تمرینات و روش های گفتار درمانی در منزل میتواند یکی از بخش های درمان بیمار باشد. گفتار درمانگران عموما بعد از درمان در جلسه، برای فرد دسته ای از تمرینات را تجویز میکنند. درمانگر با بیان تمرین و صحبت در مورد میزان انجام ان در منزل، به اصطلاح فرد را در تمرین اورینته میکند. بعد از ان در جلسات بعد تمرین های تجویز شده برای منزل، توسط درمانگر بررسی میشود.

ایا میتوان در خانه گفتار درمانی کرد؟

یکی از کد خدمت هایی که برای خدمات گفتار درمانی ارائه میشود، هوم ویزیت و یا ویزیت در منزل است. در این نوع از درمان، به جای ان که بیمار به کلینیک مراجعه کند؛ درمانگر به منزل بیمار مراجعه میکند و تمرینات و روش های گفتار درمانی در منزل انجام میشود. البته هزینه هوم ویزیت نسبت به مراجعه کلینیک بیشتر است. عموم افرادی که هوم ویزیت را ترجیح میدهند، بیماران با مشکلات حرکتی و سالمندان هستند. هر چند که بیماران کودک نیز از این خدمات استفاده میکنند.

همچنین در نوعی دیگر درمان بیماران به صورت انلاین انجام میشود. امکان دارد برنامه درمانی برای افراد به صورت زیر باشد:

  • تماس های تلفنی
  • تماس تصویری
  • چت کردن در فضاهای متفاوت
  • ارسال و دریافت فیلم از بیمار

وابسته به نوع اختلال و موارد دیگر، درمانگر یکی از موارد فوق را انتخاب میکند. امکان دارد درمان به صورت انلاین برای گروهی از افراد پاسخ گو نباشد. هر چند که دسته زیادی نیز از درمان انلاین منتفع میشوند.

تمرینات و روش های گفتاردرمانی در منزل

ایا تمرینات و روش های گفتار درمانی در منزل حتمی باید برای ما تجویز شود ؟

تمرینات گفتار درمانی در منزل برای همه افراد تجویز نمیشود. نیاز به انجام تمرین به منزل به عوامل متعددی وابسته است. برای مثال، عموم افراد با اختلال بلع نیاز به انجام هیچ تمرینی در منزل ندارند. در صورتی که کودکان با اختلالات زبانی نیاز مبرم به تمرینات متنوع و متعدد در منزل خواهند داشت. روند تجویز تمرین عموما از مراحل زیر تبعیت میکند:

  • تجویز تمرین: در مرحله اول درمانگر با ارزیابی هایی که انجام داده است؛ و همچنین بررسی وضعیت فرد و توانایی های ان، تمرین مورد نظر خود را تجویز میکند.
  • ارائه توضیح های لازم: درمانگر به بیمار و یا همراه او توضیحات لازم در رابطه به انجام تمرینات گفتار درمانی در منزل را میدهد. علاوه بر شیوه انجام تمرین، درمانگر میزان و تعداد انجام تمرین را برای خانواده توضیح میدهد.
  • بررسی تمرین: در این مرحله، درمانگر در جلسه بعدی، تمرین مورد نظر را بررسی میکند. در صورتی که تمرین درست انجام نشده باشد، نحوه انجام درست ان را به والد اموزش میدهد. همچنین تاثیر تمرین بر اختلال را مورد بررسی قرار میدهد.
  • تصمیم گیری مجدد در مورد تمرین: مرحله اخر تمرینات گفتار درمانی در منزل، بررسی ان ها توسط درمانگر است. در صورتی که نیاز باشد؛ تمرین مورد نظر مجدد تجویز میشود. همچنین امکان دارد تمرین پیشرفته تر و یا مقدماتی تر شود.

گفتار درمانی در خانه چه قدر طول میکشد؟

گفتار درمانی در خانه با توجه به نوع و شدت اختلال میتواند مدت های متفاوتی طول بکشد. عموما افرادی که از خدمات گفتار درمانی در منزل استفاده می کنند؛ نتیجه بهتری میگیرند. هر چند که درمانگران متفاوت در این باره نظرات متفاوتی دارند. برای مثال برخی از درمانگران جلسات گروهی در کلینیک را به جلسات خصوصی ترجیح میدهند.

عموما بدون استفاده از اسیب شناس گفتار و زبان، درمان اختلالات زبان، صوت و… ممکن نمی باشد. همچنین روند بهبود در این افراد بسیار طولانی تر از افرادی است که در جلسات گفتار درمانی شرکت میکنند. در این مورد نکات زیر قابل توجه هستند:

  • در برخی از مواقع انجام تمرینات گفتار درمانی در منزل، به صورت خود سرانه و بدون نظر متخصص میتواند اختلال را تشدید کند. در مواردی دیده شده است که فرد با درمان خود سرانه شدت لکنت خود را افزایش داده است. یا والد بدون توجه به نکات رشدی و… مسئله زبانی کودک خود را پیچیده تر کرده است.
  • اگر تجربه ای مبنی به درمان خود به خودی کودک شنیدید؛ باز هم احتیاط کنید. در برخی از مواقع اختلال کودکان به صورت خود به خودی حل و فصل میشود. اما در اکثر مواقع این اتفاق نمیافتد. در صورتی که زمان طلایی برای درمان را از دست بدهید، درمان سخت تر میشود. همین مورد باعث افزایش هزینه مالی و زمان میشود.
  • مواردی که در ان حس میکنید، کودک شما غیر طبیعی است؛ را در اسرع وقت گزارش دهید. اجازه ندهید نظر غیر تخصصی دیگران شما را به مسیر اشتباه هدایت کند.

تمرینات و روش های گفتاردرمانی در منزل

ایا انجام تمرینات و روش های گفتار درمانی در منزل میتواند اسیب زننده باشد؟

جواب این سوال مثبت است. در برخی از اختلالات انجام تمرینات گفتار درمانی در منزل نیاز به مهارت های خاص خود را دارد. برای این حالت دو صورت وجود دارد. یکی این که شما به صورت خود سر دست به انجام تمرینی بزنید. این مورد میتواند عواقب زیر را در پی داشته باشد:

  • افزایش شدت اختلال
  • ایجاد یک اختلال دیگر در فرد
  • تثبیت اختلال در فرد
  • اسیب های اناتومیک، فیزیولوژیک و… به خصوص در حیطه هایی مانند وویس و بلع

بنابرین بهتر است که بدون استفاده از تخصص درمانگر، به هیچ عنوان در پی درمان خود سرانه خود و یا فرد دیگری نباشید.

حالت دوم زمانی است که متخصص برای شما تمرینات گفتار درمانی در منزل را تجویز میکند. در این حالت در صورتی که نیاز باشد؛ درمانگر به قدر کافی شما را در انجام تمرین اموزش میدهد. در مواردی متخصص گفتاردرمانی تاخیر زبانی تصمیم میگرد که درمان برای این دسته از افراد، به صورت انلاین و با نظارت مستقیم او صورت بگیرد. توجه داشته باشید که در صورتی یک تمرین و یا یک نوع درمان، قابلیت انجام در خانه را نداشته باشد؛ درمانگر از تجویز ان خودداری میکند.

کلمات کلیدی : تمرینات و روش های گفتار درمانی در منزل

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *