گفتاردرمانی اختلالات حرکتی در گفتار از جمله حیطه های مهم مداخلات گفتار درمانی می باشد. درمان اختلالات حرکتی گفتار در تهرانسر توسط متخصصین گفتاردرمانی می گیرد. افراد زیادی ممکن است از اختلالات حرکتی در گفتار رنج ببرند و کلینیک ها و مطب های زیادی را برای درمان این اختلال رفته باشند.  اختلالات حرکتی در گفتار یک اختلال عصبی است که می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. فراد مبتلا به این وضعیت اگر چه عضلات سالمی دارند اما انجام برخی حرکات برایشان سخت یا غیر ممکن است. بنابراین در ایجاد ارتباط گفتاری ممکن است دچار مشکلات فراوانی شوند.

گفتاردرمانی اختلالات حرکتی گفتار ، به بررسی اولیه تولید گفتار کودک و بزرگسال و عضلات فرد می پردازد. اختلال حرکتی گفتار وضعیتی را توصیف می  ‌کند که تولید گفتار به علت ضعف، فلج عضلات، ناهماهنگی یا سرعت حرکت دچار مشکل می شود. در این وضعیت، گفتاردرمانگر تلاش می کند تا علت اختلال را در یابد  و تاثیر آن را روی گفتار فرد و توانایی ارتباط وی در خانه و محیط تحصیلی را پیش‌بینی کند. سپس گفتاردرمانی اختلالات حرکتی گفتار در تهرانسر با فرد کار می کند تا برنامه درمانی موثری را جهت بهبود فرد اجرا کند

اختلالات حرکتی در گفتار

گفتاردرمانی اختلالات حرکتی در گفتار در تهرانسر خدمات ارزشمندی را به این کودکان ارائه می دهد. گفتار نیازمند بسیاری از حرکات پیچیده­ای است که زبان، لب­ها، فک و دیگر ساختارهای دهانی – حرکتی را در بر می­ گیرد. پس عجیب نیست که بسیاری از کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی در گفتار، در هماهنگ کردن حرکات مورد نیاز برای ایجاد آواهای گفتار نیز مشکل داشته باشند. همانند دیگر مهارت­های حرکتی، آواهای ­گفتاری نیز به مرور زمان رشد می­کنند، بنابراین جانشین­سازی­های خاص در سن خردسالی قابل قبول است، اما انتظار می­رود زمانی که کودک بالغ شد، ناپدید شوند. برای مثال، بسیاری از کودکان خردسال صدای/ت/ را جانشین صدای /ک/ می­کنند، /کجا/ را /تجا/ می گویند، یا صدای /ل/ را جانشین /ر/ می­کنند و به جای/مرغ/، /ملغ/ می­گویند.

زمانی که کودکان پس از سن مورد انتظار به استفاده از آواها گفتاری نابالغ ادامه دهند، یا زمانی که فهم گفتارشان مشکل است، گفته می­شود که آن­ها اختلال تلفظ گفتار دارند. خوشبختانه، اختلالات تلفظ معمولاً در سنین اولیه مورد توجه قرار می­گیرد و می­توان از طریق گفتاردرمانی به آنها کمک نمود. کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی در گفتار ممکن است با مشکلات تغذیه مانند آبریزش بیش از حد از دهان، مشکل داشتن در بلع شناخته شوند.

گفتاردرمانی اختلالات حرکتی در گفتار

کودکان دارای اختلالات حرکتی که گفتارشان تحت تأثیر قرار می­دهد بر دو نوع تقسیم می شود: دیس پراکسی رشدی یعنی عدم توانایی شروع و انجام حرکات ماهرانه است و آپراکسی رشدی یعنی فقدان این توانایی است. دیس پراکسی رشدی کلامی و آپراکسی گفتاری دوران کودکی باعث مشکلات دهانی – حرکتی که منجر به تلفظ ضعیف و یا مشکلات تغذیه ناچیز است. د اختلال آپراکسی گفتاری دوران کودکی، کودک قادر به ایجاد حرکات هماهنگ مورد نیاز برای عملکرد غیر گفتاری یا گفتاری است اما هنگام درخواست یا زمانی که آگاهانه به حرکات توجه می­کند(یعنی هنگامی که ارادی باید انجام دهد) این حرکات را به سختی انجام می­دهد. بنابراین امکان دارد یک کودک نوپا با این مشکلات، به صورت غیرارادی به راحتی صدای «ما» را در حین بازی ایجاد کند اما نمی ­تواند به طور ارادی درخواست دیگران برای گفتن /ماما/ پاسخ دهد.

اغلب، این کودکان از مشکلشان آگاهند و زمانی که برای صحبت کردن تلاش می­کنند به سرعت درمانده و ناراحت می­شوند. بنابر این به مداخلات گفتاردرمانی اختلالات حرکتی در گفتار در تهرانسر نیاز خواهند داشت. آپراکسی دو جزء دارد، آپراکسی دهانی و آپراکسی کلامی. در آپراکسی دهانی، کودکان با کنترل آگاهانه روی حرکات غیر کلامی مانند بیرون آوردن زبان یا ملچ ملوچ کردن لب­ها مشکل دارند. در آپراکسی کلامی، مشکل تولید آگاهانه گفتار وجود دارد که می­تواند روی حیطه­های بسیاری، غیر از تولید صدا تأثیر بگذارد. سرعت، ریتم، روانی، آهنگ و توانایی برای چینش کلمات کنار هم برای شکل­گیری گفتار پیوسته، همه می­تواند تحت تأثیر قرار گیرد. کودکان مبتلا به آپراکسی دهانی تقریباً همیشه آپراکسی کلامی نیز دارند، اما ممکن است بروز آپراکسی کلامی بدون مشکلات دهانی – حرکتی غیر معمول باشد. مشکلاتشان می­تواند از خفیف تا بسیار شدید طبقه ­بندی شود و نیازمند ارزیابی توسط یک متخصص ماهر گفتاردرمانی اختلالات تلفظ  است.

اختلالات حرکتی گفتار و نقش گفتاردرمانی دردیر حرف زدن

اختلال حرکتی گفتار وضعیتی را توصیف می‌کند که تولید گفتار به علت ضعف، فلج عضلات، ناهماهنگی یا سرعت حرکت دچار مشکل می شود. حرکات ناقص یا محدود می تواند باعث مشکلاتی در تولید صحیح گفتار شود. اختلال حرکتی گفتار شامل دو حالت مهم است:

  • نارسا گویی
  • آپراکسی گفتاری

در این اختلال، ارتباط بین مغز و مکانیسم های گفتاری آسیب دیده و مختل شده است. در این حالت کنترل و هماهنگی عضلات صورت، زبان و حلق برای صحبت کردن دچار مشکل می شود. این اختلال در بزرگسالان و کودکان اتفاق می افتد. گفتاردرمانی اختلالات حرکتی گفتار خلیج فارس در تهرانسر  بیان میکند که اختلال حرکتی گفتار به بیماریهای زیر مرتبط است:

  • فلج مغزی
  • ام اس
  • دیستروفی عضلانی
  • میاستینیا گراویس
  • پارکینسون
  • دمانس
  • سکته
  • آسیب‌های تروماتیک مغز

علائم اختلال حرکتی گفتار

علائم اختلال حرکتی گفتار بر اساس نوع و محل آسیب مغزی متفاوت است. برخی از این علائم عبارتند از:

  • گفتار ناواضح
  • سرعت متناوب گفتار ( بسیار سریع یا بسیار کند)
  • گفتار نرم یا زمزمه مانند
  • کیفیت متناوب گفتار( گفتار تو دماغی یا کشش دار )
  • مشکل در حرکت زبان و عضلات صورت

 

علائم اختلال حرکتی گفتار از فردی به فرد دیگر متفاوت است. گفتاردرمانی اختلالات حرکتی گفتار بیان میکند که ممکن است این افراد علائم زیر را داشته باشند:

  • خطاهای آوایی در گفتار منقطع
  • مشکل در تولید کلمات چند سیلابی
  • مشکل در تکرار کلمات به صورت روان
  • تلاش فراوان فرد برای تولید صدا
  • مشکل در هماهنگی عضلات دخیل در تولید گفتار
  • مشکل در هماهنگی عضلات صورت، زبان و حلق

گفتار درمانی کودک سه ساله

  1. مشکل در نوشیدن با شیشه شیر در دوره نوزادی
  2. وضعیت باز دهان حتی بدون بینی گرفته
  3. آبریزش بیش از حد دهان
  4. بیرون زدگی زبان
  5. غیر قابل فهم بودن گفتار، نیازمند مداخلات گفتاردرمانی اختلالات حرکتی در گفتار در تهرانسر
  6. مشکل در تقلید چهره­های خنده­دار یا بازی با دهان
  7. محدودیت توانایی برای نشان دادن هیجانات در حالات چهره
  8. ترجیح دادن غذاهای پر ادویه، بد غذایی، کندی در به پایان رساندن غذا
  9. انباشتن غذا در دهان
  10.  قورت دادن بدون جویدن
  11. دندان قروچه

گفتاردرمانی اختلالات حرکتی در گفتار در تهرانسر ؛ درمان آپراکسی گفتار

راه های مختلفی برای مداوای اختلال حرکتی گفتار در گفتاردرمانی وجود دارد تعدادی از این راهها عبارتند از:

  • قوی کردن عضلات دخیل در تولید گفتار
  • تغییر سرعت گفتار
  • افزایش ظرفیت تنفسی و حمایت های گفتاری
  • افزایش دقت در تولید گفتار

یکی دیگر از راه های مداوا و بهبود در گفتاردرمانی اختلالات حرکتی گفتار، هماهنگی و ترتیب صداها است. درمان حسی، آگاهی فرد را در مورد احساس و نگاهش به تولید کلمه را بهبود می بخشد. در برخی موارد کودک یا بزرگسال قادر به صحبت کردن برای برقراری ارتباط موثر در هیچ شرایطی نیست. پس برای این افراد از وسیله های کمکی و روش‌های کمکی ارتباطی بهره گرفته میشود.

ارتباط متناوب و افزایشی شامل همه شکل‌های ارتباط به جز ارتباط کلامی می شود و فرد از این روش استفاده می‌کند تا اندیشه ها، نیازها، خواسته ها و ایده هایش را بیان کند. گفتاردرمانی اختلالات حرکتی گفتار خلیج فارس در تهرانسر بیان میکند که همه ما در زندگی از این روش استفاده می‌کنیم. برای مثال:

  • زمانی که از حالت های چهره استفاده می کنیم
  • زمانی که از ژست ها و زبان بدن استفاده می کنیم
  • زمانی که از نشانه ها، عکس ها و نوشته ها استفاده می‌کنیم

افرادی که مشکلات شدید گفتاری و یا زبانی دارند؛ بسیار به این روش متکی هستند. گفتاردرمانی در دیر حرف زدن در تهرانسر به این افراد کمک می کند. وسیله های کمکی خاص مانند عکس ها و نشانه های ارتباطی و وسیله های الکترونیکی برای کمک به این افراد در دسترس می باشند. این روش‌ها و وسیله‌ها در گفتاردرمانی اختلالات حرکتی گفتار خلیج فارس(شماره۲) در تهرانسر، تعاملات اجتماعی، عملکرد تحصیلی و احساس ارزشمندی فرد را در زندگی افزایش می دهند. افرادی که از این روشها استفاده می کنند؛ نباید به هیچ وجه این روش را کنار بگذارند.

داشتن جلسات فردی منظم  گفتاردرمانی آپراکسی گفتار در تهرانسر می تواند، افراد دارای آپراکسی را در بهبود علائم کمک کند. تکنیک های درمانی می توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. آموزش چگونگی حرکت دادن عضلات دهان برای تولید انواع صداها
  2. آموزش زبان اشاره، برای افرادی که مشکلات گفتاری شدید دارند
  3. استفاده از همه ی حواس برای کمک به گفتار، به عنوان مثال گوش دادن به صداهای ضبط شده و استفاده از آینه برای مشاهده تولید صداها توسط دهان

منابع گفتاردرمانی اختلالات حرکتی در گفتار در تهرانسر

  1. medicalnewstoday

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *