و تأثیر منفی بر روی رفتار و روانشان داشته باشند.
۴. مشکلات بینایی: استفاده طولانی مدت از صفحه‌های الکترونیکی می‌تواند باعث خستگی چشم و مشکلات بینایی در کودکان شود. نگرانی‌های مربوط به نور آبی ماشین‌های الکترونیکی نیز وجود دارد که ممکن است به طولانی مدت باعث آسیب به چشم‌ها شود. کاردرمانی ذهنی در این مورد می تواند کمک کند.
۵. محدودیت تعامل اجتماعی: استفاده زیاد از تلویزیون، تبلت و موبایل می‌تواند باعث کاهش تعامل اجتماعی کودک شود. زمانی که کودکان بیشتر وقت خود را صرف تماشا یا بازی با این دستگاه‌ها می‌کنند، فرصت کمتری برای تعامل با دیگران و یادگیری مهارت‌های اجتماعی خواهند داشت.
با این حال، استفاده متعادل و مسئولانه از این دستگاه‌ها می‌تواند به کودکان کمک کند تا از فواید آنها بهره‌برداری کنند و در عین حال خطرات آنها را کاهش دهند. مهم است که والدین نظارت کننده باشند و محتواها و زمان استفاده را محدود کنند. همچنین، تشویق کودکان به فعالیت‌های بدنی، خواندن کتاب و تعامل با دیگران نیز می‌تواند مفید باشد.

خطرات وسایل الکترونیکی برای کودکان و اثرات منفی بر رشد اجتماعی

امروزه دنیای ما غرق در تکنولوژی است. پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن این گونه وسایل  کمک بسیاری به زندگی انسان ها کرده است. اما می تواند پیامدهای ناخوشایندی را نیز برای کودکانمان به همراه داشته باشد. در حالی که ما به کارهای روزمره خود می رسیم، این وسایل کودکانمان را مشغول می کنند. در حالی که تحقیقات از خطرات این وسایل برای بچه خبر می دهند. استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی ممکن است موجب نقص در رشد مهارت های اجتماعی کودک شود. این نقص در مهارت هایی از جمله موارد زیر بیشتر بروز می کنند:

  • تاخیر در رشد گفتار و زبان
  • توانایی دوست یابی
  • مسئولیت پذیری از جمله مهارت هایی که توسط خطرات تلویزیون ، موبایل و تبلت برای کودکان دچار نقص می شوند.
  • خوش اخلاقی
  • استفاده از عبارات مودبانه
  • کنترل احساسات و خلق و خو
  • پیروی از دستورات کلامی
  • همدلی با دیگران

کودکی که زمان زیادی را صرف استفاده از این وسایل می کند ممکن است منزوی شود. بنابراین نمی تواند مهارت های ارتباطی عادی، مانند مهارت مکالمه، گوش دادن و برقراری ارتباط چشمی را کسب کند. از دیگر خطرات تلویزیون ، موبایل و تبلت برای کودکان می توان به کاهش قدرت توجه کودک اشاره کرد. به این شکل که کودک کمتر می تواند نشانه های اجتماعی را شناسایی کند و در نتیجه توجهش ضعیف می شود. یک کودک ممکن است برای استفاده بیشتر از وسایل الکترونیکی از تعامل اجتماعی خودداری کند. یا ممکن است از آن وسیله برای جلوگیری از مواجهه با موقعیت های اجتماعی مسبب اضطراب استفاده کند. بنابراین مهارت های ارتباطی او رشد عادی خود را طی نخواهند کرد.

خطرات موبایل و تبلت برای کودکان

چگونه استفاده کودکان از این وسایل را محدود کنیم؟

بسیاری از والدین از تاثیرات منفی استفاده زیاد کودکان از موبایل و کامپیوتر و… اطلاع دارند. حالا می خواهیم بدانیم که چگونه با محدودیت استفاده، از خطرات موبایل و تبلت برای کودکان جلوگیری کنیم. به خصوص در روزهای قرنطینه که بچه ها دور از مدرسه هستند، وقت بیشتری برای استفاده از این وسایل دارند. این قضیه برای بسیاری از پدر و مادرها تبدیل به یک نگرانی بزرگ شده است. در اینجا راهکارهایی برای مدیریت این مشکل ارائه می کنیم:

  • الگوی مناسبی باشید. کودکان رفتار خود را از پدر و مادرشان الگو می گیرند. بنابراین مطمئن شوید هر بار که شما را می بینند در حال تماشای صفحه موبایل، تبلت، کامپیوتر یا تلویزیون نیستید.
  • محدودیت زمانی اعمال کنید. با تنظیم محدودیت های زمانی، تمام خانواده را وادار کنید تا از این وسایل جدا شوند. همچنین برای استفاده کودک از موبایل، تبلت و… زمان مشخصی در روز در نظر بگیرید. سپس با توجه به همکاری کودک برای او پاداش یا محرومیت در نظر بگیرید.
  • تعیین موقعیت های ممنوعه. برای کاهش خطرات تلویزیون ، موبایل و تبلت برای کودکان نقاط ممنوع تعیین کنید. مثلا ممنوع کردن استفاده از موبایل و تبلت و… سر میز غذا یا در اتاق خواب.
  • استفاده از برنامه های کنترل خودکار. برنامه هایی هستند که با تنظیمشان، پس از پایان زمان استفاده، به طور خودکار دستگاه خاموش می شود.

کودک از چند ماهگی می تواند تلویزیون ببیند؟ - اینفو

نقش گفتاردرمانی در تاخیر گفتار و زبان

گفتار درمانی بسته به سن و میزان تأخیر، برنامه درمانی را بر اساس نیازهای فردی کودک شما تنظیم می کنند. گفتاردرمانگر به طور مستقیم با فرزند شما کار می کند. لذا از واژگان و ساختار جملات آنها از طریق فعالیت های مبتنی بر زبان در کلینیک استفاده و حمایت می کنند. در ادامه به والدین تمریناتی داده می شود تا بتوانند در خانه توان بخشی را ادامه دهند. تا فرزند شان بین جلسات درمانی نیز به پیشرفت خود ادامه دهد.

پس از تشخیص و ارزیابی، برنامه درمانی فرزند شما به احتمال زیاد شامل درمان اختصاصی گفتاری و زبانی خواهد بود. گفتاردرمانی برای آگاهی از انواع مشکلاتی که فرزند شما با آن روبرو است، ارزیابی دقیقی را تکمیل می کند. این اطلاعات به آنها کمک می کند تا یک برنامه درمانی تهیه و اجرا کنند.

منابع خطرات تلویزیون ، موبایل و تبلت برای کودکان

  1. gosanangelo.com
  2. home.bt.com
  3. cune.edu

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *