گفتاردرمانی اختلالات بلع بزرگسالان در غرب تهران در تهرانسر از جمله مداخلات گفتار درمانی در بزرگسالان می باشد. دیسفاژی یک اختلال بلع است که شامل حفره دهان، حلق، مری یا محل اتصال مری است. پیامدهای دیسفاژی شامل سوء تغذیه و کم آبی بدن، ذات الریه ناشی از  آسپیراسیون، سلامت عمومی مختل شده، بیماری مزمن ریوی، خفگی و حتی مرگ است. حمایت از تغذیه و هیدراتاسیون مناسب، بازگشت به مصرف غذا از طریق دهان و تهیه یک برنامه درمانی برای بهبود ایمنی و کارایی بلع از جمله اهداف یک گفتاردرمانگر است.  در ادامه بیشتر در مورد نقش گفتاردرمانی در درمان دیسفاژی در غرب تهران در تهرانسر این زمینه خواهیم خواند.

 اختلالات بلع چیست؟

دیسفاژی یک اختلال بلع است که شامل حفره دهان ، حلق ، مری یا محل اتصال مری است. پیامدهای دیسفاژی شامل سوء تغذیه و کم آبی بدن ، ذات الریه ناشی از  آسپیراسیون ، سلامت عمومی مختل شده ، بیماری مزمن ریوی ، خفگی و حتی مرگ است. بزرگسالان مبتلا به دیسفاژی همچنین ممکن است بی علاقگی ، کاهش لذت ، خجالت و/یا انزوا در ارتباط با خوردن یا نوشیدن را تجربه کنند. دیسفاژی ممکن است هزینه ها و بار مراقبت را افزایش دهد و ممکن است نیاز به تغییرات اساسی در شیوه زندگی بیمار و خانواده بیمار داشته باشد.

متخصصان گفتار درمانی بزرگسالان  ارائه دهندگان خدمات درمانی برای دیسفاژی هستند و اعضای جدایی ناپذیر یک تیم بین حرفه ای برای تشخیص و مدیریت دیسفاژی دهان و حلق هستند.  این متخصصان همچنین علل و علائم دیسفاژی را تشخیص داده و پزشک مناسب برای درمان آن را درصورت نیاز ارائه می دهند. همه علائم و نشانه ها در همه انواع دیسفاژی دیده نمی شوند. به عنوان مثال ، سرفه و پاکسازی گلو ممکن است با  ورود غذا به مجاری تنفسی ارتباط نداشته باشد ، اما ممکن است یکی از نشانه های آن باشد. علائم و نشانه های دیسفاژی شامل موارد زیر است:

  • مدیریت ضعیف غذا در دهان
  • باقیمانده غذا در گلو
  • ناتوانی دربستن لب
  • زمان زیاد برای جویدن یا بلع
  • خروج غذا از بینی
  • شکایت از درد هنگام بلع؛ نیازمند گفتاردرمانی اختلالات بلع بزرگسالان در غرب تهران در تهرانسر
  • تغییرات در کیفیت صدا در طول یا بعد از غذا خوردن یا نوشیدن
  • سرفه یا پاکسازی گلو در طول یا بعد از خوردن یا نوشیدن
  • تغییر در عادات غذایی ، به عنوان مثال ، اجتناب از برخی غذاها/نوشیدنی ها
  • کاهش وزن ، سوء تغذیه یا کم آبی بدن ناشی از عدم توانایی خوردن کافی

گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان شماره دو در تهرانسر ، گفتاردرمانی در پارکینسون در تهرانسر ، گفتاردرمانی در تهرانسر ، گفتاردرمانی در ام اس در تهرانسر

اختلال بلع در بزرگسالان ممکن است به دلایل زیر در فرد ایجاد شود:

  • سکته
  • آسیب تروماتیک مغز
  • آسیب نخاعی
  • زوال عقل
  • بیماری هایی مثل پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، دیستروفی عضلانی ، میاستنی گراویس و غیره
  • دیسفاژی همچنین ممکن است در اثر مشکلاتی که بر سر و گردن تأثیر می گذارد، ایجاد شود، از جمله: سرطان ناحیه دهان، حلق یا مری. درمان این اختلات به گفتاردرمانی اختلالات بلع بزرگسالان در غرب تهران در تهرانسر نیاز دارند.
  • پرتو یا شیمی درمانی برای درمان سرطان سر و گردن
  • ضربه یا جراحی سر و گردن
  • دندان های خراب یا از دست رفته
  • مراقبت های ویژه ای که ممکن است شامل لوله گذاری دهانی و یا تراکئوستومی باشد

گفتاردرمانی در بلع

غربالگری نیاز به ارزیابی بیشتر را مشخص می کند و ممکن است قبل از ارزیابی جامع تکمیل شود. غربالگری بلع یک روش برای شناسایی افرادی است که نیاز به ارزیابی جامع عملکرد بلع یا ارجاع برای سایر خدمات پزشکی دارند. غربالگری دیسفاژی ممکن است توسط گفتاردرمانی اختلالات بلع بزرگسالان در غرب تهران در تهرانسر یا سایر اعضای تیم مراقبت از بیمار انجام شود. افراد در هر سنی در صورت لزوم ، مورد درخواست یا دستورالعمل قرار می گیرند یا هنگام ارائه شرایط پزشکی (به عنوان مثال ، نقص عصبی یا ساختاری) نشان می دهد که در معرض خطر دیسفاژی هستند.

هدف از غربالگری تعیین احتمال وجود دیسفاژی و نیاز به ارزیابی بلع بیشتر است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در حال حاضر ، هیچ پروتکل غربالگری ورود غذا به مسیر تنفسی (آسپیراسیون) را نشان نمیدهد. در طول هر فرآیند غربالگری ، اعضای تیم مراقبت از بیمار ممکن است وضعیت و موقعیت مناسب برای غذا خوردن و همچنین هرگونه نقص حسی احتمالی که ممکن است بر بلع غذا تأثیر بگذارد را یادداشت کنند و سپس ارزیابی جامع که شامل ارزیابی های ابزاری و غیرابزاری هست توسط گفتاردرمانی در درمان دیسفاژی در غرب تهران در تهرانسر و در صورت لزوم پزشک انجام میشود.

گفتاردرمانی برای بلع

حمایت از تغذیه و هیدراتاسیون مناسب، بازگشت به مصرف غذا از طریق دهان و تهیه یک برنامه درمانی برای بهبود ایمنی و کارایی بلع از جمله اهداف یک گفتاردرمانگر است. درمان افراد مبتلا به دیسفاژی باید بر اساس نتایج ارزیابی جامع از جمله ارزیابی های ابزاری و غیر ابزاری در صورت لزوم باشد.، تصمیم گیری برای درمان باید عوامل زیادی را در مورد وضعیت کلی و پیش آگهی هر فرد در نظر بگیرد. این ممکن است شامل اطلاعات مربوط به وضعیت شناخت، وضعیت اجتماعی، ارزش های فرهنگی، وضعیت اقتصادی، انگیزه و انتخاب شخصی بیمار باشد. گفتاردرمانگر خواسته های بیمار را در نظر گرفته و بهترین درمان را انتخاب میکند.

گفتاردرمانی اختلالات بلع بزرگسالان در غرب تهران در تهرانسر

گفتاردرمانی اختلال بلع در بزرگسالان در تهرانسر چه کارهایی انجام می دهند؟

به آسیب شناسان گفتار و زبان(SLP)، به طور معمول گفتار درمانگر گفته می شود. آن ها در زمینه ارتباطات بین فردی، رشد و اختلالات آن تخصص دارند. در ابتدای یک جلسه درمانی باید ارزیابی صورت گیرد. این کار توسط گفتاردرمانگران، در زمینه مهارت های گفتاری، زبانی، شناختی-ارتباطی و دهانی-تغدیه ای-بلع انجام می شود. سپس بر اساس نتایج به دست آمده، یک برنامه درمانی تدوین می شود. گفتاردرمانی اختلال بلع در بزرگسالان در تهرانسر باید در تمامی زمینه های گفتاری-زبانی کودکان و بزرگسالان اطلاعات کاملی داشته باشد. اما تعدادی از آن ها نیز ممکن است به داشتن تمرکز و فعالیت تخصصی روی یک شاخه علاقه مند باشند. گفتاردرمانی در تهرانسر پذیرای تمامی افرادی است که به دریافت مداخلات درمانی گفتار و زبان نیاز دارند. متخصصین مجرب این رشته، با ارزیابی و تدوین برنامه درمانی دقیق، کسب بهترین نتیجه را برای شما تضمین می کنند.

 

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *