رفع گرفتگی زبان یا همان درمان لکنت زبان یکی از درگیری افراد مبتلا به این اختلال است.  برای رفع گرفتگی زبان به کجا مراجعه کنیم؟ سوال شایعی است که افراد مبتلا به لکنت از خود می پرسند. شیوع این اختلال در پژوهش های متفاوت به صورت متفاوت بیان شده است. اما به طور کلی میتوان گفت به ازای هر ۱۰۰ کودک، ۵ کودک لکنت زبان را تجربه میکند. لکنت در بزرگسالان نیز میتواند به علت های متفاوت ایجاد شود.

در مواردی عدم درمان لکنت باعث میشود، که فرد بالغ نیز لکنت را تجربه کند. همچنین بیماری های حیطه مغز و اعصاب میتواند لکنت را ایجاد کند. در دسته ای از مراجعان این اختلال پیش زمینه های روحی روانی نیز دیده میشود؛ که ان مورد نیز باید درمان شود. گرفتگی زبان چیست؟

برای رفع گرفتگی زبان به کجا مراجعه کنیم؟

برای رفع لکنت زبان به کجا مراجعه کنیم؟

رفع گرفتگی زبان به تخصص بالایی نیاز دارد. افراد مبتلا به لکنت با اختلالی پیچیده و عموما همراه با منشا ناشناخته رو به رو هستند. این افراد برای درمان اختلال خود باید به مراکز و کلینیک های گفتار درمانی مراجعه کنند. تنها فردی که میتواند در رابطه با لکنت زبان به شما کمک کنند اسیب شناس گفتار و زبان است. متخصص گفتار درمانی با توجه به علمی که نسبت به زبان، مغز، فرایند های شناختی و … دارند؛ میتوانند در تشخیص، ارزیابی و درمان لکنت به شما کمک کنند. این دسته از متخصصان با ابزار های تخصصی و استانداردی که در دسترس دارند.

می توانند لکنت شما را از وجوه متفاوت مورد بررسی قرار دهند. همچنین متخصصان این حوزه با استفاده از متد ها و پروتکل ها بر اساس سن، شدت و علت ابتلا شما به لکنت، درمان لازم برای رفع گرفتگی زبان را انجام میدهند.

علت ابتلا به گرفتگی زبان

برای رفع گرفتگی زبان به کجا مراجعه کنیم؟ و علت ابتلا به گرفتگی زبان همچنان بحث زیادی وجود دارد. متخصصان همچنان نمیتوانند به صورت قاطعانه در رابطه با علت یابی لکنت صحبت کنند. با توجه به شواهد و موارد موجود میتوان گفت لکنت نمیتواند، صرفا یک علت داشته باشد. علت های متفاوت به صورت همزمان و با در کنار یکدیگر قرار گرفتن باعث ایجاد گرفتگی زبان میشود. به طور کلی میتوان گفت موارد زیر در ابتلا به لکنت تاثیر گذار هستند:

  • ژنتیک
  • بیماری های عصب شناختی
  • ضربه به سر
  • اختلالات حرکتی
  • آسیب های شنوایی
  • ابتلا به تاخیر های رشدی
  • دو زبانه بودن
  • استرس و اضطراب
  • تغییرات محیطی
  • اسیب و تروما های روحی و روانی

سابقه رفع گرفتگی زبان در خانواده در درمان پذیری لکنت تاثیر زیادی دارد. همچنین مطابق با تحقیقات صورت گرفته، عامل ژن در ابتلا به لکنت به شدت تاثیر گذار است. افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به لکنت دارند؛ به احتمال بیشتری به لکنت مبتلا میشوند. همچنین در صورتی که افراد خانواده درمان شده باشند. درمان پذیری لکنت در فرد نیز با احتمال بیشتری رو به رو است.

برای رفع گرفتگی زبان به کجا مراجعه کنیم؟

درمان خانگی برای رفع گرفتگی زبان

در رابطه با موضوع برای رفع گرفتگی زبان به کجا مراجعه کنیم؟ یکی از سوالات عمده مراجعین کلینیک های گفتار درمانی، بحث مربوط به درمان های خانگی رفع گرفتگی زبان است. نکته مورد توجه این است که درمان لکنت بدون استفاده از تخصص گفتار درمانی لکنت چندان ممکن نیست. عموما در درمان افراد مبتلا به لکنت برای فاصله زمانی بین دو جلسه درمانی، تمرین هایی تجویز میشود. انجام این تمرین ها به درمان لکنت کمک زیادی میکند.

انواع درمانی های خانگی از جمله دمنوش و تخم کبوتر و … در غالب موارد بر روی لکنت تاثیری ندارد. و در مواردی که از ان ها تاثیری دیده میشود، بحث مربوط به تلقین است. اثر تلقینی این مورد در کوتاه مدت از بین میرود؛ و در غالب موارد پس از درمان گرفتگی زبان به صورت موقت، لکنت شدید تر از قبل بر میگردد.

درمان گرفتگی زبان چیست؟

برای رفع گرفتگی زبان به کجا مراجعه کنیم؟ رفع گرفتگی زبان به صورت اصلی و قطعی، گفتار درمانی است. مدت زمان مورد نیاز برای درمان گرفتگی زبان وابسته به موارد متعددی است. شدت لکنت یکی از عواملی است که به شدت روند درمان را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین سن فرد خیلی مهم است. جنسیت، درمان پذیری فرد و موارد متعدد دیگری وجود دارد که به درمان لکنت کمک میکند. همچنین بعد از درمان، دوره های فالو اپ برای بیمار تنظیم میشود. در این دوره ها بیمار به صورت متناوب به درمانگر خود مراجعه میکند تا وضعیت روانی کلام او مجدد بررسی شود. در این جلسات در صورت نیاز مجدد درمان انجام میشود و فرد مورد بررسی قرار میگیرد.

کلمه کلیدی : برای رفع گرفتگی زبان به کجا مراجعه کنیم؟

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *